در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت و اصلاح نباتات در درس اصلاح نباتات سؤالات از مباحث معمول شامل:خودناسازگاری، نر عقیمی، آپوميکسی، وراثتپذیری و ژنتیک کمی، اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن، اصلاح خصوصی و مهندسی ژنتیک، پلیپلوئیدی، اصلاح برای مقاومت به بیماریها و آفات، هتروزیس طراحی شده بودند. سطح سؤالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بودند و از حالتی که با دانستن یک نکته قابل حل باشند فاصله گرفته بود و تا حدودی مفهومیتر بودند.
منابع این درس شامل: اصول اصلاح نباتات دكتر محمد فارسي عبدالرضا باقري، اصلاح نباتات دكتر بهمن اهدايي و کتاب مدرسان شریف می باشد که تمام مباحث این منابع را جمعآوری کرده است و با مطالعه این منابع تمام سؤالات قابل پاسخگویی بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت و اصلاح نباتات در درس اکولوژی سؤالات نسبت به سال 98 سطح دشواری بیشتری داشتند و تعدادی از سؤالات دارای تله های علمی و بصری بودند. طراحان از تمام مباحث سؤال داده بودند که این مباحث شامل: عوامل محدودکننده، روابط متقابل، تعاریف علم اکولوژیک، جوامع زمین خشکیها، والانس اکولوژیکی، چرخه انتقال انرژی، عوامل اقلیمی، عوامل ایجادکننده تنوع، هموستازی، اکوسیستمهای کشاورزی، زنجیرههای انتقال انرژی، توالی، زنجیره غذایی، جوامع آبی بودند.
منابع این درس نیز شامل: اكولوژي عمومي، دكتر اردكاني، دكتر عوض كوچكي، مباني اكولوژي، دكتر اردكاني، دكتر عوض كوچكي و کتاب مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است. با مطالعه دقیق این منابع تمام سؤالات قابل پاسخگوئی بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت و اصلاح نباتات در درس آمار و احتمالات سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشوارتری داشتند و تنها 2 سؤال حفظی بودند و باقی سؤالات محاسباتی بودند. تعدادی از سؤالات محاسباتی زمانگیر بودند و داوطلبان برای حل تمام سؤالات نیاز به سرعت عمل در محاسبه و دقت کافی و مدیریت زمان داشتند.
سؤالات از مباحث شامل: شاخصهای مرکزی و پراکندگی، احتمالات، توزیع احتمالی، رگرسیون، همبستگی، توزیعهای نمونهبرداری، کای اسکوئر طرح شده بودند که به مبحث رگرسیون و احتمالات توجه ویژه-ای شده بود.
منابع این درس شامل: مفاهيم آمار و احتمالات، تاليف دكتر عبدالمجيد رضايي، مقدمه اي بر احتمالات و آمار، تاليف ال.آلدر و ادوارد بي واسلر،ترجمه دكتر عباسعلي زالي و دكتر جعفري شبستري، آمار و احتمالات كاربردي، تاليف دكتر بهمن يزدي صمدي، دكتر پيغمبري و دكتراميري ادغان و کتاب مدرسان شریف می باشد که تمام مباحث این منابع را جمعآوری کرده است و با مطالعه منابع تمام سؤالات قابل پاسخگویی بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت و اصلاح نباتات در درس خاکشناسی سؤالات نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته و از نظر سطح دشواری در یک سطح بودند و توزیع مباحث معمولی داشته است که این مباحث شامل:ترکیب شیمیایی و مینرالوژیکی خاک، تبادل کاتیونی و آنیونی و واکنش خاک، خصوصیات فیزیکی خاک (بافت ـ ساختمان ـ روابط وزنی ـ تخلخل ـ فرسایش )، عناصر و مواد غذایی خاک، روابط آب و حرکت آب در خاک، مواد آلی و میکروارگانیسمهای خاک، ردهها و رژیمهای رطوبتی خاک بودند.
منابع این درس شامل: خاكشناسي عمومي دكتر شهلا محمودي، مباني خاكشناسي دكتر الياس آذر، جزوه خاکشناسی عمومی دانشگاه تهران دکتر حسین میر حسینی و کتاب مدرسان شریف میباشد که تمام مباحث این منابع را جمعآوری کرده است و با مطالعه منابع تمام سؤالات قابل پاسخگویی بودند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 در رشته زراعت و اصلاح نباتات در درس زراعت تعداد سؤالات همانند سال گذشته 25 تاست که 3 سؤال محاسباتی و باقی حفظی بودند. سؤالات از نظر سطح دشواری نسبت به سال گذشته در یک سطح بودند و تعدادی از سؤالات دارای تلههای علمی و بصری بودند که نیاز به دقت کافی در حل داشتند.
مباحث مطرح شده شامل بخشهای زراعت عمومی، زراعت علوفه، زراعت صنعتی، زراعت غلات، دیمکاری، حبوبات، گیاهان دارویی بودند.
منابع این درس شامل: زراعت عمومي دكتر محمدرضا خواجه پور، گياهان صنعتي دكتر محمدرضا خواجه پور، زراعت گياهان علوفه اي، دكتر هادي كريمي، زراعت غلات دكتر ناصر خدا بنده، زراعت در مناطق خشك، عوض كوچكي و کتاب مدرسان شریف که شامل تمام مباحث مطرح شده این منابع میباشد.
داوطلبان با مطالعه منابع به تمام سؤالات می توانستند پاسخ دهند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت واصلاح نباتات درس ژنتیک سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشوارتری داشتند. تا حدودی مفهومیتر و اصولیتر بودند اما با مطالعه دقیق مباحث منابع این درس و تست های سالهای گذشته، داوطلبان می توانستند به همه سؤالات پاسخ دهند چرا که موضوعی خارج از مباحث مهم وجود نداشت. همچنین تعداد 7سؤال محاسباتی و باقی سؤالات حفظی ـ مفهومی بودند.
