آمار، سنجش و اندازهگیري در تربیت بدنی
همانند سالهای اخیر در آزمون كارشناسي ارشد تربیت بدنی سال 96 نیز 20 سؤال از درس سنجش و اندازهگیری طرح شده بود. از مجموع 20 سؤال مربوط به این درس، 1 سؤال از فصل اندازهگیری و ارزشیابی، 1 سؤال از فصل مقیاسها، 3 سؤال از فصل شاخصهای مرکزی، 4 سؤال از فصل شرایط اساسی آزمون، 4 سؤال از فصل نمرات استاندارد، و 7 سؤال از فصل موارد قابل اندازهگیری در تربیت بدنی طرح شده بود.
سؤالات امسال از پراکندگی کمتری نسبت به سال قبل برخوردار بودند و تنها 6 فصل کتاب مورد سؤال واقع شده بود و فصلهای مهمی چون همبستگی، شاخصهای پراکندگی و نورمها سهمی از سؤالات امسال نداشتند.
90 درصد سؤالات سال 96 از 4 فصل طرح شده بود، بهخصوص از فصل موارد قابل اندازهگیری در تربیت بدنی که 7 سؤال به این فصل اختصاص یافته بود.
سؤالات امسال برخلاف سال گذشته بیشتر حالت حفظی داشته و کمتر سؤالی بهصورت محاسبهای طرح شده بود. همچنین سؤالات محاسبهای امسال بسیار راحت بوده و به زمان کمتری برای حل کردن نیاز داشتند. می توان گفت که سؤالات امسال به ضرر افرادی بود که در درس آمار و سنجش تخصص داشتند زیرا افرادی هم که آمار را به طور ضعیف یا متوسط مطالعه کرده بودند میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند.
در میان سؤالات امسال این درس، سؤالی نبود که تنها با مطالعه کافی، نتوان به آن پاسخ داد. همچنین چندین سؤال مشابهت عینی با سؤالات سال قبل داشتند. در مجموع سؤالات آمار و سنجش میتوانست بهتر از این طرح شود و به عبارت دیگر سؤالات امسال این درس از روایی سازه چندانی برخوردار نبود.
حركات اصلاحي و آسيب شناسي ورزشی
در آزمون كارشناسي ارشد سال 96 مانند سالیان گذشته 10 سؤال از درس آسیبشناسی و 10 سؤال نیز از درس حرکات اصلاحی طرح شده بود. در درس آسیبشناسی ورزشی از نظر بودجهبندی و پراکندگی سؤالات نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی به چشم نمی خورد و مانند سالیان گذشته از فصل بررسی آسیبهای وارده به قسمت های مختلف بدن 8 سؤال طرح شده بود. این فصل چون دارای حجم زیادی است و مطالب زیادی را به خود اختصاص داده است، طبیعی است که سؤالات زیادی نیز از آن طرح شود. بهطور کلی در این درس از نظر منبع نیز تغییری دیده نمیشد و داوطلبان میتوانستند با مطالعه این فصل به بیشتر سؤالات پاسخ دهند. سختی سؤالات نیز تقریباً مانند سال گذشته بود و در بعضی سؤالات، مباحث تکراری وجود داشت. چند سؤال نیز میتوانست مشترک با سالهای پیش باشد.
اما در درس حرکات اصلاحی برخلاف سال گذشته که 50 درصد سؤالات از فصل ناهنجاریهای اندام فوقانی طرح شده بود، امسال 50 درصد سؤالات به فصل ناهنجاریهای اندام تحتانی اختصاص داشت. سایر سؤالات نیز از سه فصل ناهنجاری اندام فوقانی (2 سؤال)، راه رفتن (1 سؤال) و وضعیت بدنی (1 سؤال) طرح شده بود. از نظر میزان سختی، سؤالات امسال کمی سختتر از سؤالات سال گذشته به نظر می رسیدند. در درس حرکات اصلاحی از نظر ساختار سؤالات و منبع تغییری ایجاد نشده بود و همچنین امکان پیدا کردن سؤالاتی که مشابه سالهای گذشته بودند وجود داشت
در مجموعه سؤالات این دروس 2 سؤال نیز بهصورت متفرقه طرح شده بود که حتی با مطالعه دقیق و کامل مباحث بهراحتی قابل پاسخگویی نبودند. در کل می توان گفت که داوطلب تنها با مطالعه کافی می توانست قادر به پاسخگویی به سؤالات این دروس باشد. بیشتر سؤالات نیز بهصورت حفظی بودند و این موضوع کار را برای داوطلبانی که در دروس حفظی قوی هستند، راحتتر میکرد.
