آلودگیهای محیط زیست
سوالات درس آلودگیهای محیط زیست امسال، استانداردتر و قابل پیش بینیتر از سال 93 بود به طوری که سوالات محاسباتی اصلاً وجود نداشت و سوالی خارج از چارچوب کلی نداشتیم و همچنین اکثر سوالات با مطالعه منابع موجود قابل پاسخگویی بودند. سوالات مربوط به بخش آلودگی هوا همچون گذشته بیشترین تعداد سوالات را به خود اختصاص میدهند و بعد از آن نیز، آلودگی و تصفیه آب دارای بیشترین تعداد سوالات است. کلاً سطح سوالات ساده بود، هر چند سوالات دشوارتری همچون سوال 58 یا 48 نیز در بین سوالات ساده خودنمایی میکنند. سوال 56 را شاید بتوان سادهترین سوال کنکور کارشناسی ارشد امسال دانست. صورت سوال، عملاً جواب را داده است!
توجه به آلودگی نفتی نیز از ویژگیهای بارز سوالات امسال است. در سال های گذشته توجه چندانی به این مبحث نمی شد. سوال 39 از درس آلودگی (قانون استوک) تقریباً به طور عینی در کنکور دکتری محیط زیست، گرایش آلودگی های محیط زیست سال 93 آمده بود و عملاً نشان دهنده این است که حتی بررسی سوالات سال های قبل آزمون دکتری محیط زیست نیز میتواند در پاسخگویی به سوالات آزمون کارشناسی ارشد موثر باشد.
نکته جالب توجه دیگر اینکه، هم در بخش آلودگی هوا، هم آلودگی آب و هم فلزات سنگین، از اثرات آلاینده ها بر سلامت انسان و سایر موجودات زنده سوال طرح شده است. بروز نکروز در گیاهان که مربوط به آلودگی هواست. بروز بیماری سندروم آبی کودکان که مربوط به آلودگی آب است و بیماری مولیبدنوزیز که مربوط به فلزات سنگین است.
ارزیابی محیط زیست
سوالات درس ارزیابی محیط زیست در کنکور امسال تلفیقی از شیوههای نوین ارزیابی و آمایش (GIS) و شیوههای کلاسیک و قدیمیتر ارزیابی و آمایش سرزمین (مدل ارائه شده در کتاب شالوده آمایش سرزمین دکتر مخدوم) بود. به طوری که اگر داوطلبی یک جزوه خوب از “کاربرد GIS در ارزیابی محیط زیست ” میداشت و کتاب شالوده آمایش سرزمین دکتر مخدوم را با دقت میخواند میتوانست این درس را بالای 90% بزند. سال گذشته سوالات زیادی در ارتباط با مبحث ارزیابی و آمایش ایران داشتیم در حالی که امسال اصلاً اینگونه نبود و سوالات کلیتر بود.
به طور کل نمیتوان سوالات امسال را سادهتر یا دشوارتر از پارسال در نظر گرفت. این امر باید در مباحث مختلف مربوط به این درس بررسی شود.
سوال 131 در کنکور دکتری محیط زیست گرایش آمایش سرزمین سال 93 آمده بود. سوال 145 یک سوال تکراری و بسیار ساده است که هر ساله در کنکور با اندکی تغییر میآید و برای پاسخگویی به آن کافی است داوطلب یک جدول کوچک و ساده در صفحه 4 کتاب دکتر مخدوم را مطالعه نماید.
درس ارزیابی محیط زیست با توجه به ضریب 3 و بالایی که دارد همواره یکی از مهمترین دروسی است که میتواند در جابجایی رتبه داوطلبان اثرگذار باشد.
بیولوژی و شناخت حیوانات شکاری
امسال در این درس مجدداً سوالات مربوط به بخش پرنده شناسی بیشتر شد. سال 92، 11 سوال، سال 93، 8 سوال و امسال 10 سوال مستقیماً از این مبحث وجود داشت.توجه بسیار زیادی به حیات وحش ایران شده است و 7 سوال مستقیماً مربوط به حیات وحش ایران است. البته هر ساله توجه ویژهای به حیات وحش ایران می شود اما امسال این توجه بیشتر شده است. سوالات مربوط به بخش پرنده شناسی دشوارتر از سوالات مربوط به پستانداران است.سوال 153 عیناً در سال 92 نیز آمده است.
