زبان انگلیسی (عمومی)
در کنکور امسال هم، همانند کنکور سالهای اخیر درس زبان انگلیسی (عمومی) دارای 15 سؤال بود، که بخش اول آن شامل 10 سؤال از لغات (Vocabulary) و بخش دوم شامل 5 سؤال از جای خالی متن (cloze test) بود. سؤالات لغات امسال نسبت به سال گذشته آسانتر، اما تا حدودی گیجکنندهتر بود که نیاز به مطالعه بیشتر به ویژه در زمینهی مترادف کلمات (Synonyms) داشت. اما در مقابل، در بخش جای خالی سؤالات آسان بودند و با کمی دانش گرامری پاسخگویی به آنها به راحتی امکانپذیر بود. توصیه من به داوطلبانی که سال آینده قصد شرکت در کنکور را دارند این است که، علاوه بر یادگیری کلمات جدید و افزایش دایره لغات خود، سعی کنند که همزمان لغات هم معنی را نیز یاد بگیرند. اکثر داوطلبان این بخش را رها میکنند، در حالی که با کمی مطالعه میتوان به راحتی به سؤالات این بخش پاسخ داد.
حركات اصلاحی و آسیب شناسی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 95 مانند سال گذشته برای درس حركات اصلاحی و آسیبشناسی 20 سؤال طرح شده بود. در آزمون سال 95 برای طراحی سؤالات از 6 مبحث استفاده شده بود که، 1 سؤال از فصل سازگاری حفظ تعادل و كنترل وضعیت بدنی، 5 سؤال از فصل ناهنجاریهای اندام فوقانی، 2 سؤال از فصل ناهنجاریهای اندام تحتانی، 1 سؤال از فصل راه رفتن، 2 سؤال از فصل اصول عمومی آسیبهای ورزشی، 7سؤال از فصل بررسی آسیبدیدگیهای بخشهای مختلف بدن و 2 سؤال به صورت متفرقه و ترکیبی از مباحث مختلف طرح شده بود. در آزمون 95 نیز مانند سالهای گذشته بیشتر سؤالات آسیب از فصل بررسی آسیبدیدگیهای بخشهای مختلف بدن طرح شده بود. از نظر سختی سؤالات به نظر میرسد، سؤالات سال 94 سختتر از سال 95 بود. همچنین تغییر آنچنانی از نظر منبع و نحوه طراحی سؤالات نسبت به سال گذشته اتفاق نیافتاده بود.
بیشتر سؤالات آزمون 95 از كتابهای مفاهیم بنیادی حركات اصلاحی (علیزاده) ـ حركات اصلاحی لطافت كار، حركات اصلاحی 3 استاد و آسیبشناسی 3 استاد طراحی شده بود.
حرکت شناسی و بیومکانیک
در آزمون كارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 95 مانند سایر دروس تخصصی 20 سؤال از دروس حرکتشناسی و بیومکانیک مطرح شده بود، که 10 سؤال آن مربوط به مبحث حرکتشناسی و 10 سؤال نیز مربوط به مبحث بیومکانیک بوده است. از 10 سؤال حرکتشناسی 2 سؤال از فصل کمربند شانهای،1 سؤال از فصل آرنج، 2 سؤال از کمربند لگنی،2 سؤال از فصل مفصل ران، 1 سؤال از فصل مچ پا، 1 سؤال از فصل ستون مهره ها و 1 سؤال به صورت ترکیبی مطرح شده بود. نکتهای که در آزمون 95 قابل توجه به نظر میرسید، برخلاف سال گذشته، زیاد از اسامی لاتین عضلات استفاده نشده بود و همین مسأله کار را برای داوطلبین کمی راحتتر کرده بود. از نظر منبع تغییری دیده نمیشد. همچنین بیشتر سؤالات 95 از كتابهای حركتشناسی دكتر تندنویس و دكتر دبیدی روشن طرح شده بود.
