اصول فلسفه و عرفان اسلامی
در آزمون كارشناسی ارشد 93 (بهمن 92) در درس اصول فلسفه مربوط به رشته پژوهش هنر تعداد سؤالات طرح شده در سر فصلهای مختلف این درس تقریباً همتراز با سال گذشته بوده است و همچنان بیشتر سؤالات از بخش فلسفه و اقسام آن طرح شده بود.
درجهی سختی سؤالات نیز معطوف به بخش فلسفه و اقسام آن و فلاسفهی غرب و شرق اسلامی میباشد.
در این درس تعداد سؤالات مفهومی نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. همچنین با توجه به منابع، اكثریت سؤالات قابل پاسخگویی بودهاند.
فرهنگ هنر و ادبیات ایران و جهان
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس فرهنگ و هنر و ادبیات ایران و جهان بیشترین حجم سؤالات آزمون به حوزه تاریخ هنر ایران مربوط میشود. سؤالات تاریخ هنر جهان در مقایسه با آزمون سال 92 كاهش داشته و به طوری كلی میتوان گفت در آزمونهای سالهای 92 و 93 به مباحث تاریخ هنر ایران و تاریخ هنر جهان توجه ویژهای شده است.
سؤالات در مبحث اسطوره، نظر طراحان سؤال را به خود اختصاص داده است چنانكه دوباره افزایش سؤالات این مبحث را در مقایسه با آزمون 92 داریم. در هر دو آزمون توجهی به مباحث ادبیات ایران و ادبیات جهان نشده است. سؤالات آزمون 92 دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سؤالات آزمون93 بوده است، زیرا در آزمون 92 سؤالات جنبه تحلیلی داشته و از حالت حفظی به طور كامل خارج شده است و سؤالات تنها با توجه به یك مبحث طراحی نشدهاند.
بلكه داوطلب برای پاسخگویی به یك سؤال باید به مباحث مختلف مسلط میبود ولی در آزمون 93 سؤالات حفظی دیده میشود، اما همچنان اكثر سؤالات جنبه تمایلی و تطبیقی را دارند. گزینهها در آزمون 92 طولانیتر و مفهومیتر از آزمون 93 و جامعیت طرح تستها از كلیه مباحث بوده ولی در آزمون سال 92 گستردگی مباحث كمتر دیده شد. با توجه به بررسی انجام شده آزمون 93 در مقایسه با آزمون 92 از جهت سطح دشواری سؤالها متوسط بوده است.
نقد هنری ادبی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس نقد هنری و ادبی بیشترین حجم سؤالات آزمون در حوزه نقد ادبی است و در حوزه نقد هنری تعداد سؤالات كمتری دیده میشود اما با مقایسه با سؤالات آزمون 92 افزایش سؤالات را در این قسمت میبینیم. گستردگی مباحث در هر دو آزمون یكسان است.
در حوزه نقد ادبی در آزمون 93 (بهمن 92) توجه بیشتری به مبحث زبانشناسی شده است در صورتی كه در آزمون 92 بیشترین تمركز بر روی مبحث ساختارگرایی بوده است و مباحث دو حوزه نقد ادبی و نقد هنری در هر دو آزمون به مدرنیسم و پستمدرنیسم توجه ویژهای داشته است. سؤالات آزمون 92 دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سؤالات آزمون 93 است.
زیرا در آزمون 92 گزینهها طولانیتر و مفهومیتر و تا حدودی پیچیدهتر طراحی شدهاند در صورتی كه در آزمون 93 (بهمن 92) سؤالات كمتر جنبه تحلیلی دارند و سؤالات حفظی هم دیده میشود.در كل در هر دو آزمون به حوزه نقد ادبی توجه ویژهای شده است. اما تعدیل بین دو حوزه نقد ادبی و نقد هنری در آزمون 93 (بهمن 92) بیشتر از آزمون 92 است.
شناخت مواد و مصالح
در آزمون كارشناسی ارشد 93 (بهمن 92) رشته پژوهش هنر درس شناخت مواد و مصالح، سؤالاتی كه در حیطهی شیمی چاپ، طرح شدهاند به لحاظ تعداد بیشتر از مابقی سر فصلها میباشد. یعنی مواردی نظیر مركب چاپ، كاغذ و انواع آن، رنگدانهها و … مباحث فلزات و شیشه نیز مورد توجه بوده است.
همچنین تعداد سؤالات مفهومی و حفظی تقریباً همتراز با سال گذشته 92 طرح شدهاند.بخش مواد و مصالح ساختمانی به نسبت سال قبل 92 چندان مورد توجه نبوده است.
فلسفه غرب و زیباییشناسی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92)، رشته پژوهش هنر درس فلسفه غرب و زیباییشناسی بخش فلسفهی نیمه نخست و نیمه دوم سدهی نوزدهم و در پی آن فلسفهی عصر روشنگری بیشترین تعداد سؤالات آزمون را به خود اختصاص داده بودند. به عبارتی اطلاعات مربوط به فلاسفهای چون هگل، ماركس، نیچه و كانت …
تعداد سؤالات مفهومی و حفظی تقریباًَ همتراز با سال گذشته میباشد. همچنین تقریباً اكثر سؤالات با توجه به منابع موجود قابل پاسخگویی بودند.
هنرهای دستی و سیر تحول آن در ایران و جهان
با بررسی سؤالا آزمون كارشناسی ارشد 93 (بهمن 92) میتوان گفت در درس هنرهای دستی مبحث معلومات كلی در خصوص هنرمندان و آثارشان و صنایع دستی ایران و جهان بیشترین توجه و میزان طرح سؤال را در آزمون 93 به خود اختصاص داده است. همچنین نسبت به سال گذشته 92 از درجهی سختی بیشتری برخوردار میباشد.
مباحثی نظیر معماری، مجسمهسازی، نقاشی و شیشه مطرح نشدهاند و بخش سفال و سرامیك به نسبت بیشتر مورد توجه واقع شده است.همچنین تعداد سؤالات مفهومی نسبت به سؤالات حفظی از سال گذشته بیشتر میباشد.