آمار و روش تحقیق
درس آمار و روش تحقیق همچون سالهای گذشته 20 سؤال را به خود اختصاص داده است که از این بین سهم روش تحقیق 10سؤال و سهم آمار نیز 10 سؤال میباشد. تکرار دوبارهی سؤال از مبحث احتمال همچون سال گذشته نشان میدهد که این مبحث از این پس باید مورد توجه جدی داوطلبان قرار بگیرد کما اینکه در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف نیز از این قسمت سؤالهای زیادی مطرح شده است. روند کنکور در چند سال گذشته نشان میدهد که سؤالات آمار و روش تحقیق به سمت محتوایی مفهومی/ محاسباتی در حال حرکت است و از سهم سؤالات حفظی هر سال کاسته میشود که این نیازمند آن است که داوطلبان گرامی، مباحث آمار و روش تحقیق را به صورت عمقی درک کرده باشند. سطح سختی سؤالات آمار و روش تحقیق به طور کلی نسبتاً دشوار ارزیابی میشود و نسبت به کنکور 98 کمی دشوارتر می باشد. انتظار میرود، داوطلبانی که در 10 مرحله آزمون آزمایشی مدرسان شریف شرکت کردهاند و روی کتاب آمار و روش تحقیق مدرسان شریف تسلط داشته باشند به راحتی درصد بالایی در این درس کسب نمایند.
روانشناسی بالینی
تعداد سوالات درس روانشناسی بالینی امسال 20 سؤال بود. برخلاف سالهای گذشته که 5 سؤال مستقیماً از مباحث مربوط به آسیبشناسی و روانشناسی مرضی طرح شده بود، امسال نیز مانند سال 98 هیچ سؤالی از این مباحث مطرح نشده بود. قسمت اعظم سؤالات از آزمونهای هوش و شخصیت مطرح شده بود که در این میان آزمون رورشاخ و وکسلر از اهمیت بیشتری برخوردار بودند. قسمت مهمی از سؤالات همانند سؤالات سال های گذشته استنباطی بودند و نیازمند این بود که داوطلبان از قوای استدلالی خود استفاده کنند. منابع مهم مورد توجه طراحان، کتب روانشناسی بالینی فیرس و نظریههای رواندرمانی پروچاسکا و آزمونهای روانی مارنات است. انتظار میرود داوطلبانی که تسلط خوبی روی کتاب روانشناسی بالینی مدرسان شریف و این دو کتاب مذکور و همچنین تحلیل مناسبی روی سؤالات درس روانشناسی بالینی در 10 مرحله آزمون آزمایشی مدرسان شریف داشتهاند، به درصد مناسبی در این درس دست پیدا کنند.
سطح سختی سؤالات به طور کلی دشوار ارزیابی میشود و نسبت به کنکور سال 98 سؤالات کمی دشوارتر بودند.
روانشناسی رشد
سؤالات رشد امسال نیز مانند سالهای گذشته 20 سؤال بوده است. همچون سالهای قبل، بیشتر سوالات از نظریههای روانشناسی رشد طرح شده بود. دو نکته قابل تامل این بود که بر خلاف بیشتر سال های گذشته و سال 98 که 6 سوال از نظریه پیاژه مطرح شده بود، امسال فقط 2 سوال از این مبحث طرح شد و در کمال تعجب از نظریه کوتاه و نه چندان پیچیده برون فن برنر 3 سوال مطرح گشته بود. سطح کلی سؤالات رشد امسال، با تعدادی سؤال آسان و تعدادی سؤال سخت، در مجموع متوسط ارزیابی میشود که انتظار میرود داوطلبان با تسلط بر روی مباحث کتاب روانشناسی رشد مدرسان شریف و همین طور شرکت در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف، به راحتی توانسته باشند درصد بالایی در این درس کسب کنند.
روانشناسی عمومی
درس روانشناسی عمومی امسال، همانند سالهای گذشته 15 سؤال را به خود اختصاص داده بود. مهمترین منبع سؤالات مانند همیشه کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد بوده است. سؤالات طرح شده از پراکندگی بالایی برخوردار بودند و تقریباً اکثر فصول مهم کتاب مورد توجه قرار گرفته بود. مبحث یادگیری، سؤالهای بیشتری را به خود اختصاص داده بود. همچنین 2 سؤال نیز از مبحث ماهیت روانشناسی مطرح شده بود که سال گذشته هیچ سؤالی را به خود اختصاص نداده بود. سؤالات دیگر از مباحثی مثل رشد روانی، ادراک، هوشیاری، حافظه، هوش، شخصیت، تعارض و فشار روانی و روشهای درمان طرح شده بودند. به طور کلی سؤالات از لحاظ ضریب سختی، آسان رو به متوسط ارزیابی میشوند. انتظار میرود داوطلبانی که روی کتابهای هیلگارد و یا روانشناسی عمومی مدرسان شریف به تسلط رسیدهاند به درصد بالایی در این درس دست پیدا کنند.
روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
در آزمون امسال نیز همچون سال گذشته، از درس روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان 15 سؤال طرح شده بود. تقریباً نیمی از سوالات از مباحث انگیزش و هیجان، طرح شده بود و نیمی دیگر، از مباحث روانشناسی فیزیولوژیک. سطح کلی سوالات نسبت به سال گذشته ساده تر بود و طراحان سوال از ارائه ی تست های پیچیده و بحث برانگیز، پرهیز کرده بودند. توزیع و پراکندگی سوالات نسبت به سال گذشته بیشتر بود و این بدین معناست که داوطلبان برای رسیدن به درصدهای بالاتر، باید تمامی فصل ها را مد نظر داشته باشند. تحلیل تست ها نشان می دهد داوطلبینی که با مرور و برنامه مناسب، روی تمامی مباحث کتاب مدرسان شریف به تسلط کافی رسیده اند میتوانستند پاسخدهی بالایی به این درس داشته باشند.
روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی
درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی نیز امسال مانند سالهای گذشته، 20 سؤال را به خود اختصاص داده است. از این بین ۱۴ سؤال سهم روانشناسی مرضی و ۶ سؤال سهم کودکان استثنایی است. امسال شاهد جا به جایی ترتیب قرارگیری دروس در دفترچهی کنکور بودیم و برخلاف همیشه که درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی سومین درس( از سؤال ۵۱ تا ۷۰) در دفترچه بود، امسال چهارمین درس بود ( از سؤال ۶۶ تا ۸۵). برای درس روانشناسی مرضی، مباحث دیدگاه های نظری، اختلالات طیف اتیسم، اختلالات اضطرابی و اختلالات عصبی رشد جزو مباحث مهم، طرح شده قرار دارند. در درس کودکان استثنایی همانند سال های گذشته سؤالاتی مستقیماً از اختلالات کودکان کمتوان ذهنی مطرح شده بود که از مباحث مهم این درس میباشد و در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف نیز مورد اهتمام قرار گرفت. از مباحثی که بعد از چند سال مورد توجه طراحان قرار گرفته است، اختلالات حرکتی است که 2 سؤال را به خود اختصاص داده است. سؤالات درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی امسال تقریباً مشابه سال گذشته و کمی دشوارتر بود و به طور کلی میزان سختی سؤالات متوسط ارزیابی میشود و عمدهی سؤالات حفظی بودند.
زبان تخصصی
درس زبان تخصصی روانشناسی مانند روال سالهای گذشته 30 سؤال را به خود اختصاص داده بود. این 30 سؤال درک مطلب مانند کنکور سال 9۸ از 6 متن طرح شده بودند، که میتوان ۲ متن را دشوارتر و ۴ متن دیگر را روشنتر و سادهتر توصیف کرد. سؤالات طرح شدهی سالهای اخیر درس متون تخصصی نشان میدهند که علاقهی طراحان به سمت سؤالات مفهومی، که برای پاسخدهی به آنها نیاز به فهمیدن کل متن پارگراف است، بیشتر شده است و از تعداد سؤالاتی که پاسخ آنها را بتوان مستقیماً از درون متن پیدا کرد، کاسته شده است. در کنکور امسال اغلب سؤالات را میتوان در دسته سؤالات مفهومی قرار داد. همچنین ۲ سؤال از مترادف کلمات و 3 سؤال نیز از ضمایر مطرح شده بود. علاوه بر این، از لحاظ بلندی متون، طول متنهای زبان تخصصی امسال تقریباً شبیه به کنکور سال گذشته بود. با توجه به این مطلب و برای رسیدن به تسلط در پاسخدهی به سؤالات مفهومی و خواندن متون طولانی در زمان استاندارد، به داوطلبان عزیز کنکور ارشد پیشنهاد میشود تا مدت زمان مناسبی را برای خواندن متون تخصصی و حل سؤالات درک مطلب اختصاص دهند. برای رسیدن به این مقصود خواندن متون کتاب زبان تخصصی مدرسان شریف و همینطور تمرین و تحلیل متون زبان تخصصی آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف میتواند بسیار موثر و ثمربخش باشد.
علمالنفس
در کنکور 99 درس علمالنفس همچون سال گذشته 15 سؤال را به خود اختصاص داده بود. سطح پراکندگی تست ها بیشتر از سال گذشته بود و از فصل های متنوع تری، سوال مطرح شده بود، به گونه ای که تعداد فصل های مورد توجه در کنکور امسال تقریباً به 10 فصل می رسید. در رابطه با تفاوت آزمون امسال و سال گذشته، می توان گفت که تا حدودی از میزان سؤالهای فلسفی کاسته شده و طراحان بیشتر به ارائه ی تست براساس آیات و احادیث، پرداخته بودند که این مورد برای برخی از داوطلبان، غیرمنتظره بود. اما در مجموع سطح کلی سؤالات علمالنفس امسال نسبت به سال گذشته، از جهت سختی و آسانی، یکسان ارزیابی می شود. انتظار میرود داوطلبانی که کتاب علمالنفس مدرسان شریف را به خوبی مطالعه کردهاند و با شرکت در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف به مرز مطلوبی از آمادگی رسیده اند، به راحتی به درصد بالایی در این درس، دست یابند.
روانشناسی تربیتی
درس روانشناسی تربیتی امسال، همانند سالهای گذشته 20 سؤال را به خود اختصاص داده بود. سؤالات طرح شده از پراکندگی بالایی برخوردار بودند و تقریباً اکثر فصول مهم کتاب مورد توجه قرار گرفته بود. مثل هر سال، مبحث نظریه های رشد شناختی، سؤالهای بیشتری را به خود اختصاص داده بود ولی تنها یک سؤال از مباحث مهمی همچون نظریه های رفتاری یادگیرندگان و انگیزش و یادگیری مطرح شده بود در حالیکه سال های گذشته، این مباحث بیشتر مورد توجه قرار می گرفتند. به طور کلی سطح سؤالات روانشناسی تربیتی امسال، با تعدادی سؤال آسان و تعدادی سؤال سخت، در مجموع متوسط ارزیابی میشود که انتظار میرود داوطلبان با تسلط بر روی مباحث کتاب روانشناسی تربیتی دکتر سیف بعنوان مکملی عالی در کنار کتاب مدرسان شریف و همچنین با شرکت در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف، به راحتی توانسته باشند به درصد بالایی در این درس دست یابند.