آسیب شناسی ورزشی
در آزمون كارشناسی ارشد 91 (بهمن 90)، درس آسیبشناسی ورزشی از آن جمله دروسی است كه در كنار درس دیگری در آزمون قرار دارد، یعنی از مجموعهی 20 سؤال گرایش حركت اصلاحی و آسیبشناسی، 10 سؤال مربوط به بخش آسیبشناسی میباشد. بنابراین تعداد سؤالات مشابه سالهای قبل بود. از نظر بودجهبندی درس آسیبشناسی، مانند سالهای قبل بیشترین تعداد سوالات مربوط به فصل «بررسی آسیبدیدگی بخشهای مختلف بدن» میباشد كه تعداد آن امسال 9 سؤال از 10 سؤال بود كه در این فصل ما با آسیبهای مختلف بدن آشنا میشویم و به بررسی آنها میپردازیم. 1 سؤال باقیمانده هم به صورت متفرقه طرح شده بود.
ـ سؤالات كارشناسی ارشد سال 91 از نظر سختی شبیه سال 90 بود و سؤالی نبود كه نتوان با مطالعهی كافی و دقیق به آن پاسخ داد. فقط 1 سؤال به صورت متفرقه طرح شده بود كه برای جواب دادن به آن، به مطالعهی دقیق و كامل مباحث و كمی هم ذكاوت نیاز داشتیم. بقیهی سؤالات در حد استاندارد بودند و زمان زیادی برای پاسخگویی به سؤالات نیاز نداشتند. بیشتر سؤالات از متن استخراج شده بود كه پاسخگویی به آن، نیازمند داشتن تسلط بر مطالب بود.
ـ نكتهای كه در آزمون امسال میتوان به آن اشاره كرد استفاده از اسامی لاتین بعضی آسیبها بود كه به دشواری سؤالها افزوده بود و برای پاسخگویی به آن سؤال حتماً ما نیازمند آن بودیم كه به معنای لغات مسلط باشیم. به داوطلبان توصیه میشود كه در خواندن این درس به اسامی لاتین آسیبها نیز توجه شود.
بیومکانیک
در مجموع در آزمون كارشناسی ارشد سال 91 (بهمن 90)، در درس بیومكانیك زمان زیادی برای پاسخگویی به سؤالات آن لازم نبود. درس بیومكانیك درسی میباشد كه سؤالات آن همراه با درس حركتشناسی است. بودجهبندی سؤالات به اینصورت بود كه:1 سؤال (جنبششناسی خطی)، 3 سؤال (جنبششناسی زاویهای)، مكانیسم جسم سیال (2 سؤال)، راه رفتن (1 سؤال)، سؤالات تركیبی و متفرقه (3 سؤال)
ـ از نظر سختی میتوان گفت كه نسبت به سالهای قبل آسانتر بود. حداقل از سال 90 خیلی آسانتر بود.
ـ سؤالات بر خلاف سال گذشته بیشتر حفظی بودن ـ سؤال مفهومی كم داشتیم ـ سؤالاتی كه نیاز به حل داشتند بر خلاف سال گذشته خیلی راحتتر مطرح شده بود.
ـ كسانی كه درس بیومكانیك را مطالعه كرده بودند مشكل كمتری برای پاسخگویی نسبت به سالهای قبل داشتند و اگر كسی مطالعه دقیق و كافی داشت میتوانست به تمامی سؤالات (به غیر از یكی) پاسخ دهد.
ـ 1 سؤال، طوری طرح شده بودكه با مطالعه دقیق و كامل مباحث به راحتی قابل پاسخگویی نبود.
ـ در 2 سؤال، از شكل استفاده شده بود كه به نظر سؤالات راحتی بودند.
