آمار و روش تحقیق
در درس آمار و روش تحقیق امسال همچون سالهای گذشته ۲۰ سؤال طراحی شده است، که نسبت سؤالات آمار به روش تحقیق برابر بوده است. سؤالات آمار در کنکور امسال در مقایسه با کنکور سال ۹۶ بیشتر محاسباتی و کمتر حفظی بودند. به صورتی که از ۱۰ سؤال آمار ۶ سؤال محاسباتی و۴ سؤال حفظی بود. این مساله در مورد سؤالات روش تحقیق نیز صادق بود و از ۱۰ سؤال روش تحقیق ۸ سؤال آن مفهومی و ۲ سؤال حفظی بود. به نظر میرسد تمایل طراح سؤالات بیشتر به سمت سؤالات تحلیلی محاسباتی بوده است که متفاوت از شیوه طرح سؤالات در سال گذشته بود. نکته قابل توجه در سؤالات آمار امسال طرح ۲ سؤال از مبحث احتمال بود که معمولا در کنکورهای کارشناسی ارشد در سالهای گذشته از آن سؤالی طرح نمیشد و مواجهه با آنها موجب غافلگیری داوطلبان بود. در کل، سؤالات درس آمار و روش تحقیق را میتوان نسبتاً دشوار ارزیابی کرد، اما داوطلب با تسلط بر مباحث روش تحقیق میتوانست درصد قابل قبولی کسب کند.
روانشناسی بالینی
سؤالات درس بالینی در کنکور امسال ۲۰ سؤال بود و همانند سالهای گذشته بخش قابل توجهی از سؤالات (۵ سؤال) مربوط به آسیبشناسی و طبقهبندی مشکلات روانی بود که این امر لزوم تسلط داوطلبان گرایش بالینی را بر درس روانشناسی مرضی نشان میدهد. نکته قابل توجه در کنکور امسال تمرکز بر نظریهها و روشهای رواندرمانی غیر از دیدگاه رفتاردرمانی و شناختی-رفتاری و روانپویایی بود. به نظر میرسد طراحان سؤالات بالینی امسال دیدگاه جامعتری به رواندرمانیها و نظریهها داشتند و سؤالات امسال مباحث متنوعتری را پوشش داده بودند. با توجه به بررسیهای صورت گرفته و مقایسه سؤالات ده مرحلهای آزمونهای آزمایشی موسسه مدرسان شریف با سؤالات کنکور امسال این موضوع قابل ذکر است که داوطلبانی که در ده مرحله کنکور آزمایشی موسسه شرکت کرده بودند میتوانستند به درصد بالایی از سؤالات درسی بالینی پاسخ دهند.
روانشناسی رشد
سؤالات رشد کنکور امسال مانند سالهای قبل ۲۰ سؤال بود. نکته قابل توجه در مورد درس رشد این بود که طراحان برخلاف سالهای گذشته تنها یک سؤال را به مبحث پیاژه اختصاص داده بودند. نکته دیگر عدم طرح سؤال در مورد بزرگسالی، میانسالی و پیری و تمرکز بر اوایل دوران کودکی بود. در مقایسه با سال ۹۶ به نظر میرسد سؤالات درس رشد بیشتر حفظی و کمتر مفهومی بودند. در نگاهی کلی سؤالات این درس متوسط ارزیابی میشوند و داوطلبان با تسلط بر مباحث کتاب رشد مدرسان شریف قادر به پاسخگویی سؤالات و کسب درصد بالایی از سؤالات این درس بودهاند. سؤالات درس رشد در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف از نظر دشواری، دشوارتر از سؤالات کنکور سال ۹۷ بودهاند و با پوشش تمامی مطالب داوطلبان با تمرکز بر سؤالات آزمونهای آزمایشی و پاسخنامه آنها میتوانست به درجه بالایی از سؤالات پاسخ دهند. منابع سؤالات رشد به ترتیب اهمیت، کتاب روانشناسی رشد لورا برک جلد اول و دوم (تمرکز سؤالات بر جلد ۱ بود)، نظریههای رشد کرین و ژنتیک منصور بود. که چکیده نکات مهم این کتابها در کتاب رشد مدرسان شریف گنجانده شده است.
