اصلاح نباتات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس اصلاح نباتات، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث اصلاح گیاهان خودگشن، دگرگشن، اصلاح خصوصی و مهندسی ژنتیک بوده است.
روند کلی سؤالات نشان میدهد که ضریب سختی این درس در سال جاری بیشتر از سال گذشته بوده است، هر چند که تعداد سؤالات محاسباتی بیشتری دارد، اما حتی سوالات حفظی سختتری نسبت با سال گذشته از مباحث مختلف طرح شده است. در آزمون امسال فصلهای وراثتپذیری و ژنتیک کمی، اصلاح برای مقاومت به بیماریها و آفات و هتروزیس در درجه دوم اهمیت قرار داشتهاند. همچنین از مباحث نر عقیمی، آپومیسکی و خودناسازگاری سؤالی طرح نشده بود. میزان پراکندگی سؤالات امسال کمتر از سال گذشته است. لازم به ذکر است تعداد سؤالات در کنکور 96 برابر 20 عدد بود که 5 عدد کاهش یافته بود.
به نظر میرسد اکثر سؤالات مربوط به کتابهای اصول اصلاح نباتات دكتر فارسی، اصلاح نباتات دكتر محمدی و اصول اصلاح نباتات دكتر ارزانی باشد.
اکولوژی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس اکولوژی بیشترین تعداد سؤالات مربوط به فصلهای روابط متقابل، جوامع زمین خشکیها و چرخههای بیوژئوشیمیایی بود، ولی در کل از اکثر مباحث حداقل یک سؤال طرح شده بود.
در سؤالات سال 96 ، تعداد سؤالات 5 عدد کاهش پیدا کرده بود و به همین خاطر از اکثر مباحث حداقل یک سؤال طرح شده بود و پراکنش آن مناسب بود. این نشان می دهد داوطلبان باید بر تمام مباحث مسلط باشند. به طور کلی میتوان گفت که ضریب سختی سؤالات امسال بیشتر از سال گذشته است.
تعداد سؤالات حفظی امسال 16 سؤال و تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی 4 سؤال بود. بیشتر سؤالات هم از كتاب اکولوژی دكتر اردکانی طرح شده بود.
آمار
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس آمار و احتمالات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی، احتمالات، توزیع نمونههای کوچک، توزیعهای احتمالی، رگرسیون، همبستگی، کای اسکوور و قضاوتهای آماری بوده است. برخلاف سال 95 از مبحث توزیع نمونههای کوچک، توزیعهای احتمالی و قضاوت آماری، رگرسیون و شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی بیشترین سؤالات آمده بود. امسال از بحث رگرسیون و همبستگی بیشتر سؤال طرح شده بود که این نشان میدهد داوطلبان از این پس باید توجه بیشتری به این قسمت داشته باشند. البته با توجه به مقایسه کردن آزمون مدرسان و کنکور 96 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای 50 درصد سؤالات شبیه سؤالاتی بودند که در آزمونهای آزمایشی طرح شده است. در کل میتوان این نتیجه را گرفت که سطح سؤالات کنکور و آزمونهای مدرسان شریف در یک سطح بوده و درس آمار بیشتر به سمت سؤالات حلکردنی پیش میرود. در سال 96 تعداد سؤالات 5 عدد کاهش پیدا کرده بود.
بیوشیمی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، همانطور که مشاهده می شود سؤالات درس بیوشیمی پراکنش سالانه زیادی دارند، این گویای این مطلب هست که دانشجو میبایست تمام فصول را مطالعه کند، همچنین مانند سنوات گذشته از مباحث کربوهیدرات و پروتئینها و متابولیسمشان بیشترین سؤالات را به خود اختصاص داده است. به طوری که بیش یک سوم سؤالات از این مباحث میباشند. از این رو سؤالات نسبت به سال گذشته از درجه سختی بالاتر برخوردار هستند.
البته با توجه به مقایسه کردن آزمون مدرسان شریف و کنکور 96 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای 50 درصد سؤالات شبیه سؤالاتی بودند که در آزمونهای آزمایشی طرح شده است. در کل میتوان نتیجه گرفت که سطح سؤالات کنکور 96 تا حدودی همسطح با آزمونهای مدرسان شریف بوده و در کنکور سؤالات بیوشیمی بیشتر به سمت سؤالات حفظی پیش میرود. لازم به ذکر است تعداد سؤالات در کنکور 96، 20 عدد بود که 5 عدد کاهش یافته بود.
