حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 97 مانند سالیان گذشته 10 سؤال از درس آسیبشناسی و 10 سؤال نیز از درس حرکات اصلاحی طرح شده است. در درس آسیبشناسی ورزشی از نظر بودجهبندی و پراکندگی سؤالات نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی به چشم نمی خورد و مانند سالیان گذشته از فصل بررسی آسیبهای وارده به قسمت های مختلف بدن 9 سؤال طرح شده بود. از آنجایی که این فصل دارای حجم زیادی است و مطالب زیادی را به خود اختصاص داده است، طبیعی است که تعداد زیادی سؤال نیز از آن طرح شود و داوطلبان تنها با داشتن تسلط کامل بر مطالب این فصل هر ساله توانایی پاسخ گویی به بخش عمده ای از سؤالات مربوط به این فصل را دارند.
در این درس از نظر منبع نیز تغییری به وجود نیامده است و در مجموع سطح دشواری سؤالات آن کمتر از سال قبل است. اما در درس حرکات اصلاحی 50 درصد سؤالات از فصل ناهنجاریهای اندام فوقانی طرح شده است. 20 درصد سؤالات نیز مربوط به فصل ناهنجاریهای اندام تحتانی، 20 درصد مربوط به آزمایشگاه و 20 درصد مربوط به راه رفتن می باشند. از نظر میزان سختی، سؤالات امسال آسان تر از سؤالات سال گذشته به نظر می رسند. در درس حرکات اصلاحی از نظر ساختار سؤالات و منبع تغییری ایجاد نشده است و همچنین امکان پیدا کردن سؤالاتی که مشابه سالهای گذشته باشند وجود دارد.
در مجموعه سؤالات این دروس 1 سؤال نیز بهصورت متفرقه طرح شده است که حتی با مطالعه دقیق و کامل مباحث بهراحتی قابل پاسخگویی نمی باشد. به طور کلی می توان گفت بیشتر سؤالات مربوط به این دو درس حفظی بوده و داوطلبان تنها با مطالعه کامل مطالب توانایی پاسخ گویی به سؤالات را داشته اند و این موضوع کار را برای داوطلبانی که در دروس حفظی قوی هستند، راحتتر کرده است.
آمار، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی
همانند سالهای اخیر در آزمون کارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 97 نیز 20 سؤال از درس سنجش و اندازهگیری طرح شده است. از 20 سؤال درس سنجش و اندازه گیری، 2 سؤال به فصل شاخصهای پراکندگی، 9 سؤال به فصل نورمها، نقاط و مرتبههای درصدی و نمرات استاندارد، 1 سؤال به فصل ضریب همبستگی، 2 سؤال به فصل شرایط اساسی آزمون، 1 سؤال به فصل کلیات نمرهدهی در تربیت بدنی و 5 سؤال به فصل آزمونهای مهارت های حرکتی اختصاص داشته است. در کنکور امسال برخلاف سال گذشته از فصل مفاهیم و مقیاسهای اندازهگیری و فصل مقادیر گرایش به مرکز هیچ سؤالی طرح نشده است.50 درصد سؤالات امسال این درس محاسباتی بوده و 50 درصد باقیمانده حفظی می باشند. از نظر میزان دشواری، سطح سؤالات این درس در آزمون 97 همانند سال گذشته است و در کل میتوان گفت داوطلبان با سؤالات چندان دشواری مواجه نبوده اند.
همچنین تمامی سؤالات این درس از کتابهای آمار، سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی مدرسان شریف، سنجش و اندازهگیری در تربیت بدنی و علوم ورزشی دکتر شیخ و سنجش و اندازه گیری دکتر حمات طلب طرح شده است.
حرکت شناسی و بیومکانیک
در آزمون کارشناسی ارشد تربیت بدنی سال 97 از دروس حرکتشناسی و بیومکانیک 20 سؤال طرح شده بود. درس حرکتشناسی امسال نیز همانند سال گذشته 10 سؤال داشته و از نظر مباحث مورد سؤال از پراکندگی مناسبی برخوردار بود به طوری که از هر کدام از فصل های مفصل شانه، مفصل زانو و تجزیه و تحلیل عضلانی تمرینات 1 سؤال، از فصل های کمربند شانه و مفصل ران و کمربند لگنی هر کدام 2 سؤال و از هر کدام از فصل های مچ پا و پا 1 سؤال طرح شده بود. لازم به ذکر است که امسال نیز مانند سال گذشته در طراحی سؤالات این درس از اسامی لاتین کمتر استفاده شده بود اما سطح دشواری سؤالات نسبت به سال قبل افزایش یافته بود. همچنین در منابع مورد استفاده طراحان سؤال تغییری وجود نداشت.