روانشناسی عمومی
در کنکور سال 97 توزیع سؤالات روانشناسی عمومی در بعضی فصول تا حدودی متفاوت با سالهای گذشته بود. در آزمون امسال، فصول یادگیری و شرطیسازی، حافظه، شخصیت و تعارض و فشار روانی بیشتر مورد توجه طراحان سؤال قرار گرفته بود، البته فصل شخصیت و روانشناسی اجتماعی سال گذشته نیز سؤالات زیادی را به خود اختصاص داده بود. در حالی که از فصول ماهیت روانشناسی، هیجان و روانشناسی نابهنجاری برخلاف سالهای قبل سؤالی طراحی نشده بود. به غیر از تغییرات گفته شده پراکندگی سؤالات در بقیه فصول شبیه سالهای قبل بود. با این که سطح سؤالات در کنکور امسال متوسط و آسان بود، اما تا حدی مفهومی نیز بودند. اگر داوطلب کتب مدرسان شریف و هیلگارد را خوب مطالعه کرده بود و بر آنها تسلط کافی میداشت، میتوانست درصد قابل قبولی کسب کند. دقت کنیم که روانشناسی عمومی به یک دانش عمومی از روانشناسی اشاره دارد، بنابراین در این درس سعی کنیم از تمام مطالب روانشناسی یک دانش ابتدایی داشته باشیم، زیرا همانطور که بیان شد در کنکور 97 اکثر مباحث دارای سؤال بودند.
روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
درس روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان همچون سال قبل ۱۵ سؤال را به خود اختصاص داده بود که از این میان ۸ سؤال مربوط به روانشناسی فیزیولوژیک و ۷ سؤال مربوط به انگیزش و هیجان بود. سؤالات به خصوص در بخش فیزیولوژیک بیشتر مبتنی بر نکات حفظی بودند و سؤالات مفهومی و تحلیلی کمتر مشاهده میشد. به نظر میرسد داوطلبان با تسلط نسبی بر مباحث به راحتی قادر به پاسخگویی به ۱۰ سؤال بودند. نکته قابل توجه در سؤالات امسال این بود که به نظریههای انگیزش و هیجان و نام دانشمندان کمتر پرداخته شده بود و بیشتر مفاهیم کلی مورد نظر طراحان قرار گرفته بود. در کل سؤالات امسال را میتوان متوسط ارزیابی کرد، اما به علت کمبودن تعداد سؤالات داوطلبان نیازمند تسلط جدی بر مطالب هستند. باتوجه به میزان دشواری سؤالات، به نظرمیرسد داوطلبان آزمونهای آزمایشی از تسلط خوبی برای پاسخ به سؤالات برخوردار بودهباشند.
روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی
سؤالات درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی در کنکور امسال نیز مانند سالهای گذشته ۲۰ سؤال را به خود اختصاص داده بود، که ۹ سؤال آن مربوط به مباحث آسیبشناسی و ۱۰ سؤال دیگر مربوط به کودکان استثنائی بود. همچنین در آزمون امسال یک سؤال از درس روانشناسی عمومی (سؤال ۵۳) طرح شده بود. در کنکور امسال سؤالات این درس از مباحث متنوعتری طرح شده بودند و برخلاف سالهای قبل بر اختلالات بهخصوصی تاکید نداشت. نکته قابل توجه در طرح سؤالات مربوط به کودکان استثنایی و عقب ماندگی پرداختن به مسائل کلیتر و روانشناختیتر و چشمپوشی از جزئیات اختلالات بود که لازمه پاسخگویی به آن درک مفهومیتر مباحث را ملزم میشد. در کل سؤالات درس آسیب در کنکور امسال دشوارتر و متفاوتتر از سالهای قبل به نظر میرسد و پاسخگویی به آنها نیازمند نگاه جامعتر و تحلیلیتر داوطلب است.
