اصلاح نباتات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس اصلاح نباتات، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن، اصلاح خصوصی و مهندسی ژنتیک بوده است.
روند کلی سؤالات نشان میدهد که ضریب سختی این درس در سال جاری بیشتر از سال گذشته بوده است، تعداد سؤالات مفهومی و حفظی در سال 96 و 97 باهم برابر بود. نکته بارز سوالات سال 97، کاهش تعداد سؤالات مبحث وراثتپذیری و ژنتیک کمّی نسبت به سال قبل و در سال 97، برخلاف سال 96 سؤالاتی از مباحث اصلاح برای مقاومت به بیماریها و آفات، آپومیسکی و خودناسازگاری طرح شده بود میزان پراکندگی سؤالات به مراتب بیشتر از سال گذشته بوده، اما با این وجود، روند کلی طی چند سال اخیر حاکی از اهمیت فصول با تعداد سوال بیشتر می باشد، بهطوری که همواره 8 تا سؤال از مبحث اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن، طرح میگردد و مابقی مباحث تعداد سؤال متغیرتری دارند.
اکثر سؤالات مربوط به کتاب مدرسان شریف و کتابهای اصول اصلاح نباتات دكتر فارسی و اصلاح نباتات دكتر محمدی می باشند.
اکولوژی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس اکولوژی بیشترین تعداد سؤالات مربوط به فصلهای اصول و مفاهیم انتقال ماده و انرژی(4 سؤال) اصول و مفاهیم جمعیت(5 سؤال)، تأثیر عوامل اکولوژیکی بر رشد و پراکنش موجودات زنده (6 سؤال) بود. همچنین از بخش بیومها 3 سوال و بحث اکوسیستم 2 سؤال طرح شده بود.
در سؤالات سال 97 ، بیشتر سؤالات از بحثهای کلی کتاب طرح شده بود و طراحان توجه کمتری به مباحث جزئیتر و سؤالات مفهومی داشتهاند.
سطح دشواری سؤالات سال 97 به مراتب کمتر از سؤالات سال 96 بود که علت آن میتواند طرح سؤال از بحثهای کلی کتاب دکتر محمد رضا اردکانی باشد.
آمار و احتمالات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس آمار و احتمالات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای شاخصهای مرکزی و پراکندگی، احتمالات، توزیع نمونههای کوچک، توزیعهای احتمالی، رگرسیون، قضاوتهای آماری و توزیعهای نمونهبرداری بوده است. بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث احتمالات، رگرسیون و توزیع ها بود. برخلاف سال 96 از مباحث همبستگی و کایاسکوئر سؤالی طرح نشده بود. همچنین تعداد سؤالات مباحث شاخصهای مرکزی و پراکندگی و توزیعهای نمونهبرداری برابر بود. پراکندگی سؤالات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
تمامی سؤالات سال 97 درس آمار از کتاب آمار و احتمالات مدرسان شریف و دکتر عبدالمجید رضایی طرح شده است.
خاکشناسی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت واصلاح نباتات، در درس خاکشناسی، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای تبادل کاتیونی و آنیونی و واکنش خاک، خصوصیات فیزیکی خاک (بافت ـ ساختمان ـ روابط وزنی ـ تخلخل ـ فرسایش)، عناصر و مواد غذایی خاک، روابط آب و حرکت آب در خاک، مواد آلی و میکروارگانیسمهای خاک بوده است. از مبحث خصوصیات فیزیکی خاک (بافت ـ ساختمان ـ روابط وزنی ـ تخلخل ـ فرسایش) بیشترین سؤالات آمده بود، امسال از بحث ردهها و رژیمهای رطوبتی خاک و ترکیب شیمیایی و مینرالوژیکی خاک سوالی طرح نشده است.
ترکیب سوالات نشان دهنده گرایش طراحان به سؤالات مفهومی و محاسباتی می باشد.
زراعت
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، طراحان توجه ویژهای به بحث زراعت عمومی به خصوص بخش نیاز آبی و اقلیمی گیاهان زراعی داشتند و در مجموع نزدیک درصد سؤالات از بخش زراعت عمومی طرح شده بود. در درس زراعت غلات 5 سؤال طرح شده بود و مثل سالهای گذشته تمرکز این بخش از سؤالات بر روی بحثهای زراعت گندم بود.
در بخش زراعت گیاهان صنعتی 5 سؤال طرح شده است، که بهطور عمده از بخشهای کلی کتاب زراعت گیاهان صنعتی دکتر خواجهپور بود، بنابراین با توجه به حجم زیاد این کتاب و توجه طراحان به بخشهای کلی، خواندن کل کتاب توصیه نمیشود و در صورت امکان از کتابهایی که نکات این کتاب را استخراج کردهاند استفاده شود. در بخش دیمکاری یک سؤال تکراری مشابه سؤالهای ادوار گذشته آزمون زراعت طرح شده بود. تعداد سؤالات درس زراعت علوفهای نسبت به سال 96 کمتر شده بود و سؤالات این درس نیز از کتاب زراعت گیاهان علوفهای دکتر هادی کریمی طرح شده بود. بهطور کلی سؤالات درس زراعت ساده و واضح بودند و تعداد سؤالات سخت به مراتب کمتر بود.
ژنتیک
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس ژنتیک، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث ژنتیک مندلی، پیوستگی، پلیپلوئیدی و ژنتیک کمّی بوده است. بهطور کلی ضریب سختی سؤالات سال 97 بیشتر از سال 96 بود.