حرکت شناسی و بیومکانیک ورزشی
در آزمون كارشناسي ارشد تربیت بدنی سال 96 از دروس حرکتشناسی و بیومکانیک 20 سؤال طرح شده بود. درس حرکتشناسی مانند سال گذشته از نظر مباحث مورد سؤال دارای پراکندگی بود بهطوری که از هر کدام از فصول مفصل شانه، مفصل زانو، مچ پا و اهرمها 1 سؤال و از فصول کمربند شانه و مفصل ران هر کدام 2 سؤال و 2 سؤال نیز بهصورت ترکیبی و تجزیه و تحلیل حرکات طرح شده بود.
امسال نیز مانند سال گذشته از اسامی لاتین در طراحی سؤالات کمتر استفاده شده بود. تغییری در نحوه طراحی سؤالات دیده نمیشد و سطح دشواری سؤالات تقریباً مانند سال گذشته بود. همچنین منابع سؤالات نیز همان منابع قبلی بود و اگر داوطلبان منابع را بهخوبی مطالعه کرده بودند میتوانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
در درس بیومکانیک، برخلاف سال گذشته که نیمی از سؤالات از فصل جنبششناسی زاویهای بود، امسال تنها 1 سؤال از این فصل طرح شده بود و سایر سؤالات دارای پراکندگی یکسانی نسبت به فصول بودند. سطح دشواری سؤالات نیز تقریباً مانند سال گذشته بود.
داوطلبان اگر میخواستند در درس بیومکانیک امسال نتیجه مطلوبی بگیرند باید تمام فصول را به یک اندازه مطالعه میکردند. نکته قابل ذکر دیگر اینکه تنها 2 سؤال بهصورت محاسباتی در این درس طرح شده بود، در حالیکه سال گذشته 4 سؤال محاسباتی در مجموعه سؤالات این درس وجود داشت.
رشد و یادگیری حرکتی
برخلاف سالیان گذشته که از هر کدام از دروس رشد و یادگیری به ترتیب 10 سؤال طرح میشد، امسال 13 سؤال از درس یادگیری و 7 سؤال از درس رشد و تکامل حرکتی طرح شده بود.
در درس یادگیری 4 سؤال از فصل آموزش و بازخورد طرح شده بود. سایر سؤالات تقریباً در بین فصول دیگر پخش شده بودند بهطوریکه از هر کدام از فصول کنترل حرکات هماهنگ، آمادهسازی و توجه، محیط یادگیری و شرایط تمرین 2 سؤال طرح شده بود. از فصل طبقهبندی مهارتهای حرکتی نیز 1 سؤال طرح شده بود. نکته قابل ذکر در رابطه با سؤالات این درس همان تغییر در تعداد سؤالات بود و از نظر میزان سختی سؤالات، منابع و نحوه طراحی سؤال هیچ تغییری در سؤالات امسال نسبت به سال گذشته دیده نمی شد و حتی یک سؤال هم در مجموعه سؤالات وجود نداشت که نتوان با مطالعه دقیق و کامل مباحث به آن پاسخ داد. پرواضح است که تغییر تعداد سؤالات به نفع افرادی بود که روی درس یادگیری حرکتی بیشتر از رشد و تکامل حرکتی حساب باز کرده بود.
اما درس رشد و تکامل حرکتی تنها 7 سؤال را به خود اختصاص داده بود و این موضوع کمی عجیب به نظر میرسید و ممکن بود داوطلبانی را که روی گرایش رشد و تکامل تمرکز کرده بودند، دچار شوک کند. این 7 سؤال نیز از فصول مختلف طرح شده بود و تنها فصل رشد ادراکی – حرکتی بود که 2 سؤال داشت که آن 2 سؤال نیز از یک مبحث کوچک طرح شده بود. از نظر میزان سختی، سؤالات سال 95 سختتر به نظر میرسید. منابع این درس نیز تغییر چندانی نداشت و کار داوطلبان برای پاسخگویی راحت بود.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 96 همانند سالیان گذشته شامل 30 سؤال بوده است که از این تعداد 15 سؤال به زبان عمومی و 15 سؤال به زبان تخصصی اختصاص داشته است. سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال مربوط به واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze passage می باشد. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی مطرح شده است که هر یک از این متون شامل 5 سؤال می باشد.
در صورتی که داوطلب دایره لغات وسیعی در ذهن داشته باشد، می تواند به سرعت به سؤالات بخش واژگان پاسخ دهد. واژگان به کار رفته در سؤالات این بخش در آزمون سال 96 نسبت به سال های گذشته ساده تر و آشناتر بودند. داوطلبان می توانند با مطالعه کتاب هایی نظیر 504 و 1100 و کتاب زبان عمومی مدرسان شریف از این بخش نمره مطلوبی را کسب کنند.