روانشناسی تربیتی
در آزمون امسال از درس روانشناسی تربیتی 20 سؤال مطرح شده بود. مباحث مربوط به نظریات رفتاری و شناختی و مباحث تغییر رفتار مانند سالهای گذشته مبحث مهمی بوده و در مجموع ۷ سؤال نسبتاً دشوار را به خود اختصاص داده بودند. نکتهای که در سؤالات امسال قابل مشاهده شد این است که تعداد سؤالات تکراری از سالهای پیش چندان دیده نمیشود و به نظر میرسد تلاش مؤلفین بر این بوده است تا از قسمتهایی که کمتر در سالهای اخیر به آن توجه شده نیز سؤالهایی را طرح کنند. سؤالات در دو سطح ساده و دشوار طراحی شده و نسبت به سالهای گذشته مفهومیتر بودند. همچنین برخلاف تمامی سالهای گذشته که تمرکز طراحان بر روی صاحبان نظریات بود، امسال کمتر اسامی دانشمندان و نظریه پردازان سؤال بود که این امر نشاندهنده این مطلب است که طراحان از سؤالات دانشی فاصله گرفته و به سمت سؤالات مفهومی و در سطح تجزیه و تحلیل و درک مطلب حرکت کرده اند.
بنابراین داوطلبان برای کسب موفقیت در این درس و کسب درصد بالا باید کتاب را مفهومی تر و با دقت مطالعه نمایند و نیز مطالب مطرح شده در آزمون امسال بیشتر از 85 درصد در کتاب مدرسان شریف مطرح شده و مورد بحث و ارزیابی قرار گرفته بودند.
در آزمون سال 96 سؤالات روانشناسی تربیتی تقریباً از همه فصول صرف-نظر از اهمیت فصل مورد نظر سؤال آمده بود که البته سؤالات سال ۹۶ به نسبت ساده تر از سؤالات سال ۹۷ بود. از دو فصل 20 و ۲۱ سؤالی طرح نشده بود. سؤالات درس روانشناسی تربیتی سال 96 ساده تر بوده و داوطلب می توانست درصد بالایی کسب نماید. داوطلبان از مجموع 20 سؤال 14 تا 15 سؤال را به راحتی میتوانستند پاسخ دهند.
زبان تخصصی
درس زبان تخصصی همچون سالهای قبل ۳۰ سؤال داشت. این سؤالات در ۶ متن که چهار متن کوتاه و دو متن بلند داشت طراحی شده بودند. در این میان دو متن دارای پیچیدگیهای مفهومی و دستوری و سؤالات چهار متن دیگر به نسبت سادهتر و روشنتر بودند. سؤالات مفهومی در کنکور امسال بیشتر از قبل به چشم میخورد و به نظر میرسد که طراحان بیشتر بر درک مطلب تاکید داشتند به علاوه سؤالات گرامری مطرح شده نیز در جهت درک مطلب بود. از آنجا که درصد داوطلب در درس زبان نقش تعیین کنندهای در رتبه او دارد و با توجه به مفهومیتر شدن سؤالات، داوطلبان لازم است برای بالابردن مهارت درک مطلب، به مطالعه تعداد بیشتری متن تخصصی بپردازند، تا توانایی استنباط و درک مفاهیم را در خود تقویت کنند. کتاب زبان تخصصی مدرسان شریف، تعداد قابل توجهی متن استاندارد همراه با نکات و لغات در اختیار داوطلبان قرار میدهد. همچنین متنهای زبان در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف امکان مواجهه و محکزدن تواناییهای داوطلب و پیشرفت او را در درس زبان فراهم میکند.
علمالنفس
در درس علمالنفس همچون سال گذشته ۱۵ سوال طرح شده بود. سوالات این درس با کنکورهای سالهای گذشته همپوشانی داشت و داوطلب با مطالعه مباحث مهم قادر به کسب درصد بالایی از این درس بود. همانطور که انتظار میرفت، مبحث ابنسینا بیش از سایر مباحث و در درجه بعد مباحث نفس، عقل و قلب مورد توجه طراحان قرار گرفته بود. سوالات علمالنفس امسال نسبتاً ساده و تکراری بودند، هرچند در برخی سوالات دانشجو نیازمند استفاده از قوه تحلیل و استدلال بود. سوالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف در درس علمالنفس، با تکرار مباحث مهم و نیز گنجاندن سوالات استدلالی داوطلب را برای مواجهه با این درس در کنکور سراسری کاملا آماده و مجهز میکرد. همچنین داوطلب با تسلط بر کتاب علمالنفس مدرسان شریف قادر به پاسخگویی اکثر سوالات این درس بود.