خاکشناسی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت واصلاح نباتات، در درس خاکشناسی، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای ترکیب شیمیایی و مینرالوژیکی خاک، تبادل کاتیونی و آنیونی و واکنش خاک، خصوصیات فیزیکی خاک (بافت ـ ساختمان ـ روابط وزنی ـ تخلخل ـ فرسایش)، عناصر و مواد غذایی خاک، روابط آب و حرکت آب در خاک، مواد آلی و میکروارگانیسمهای خاک و ردهها و رژیمهای رطوبتی خاک بوده است. همانند سال 95 از مبحث ترکیب شیمیایی و مینرالوژیکی خاک و خصوصیات فیزیکی خاک (بافت ـ ساختمان ـ روابط وزنی ـ تخلخل ـ فرسایش) بیشترین سؤالات آمده بود، امسال از بحث ردهها و رژیمهای رطوبتی خاک و تبادل کاتیونی و آنیونی و واکنش خاک سؤالی طرح نشده، البته با توجه به مقایسه کردن آزمونهای مدرسان شریف و کنکور 96 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای 50 درصد سؤالات شبیه سؤالاتی بودند که در آزمونهای آزمایشی طرح شده است.
در کل میتوان این نتیجه را گرفت که سطح سؤالات کنکور و آزمونهای مدرسان شریف در یک سطح میباشد و درس خاکشناسی بیشتر به سمت سؤالات حفظکردنی پیش میرود. در آزمون سال 96 تعداد سؤالات 5 عدد کاهش پیدا کرده بود.
زراعت
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس زراعت سؤالات مربوط به دروس حبوبات و دیمکاری تقریباً سختتر از سؤالات آزمون سال 95 میباشد. قسمت عمده سؤالات این درس، مربوط به دروس زراعت عمومی، زراعت غلات، زراعت علوفه و زراعت صنعتی بوده و بیشتر از 80 درصد سؤالات این آزمون را به خود اختصاص داده بودند. سؤالات واضح بوده و پیچیدگی کمتری در سؤالات مشاهده شده است و به طور کلی آزمون سال 96 نسبت به آزمون سال 95 به نسبت در یک سطح بوده است. در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که سؤالات مفهومی ـ محاسباتی در سال جاری 2 عدد بوده و سؤالات حفظی بخش عمدهای از آزمونهای 95 را شامل میشود. بیشتر سؤالات این درس از کتاب زراعت عمومی دکتر خواجهپور و كتاب زراعت غلات دکتر کاشانی، زراعت صنعتی خواجهپور و طرح شده بود. لازم به ذکر است تعداد سؤالات در سال 96 کاهش پیدا کرده و برابر 25 سوال بوده است.
ژنتیک
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس ژنتیک، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث ژنتیک ژنتیک مندلی، پلیپلوئیدی و ژنتیک کمی بوده است. به طور کلی ضریب سختی سؤالات سال 96 بیشتر از سال 95 بود.
نکته جالب توجه این است که تعداد سؤالات مربوط به ژنتیک مندلی، پلیپلوئیدی و ژنتیک کمی افزایش چشمگیری داشته و بیش از 80 درصد سؤالات را تشکیل دادند که در سالهای اخیر بیسابقه بوده است. همچنین میتوان استنباط نمود که پراکنش سؤالات امسال کمتر از سال گذشته بوده است. تعداد سؤالات حفظی (8 سؤال) نسبت سال گذشته کاهش یافته، در حالی که تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی (12 سوال) بود. با توجه به روند سؤالات میتوان گفت سؤالات دچار دگرگونی خاصی شدهاند که لازم است هر داوطلب کلیه جنبههای مهم هر مبحث را مدنظر قرار داده و تنها به روند سؤالات در سالهای گذشته اکتفا نکند. لازم به ذکر است تعداد سؤالات در کنکور 96 ،20 عدد بود که 5 عدد کاهش یافته بود.
همه سؤالات طرح شده مربوط به کتابهای ژنتیک استانسفیلد، ژنتیک دكتر یزدی صمدی، ژنتیک دكتر امیدی و ژنتیک دكتر میرلوحی بودند و با مطالعه دقیق این منابع میتوان به تمامی سؤالات پاسخ داد.