حرکت اصلاحی
تعداد سؤالات در آزمون كارشناسی ارشد تربیتبدنی 91 (بهمن 90)، مانند سالهای قبل 10 سؤال بود. از نظر بودجهبندی نیز در آزمون 90، 3 سؤال از بخش ناهنجاریهای اندام فوقانی، 5 سؤال از ناهنجاریهای اندام تحتانی، 1 سؤال از بخش مربوط به نشستن و 1 سؤال نیز متفرقه بود. نكاتی كه میتوان در مورد این درس گفت به شرح زیر است:
1) 1 سؤال بود كه حتی با مطالعه دقیق و كامل مباحث هم به راحتی قابل پاسخگویی نبود.
2) استفاده از اسامی لاتین عارضهها در طرح سؤالات به چشم میخورد، این عمل بیشتر از سالهای قبل مدنظر قرار گرفته كه این كار پاسخگویی به سؤالات را مشكل كرده بود.
3) از نظر ضریب سختی سؤالات، سؤالات امسال نسبت به آزمون سال 90 كمی سختتر بود.
4) سؤالات تا حدودی مفهومی بودند تا حفظی، برای پاسخگویی نیاز به زمان و تجزیه و تحلیل بیشتری بود.
5) 1 سؤال دارای اشكال بود به طوری كه ترتیب جوابها درست نبود ـ یعنی جوابها از چپ به راست درست بودند. (سؤال مربوط به نقش كف پا)
6) در مجموع سؤالات خوبی برای این درس طرح شده بود به طوری كه برای پاسخگویی دانشجو را به چالش میكشاند.
7) سؤالات بر خلاف سال قبل دارای سؤال تكراری از سالهای قبل نبود.
حرکت شناسی
در آزمون كارشناسی ارشد 91 (بهمن 90)، سؤالات حركتشناسی و بیومكانیك با هم در یك بخش آورده میشود كه مانند سالهای قبل تعداد هر كدام 10 سوال میباشد. در آزمون امسال بودجهبندی سؤالهای حركتشناسی به صورت: كمربند شانه (1 سؤال)، عضلات حركتدهنده بازو (1 سؤال)، ران (1 سؤال)، مچ پا (1 سؤال)، ستون مهرهها (3 سؤال)، تجزیه و تحلیل حركتی و عضلاتی مهارتهای حركتی (1 سؤال)، مكانیك حركتهای آدمی (2 سؤال) طرح شده است. آزمون كارشناسی ارشد 91 از لحاظ سختی مشابه سال 90 بود و سؤالی نبود كه نتوان با مطالعهی كافی به آن پاسخ داد.
1 سؤال تكراری از سالهای قبل نیز در بین سؤالات وجود داشت و نكتهی قابل توجه كه باید به آن اشاره كرد استفاده از اسامی لاتین عضلات بود كه به داوطلبان توصیه میشود حتماً در هنگام خواندن عضلات، اسامی لاتین آنها را نیز مطالعه فرمایند، این موضوع در 2 سؤال مشهود بود. در كل، سؤالات درس حركتشناسی آزمون 91 قابل پاسخگویی بودند و مشكل خاص و مشخصی نداشتند و در حد استاندارد طراحی شده بودند. نحوهی طراحی سؤالات فقط كمی تغییر كرده بودند و بیشتر به سمت مفهومی بودن رفته بودند كه برای جواب دادن به آنها باید كمی تأمل میكردیم و در مجموع در آزمون كارشناسی ارشد 91 در درس حركتشناسی سؤالی طراحی نشده بود كه داوطلب قادر به پاسخگویی نباشد.