در سالهای اخیر توجه طراحان سوال این درس به بحث مورفولوژی ( ریخت شناسی) گونه ها بیشتر شده است. مواردی نظیر رنگ عمومی بدن یا رنگ منقار، اندازه کلی بدن، اندازه و رنگ دم، فاصله بین گوشها، اندازه دست و پا یا طول شاخ مواردی است که همگی در سالهای اخیر به خصوص همین امسال مورد سوال قرار گرفتهاند. پس قاعدتاً داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد نیز میبایست توجه ویژهتری به این مبحث داشته باشند. سوالات زیادی نیز درباره زمان جفتگیری و یا طول دوره بارداری و کلاً مبحث تولید مثل در حیات وحش مطرح شده است. مطالعه دقیق کتاب راهنمای صحرایی پستانداران نوشته هوشنگ ضیایی به خصوص راستههای گوشتخواران و زوج سمان، به داوطلبان توصیه میگردد.
اکولوژی حیات وحش
در سوالات امسال توجه زیادی به مبحث پویایی و رشد جمعیت و برآورد جمعیت حیات وحش شده است. تلفیق مناسبی از سوالات ساده و دشوار وجود دارد به طوری که سوالات امسال را نمیتوان به طور کلی ساده یا دشوار دانست. امسال سوالات کمتری از مبحث اصول و قوانین علم اکولوژی داشتیم. سوال 80 را صرفاً با ترجمه عبارات به فارسی می توان جواب داد. سوال 87 یک سوال پرتکرار است (اندازه گستره خانگی یا همان Home range) که در کنکورهای اخیر از آن سوال مطرح می شود و بعضاً این سوالات عیناً تکراری و یا شبیه به هم هستند. درس اکولوژی حیات وحش از آن جا که دامنه گسترده ای دارد و دست طراح سوال برای طرح سوالات متفرقه باز است، عموماً درس دشواری برای داوطلبان رشته محیط زیست محسوب می شود که حتی با مطالعه دقیق منابع موجود که معمولاً برای این درس معرفی می شوند باز هم سوالات زیادی هستند که داوطلب نمی تواند به راحتی به آن ها پاسخ دهد.
معمولاً داوطبان رشته محیط زیست پایینترین درصد را در همین درس اکولوژی حیات وحش دارند. لذا، درس با اهمیتی در کنکور محسوب شده و کسب درصد بالا در این درس می تواند در ارتقای رتبه فرد موثر باشد.
شناخت و حمایت محیط زیست
همچون سال های گذشته درس شناخت و حمایت محیط زیست سادهترین درس کنکور کارشناسی ارشد بود. سوالات 94 یا 100 یا 101 را می توان دشوارترین سوالات امسال دانست که شاید برای داوطلبان، این سوالات تا حدی تازگی داشتند. توجه به محیط زیست طبیعی ایران بارزترین مشخصه سوالات امسال بود. دریاچه ارومیه و جنگل های خزری (هیرکانی). تعداد سوالات مربوط به قوانین و نظریههای محیط زیست و اکولوژی نسبت به پارسال کاهش یافته اما همچنان 3 سوال از این مبحث در بین سوالات دیده می شود. در بخش حمایت محیط زیست، از اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) سوال مطرح شده است.
همچون سال گذشته 2 سوال از مبحث بیومها وجود داشت. سوال 111 درباره تعریف نیچ یا همان آشیان اکولوژیکی است. مبحثی که در درس اکولوژی حیات وحش نیز (سوالات 85 و 86) از آن سوال طرح می شود و این بیانگر ارتباط بین این 2 درس با هم است. به طور کلی با مطالعه دقیق منابع شناخته شده برای این درس داوطلبان به راحتی میتوانستند به بیش از 80% سوالات پاسخ دهند.
زبان تخصصی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) از 15 سوال درس زبان تخصصی همانند سال گذشته 3 سوال از فصل واژگان و 12سوال از فصل درک مطلب طرح شده بود. زبان تخصصی در سال 94 از 3 متن تخصصی تشکیل شده بود و از سطح استانداردی برخوردار بود.