الکترومغناطیس
در درس الکترومغناطیس در آزمون 99 تعداد سوالات یکی کمتر از آزمون 98 بوده است به طوری که در آزمون 99 تعداد سوالات 13 تا و در آزمون 98 تعداد سوالات 14 تا بوده است. در مجموع سؤالات آزمون سال 99 نسبت به سال 98 تقریباً دشوارتر بوده ولی توزیع سؤالات در بین مباحث در هر دو سال تقریبا یکسان بوده است. البته تفاوتهایی در مباحث مورد سؤال در آزمونهای این دو سال وجود دارد. به عنوان مثال در سؤالات آزمون 98 از مبحث جریانهای کند تغییر و امواج در ناحیه مرزدار سؤالی طرح نشده است، اما در سال 99 از این مباحث سؤال وجود دارد. همچنین از مباحث جریان الکتریکی و القای الکترومغناطیسی که در سال 98 سؤال طراحی شده بود، در سال 99 سؤالی مطرح نشده است.
همچنین به مبحث معادلات ماکسول توجه کمتری شده است به طوری که در آزمون 98 از این مبحث 3 سوال مطرح شده در حالی که در آزمون 99 فقط 1 سوال از این مبحث طرح شده است. در حالت کلی، مباحث این دو آزمون در حدود 50 درصد همپوشانی دارند و تغییرات قابل ملاحظهای در مباحث مطرح شده دیده نمیشود. همچنین داوطلبان با مطالعهی دقیق كتاب الكترومغناطیس ریتس و میلفورد میتوانستند به تمامی سؤالات سال 99 پاسخ دهند.
ترمودینامیک و مکانیک آماری
در مقایسه سؤالات 2 سال اخیر درس ترمودینامیك و مكانیك آماری مشخص است كه تعداد سؤالات این درس در هر دو سال یکسان بوده و تعداد 6 سوال در هر دو آزمون مطرح شده بود و سؤالات به سادگی قابل حل بودند. تنها تفاوت این بود که در سال 98 تعداد 3 سوال به مبحث مکانیک آماری مربوط بوده در حالی که در سال 99 فقط 2سوال به مبحث مکانیک آماری اختصاص یافته بود. همچنین در سال 99 یکی از سوالات ترمودینامیک مربوط به مبحث سرعت میانگین ذرات بوده که در سال گذشته به این مبحث پراخته نشده بود. بیشتر سؤالات نیز از كتابهای ترمودینامیك زیمانسكی و مکانیک آماری رایف مطرح شده بود.
ریاضی فیزیک
سؤالات درس ریاضی فیزیک در آزمون سال 99 دارای سطح دشواری مشابه نسبت به سال قبل بوده است. اما تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته 2سوال افزایش یافته به طوری که در سال 98 تعداد سوالات 7 سوال بوده اما در سال 99 تعداد سوالات به 9 سوال رسیده است. در این درس مباحث پراکندگی متفاوت و نسبتاً بهتری از سال گذشته داشتند و تقریباً تمامی مباحث و سرفصل های کلی و مهم در این درس مورد سؤال قرار گرفت. برخلاف سال گذشته در آزمون 99 از مباحث معادلات دیفرانسیل و تانسور و ماتریس نیز سوال طرح شده بود. گرچه همانند سال گذشته با مطالعه کتاب آرفکن دانشجو می توانست به اغلب سؤالات پاسخ دهد.
فیزیک پایه
سؤالات درس فیزیک پایه در آزمون سال 99 دارای سطح دشواری بالاتری نسبت به سال قبل بوده است. در این درس برخلاف آزمون سال 98 از مباحث گرانش و امواج و نوسان سوالی طرح نشده بود. البته داشتن اطلاعات زمینه ای در مورد مبحث نوسان برای پاسخگویی به برخی سوالات مبحث مکانیک لازم بود. همچنین پراکندگی سؤالات مربوط به مبحث مکانیک نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده و 7 سؤال از آن طرح شده بود. در مباحث مربوط به الکتریسیته و مغناطیس نیز پراکندگی و سطح دشواری سؤالات با آزمون سال گذشته تقریبا یکسان بود. برخلاف سال گذشته سوالات مربوط به مبحث سیالات پیچیدگی زیادی داشت و پاسخگویی به یکی از سوالات با توجه به مطالعه کتاب مرجع اصلی باز هم بسیار مشکل بود.