از 10 سؤال درس بیومکانیک نیز 5 سؤال به مباحث مربوط به کینماتیک خطی و زاویهای و 4 سؤال به مباحث مربوط به کینتیک خطی و زاویهای اختصاص داده شده بود و مانند سال قبل تنها به یک سؤال از مبحث راه رفتن اکتفا شده بود. همچنین مبحث ملاحظات اسکلتی و عضلانی حرکت مورد سؤال قرار نگرفته بود. در مجموعه سؤالات امسال این درس تعداد سؤالات محاسباتی و مفهومی بسیار بیشتر از سال قبل بود و همچنین سطح دشواری سؤالات نسبت به سال قبل افزایش یافته بود. با همه این تفاسیر می توان گفت سؤالات این درس امسال نیز به گونه ای طراحی شده بود که داوطلبان با مطالعه تمام فصول کتاب مدرسان شریف و سایر منابع معرفی شده و همچنین آشنایی با سؤالات چند سال اخیر به-راحتی می توانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند.
رشد و یادگیری حرکتی
امسال نیز مطابق با روال سابق، این دو درس در مجموع 20 سؤال را به خود اختصاص داده اند. برخلاف سال قبل که تعداد سؤالات درس یادگیری حرکتی 13 عدد و درس رشد حرکتی 7 عدد بود، امسال تعداد سؤالات درس یادگیری حرکتی کاهش یافته و به 10 عدد رسیده است. پراکندگی مباحث مورد سؤال در این درس زیاد بوده و تقریباً شامل همه فصول کتاب میشود. برخلاف سال قبل که فصل آموزش و بازخورد افزوده با داشتن 4 سؤال بیشترین تعداد سؤال را به خود اختصاص داده بود، امسال فصل شرایط تمرین با 3 سوال دارای بیشترین تعداد سؤال در میان فصل های مختلف می باشد. از نظر سطح دشواری سؤالات باید گفت که سؤالات امسال این درس، ساده تر از سال گذشته بوده و تقریباً تمامی سؤالات طرح شده در این درس جنبه حفظی دارند و از متن کتابها استخراج شده اند.
بیشتر سؤالات درس یادگیری حرکتی در کنکور 97، مشابه سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف بوده اند و بنابراین داوطلبانی که در آزمونهای مدرسان شرکت کرده و به خوبی سؤالات آزمونها را مطالعه کرده بودند میتوانستند درصد بالایی از نمره مربوط به این درس را کسب کنند. درس رشد حرکتی در کنکور امسال 10 سؤال را به خود اختصاص داده است و بر خلاف سال گذشته که 40% سؤالات این درس از فصل رفتار حرکتی در دوران کودکی طرح شده بود امسال 4 سؤال به این فصل اختصاص داشته و سایر سؤالات به شکل مناسبی در میان فصول مختلف این درس توزیع شده-اند. لازم به ذکر است که امسال برخلاف سالهای گذشته از فصل حرکات بازتابی که یکی از فصل های مهم این درس میباشد، هیچ سؤالی طرح نشده است. از نظر سطح دشواری سؤالات، تفاوت چشمگیری میان سؤالات امسال این درس در مقایسه با سال قبل مشاهده نمی شود.
مشابه تمامی سؤالات طرح شده در این درس نیز در آزمون های آزمایشی مدرسان شریف موجود بوده است و داوطلبان این مؤسسه به راحتی توانسته اند از عهده پاسخگویی به سؤالات این درس برآیند.
