برنامه ریزی شهری
در درس برنامهریزی شهری منابع متعددی استفاده میشود منابعی كه در دو آزمون 91 و 92 استفاده شدهاند از قرار زیر میباشند:
- مقدمهای بر مبانی برنامهریزی شهری: اسماعیل شیعه
- برنامهریزی شهرهای جدید: كرامتا… زیاری
- برنامهریزی كاربری اراضی شهری: كرامتا… زیاری
- برنامهریزی كاربری اراضی شهری: محمدرضا پورمحمدی
- فرآیند برنامهریزی شهری در ایران: محمدتقی رهنمایی
- تحلیلی از ویژگیهای برنامهریزی شهری در ایران: ناصر مشهدی زاده دهاقانی
- دیدگاه های نو در جغرافیای شهری: حسین شكویی
سطح سؤالات مشابه سؤالات سالهای قبل بود. همینطور پراكندگی سؤالات نیز مشابه سال های قبل بود.
سؤالات برنامهریزی شهری در سال 92 تقریباً در سطح مشابهی با سال 91 طرح شده بود. اما منابع سال 92 با سال قبل فرق كرده بود و بیشتر تكیه بر كتاب مقدمهای بر برنامهریزی شهری، اسماعیل زیاری بود.
برنامهریزی ناحیهای و روستایی ایران
سؤالاتی كه برای درس برنامهریزی ناحیهای و روستایی ایران طرح شده بود بیشتر مفهومی بودند و از منابع متفاوتی استفاده كردند و این منابع عبارتند از:
- مقدمهای بر برنامهریزی توسعة روستایی در ایران، محمدرضا رضوانی
- اصول و روشهای برنامهریزی منطقهای، كرامتا… زیاری
- نظردهیهای توسعه روستایی، محمدحسین پایلی یزدی
- جغرافیای روستایی عباس سعیدی
- برنامهریزی ناحیهای كریم حسین زاده دلیر
پراكندگی سؤالات و پوشش مباحث در سال 92 بهتر از سال 91 بود ولی به نسبت سؤالات سختتری مطرح گردیده بود. اما بیشترین تعداد سؤالات از مباحث: تعاریف و مفاهیم و انواع برنامهریزی و مكاتب، نظریات و راهبردهای توسعه روستایی مطرح گردیده بود.
جغرافیای شهری
در آزمون 92 گرایش طراح سؤالات به سمت استفاده از كتاب پویای نظام شهری ایران از اصغر نظریان بود كه بیشتر سؤالات آن به صورت حفظی میباشد برخلاف كتاب دكتر شكویی. چند سؤال هم از منابع دیگر استفاده شده بود. در آزمون 91 تعداد 8 سؤال از كتاب مذكور طرح شده بود كه تأكید آن بیشتر بر 6 فصل اول كتاب بود. و در آزمون 92 به 5 سؤال كاهش یافته و بیشتر از منابع جدیدتر سؤالات طرح شدهاند. سطح سؤالات جغرافیای شهری در سال 92 به طور كلی نسبت به سال 91 سختتر شده است.
زبان تخصصی
به طور کلی زبان كارشناسی ارشد در این رشته از 30 سوال عمومی و تخصصی تشکیل شده است. این سوالات از 15 سوال عمومی که شامل 10 سوال واژگان که مانند چند سال اخیر از کتاب essential words for TOEFl طراحی شده است و 5 سوال مربوط به بخش Cloze Test است که بیشتر از دانش گرامری دانشجو برای پاسخگویی استفاده كرده است. اما 15 سوال تخصصی از 3 متن تخصصی طراحی شده بود که در مقایسه با سال گذشته تقریباً در یك سطح قرار داشتند، با توجه به این موضوع كه متون زبان تخصصی ممكن است هر سال از منابع متفاوت و نامشخص طرح شود، مطالعه بیشتر متون مرتبط و آشنایی با لغات و اصطلاحات تخصصی به داوطلبان توصیه میشود.
فلسفه
در آزمون 92 تعداد سؤالات طرح شده از كتاب دكتر پوراحمد بیشتر شده است و بیشتر مطالب این كتاب به صورت مفهومی میباشد. بر اساس سؤالات مطرح شده از كتاب اندیشههای نو در فلسفه جغرافیا بیانگر این است كه سؤالات بیشتر از 3 فصل اول این كتاب طرح شده است به ویژه فصل سوم و از كتاب دیگر شكویی نیز در دو دوره پنج سؤال مطرح شده است. پراكندگی سؤالات در سال 92 بیشتر از سال 91 بود و تقریباً تمامی مباحث را در بر میگرفت. تنها از مبحث جبر محیطی، امپریالیسم و امكان گرایی هیچ سؤالای مطرح نشده بود. بیشترین تكیه سؤالات در سال 92 بر ماهیت شناسی جغرافیا و مفاهیم نو در جغرافیا نو بود. ولی از سایر مباحث به میزان یكسان و برابر سؤال مطرح گردیده بود.
مبانی جغرافیای طبیعی
در دو آزمون 91 و 92 تعداد بیشتر سؤالات از درس ژئومورفولوژی نسبت به آب و هوا بیشتر بوده است و سطح سؤالات این درس سنگین میباشد. در كنكور 92 از این دو منبع سؤال مطرح نشده بود. درس مبانی آب و هواشناسی دكتر بهلول علیجانی دارای مباحث سنگین است و سؤالات طرح شده از این كتاب بیشتر مفهومی میباشد. بیشتر تستها از كتابهای ژئومورفولوژی دینامیك فرج ا… محمودی انتشارات پیام نور، منابع و مسائل آبهای ایران و جغرافیای خاكها پرویز كردوان انتشارات تهران و ژئومورفولوژی ساختمانی فرجا… محمودی همچنین از كتابهای مبانی آب و هواشناسی و آب و هوای ایران نوشتهی بهلول علیخانی نیز سؤال آمده بود.
تحلیل سوالات کارشناسی ارشد رشته علوم جغرافیا گرایش برنامهریزی شهری (دولتی-91 و 92)
با توجه به اینكه در این دو آزمون سیاست كاهش سؤال و كاهش زمان را داشتهایم میبایست از منابعی استفاده كنیم كه تعداد بیشتری از سؤالات را پوشش دهد كه بتوان نتایج بهتری كسب كرد. در آزمون 91 سؤالات هم به لحاظ مفهومی و هم از لحاظ حفظی نسبت به آزمون 92 از سطح دشواری بالاتری برخوردار بود. از لحاظ توجه به منابع به وضوح قابل تشخیص است كه میل به سوی منابع جدیدتری كه به لحاظ محتوا و آمار و ارقام به روزتر میباشد گرایش دارد و سؤالات بیشتری مطرح شده است. مانند درس جغرافیای شهری كه از كتاب پویایی نظام شهری در ایران از دكتر اصغر نظریان بیشتر استفاده شده است. در دروسی مانند برنامهریزی شهری و برنامهریزی ناحیهای و روستایی از منابع متعددی استفاده شده بود كه به لحاظ محتوا بسیار بهتر میباشد.