زبان تخصصی
در کنکور امسال زبان تخصصی و زبان عمومی رشته حسابداری همانند سالهای پیش هر کدام 15 سؤال را به خود اختصاص داده بودند. حال میتوان گفت، بخش زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال cloze test میباشد. سؤالات واژگان در سطح متوسط بودهاند که در صورت تمرین بر روی نمونه سؤالات گردآوری شدهی سالهای قبل، داوطلبان میتوانستند بهتر به سؤالات پاسخ دهند. در بخش cloze test سطح سؤالات نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته است و در کل سطح دشواری سؤالات کمی بالاتر رفته بود. نکتهی قابل توجه در بخش cloze test برای داوطلبان این است که نقشهای مختلف کلمات را در جاهای مختلف جمله دانسته و همچنین دربارهی حالتهای متفاوت کلمه در جمله به خوبی مطالعه و تمرین کرده باشند.
در بخش زبان تخصصی مطابق هر سال، 3 متن کاملاً تخصصی حسابداری وجود دارد، که معمولاً از هر متن تخصصی 5 سؤال مطرح میشود.
سؤالات در حد متوسط و مفهومی بوده و داوطلبان با شرکت در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف، مطالعهی کتاب تخصصی این مؤسسه و همچنین آشنایی با متنهای بیشتر در این زمینه میتوانند قدرت درک مطلب و یادگیری واژگان تخصصی را افزایش داده تا قادر به پاسخگویی به سؤالات این بخش باشند.
حسابداری مالی
در درس حسابداری مالی تعداد سؤالات همانند سال گذشته 25 سؤال بوده و مانند سالیان گذشته فصلهای صورتهای مالی اساسی، صورتهای مالی تلفیقی و حسابداری سرمایهگذاریها از مهمترین فصلها بوده كه در مجموع 10 سؤال را به خود اختصاص دادهاند. در سال 96 توزیع سؤالات نسبتاً استاندارد بود. از فصل دوم كه مربوط به صورتهای مالی اساسی میباشد 6 سؤال مطرح شده بود كه میتوان گفت نسبت به سال گذشته 3 سؤال افزایش یافته است و داوطلبها باید این فصل را به خوبی مطالعه کنند. در ضمن از فصل شرکتهای سهامی 2 سؤال طرح شده بود که نسبت به سال گذشته 1 سؤال کاهش یافته بود، نکته جالب دیگر این بود که از فصل حسابداری دولتی همانند سال گذشته سؤالی طرح نشده بود. از فصل 5 که مربوط به حسابداری داراییهای ثابت مشهود و نامشهود میباشد 4 سؤال طرح شده بود که میتوان گفت نسبت به سال گذشته 3 سؤال افزایش یافته است که 2 تا از سؤالات از مبحث کاهش ارزش بود که قبلاً این مبحث خیلی مورد توجه طراحان قرار نمیگرفت. همچنین از مبحث صورتهای مالی میان دورهای 2 سؤال طرح شده بود که در سالهای گذشته خیلی مورد توجه طراحان سؤال قرار نمیگرفت.
در كل میتوان گفت تستهای حسابداری مالی در كنكور امسال اكثراً از استانداردهای حسابداری و در سطح متوسط طراحی شده بودند و این مطلب این نكته را یادآوری میكند كه دانشجویان باید متنهای استانداردها را به طور دقیق مطالعه كنند، زیرا که در كنكور امسال از بندهای استانداردها مخصوصاً استاندارد 9، 18، 19، 20 و 21 و مخصوصاً 22 که قبلاً خیلی مورد توجه طراحان سؤال واقع نشده بود، سؤالاتی مطرح شده بود. در كنكور امسال سؤال سختی به چشم نمیخورد. سؤالات كنكور امسال نسبت به سال گذشته سادهتر بوده و کسی که کتاب حسابداری مالی مدرسان شریف و کتاب مروری جامع بر حسابداری مالی را مطالعه کرده بود حدوداً قادر به پاسخگویی 80 درصد سؤالات بود.
حسابداری صنعتی
درس حسابداری صنعتی نیز همانند سال گذشته تعداد 25 سؤال را به خود اختصاص داده بود. نحوهی طراحی سؤالات به گونهای بود که به غیر از فصل مباحث تکمیلی، تمام فصول کتاب را پوشش داده بود. داوطلبان با مطالعه فصولی از جمله آشنایی با حسابداری صنعتی، هزینهیابی مرحلهای و سفارش کار، ارزشیابی استاندارد، تجزیه و تحلیل هزینه، حجم و سود و بهایابی تفاضلی، قادر به پاسخگویی بالغ بر 70% سؤالات بودند. روند طراحی سؤالات کنکور سال 96 تغییر چشمگیری نسبت به 2 سال اخیر نداشت. سطح سؤالات در آزمون 96 متوسط بوده و تنها 2 تا 3 سؤال آن در سطحی دشوار طراحی شده بود. به جرأت میتوان گفت اگر داوطلبی سؤالات کنکور سالهای قبل را به خوبی تمرین کرده و بر سؤالات حسابداری صنعتی آزمونهای مدرسان شریف (سطح سؤالات مطرح شده در آزمونهای آزمایشی دشوارتر از آزمونهای کنکور بود) تسلط کافی میداشت، پاسخگویی به کل سؤالات برایش امکانپذیر بود.