رشد و تکامل
در آزمون كارشناسی ارشد تربیتبدنی 91 (بهمن 90)، سؤالات درس «رشد و تكامل» مانند سالهای قبل 10 سوال بود و باید به این نكته هم اشاره كرد كه سؤالات درس (رشد و تكامل حركتی) همراه با سوالات یادگیری كه آن هم 10 سوال میباشد در آزمون مطرح میشود. در آزمون امسال به طور كلی سؤالات بین فصول پخش شده بود. با این حال 1 سؤال از فصل مفاهیم بنیادی، 2 سؤال از رشد جسمانی پس از تولد، 1 سؤال رشد حركتی رفلكسهای طفولیت و حركات موزون، 2 سؤال از حركات بنیادی از فصلهای حركت تخصصی و از فصلهای رشد ادراكی، حركت و آثار فرهنگی و روانی ـ اجتماعی در رشد حركتی هر كدام 1 سؤال و 1 سؤال هم به صورت تركیبی از چند فصل در آزمون امسال طرح شده بود.
از جمله نكاتی كه در آزمون كارشناسی ارشد 91 باید به آن توجه شود این است كه: سؤالات امسال طوری طرح شده بودند كه برای پاسخگویی به آنها باید مطالب كل فصل مطالعه شود یعنی یك سؤال از كل فصل طرح شده بود نه از یك قسمت فصل، سؤالات امسال از لحاظ دشواری، سختتر از سالهای قبل به نظر میرسید. سؤالات بیشتر مفهومی بودند و سؤالهای حفظی كمتر مطرح شده بود. برای پاسخگویی به سؤالات نیاز به مطالعه دقیق و كافی مطالب بود. 2 سؤال حتی با مطالعه دقیق و كامل مباحث به راحتی قابل پاسخگویی نبود. پاسخ سؤالات خیلی به هم نزدیك بود و داوطلب را دچار شك و تردید میكرد.
سنجش و اندازهگیری در تربیتبدنی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 91 (بهمن 90)، تعداد سؤالات درس سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی مانند سؤالات سالهای قبل 20 سؤال بود. از این تعداد 5 سؤال مربوط به مباحث اندازهگیری و آزمونهای سنجش آمادگی جسمانی، 4 سؤال مربوط به ویژگیهای آزمون و كلیات نمرهدهی، 3 سؤال از آمار استنباطی و فصلهای مقادیر گرایش به مركز و از فصلهای معیارهای پراكندگی، نورمها، نقاط و مرتبههای درصدی هر كدام 2 سؤال، 2 سؤال نیز خارج از فصول كتاب داده شده بود. از نكات قابل توجه در آزمون ارشد سال 91 تربیت بدنی، سطح سختی بود كه سؤالات امسال بسیار بسیار سختتر از سؤالات سالهای قبل بودند. به طوری كه 2 سؤال طرح شده خارج از مبحثهای ذكر شده بود.
ـ جالب این است كه بر خلاف سالهای قبل 3 سؤال از مباحث آمار استنباطی داده شده بود كه این خلاف قواعد كلی طرح سؤال در سالهای قبل بود.
چون آمار استنباطی مبحثی میباشد كه در كارشناسی ارشد تدریس میشود. سؤالات مفهومی و حفظی، از لحاظ تعداد بسیار قابل توجهتر از سؤالهای محاسباتی بودند. سطح سؤالات به طور كلی به علت مفهومی بودن بالاتر بود و به سختی، دانشجو به تمامی سؤالات پاسخ میداد.
ـ باید به این نكته نیز اشاره كرد كه یك سؤال نیز با توجه به متن سؤال دارای گزینهی نادرست بود، یعنی در صورت حل سوال به جوابی میرسیدیم كه در گزینهها وجود نداشت. (سؤال مربوط به مسابقات شنا)
ـ در كل به داوطلبان توصیه میشود كه به جای حفظ كردن، مطالب را به صورت كاملاً مفهومی مطالعه كنند.
ـ طراحی سؤالات طوری بود كه كمتر كسی میتوانست بدون داشتن مطالعهی كافی به سؤالات پاسخ دهد.