تعداد سؤالات مباحث ژنتیک مندلی، پیوستگی، پلیپلوئیدی و ژنتیک کمّی با هم برابر و بیشتر از سؤالات سایر مبحث ها بود. تعداد سؤالات حفظی در سال 97 کاهش چشمگیری داشته و در این سؤالات توجه طراحان معطوف سؤالات مفهومی با ضریب سختی بیشتر بوده است. میزان پراکندگی سؤالات در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش یافته است.
همچون سال 96 در سال 97 نیز از مباحث جهش و وراثت سیتوپلاسمی سؤالی طرح نشده است. همچنین از نکات بارز آزمون امسال میتوان به افزایش سؤالات مبحث پیوستگی اشاره کرد. بهطور کلی روند سؤالات در چند سال گذشته تا حدودی مشخص و هر سال یکی دو مبحث فاقد سؤال خواهند بود، اما این بدان معنا نیست که این مباحث فاقد اهمیت باشند، بلکه لازم است دانشجویان محترم تمامی مباحث مندرج در بودجهبندی را بهخوبی مطالعه و مرور کنند.
همه سؤالات طرح شده مربوط به کتابهای ژنتیک استانسفیلد، ژنتیک دكتر یزدی صمدی، ژنتیک دكتر امیدی و ژنتیک دكتر میرلوحی بودند و با مطالعه دقیق این منابع میتوان به تمامی سؤالات پاسخ داد.
شناسایی و مبارزه با علفهای هرز
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، درس اصول مبارزه با آفات و بیماری های گیاهی و علفهای هرز حذف شده و فقط شناسایی و مبارزه با علف های هرز به عنوان یک درس اضافه شده است. تعداد سؤالات در بخش علفهای هرز بیشتر شده و بخش کنترلی آن خیلی بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد. بیشتر سؤالات از كتاب راشد محصل و آهومنش طرح شده است.
طرح آزمایشهای کشاورزی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس طرح و آزمایشات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای طرح کاملاً تصادفی، طرح بلوک، مربع لاتین، فاکتوریل، اختلاط، مقایسات گروهی، کرتهای خرد شده و مباحث مقدماتی بود. بیشترین تعداد سؤالات مربوط به طرح کاملاً تصادفی و بعد از آن مربوط به مباحث طرح مربع لاتین و طرح های فاکتوریل بود. نکته بارز سؤالات امسال، نبود سؤالی از مبحث آزمون های مقایسه میانگین و همچنین طرح دو سؤال از مباحث اولیه طرح های آزمایشی بود.
در سال 97 تعداد سؤالات حفظی نسبت به سال 96 به نصف کاهش یافته و در آزمون امسال طراحان توجه بیشتری به سؤالات مفهومی و محاسباتی داشتهاند. بهطور کلی می توان گفت، پراکندگی سؤالات نسبت به سال قبل تا حدودی کاهش یافته، اما ضریب سختی سؤالات تا حدودی افزایش یافته بود.
تمامی سؤالات از كتابهای مدرسان شریف، دکتر ولی زاده، مقدم و دکتر یزدی صمدی طرح شده بود.
فیزیولوژی گیاهان زراعی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس فیزیولوژی گیاهی به نسبت سال قبل سطح کیفی سؤالات بالاتر است (ولی سؤالات عمدتاً به لحاظ مفهوم دیگر در حال تکرارند و نیازمند توجه به تنوع و همچنین طرح سوال از مباحث جدید می باشد) بیشتر جنبه مفهومی داشتند. دامنه مباحث مطرح شده در آزمون 97 همانند آزمون 96 میباشد. به طور کلی باید اشاره کرد که سؤالات مفهومی ـ محاسباتی در سال جاری نسبت به سال 96 بیشتر شده بود و عمده سؤالات مربوط به فصل انتقال و توزیع مواد و بخش فتوسنتز و تنفس میباشد و از فصول دیگر سؤالات کمتری آورده شده و یا از این بخشها سؤالی مطرح نشده است. بیشتر سؤالات از كتاب مدرسان شریف و فیزیولوژی گیاهان زراعی دکتر کوچکی طرح شده بود.
کنترل و گواهی بذر
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس کنترل و گواهی بذر بیشتر سؤالات مربوط به گواهی بذر، تولید بذر، آزمایشات قوه نامیه، بنیه بذر و آزمونهای بنیه بذر بود.
بهطور کلی میتوان گفت، ضریب سختی این درس در سال 96 و سال 97 تقریباً مشابه هم بوده است. در سال 97 همانند سال 96 سؤالی از فصل هورمونها نیامده بود. براساس تعداد سؤالات طرح شده از هر فصل میتوان بیان داشت که فصلهای تولید بذر، گواهی بذر و مراکز مرتبط با کنترل و گواهی بذر در درجه دوم اهمیت قرار داشتند. از نوع سؤالات طرح شده میتوان استنباط نمود، روند مفهومی بودن سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال گذشته کمتر بوده است، بیشتر سؤالات سال 97 جزء سؤالات حفظی بود. البته نمیتوان انتظار داشت سال بعد، از این فصلها همانند امسال سؤال طرح شود و مطمئناً این روند ثابت نخواهد بود، لذا داوطلبان گرامی باید تمامی فصول کتاب مدرسان شریف، کتاب کنترل و گواهی بذر دكتر سلطانی را بهخوبی مطالعه نمایند.