تاریخ معماری و شهرسازی
درکنکور 98 سؤالات تاریخ به نسبت هرسال تحلیلیتر شده و از روند حفظی خود خارج شدهاند. 2 الی 3 سؤال معماری معاصر و ریشههای آن که عموماً در بخش مبانی نظری معماری آورده میشد در تاریخ آورده شده بود. بیشتر سؤالات از تاریخ شهرنشینی جهان (برخلاف پارسال که سؤالات تاریخ ایران و جهان برابر بود) طراحی شده بودند و در کل تقریباً تعداد سؤالات تاریخ معماری و شهرسازی جهان دو برابر سؤالات تاریخ معماری و شهرسازی ایران بودند. مبحث سیر اندیشه دو سؤال را به خود اختصاص بود که مربوط به یک شخص (شولتز) بود و سؤالات به نسبت پارسال مفهومیتر شده بودند.
در درس تاریخ شهرسازی ایران سوالات به طور مشابه در آزمونهای مدرسان آورده شده بود. در کل سؤالات تاریخ شهرسازی این بخش بسیار مشابه با آزمونهای مدرسان بودند.
به دلیل شباهت زیاد سوالات کنکور 98 به سوالات آزمونهای مدرسان شریف انتظاری میرود تمام داوطلبانی که از جزوات و آزمونهای مرحلهای و جامع مدرسان شریف استفاده کردهاند نتایج درخشان را کسب نمایند.
تحلیل فضاهای معماری و شهری
سؤالات کنکور 98 بیش از سالهای قبل تحلیلی و مفهومی و نیازمند دقت بالا بودند. سؤالات این بخش مانند مبانی گاهی دو بخشی و نیازمند دانش سلسله مراتبی است ( به عنوان مثال طراح اثر مقابل چه نظامی را ایجاد نمود، که دانشجو باید ابتدا طراح را شناسایی و در دایره حافظه خود به دنبال مرتبط ترین نظام موجود در گزینهها با طراح بگردد) سؤالات برخلاف پارسال که سمت و سویی اجتماعی و فرهنگی داشتند، امسال ظاهری و کالبدی بودند. سؤالات همه تحلیلی و عیناً در متن منابع دیده نمیشوند. سؤالات از منابع جدیدتر ارائه شده و از منابع فارسی کمتر دیده میشد و عموما از کتابهای ترجمه شده استخراج گردیده بودند و حداقل دو گزینه مشابه تحلیل را برای دانشجویان دشوار میکرد.
به طور کلی داوطلبانی که از کتابها و آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف استفاده کردهاند به مراتب توانستهاند نتایج بهتری کسب نمایند.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است. 15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال می باشد.
بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند 504، واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند.
بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. در صورتی که داوطلبی برای مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخگویی انتخاب کند.
مباحث عمومی شهرسازی
مطابق روند ایجاد شده در 3 سال اخیر سؤالات مباحث عمومی شهرسازی میل به تاریخ شهرسازی پیدا کرده و در کنکور 98 و 97 ،8 سؤال را به خود اختصاص داده است. امسال نیز این روند ادامه پیدا کرده و سؤالات تاریخ همچنان یک سوم سؤالات را به خود اختصاص دادهاند که اگر سیر اندیشهها را هم به آن اضافه کنیم تقریباً نیمی از سؤالات را در برمیگیرند این در حالی است که حجم اعظم مباحث شهرسازی را مطالب دیگری از قبیل توسعه پایدار، حمل و نقل و شهرهای جدید در بر میگیرد و سؤالات ارائه شده از این بخشها بر خلاف سؤالات تاریخ بسیار ساده بودند. تنها 3 سؤال تحلیلی در مباحث دیده میشد که دانشجویان با تحلیل قوی باید به آنها پاسخ میدادند. به مبحث مدیریت در کنکور 98 کمتر پرداخته شده است و سؤالات مباحث مدرنتر از سال قبل و سطح آنها از سال گذشته کمی سادهتر بود.
در تطبیق سؤالات کنکور 98 با آزمونهای مرحلهای و جامع مدرسان شریف باید گفت سؤالاتی از مباحث طرح و برنامهها، مراجع و حمل و نقل و توسعه پایدار به طور کاملا مشابه در آزمونهای امسال وجود داشتند. که داوطلبان مدرسان شریف میتوانستند در این درس بسیار موفق عمل نمایند.
مبانی نظری معماری
در کنکور 98 سؤالات معماری معاصر جهان بسیار کاهش یافته ( در سال 96 حداکثر سؤالات از معماری معاصر آورده شده بود) روند کاهش سؤالات معاصر از سال گذشته آغاز و امسال یک پنجم از سؤالات را در برگرفته بود. بیشتر سؤالات از مبانی طراحی شهری آورده شده و بر خلاف سالهای گذشته که قسمت اعظم را مبانی معماری به خود اختصاص میداد سهم مبانی شهرسازی و طراحی شهری (هرچند که این دو مبانی هم پوشانی بسیاری دارند) افزایش پیدا کرده بود. سؤالات معماری ایران اندک و عموماً در درس مباحث آورده شده بودند. بسیاری از سؤالات دو قسمتی و نیازمند دقت بالای دانشجویان بودند به عنوان مثال سؤال طراحی بنای مقابل، کدام ایده را به وجود آورد؟ که دانشجو باید در ابتدا طراح را شناسایی و سپس نظریه او را به خاطر آورد. این موضوع چند سالی است که در سؤالات مبانی افزایش یافته است تا کمی از سادگی سؤالات کم کند. برخی از سؤالات حفظی از نظریات و کتابهای جدید آورده شده بود که نیازمند مطالعه دقیق این منابع میباشد. در کل میتوان گفت سطح درس مبانی تقریباً مشابه سال 97 و سختتر از سال 96 و 95 بوده است. آوردن درصد بالا در این درس برخلاف سال گذشته که برای معماران راحتتر بود امسال برای شهرسازان راحتتر شده بود.
سؤالات معماری معاصر (مدرن و پست مدرن ) در آزمونهای مدرسان شریف به صورت مشابه آورده شده بودند و سطح و فرمت سؤالات به جز منابع جدید اضافه شده (تقریباً 4 سؤال) مشابه فرمت مدرسان شریف بود که این خود امتیاز مثبتی برای این داوطلبان میباشد.