فیزیولوژی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 91 (بهمن 90)، تعداد سؤالات درس فیزیولوژی مانند سالهای گذشته ثابت و 20 سوال بود. اگر بخواهیم مقایسهای بین سؤالات كارشناسی ارشد سال 91 با سؤالات سالهای قبل انجام دهیم باید به این نكته اشاره كنیم كه در مجموع به لحاظ ضریب سختی از سالهای گذشته بالاتر و سختتر بود و سؤالات بیشتر مفهومی بودند تا حفظی و از متن كتاب طراحی شده بودند. از نظر بودجهبندی 13 سؤال از سه فصل، یعنی عملكرد عصب عضلانی و سازگاری با فعالیت ورزشی، سازگارهای متابولیك با فعالیت ورزشی و فصل عملكرد قلبی عروقی و سازگاریهای فعالیت ورزشی طراحی شده بود. بقیه سؤالات بهصورتی طراحی شده بود كه از فصل متابولیسم (2 سؤال)، سازگاریهای ریوی (1 سؤال)، تغذیه (2 سؤال) كمكهای ارگوژنیك، ارتفاع و دما (2 سؤال) بود.
همانطور كه در بالا به آن اشاره شد، بحث مفهومی بودن و تركیبی بودن سؤالات بسیار حائز اهمیت است. آنطور كه شواهد نشان میدهد بیشتر سؤالات درس فیزیولوژی به سمت مفهومی شدن پیش میروند بنابراین به داوطلبان عزیز توصیه میشود در خواندن مطالب به این نكات توجه كنند. امسال بر خلاف سال گذشته سؤال تكراری از سالهای قبل در بین سؤالات نبود. از جمله نكاتی كه باید به آن توجه شود این است كه، 1 سؤال مشكل تایپی داشت، به طوری كه گزینهها دوبار تكرار شده بود. یعنی برای جواب دادن به سؤال با 8 گزینه روبهرو بودیم (گزینهها دو بار تكرار شده بودند) از لحاظ بودجهبندی نیز تقریباً مشابه سال 90 بود.
مدیریت سازمانها و مسابقات ورزشی
تعداد سؤالات این درس در آزمون كارشناسی ارشد تربیتبدنی سال 91 (بهمن 90)، مانند سالهای قبل 20 سؤال بود. از این تعداد بیشتر سؤالات مربوط به مباحث نحوهی اجرای مسابقات ورزشی بود.
از نظر بودجه: 4 سؤال از بخش تئوریها و مفاهیم مدیریت، 2 سؤال از معرفی سازمانهای ورزشی داخلی و بینالمللی، 1 سؤال از بخش سازماندهی مسابقات و رویدادهای ورزشی، 1سؤال مدیریت بلیط فروشی و شیوههای انعكاس خبری، 9 سؤال از جداول ورزشی، 3 سؤال هم خارج از مباحث كتاب (اطلاعات عمومی)
ـ نكاتی كه در مورد این درس میتوان گفت به شرح زیر است:
1) طرح شدن 9 سؤال از مجموع 20 سؤال از بخش جداول ورزشی كمی باعث تعجب داوطلبین شد. یعنی كسی كه فقط جداول ورزشی را به خوبی مطالعه كرده بود میتوانست به موفقیتی بزرگ در این درس دست پیدا كند.
2) سؤالات بخشهای مربوط به تئوریها و مفاهیم مدیریت و معرفی سازمانهای ورزشی داخلی و بینالمللی نسبت به سال قبل راحتتر به نظر میرسید. اما سؤالات مربوط به بخشهای دیگر این درس در سال 91 سختتر از سال قبل بود.
3) در بخش سؤالات مربوط به جداول ورزشی چند سؤال مفهومی بود كه جالب به نظر میرسید كه مشابه آن در سالهای قبل طرح نشده بود و برای پاسخ به آن فقط نیازمند این بودیم كه تجزیه و تحلیل درستی داشته باشیم.
4) سؤالات نسبت به سال قبل مفهومیتر و استانداردتر بودند.
5) چند سؤال بود كه برای پاسخگویی نیاز به اطلاعات عمومی در زمینه ورزشی داشت و این كار را برای كسانی كه از رشتههای غیر مرتبط آزمون میدادند سختتر كرده بود.