همچنین در مبحث نور نیز سطح سوالات نسبت به سال گذشته سخت تر بود. به طورکلی سؤالات متوسط به بالا بودند. بیشتر سؤالات سال 99 این درس نیز از كتاب فیزیك هالیدی طرح شده بود.
فیزیک جدید
در آزمون سال 99 تعداد سؤالات فیزیك جدید کاهش داشته و از 7 سؤال به 5 سؤال رسیده است. از مبحث تبدیلات لورنتس 3 سؤال مطرح شده که دو تای آن در حد تمرینهای کتاب وایدنر ـ سلز میباشد و فقط یکی از آنها کمی پیچیده تر بوده است. در کل سطح سؤالات فیزیک جدید 99 نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده بود و سؤالات نسبتاً سادهای طرح شده بود.
مکانیک کوانتومی
در مجموع سؤالات آزمون سال99 نسبت به سال 98 خیلی ساده تر بوده و توزیع سؤالات در بین مباحث نسبت به سال قبل کمتر بوده است. همچنین نسبت به سال قبل یک سؤال کمتر طرح شده بود. البته تفاوتهایی در مباحث مورد سؤال در آزمونهای این دو سال وجود دارد. به عنوان مثال در سؤالات آزمون 98 مبانی کوانتوم و حل معادله شرودینگر و دستگاه های سه بعدی سوالی مطرح نشده بود در مقابل در سال 99 از مباحث مبانی کوانتوم٬ نوسانگر هماهنگ و ذرات یکسان سوالی طرح نشده است. همچنین در سال 99 بخش اعظم سوالات به مباحث اصول مکانیک کوانتومی٬ پتانسیل های یک بعدی و حل معادله شرودینگر اختصاص داشته است. البته نکته مهم این است که سطح سوالات مطرح شده از این مباحث تقریبا ساده بوده است.
بر خلاف آزمون سال 98 در این آزمون از مبحث نظریه اختلال که یکی از مباحث مهم در درس مکانیک کوانتومی است و معمولا سوالات زیادی از آن مطرح می شود فقط یک سوال بسیار ساده مطرح شده بود. ضمناً، داوطلبان میتوانستند با مطالعهی دقیق منابعی از قبیل كتابهای زیتیلی و گریفیتس به سؤالات آزمون 99 به راحتی پاسخ دهند.
مکانیک تحلیلی
با مقایسه آزمونهای سال 98و 99 میتوان گفت؛ تعداد سؤالات این درس نسبت به سال گذشته یک سؤال افزایش یافته و تعداد آن در كنكور امسال 14 سؤال بوده است. همچنین سطح دشواری سؤالات با سال قبل تقریبا یکسان بوده و بیشتر سؤالات مفهومی بوده است. از مبحث دینامیک لاگرانژ یک سؤال طرح شده است که مشابه سال قبل میباشد. همچنین از مبحث هامیلتونی یک سوال طرح شده که وابسته به مبحث نیروهای مرکزی بوده و پاسخ گویی به آن نیاز به داشتن دانش کافی در مورد نیروهای مرکزی نیز داشته است. از مبحث نیروهای وابسته به سرعت یک سوال مطرح شده که از لحاظ سختی با سوال سال قبل تقریباً در یک سطح بوده است. همچنین از مبحث دستگاه مختصات دوار بر خلاف سال گذشته که یک سوال مطرح شده بود٬ هیچ سوالی طرح نشده.
در مقابل از مبحث حرکت دورانی اجسام صلب ۴ سوال در آزمون امسال مطرح شده که نشان می دهد این مبحث بیشتر مورد توجه طراح سوال بوده است. بیشتر سؤالات سال 99 از كتابهای ماریون و سایمون طراحی شده بودند.
زبان
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود. بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن می داشتند، می توانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آن ها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متن ها نسبت به سال های گذشته دشوار تر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه می شود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیک های پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند). در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی آسان تر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درک تر باشد.