از 10 سؤال درس بیومکانیک، 5 سؤال از فصل جنبششناسی خطی و زاویهای، 2 سؤال از تجزیه تحلیل راه رفتن و تحلیل گام، 1 سؤال از فصل توصیف حرکات زاویهای و 2 سؤال نیز به صورت ترکیبی و از مباحث متفرقه طرح شده بود. نحوه طراحی سؤالات نسبت به سالهای قبل تغییر کرده بود و بیشتر از سؤالات مفهومی و تحلیلی استفاده شده بود. سؤالات آزمون 95 بسیار دشوارتر از سال 94 بوده است. با توجه به موارد بالا، استفاده از منابع و جزوات جدید برای کنکور 96 پیشنهاد میشود.
مدیریت ورزشی
همانند سالهای گذشته در كنكور كارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 95 برای درس مدیریت ورزشی 20 سؤال طرح شده بود، از مجموع سؤالات طرح شده در آزمون سال 95، 3 سؤال از فصل كلیات مدیریت، 1 سؤال از فصل سازماندهی مسابقات ورزشی، 2 سؤال از فصل آشنایی با جداول ورزشی، 2 سؤال از فصل آشنایی با سازمانهای داخلی و خارجی، 1 سؤال از بخش داوطلبی، 4 سؤال از فصل بودجه، 2 سؤال از فصل بازاریابی، 2 سؤال از بخش مقررات برگزاری مسابقات ورزشی، 1 سؤال از بخش مدیریت بلیط فروشی، 1 سؤال از بخش جشنها و مراسمات و 1 سؤال از مبحث مدیریت و برنامهریزی در تربیت بدنی طرح شده بود. امسال برخلاف سال گذشته تقریباً از تمام بخشهای کتاب سؤال طرح شده بود و از نظر بودجهبندی، سؤالات دارای پراکندگی بودند. نکتهی قابل توجه در این درس طراحی فقط و فقط 4 سؤال از فصل جداول مسابقات ورزشی و آشنایی با سازمانهای داخلی و خارجی بود که برخلاف سالهای گذشته است که این دو فصل، دارای 8 سؤال بود.
نکته دیگر در این درس، طرح چند سؤال تکراری بود و اگر داوطلبان سؤالات سالهای قبل را مرور کرده بودند، میتوانستند به راحتی به آنها پاسخ دهند. بیشتر سؤالات آزمون 95 به صورت حفظیاتی طراحی شده بود. در کل از نظر سختی، سؤالات سال 94دشوارتر از امسال بود. بیشتر سؤالات آزمون سال 95 از كتابهای دكتر حمیدی و دكتر سجادی طرح شده بود.
فیزیولوژی
همانند سالهای اخیر در آزمون كارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 95 از درس فیزیولوژی 20 سؤال مطرح شده است. از 20 سؤال فیزیولوژی، 2 سؤال از فصل متابولیسم، 1 سؤال از فصل کارسنجی و کالریسنجی، 2 سؤال از فصل عملکرد عصبی ـ عضلانی، 5 سؤال از فصل سازگاریهای متابولیک، 5 سؤال از فصل عملکرد قلبی ـ عروقی، 1 سؤال از فصل سازگاریهای ریوی، 2 سؤال از فصل تغذیه، 1 سؤال از فصل کمکهای ارگانیک و 1 سؤال از مباحث متفرقه و به صورت ترکیبی طرح شده بود. طراحی 10 سؤال از دو فصل سازگاریهای متابولیک و عملکرد قلبی عروقی و سازگاری آن با ورزش نشاندهنده اهمیت این دو فصل است. اگر داوطلبان مطالب مربوط به این مباحث را به خوبی مطالعه کرده بودند، میتوانستند درصد بالایی در این درس بزنند. از لحاظ تغییر در نحوه طراحی، سؤالات سال 95 تقریباًَ مشابه سال 94 بوده است.
از لحاظ سطح دشواری سؤالات، این درس در آزمون 94 تقریباً دشوارتر از آزمون 95 بوده است. از نظر منبع نیز تغییری در سؤالات این درس دیده نمیشود. بیشتر سؤالات 95 از كتابهای فیزیولوژی ورزشی 5 استاد جلد (1) و اصول بنیادی دكتر گایینی جلد (1) طرح شده بود.
