* اطلاعات ناب و بی نظیر در مورد اینکه:
- چرا باید در آزمون های آزمایشی شرکت کنیم؟!
- چگونه تشخیص دهیم جامعه آماری کدام مؤسسه بالاتر است؟!
- چگونه تشخیص دهیم کیفیت سؤالات کدام مؤسسه مطلوب تر است؟
- چگونه بهترین مؤسسه را برای آزمون های آزمایشی انتخاب کنیم؟
تحلیل آزمون کارشناسی ارشد سال 96 علوم و مهندسی باغبانی (کد 1305) |
ازدیاد نباتات
در آزمون سال 96 همانند آزمون سال95، از مباحث ساختارهای افزایش و محیط کشت و همچنین مبحث افکندن، سؤالی مطرح نشده است. در مبحث تکثیر جنسی، تعداد سؤالات نسبت به سال 95 کاهش يافته بود. البته علت این امر کاهش تعداد سؤالات ازدیاد نباتات از 30 سوال به 25 سؤال در کنکور 96 است. در مبحث تکثیر جنسی، سؤالات نسبت به سال گذشته سختتر بوده است. در مبحث قلمه تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته کاهش داشته و از 3 سؤال در سال 95، به 2 عدد در آزمون امسال رسیده و سطح سؤالات نسبت به سال قبل بسيار سخت تر است. در مبحث اصول ازدیاد رویشی نیز تعداد سؤالات از 5 سؤال در سال 95، به 3 سؤال کاهش یافته است. با وجود كاهش تعداد كل سؤالات اين درس، تعداد سؤالات مبحث کشت بافت نسبت به سال گذشته افزايش پیدا كرده است. سؤالات امسال در کل از پارسال سختتر بوده و تاحدودی همسطح سؤالات آزمونهای مدرسان بوده است. خاکشناسی و گیاهشناسی
در آزمون كارشناسي ارشد سال 96 از درس خاکشناسی، 12 سؤال طرح شد که از کلیه مباحث تقریباً تعداد سؤال یکسانی طرح شده بود و سؤالات به نسبت سال 95 آسانتر و یا همانند سال 95 بودند. این نشان می دهد داوطلب باید بر کلیه مباحث مسلط باشد. سؤالات کنکور 96 نسبت به سال 95 از سطح دشواري کمتری برخوردار بوده، ولی تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی همانند سال گذشته میباشد. بیشتر سؤالات از کتابهای خاکشناسی عمومی دکتر شهلا محمودی و جزوه خاکشناسی عمومی دانشگاه تهران طرح شده است. زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 96، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال است که 15 سؤال مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال شامل سؤالات زبان تخصصی است. سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال است. سبزیکاری و گلكاري
در آزمون کارشناسی ارشد سال 95، در درس سبزیکاری همانند سالهای گذشته بیشترین تعداد سؤال (6 عدد) از مبحث سبزیهای میوهای مطرح شده است. در سال 96 هیچ سؤالی از مبحث سبزیکاری عمومی مطرح نشده بود، ولی تقریباً از نظر سختی، مشابه سال 95 بوده است. در مبحث سبزيهاي پيازي، غدهاي و ريشهاي تعداد سؤالات 4 عدد بود که نسبت به سال 95 یک سؤال بیشتر بود، اما نسبت به سال گذشته دشوارتر بوده و از مباحث تکراری که در سالهای گذشته نیز مطرح شده بود، آمده است. در بحث سبزیکاری عمومی، 3 سؤال آمده که نسبت به سال قبل 2 عدد افزایش داشته و سطح دشوارتری نیز دارد و برای پاسخگویی نیازمند مطالعه منابع بیشتر مانند جزوه سبزیکاری دکتر کاشی است. در مبحث قارچ مانند سال 95، 1 سؤال و در مبحث کلمها نیز 2 سؤال و از سبزیهای دانهای سؤالی طرح نشده بود. فيزيولوژي و فيزيولوژي پس از برداشت
در کنکور سال 96 سؤالات محاسباتی به کار نرفته است، ولی سؤالها مفهومیتر هستند. همچنین همان طور که دیده میشود، اکثر سؤالات روی بیوشیمی محصولات باغی، بیماریها و نابسامانیهای محصولات باغی، فتوسنتز، سازمان گیاهی و روابط آبی تمرکز بیشتری دارند. همچنین کتابهای فیزیولوژی گیاهی از دکتر جلیل مرندی و دکتر راحمی و در بخش فیزيولوژی از کتاب مقدمهای بر فیزیولوژی گیاهی از دکتر احمدی و كتاب فیزیولوژی گياهی از تایز و زایگر بیشترین سؤالها میآید. میوهکاری
به نظر می رسد سؤالات سال 95 هم از نظر تعداد و هم دشواری نسبت به سال 96 در سطح بالاتری قرار داشتند. سؤالات سال 95 نسبت به سال 96 پیچیده تر و مفهومی تر بودند و به جز 2 مورد در سؤالات سال 96 در بخش ریزمیوهها و عمومی بقیه با مطالعه جزوات و حتی خلاصه کتابهای اساتید مانند دکتر جلیلی مرندی قابل حل بودند. در سال 96 سؤالات زیادی در بخش هسته داران و دانهداران مطرح شد، در حالی که در سال 95 مرکبات، توت فرنگی و گرمسیری ها تعداد بیشتری داشتند. همچنین پراکندگی و تنوع سؤالات در سال 95 بهتر از سال 96 بود. |