مباحث مطرح شده شامل: میوز و میتوز، ژنتیک مندلی، ژنتیک جنسیت، کراسینگ اوور، پلیپلوئیدی، ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک، جهش، وراثت سیتوپلاسمی و ژنتیک کمی بودند که به مبحث مهندسی ژنتیک توجه ویژهای شده بود و سؤالات بیشتری از این مبحث طرح شده بود.
منابع این درس شامل: اصول و مباني ژنتيك (بهمن يزدي صمدي)، اصول و مسائل ژنتيك (ويليام استانسفيلد)، ژنتيك از ديدگاه مولكولي (براون)، مباني ژنتيك حمداله كاظمي اربط (جزوه) و کتاب مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت و اصلاح نباتات در درس شناسایی و مبارزه با علفهای هرز توزیع مناسب مبحث رعایت شده بود و از تمام مباحث مهم سؤال طرح شده بود. مباحث شامل:تعاریف و مفهوم علفهای هرز، طبقهبندی علفهای هرز، تکثیر و پراکنش علفهای هرز، اکولوژی علفهای هرز، کنترل شیمیایی، اصول و روشهای مدیریت و کنترل علفهای هرز، ادوات، کنترل بیولوژیک، روشهای مدیریت علفهای هرز در برخی گیاهان زراعی و غیر زراعی، شناسایی تعدادی از علفهای هرز مهم بودند.
سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشواری یکسانی داشتند و تعدادی از سؤالات از تلفیق چند نکته طرح شده بود که برای حل نیاز به تسلط بر پیوستگی مطالب این درس داشت.
منابع این درس شامل: کتاب مدیریت علمی علفهای هرز، ترجمه و تدوین دکتر محمد حسن راشد محصل و کاظم وفا بخش، جزوه علفهای هرز دکتر محمد حسن راشد و جزوه مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت و اصلاح نباتات در درس طرح آزمایش های کشاورزی، 3 سؤال حفظی و باقی سؤالات محاسباتی بودند. سؤالات محاسباتی نسبت به سال گذشته از محاسبات بیشتری برخوردار بودند و داوطلبان برای حل تمام سؤالات نیاز به مدیریت زمان و سرعت عمل در حل مسائل داشتند.
سؤالات از مباحث طرح کاملاً تصادفی، طرح بلوک، مربع لاتین، فاکتوریل، کرتهای خرد شده، اختلاط، منحنی پاسخ (مقایسات گروهی)، مباحث مقدماتی مطرح شده بودند که با توجه به پیوستگی مطالب این درس نیازمند مطالعه تمام مباحث میباشد.
همچنین منابع این درس شامل: مفاهيم آمار و احتمالات، دكتر عبدالحميد رضايي، طرحهاي آزمايشي در علوم كشاورزي دكتر عبداله بصيري، طرح و تحليل آزمايشهاي كشاورزي دكتر محمد تقي آساد، طرحهاي آزمايش در كشاورزي دكتر مصطفي وليزاده دكتر محمد مقدم، طرح آزمايش در پژوهشهاي كشاورزي دكتر بهمن يزدي محمدي و كتاب مدرسان شريف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت و اصلاح نباتات در درس فیزیولوژی گیاهان زراعی سؤالات نسبت به سال گذشته سطح دشواری یکسانی داشت و پراکندگی مناسب مباحث در آن دیده میشد.
مباحث مطرح شده شامل:ساختار سلول و گیاه، فتوسنتز، تنفس، انتقال مواد محلول از عرض غشا، انتقال و توزیع مواد فتوسنتزی، روابط آبی گیاه، گیاهان و مواد غذایی و معدنی، فیزیولوژی و جوانهزنی بذر، فیتوکرومها و حرکات گیاهی، رشد و نمو گیاهی بودند. به دلیل پیوستگی مطالب این درس، نیازمند مطالعه کامل مباحث برای حل تمامی سؤالات می باشد.
منابع این درس شامل: فيزيولوژي گياهان زراعي ترجمه دكترغلام حسين سرمدنيا، فيزيولوژي عملكرد گياهان زراعي عوض كوچكي، فيزيولوژي گياهي (جلد اول) دكتر احمدي، فيزيولوژي گياهي تايزوزايگر و کتاب مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته زراعت و اصلاح نباتات درس کنترل و گواهی بذر نسبت به سال گذشته سؤالات از نظر سطح دشواری در یک سطح بودند و تعدادی زیادی از سؤالات با کمی تغییرات تشابه زیادی به سؤالات کنکورهای سالهای گذشته داشتند که ضرورت مطالعه تست های سال های گذشته را آشکار میسازد.
مباحث مطرح شده شامل: هورمونها، آزمایشات قوه نامیه، آزمونهای بنیه بذر، تولید بذر، گواهی بذر، بیماریشناسی و آزمونهای مربوط به آن، انواع بذر، طول عمر و نمونهبرداری، بوجاری بذر و انبارداری آن، مراکز مرتبط با کنترل و گواهی بذر، خواب بذر، رطوبت بذر میباشد.
منابع این درس شامل: علوم و تکنولوژی بذر، ترجمه افشین سلطانی، بهنام کامکار، فرشید اکرم قادری، فیزیولوژی گیاهان زراعی، ترجمه عوض کوچکی، غلامحسین سرمدنیا، فیزیولوژی بذر، ترجمه حمید رحیمیان، محمود خسروی، مواد تنظیم کننده رشد گیاهی، ترجمه قدرت الله فتحی، بهروز اسماعیل پور و جزوه مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.