سؤالات بخش cloze از قواعد زبان طرح می شود و با توجه به این که در اکثر گزینه ها از شکل های مختلف افعال و افعال کمکی استفاده می شود و گزینهها شبیه به یکدیگر هستند، توصیه می شود داوطلبان تنها در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که اطلاع کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته از 3 متن استفاده شده و در رابطه با هر یک از این متون 5 سؤال طرح شده است و هر سه متن در سطح متوسطی (نه سخت و نه بسیار ساده) قرار دارند. لازم به ذکر است که داوطلبان تنها با استفاده از تکنیک های درک مطلب قادر به پاسخگویی به عمده سؤالات این بخش می باشند.
فیزیولوژی
همانند سالهای اخیر در آزمون كارشناسي ارشد تربیت بدنی سال 96 از درس فیزیولوژی 20 سؤال طرح شده است. از 20 سؤال طرح شده برای این درس، 2 سؤال از فصل کارسنجی و کالریسنجی، 5 سؤال از فصل عملکرد عصبی ـ عضلانی، 3 سؤال از فصل سازگاریهای متابولیک، 2 سؤال از فصل عملکرد قلبی ـ عروقی، 4 سؤال از فصل سازگاریهای ریوی، 2 سؤال از فصل سازگاریهای عصبی ـ غدهای، 1 سؤال از فصل کمکهای ارگانیک و 1 سؤال نیز از فصل فیزیولوژی ورزش زنان و کودکان طرح شده بود.
برخلاف سال گذشته که بیشترین سؤالات از دو فصل سازگاریهای متابولیک و عملکرد قلبی ـ عروقی طرح شده بود، امسال بیشتر سؤالات (9 سؤال) به دو فصل عملکرد عصبی ـ عضلانی و سازگاریهای ریوی اختصاص داشت و اگر داوطلبان فقط این دو فصل را بهخوبی مطالعه کرده بودند میتوانستند 45 سؤالات را پاسخ دهند. همچنین برخلاف سالیان گذشته، هیچ سؤالی از فصل متابولیسم طرح نشده بود. از لحاظ ساختار هم سؤالات امسال این درس از نگارش بهتری نسبت به سال قبل برخوردار بودند.
از نظر میزان دشواری میتوان گفت سطح سؤالات امسال نزدیک به سال گذشته بود. در برخی مباحث سؤالات سختتر از سال قبل و در برخی دیگر راحتتر از سال از قبل طرح شده بودند.
از نظر منبع نیز تغییری احساس نشد و اگر داوطلبان بهخوبی منابع مورد نظر را مطالعه کرده بودند، میتوانستند به سؤالات بهخوبی جواب دهند زیرا سؤالی خارج از منبع طرح نشده بود.
مديريت سازمانها و مسابقات ورزشي
همانند سالهاي گذشته در كنكور كارشناسي ارشد تربيت بدني سال 96 براي درس مديريت ورزشي 20 سؤال طرح شده بود اما برخلاف سال گذشته که از دو فصل مروری کوتاه بر مدیریت و آشنایی با سازمانهای داخلی و خارجی (البته با توجه به کتاب مدرسان شریف) 5 سؤال طرح شده بود، امسال از این دو فصل (طبق فصلهای کتاب مدرسان شریف) 10 سؤال طرح شده بود و این مورد اهمیت این فصول در کنکور امسال را بیشتر نمود. 3 سؤال از فصل جداول ورزشی و از هر کدام از فصول بودجه، مقررات برگزاری مسابقات ورزشی، داوطلبی، برنامهریزی و بازاریابی نیز 1 سؤال طرح شده بود.
در کل از نظر میزان سختی سؤالات امسال تقریباً با سال گذشته یکسان بود. منبع نیز طبق معمول تغییری نکرده بود. همچنین بیشتر سؤالات بهصورت حفظی بود و کار را برای داوطلبان راحتتر کرده بود.
4 سؤال متفرقه نیز از یک مبحث طرح شده بود که بیشتر نیاز به اطلاعات عمومی داشت تا اطلاعات مربوط به درس مدیریت ورزشی و این کمی عجیب بهنظر میرسید.
با توجه به مطالبی که در بالا به آن اشاره شد، داوطلبان اگر فصول ابتدایی کتاب مدیریت سازمانهای ورزشی را بهخوبی مطالعه کرده بودند میتوانستند 50 درصد سؤالات را بهراحتی پاسخ دهند. درس مدیریت ورزشی جزو دروسی است که با کمی مطالعه میتوان در آن بیشترین نتیجه را گرفت. بنابراین به دواطلبان توصیه میشود که روی این درس برای موفقیت حساب ویژه ای باز کنند.