6) در مجموع سوالات آزمون كارشناسی ارشد سال 91 مانند سال 90 از نظر سختی در یك سطح بودند.
یادگیری حرکتی
تعداد سؤالات درس «یادگیری حركتی» در آزمون كارشناسی ارشد تربیتبدنی 91 (بهمن 90)، مانند سالهای قبل 10 سؤال بود. سؤالات رشد و یادگیری حركتی، در مجموع 20 سؤال گرایش «رفتار حركتی» را تشكیل میدهند. از این 10 سؤال، 1 سؤال از بخش مقدمهای بر یادگیری و اجرای حركت، 1 سؤال از كمكهای حسی به اجرای ماهرانه، 1 سؤال از حس عمقی و بینایی، یا اجزای مهم نظریههای كنترل حركتی، 2 سؤال از آمادهسازی و راهبردهای طرحریزی تمرینی، 2 سؤال از سازماندهی، برنامهریزی تمرین و انتقال یادگیری، 2 سؤال از بازخورد برای یادگیری مهارت و 1 سؤال نیز تركیبی از فصلهای موجود در یادگیری حركتی طرح شده بود.
در مجموع تمام سؤالات سال 91 سختتر از سالهای قبل و به خصوص سال 90 بود. بیشتر سؤالات به صورت تركیبی از كلیهی مباحث آن فصل طرح شده بود و كمتر سؤالی قابل ذكر بود، كه از یك بخش خاص طرح شده باشد و یا اگر هم طرح شده بود به صورت مفهومی بود كه پاسخ دادن به آن مستلزم تجزیه و تحلیل مطالب بود و اینكار زمان زیادی لازم است. در سال 91، 2 سؤال بود كه حتی با مطالعه دقیق و كامل مباحث هم به راحتی قابل پاسخگویی نبودند. هدف طراح از طرح این چنین سؤالات این بود كه بیشتر كسانی كه مطالعه دقیق داشتهاند بتوانند جواب سؤالات را بدهند.
ـ به داوطلبان عزیز توصیه میشود كه در مطالعهی دروس یادگیری حركتی حتماً مطالب را به صورت كاربردی و مفهومی بخوانند و از خواندن سطحی مطالب جداً خودداری كنند.
ـ در كل، سؤالات در حد استاندارد طرح شده بود و مشكل خاصی از نظر علمی نداشتند.
زبان تخصصی
در آزمون كارشناسی ارشد تربیتبدنی سال 91 (بهمن 90)، مانند سال گذشته 15 سوال تخصصی زبان تخصصی مطرح شد. سوالات زبان تخصصی سال 90 و 91 تقریباً در یك سطح بودند. در تحلیل سوالات زبان تخصصی تربیتبدنی میتوان گفت تقسیمبندی سوالات به دو بخش لغات تخصصی و درك مطلب با این هدف بوده است كه داوطلبان گرامی متوجه باشند كه پاسخدهی به سوالات زبان دو توانایی ایشان را میطلبد.
1ـ تسلط به لغات تخصصی
2ـ تسلط به مهارتهای 16 گانه درك مطلب
توجه داشته باشید كه حتی برای پاسخدهی به سوالات درك مطلب نیز باید لغات تخصصی را بدانید. اما مهارتهای 16گانه برای نیل به این هدف است كه اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متونی برخوردند كه مشكل بوده یا غیر فهم است برای پاسخدهی به این گونه سوالات از مهارتهای 16گانه درك مطلب استفاده كنند. مهارتهای درك مطلب به عنوان فصل Reading comprehension در كتب زبان تخصصی مدرسان شریف آورده شده است. بعد از مهارتها یك سری متون آورده شده است كه شما میتوانید به عنوان تمرین یادگیری مهارتها از این متون استفاده كنید. با آرزوی موفقیت شما در آزمون كارشناسی ارشد.