رشد و یادگیری حرکتی
در آزمون كارشناسی ارشد تربیتبدنی سال 95 ، مانند سایر دروس تخصصی،20 سؤال از دروس رشد و یادگیری مطرح شده بود، که 10 سؤال از مباحث رشد حرکتی و 10 سؤال نیز از مباحث یادگیری حرکتی مطرح شده بود. از 10 سؤال رشد حرکتی، 1سؤال آمادگی جسمانی در طول عمر،1 سؤال از فصل نمو و بالیدگی، 1 سؤال از فصل حرکات بازتابی، 2 سؤال از فصل رفتار حرکتی از نوجوانی تا بزرگسالی، 2 سؤال مربوط به فصل رشد ادراکی ـ حرکتی، 1 سؤال از فصل دیدگاه های رشد حرکتی، 1 سؤال از فصل پردازش اطلاعات و 1 سؤال از مباحث متفرقه و ترکیبی بوده است.
مانند سال قبل، سؤالات دارای نوع طراحی جدیدی بوده و از ادبیات جدیدی در طراحی استفاده شده بود. همچنین در طراحی سؤالات از منابع جدید استفاده شده بودند. سؤالات آزمون 95 دشوارتر از کنکور سال گذشته بوده است و تعداد سؤالات مفهومی در این آزمون نیز قابل توجه بود. برخلاف سالیان گذشته، از فصل رفتار حرکتی در دوران کودکی که معمولاً چندین سؤال را به خودش اختصاص میداد، سؤالی طرح نشده بود و این تعجب برانگیز بود.
از 10 سؤال درس یادگیری حرکتی، 1 سؤال از فصل طبقهبندی مهارتهای حرکتی، 1سؤال از فصل کنترل حرکات هماهنگ، 2 سؤال از فصل آماده سازی و توجه، 2 سؤال از فصل محیط یادگیری، 1 سؤال از فصل آموزش و بازخورد افزوده، 2 سؤال از فصل شرایط تمرین و 1 سؤال از مباحث متفرقه طرح شده بود. با توجه به آزمون سال 95 پراکندگی در طرح سؤالات بسیار زیاد بود و از بیشتر فصول سؤال طرح شده بود و با توجه به همین موضوع، توصیه میشود که داوطلبان تمام فصول درس رشد و یادگیری حرکتی را به خوبی بخوانند. به نسبت سؤالات سال 95 سختتر از سال 94 بود و به جرأت می توان گفت که سؤالات درس رشد و یادگیری حرکتی، جزو سختترین سؤالات در میان سؤالات کنکور امسال بود. همچنین بیشتر سؤالات آزمون 95 از كتابهای یادگیری حركتی اشمیت و مگیل، رشد ایساکس و رشد حركتی هیوود طرح شده بود.
سنجش و اندازه گیری
همانند سالهای اخیر در آزمون كارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 95 ، 20 سؤال از درس سنجش و اندازهگیری مطرح شده بود. از 20 سؤال سنجش و اندازهگیری، 1 سؤال از فصل ارزشیابی، 6 سؤال از فصل نقاط و مرتبههای درصدی و نمرات استاندارد، 2 سؤال از فصل گرایشهای مرکزی،2 سؤال از فصل شاخصهای پراکندگی،2 سؤال از فصل نورمها و روشهای نمره دهی، 1 سؤال از فصل همبستگی، 4 سؤال از فصل آزمونها و موارد قابل اندازهگیری، 1 سؤال از فصل شرایط اساسی آزمون و 1 سؤال به صورت ترکیبی و متفرقه طراحی شده بود.
برخلاف سال گذشته از فصل شاخصهای پراکندگی 2 سؤال طرح شده است. در آزمون 95 50 درصد سؤالات از بخش نمرات استاندارد و موارد قابل اندازهگیری در تربیت بدنی طرح شده است که نشاندهندهی اهمیت این فصول میباشد. مانند سالهای گذشته تعداد سؤالات حفظی خیلی اندک بود و بیشتر سؤالات به صورت فرمولی و محاسباتی طرح شده بود. همچنین سؤالات محاسباتی به صورت چند مرحلهای بودکه با توجه به این نکته دانشجو میبایست زمان زیادی را صرف حل این مسائل میکرد. از لحاظ سطح سؤالات آزمون 94 دارای دشواری بیشتری نسبت به 95 بوده است. بیشتر سؤالات 95 از كتابهای سنجش و اندازهگیری دكتر شیخ و سنجش دكتر حمایت طلب و دكتر هادوی طرح شده بود.