طرح و آزمایشات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس طرح و آزمایشات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای طرح کامل تصادفی، بلوک، مربع لاتین، آزمون مقایسه میانگینها، فاکتوریل، اختلاط، مقایسات گروهی، طرح آشیانهای و کرتهای خرد شده بوده است. همانند سال 95 از مبحث سه طرح پایه کامل تصادفی، بلوک و مربع لاتین بیشترین سؤالات آمده بود، درحالی که برخلاف سال 95 که تأکید اصلی و قسمت اعظم سؤالات از مقایسات گروهی آمده بود. سطح سؤالات سال 96 از سؤالات سال 95 بالاتر بودند. لازم است که تعداد سؤالات مفهومی در این درس به مراتب بیشتر است و باید برای پاسخ دادن به قسمت اعظم سؤالات به مطالب کامل مسلط بود. البته با توجه به مقایسه کردن آزمون مدرسان شریف و کنکور 96 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای 50 درصد سؤالات شبیه سؤالاتی بودند که در آزمونهای آزمایشی طرح شده است. در کل میتوان این نتیجه را گرفت که سطح سؤالات کنکور 96 تا حدودی همسطح با آزمونهای مدرسان شریف بوده و در کنکور سؤالات طرح بیشتر به سمت سؤالات محاسباتی پیش میرود. لازم به ذکر است تعداد سؤالات در کنکور 96 ، 20 عدد بود که 5 عدد کاهش یافته بود. همچنین امسال دو سؤال از طرح آشیانهای طرح شد که در هیچ یک از سالهای اخیر از آن طرح نشده بود. این مبحث از کتاب طرح تکمیلی می باشد.
فیزیولوژی گیاهی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 95 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس فیزولوژی گیاهی به نسبت سال قبل، سطح کیفی سؤالات بالاتر بوده و بیشتر جنبه مفهومی داشتند. دامنه مباحث مطرح شده در آزمون 96 همانند آزمون 95 بوده و از بسیاری از مباحث مانند هورمونها و تنظیمکنندههای رشد، رشد و تکامل بذر و… سؤالی کمی طرح شده است.
به طور کلی باید اشاره کرد که سؤالات مفهومی ـ محاسباتی در سال جاری نسبت به سال 95 بیشتر شده بود و عمده سؤالات مربوط به فصل تثبیت در جوامع گیاهی و بخش فتوسنتز و تنفس میباشد و از فصول دیگر سؤالات کمتری آورده شده و یا از این بخشها سؤالی مطرح نشده است. لازم به ذکر است تعداد سؤالات از 25 به 20 عدد کاهش پیدا کرده است. بیشتر سؤالات از كتاب فیزیولوژی گیاهان زراعی دکتر کوچکی طرح شده بود.
کنترل و گواهی بذر
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس کنترل و گواهی بذر بیشتر سؤالات مربوط به فصلهای آزمونهای قوه نامیه، آزمونهای بنیه بذر و بوجاری، تولید بذر و انبارداری بذر بود.
به طور کلی میتوان گفت ضریب سختی این درس در سال 96 کمتر از سال 95 بوده است. در سال 96 همانند سال 95 سؤالی از فصل بیماریشناسی بذر و هورمون نیامده بود. براساس تعداد سؤالات طرح شده از هر فصل میتوان بیان داشت که فصلهای تولید بذر، گواهی بذر و مراکز مرتبط با کنترل و گواهی بذر در درجه دوم اهمیت قرار داشتند. از نوع سؤالات طرح شده میتوان استنباط نمود روند مفهومی بودن سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال گذشته کمتر بوده است، بیشتر سؤالات سال 96 (17 سوال) جزو سؤالات حفظی بوده و تنها 3 سؤال محاسباتی و مفهومی در این بین دیده شد. البته نمیتوان انتظار داشت سال بعد، از این فصلها همانند امسال سؤال طرح شود و مطمئناً این روند ثابت نخواهد بود، لذا داوطلبان گرامی باید تمامی فصول کتاب کنترل و گواهی بذر دكتر سلطانی را به خوبی مطالعه نمایند. تعداد سؤالات 5 عدد نسبت به سال 95 کاهش پیدا کرده بود.
اصول مبارزه با آفات و بیماری ها
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس مبارزه با آفات و بیماریها در بخش بیماریهای گیاهی و کنترل آنها و علفهای هرز و کنترل آنها، سؤالات تقریباً یکسانی طرح شده است. سؤالات در این بخش بیشتر به سمت سمشناسی و بیماریهای گیاهی و کنترل علفهای هرز حرکت کرده است. در بخش علف هرز و شناسایی علف هرز تعداد سؤالات کاهش یافته که نشان از این دارد سمشناسی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. نکته مهمتر این است که در بخش کنترل و مبارزه و روشهای مبارزه تعداد سؤال بیشتر طرح شده است که اهمیت این بخش را نمایان میکند. در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد تعداد سؤالات در بخش علف هرز بیشتر شده و بخش کنترلی آن خیلی بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. در سؤالات سال 96 تعداد سؤالات 5 عدد کاهش پیدا کرده بود. بیشتر سؤالات از كتاب راشد محصل و آهومنش طرح شده است.