حسابرسی
تعداد سؤالات درس حسابرسی همانند سال گذشته 25 سؤال بود که در مقایسه با سالهای اخیر سؤالات درس حسابرسی کمی سختتر شده و فرم جدیدی از سؤالات مطرح شده است که بیشتر به سمت مفهومیتر شدن سؤالات در حرکت میباشد. البته سؤالات تکراری هم به چشم میخورد. با بررسی سؤالات میتوان گفت که تا حدودی نظم خاصی در تقسیمبندی سؤالات مطرح شده از فصلها وجود دارد. در طبقهبندی سؤالات برحسب فصول، همانند سالهای گذشته تعداد زیادی از سؤالات (9 سؤال در حدود 36 درصد) از فصل گزارشگری مطرح شده و این فصل همواره از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان شاخصترین فصل میباشد در ضمن در سال گذشته نیز 9 سؤال از این فصل داده شده بود، که سؤالات مطرح شده از این فصل در سالهای 96 و 95 تقریباً در یک سطح دشواری قرار میگیرند. همچنین از فصلهای حسابرسی وجوه نقد و اوراق بهادار، حسابرسی داراییهای ثابت و حسابرسی بدهیها و حقوق صاحبان سهام در کنکور امسال مشابه سال گذشته سؤالی طرح نشده بود. برعکس سال گذشته امسال از مبحث مربوط به ریسک حسابرسی، حسابرسی موجودیهای مواد و کالا و بهای تمام شده کالای فروش رفته سؤالات بیشتری طرح شده بود.
اگر داوطلبی کتاب حسابرسی مدرسان شریف و تستهای چهار گزینهای استانداردهای حسابرسی (دکتر مهام) و سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و برخی از استانداردهای حسابرسی را از کتاب سازمان حسابرسی مورد مطالعه قرار میداد میتوانست در این درس درصدی بالای 75 را بزند و سهم بسزایی در موفقیت خود رقم بزند.
ریاضی عمومی
سؤالات ریاضی عمومی رشته حسابداری در آزمون كارشناسی ارشد 96 به لحاظ تعداد سؤالات، مشابه سال 95، 17سؤال بوده است. سؤالات امسال به لحاظ ضریب سختی نسبت به سال گذشته کمی دشوارتر بوده و 6 سؤال از 17 سؤال مطرح شده از فصل تابع چند متغیره بوده که اهمیت این فصل را نشان میدهد. در سؤالات امسال نوآوریهای بیشتری در طرح سؤال به چشم میخورد و همین باعث تعجب اکثر دانشجویان شد، معمولاً سالهای گذشته نوآوریهای کمتری در طرح سؤالات دیده میشد و دانشجویان با تسلط کامل به سؤالات سالهای گذشته میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند. در سال 95 نیز رویکرد سؤالات کمی متفاوتتر از سالهای گذشته بود، اما امسال این تفاوت بیشتر بود.
به داوطلبان رشته حسابداری كه سال آینده قصد شركت در آزمون كارشناسی ارشد را دارند، توصیه میكنیم تمام مطالب را به طور كامل بخوانند و طبیعتاً مباحث پراهمیتتر که شامل تابع، حد و پیوستگی، مشتق و کاربرد آن، انتگرال، ماتریس، بردار و معادلات دیفرانسیل میباشند را با حل تستهای بیشتر مرور كنند و از بررسی و حل تستهای سالهای گذشته به خصوص 10 آزمون مطرح شده در انتهای کتاب مدرسان شریف غافل نشوند. توجه کنید برخی مباحث مانند مبحث دنباله و سری در طی سالهای اخیر تکرار میشود و این نشاندهنده این است که این فصول نیز جدیداً مورد توجه طراحان قرار گرفته است و حائز اهمیت میباشد.
آمار و احتمال
امسال نیز سهم درس آمار و احتمال از 30 سؤال داده شده در مجموعه ریاضی 13 سؤال بود. همه سؤالات به جزء یک سؤال تکراری بوده و دانشجویان این رشته با مطالعه معقول و منطقی در این درس میتوانستند به همه سؤالات پاسخ دهند. همانند سالهای گذشته 3 سؤال اول از فصل آمار توصیفی طرح شده بود. 1 سؤال از فصل متغیرهای تصادفی، 3 سؤال از فصل توزیعهای آماری، 2 سؤال از فصل آزمون فرضیه، 1 سؤال احتمال و 1 سؤال از فصل پنجم (نامساوی چیبیشف) و ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن از فصل هشتم مطرح شده بود. در سالهای گذشته نیز به این نکته اشاره شد که بسیاری از افراد غیرمتخصص در این درس متأسفانه به دانشجویان راهنمایی و مشاوره غلط داده و به دلیل عدم تسلط خودشان در فصول آمار (2) (نظریه نمونهگیری، نظریه برآورد، آزمون فرضیه و رگرسیون) به دانشجویان توصیه میکنند که از خواندن این فصول صرفنظر کرده و دقت خود را بر روی آمار (1) صرف کنند.
در حالی که در سؤالات کنکور سالهای اخیر نشان داده شده است. در بسیاری از مواقع پاسخگویی به سؤالات آمار (2) از سؤالات آمار (1) راحتتر بوده و در زمانهای بسیار کوتاه پاسخگویی به سؤالات ممکن بوده است. بنابراین، به همه دانشجویان این رشته توصیه میشود که به هیچ وجه از خواندن مباحث آمار (2) صرفنظر نکرده و با برنامهریزی دقیق با این مباحث برخورد منطقی شود. کنکور سال 96 مجدداً نشان داد که بدست آمدن درصد بسیار بالا و عالی در این درس همانند گذشته امکانپذیر است. از آن جایی که کتاب آمار و احتمال مدرسان شریف به عنوان یک منبع کامل با بیانی ساده و روان نوشته شده است میتواند در موفقیت هرچه بیشتر دانشجویان (حتی دانشجویان بسیار ضعیف) بسیار تأثیرگذار باشد و دانشجو را از خواندن هر منبع دیگری بینیاز خواهد کرد.