فیزیولوژی
تعداد سؤالات درس فیزیولوژی در کنکور 97 همانند سالهای قبل از آن، 20 عدد بوده است. برخلاف سال قبل که در این درس 45% سؤالات تنها از دو فصل عملکرد عصبی ـ عضلانی و سازگاریهای ریوی طرحی شده بود، امسال سؤالات از پراکندگی مناسبی در میان فصول مختلف برخوردارند. فصول عملکرد عصبی ـ عضلانی، سازگاریهای متابولیک و سازگاریهای ریوی هر کدام در کنکور امسال دارای 3 سؤال بوده اند و بنابراین جزو فصول مهم این درس به شمار می روند. همچنین 3 سؤال نیز به صورت ترکیبی و از مباحث متفرقه طرح شده است و دارطلبان برای پاسخگویی به این سؤالات نیازمند مطالعه مباحث متفرقه و تسلط بر بخشهای مختلف کتاب-های مرجع می باشند.
در رابطه با سطح دشواری سؤالات نیز می توان گفت که سؤالات کنکور 97 کمی دشوارتر از سالهای قبل طرح شده است. همچنین در چند مورد از واژههای لاتین در طراحی سؤال استفاده شده است که داوطلب برای پاسخگویی به این سؤالات می بایست واژههای لاتین معادل اصطلاحات را نیز مطالعه کرده باشد. بنابراین به داوطلبان این رشته توصیه میشود که در مطالعه مباحث مربوط به درس فیزیولوژی، معادل لاتین اصطلاحات را نیز مطالعه نمایند.
مدیریت سازمانها و مسابقات ورزشی
این درس امسال نیز همانند سالهای قبل دارای 20 سؤال بوده است. در مجموعه سؤالات امسال این درس به هر کدام از فصول مروری کوتاه بر مدیریت، آشنایی با سازمانهای داخلی و خارجی و آشنایی با جداول ورزشی 3 سؤال اختصاص یافته است. فصول بعدی از نظر میزان اهمیت در آزمون امسال عبارتند از سازماندهی مسابقات ورزشی و بودجه و بازیابی که به هر کدام از این دو فصل نیز 2 سؤال اختصاص یافته است. 4 سؤال نیز از اطلاعات عمومی و مباحث متفرقه طرح شده است که پاسخگویی به 2 سؤال آن بسیار مشکل می باشد. از نظر سطح دشواری می-توان سؤالات امسال را سختتر از سالهای قبل توصیف کرد. از نظر نوع طراحی سؤالات نیز میتوان گفت امسال شاهد هیچ گونه ابتکار جدیدی در شیوه طرح سؤال نیستیم و سؤالات تقریباً از نظر ظاهری مشابه سالهای قبل می باشند. همچنین بیشتر سؤالات جنبه حفظی داشته و داوطلبانی که متن کتابها را به خوبی خوانده بودند میتوانستند درصد بالایی از نمره مربوط به این درس را کسب کنند.
شایان توجه است که بیشتر سؤالات امسال این درس مشابه سؤالات مورد استفاده در آزمونهای آزمایشی مؤسسه مدرسان شریف بوده است و شاید به ندرت بتوان سؤالی را یافت که مشابه آن در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف وجود نداشته باشد.
زبان عمومی و تخصصی
درس زبان عمومی و تخصصی امسال نیز همانند سال های گذشته دارای 30 سؤال می باشد که 15 سؤال آن به زبان عمومی اختصاص داشته و 15 سؤال دیگر به زبان تخصصی اختصاص دارد. همانند سال گذشته سؤالات زبان عمومی در سه محور واژگان، گرامر و Cloze Passage ارائه شده است. در رابطه با سؤالات بخش واژگان می توان گفت که سؤالات از پراکندگی مناسبی برخوردار بوده اند و بعضی از واژگان از کتاب 504 و کتاب لغات زبان ضروری تافل انتخاب شده و برخی دیگر در سطح بالاتری قرار داشته و از کتاب 1100 انتخاب شده اند. سؤالات زبان تخصصی نیز همانند سال گذشته در قالب درک مطلب با سه متن مجزا که هر کدام 5 سؤال را به خود اختصاص داده اند طرح شده اند. لازم به ذکر است که داوطلبان تنها با استفاده از تکنیک های درک مطلب قادر به پاسخگویی به عمده سؤالات مربوط به این بخش می باشند. در رابطه با سطح دشواری سؤالات این درس نیز باید گفت که سطح دشواری سؤالات امسال کمی بالاتر از سال گذشته بوده است اما در مجموع متوسط ارزیابی می شود.