ارزیابی محیط زیست
بر خلاف پیش بینی، سوالات مربوط به کاربرد GIS در ارزیابی محیط زیست کاهش یافتند و معدود سوالاتی که از این مبحث وجود داشت نسبت به پارسال ساده تر بودند. همچون سالهای گذشته با مطالعه کتاب شالوده آمایش سرزمین دکتر مخدوم میتوان به اکثر سوالات پاسخ داد. تعداد زیادی از سوالات، در سال گذشته نیز مشابه آنها آمده بود (سوالات 122، 129، 130، 131، 135، 140، 141، 148، 149) 2 سوال از عکسهای هوایی وجود داشت که در چندسال اخیر همواره جزء ثابت سوالات بوده است. در بحث موجودی منابع، از منابع ایران سوال طرح شده که خارج از کتاب دکتر مخدوم بوده و جزء سوالات دشوار امسال محسوب میشوند.
سوال 147 بیشتر برای درس شناخت و حمایت محیط زیست مناسب بود تا ارزیابی محیط زیست. سوال 123 یک سوال تکراری و بسیار شبیه و نزدیک به سوال 124 کنکور 93 است. سوال 150 نیز عیناً تکرار سوال 127 سال 92 است که این امر بیانگر لزوم تحلیل و بررسی سوالات سال های قبلی است.
به طور کلی با توجه به کاهش تعداد سوالات مربوط به GIS سطح دشواری سوالات امسال مجموعاً اندکی سادهتر از سال گذشته ارزیابی میشود.
لازم به ذکر است، پاسخ تعداد زیادی از سوالات کنکور 95 در این درس، چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف وجود داشت. درس ارزیابی محیط زیست با توجه به ضریب 3 و بالایی که دارد همواره یکی از مهمترین دروسی است که میتواند در جابجایی رتبه داوطلبان اثرگذار باشد.
اکولوژی حیات وحش
نکته کاملاً ملموس درمورد درس اکولوژی حیات وحش، ساده تر شدن سوالات در مجموع است. وجود سوالات تعریفی بر ساده شدن سوالات تأثیر زیادی گذاشته به نحوی که سوالات 77 یا 65 سوالاتی بسیار ساده و تعریفی هستند. سوالاتی مشابه سوال 63 را در سالهای قبل بارها در درس بیولوژی دیده ایم و طرح این سوال برای درس بیولوژی مناسبتر بود. نکته جالب توجه دیگر طرح 2 سوال از صورت فرمول های رایج در این درس است. برای پاسخگویی به سوالات 67 و 69 ، فقط کافی است داوطلب فرمول نرخ ذاتی رشد جمعیت و معادله لاتکا ـ ولترا را حفظ باشد و به سوال پاسخ دهد و نیازی به محاسبه هم ندارند. تلفیق مناسبی از سوالات ساده و دشوار وجود دارد به طوری که سوالات امسال را نمیتوان به طور کلی ساده یا دشوار دانست….. اما در مجموع به مراتب ساده تر از سال های گذشته بود.
همچون سال گذشته، مبحث رشد و دینامیزم جمعیت بیشترین تعداد سوالات را دارد. درس اکولوژی حیات وحش از آن جا که دامنه گسترده ای دارد و دست طراح سوال برای طرح سوالات متفرقه باز است، عموماً درس دشواری برای داوطلبان رشته محیط زیست محسوب می شود که حتی با مطالعه دقیق منابع موجود که معمولاً برای این درس معرفی می شوند باز هم سوالات زیادی هستند که داوطلب نمی تواند به راحتی به آن ها پاسخ دهد.
معمولاً داوطبان رشته محیط زیست پایینترین درصد را در همین درس اکولوژی حیات وحش دارند. لذا، درس با اهمیتی در کنکور محسوب شده و کسب درصد بالا در این درس می تواند در ارتقای رتبه فرد موثر باشد. متأسفانه سؤال 69 که مربوط به این درس می باشد اشتباه بوده و توسط سازمان سنجش حذف شده است.
آلودگیهای محیط زیست
سوالات درس آلودگیهای محیط زیست امسال نیز همچون سال گذشته از 4 بخش عمده آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خاک و فلزات سنگین طرح شده بود و کمتر شاهد سوالات متفرقه بودیم. نکته بسیار مهم و قابل توجه 3 برابر شدن تعداد سوالات مربوط به فلزات سنگین نسبت به سال گذشته و کاهش چشمگیر تعداد سوالات مربوط به آلودگی هواست. سوال 32 عملاً جواب سوال 54 را داده است. این اتفاق در سال گذشته یعنی کنکور 94 نیز رخ داد به طوری که در سوال 56 ، صورت سوال عملاً جواب را داده بود! این بیانگر نقص و بی دقتی طراحان سوال این درس است. گویا به نظر میرسد داوطلبان میتوانند صرفاً با تیزبینی و دقت به خود سوال ها، هر ساله یک سوال را به لطف بی دقتی طراحان به راحتی پاسخ دهند!
طرح سوال از مبحث زباله ها و بیوگاز از موارد غیر قابل پیش بینی امسال بود. سوال 38 در کنکور پارسال نیز آمده بود (با تفاوتی صرفاً ظاهری) و این امر بیانگر لزوم تحلیل و حل کردن تست های سالهای گذشته است. این تست عیناً همان تست 51 کنکور 94 است…. از 2 نام مختلف یک بیماری استفاده شده که عامل آن یون نیتریت است (سندروم آبی یا متموگلوبینا). در مجموع سطح دشواری سوالات متوسط ارزیابی می شود. سوالات ساده ای همچون 38 یا 49 در کنار سوالات نسبتاً دشواری همچون 48 یا 56 قرار دارند.
بیولوژی حیوانات شکاری
در آزمون کارشناسی ارشد سال 95 (اردیبهشت سال 95) رشته مهندسی منابع طبیعی ـ محیط زیست، در درس بیولوژی حیوانات شکاری سوالات بخش، پرنده شناسی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و پاسخ به آن سختتر بوده است. دو سوال از 13 سوال مربوط به مقایسه اندازه اندامهای بدن پرندگان مختلف میباشد و با توجه به اینکه مشخص نشده است که این مقایسه باید بر مبنای تناسب نسبت به جثه گونه انجام پذیرد یا مقایسه معمولی با یکدیگر انجام شود در صحت سوال باید شک نمود. همچنین از آنجا که بسیاری از دانشجویان درس پرنده شناسی را کمتر مطالعه مینمایند افزایش تعداد سوالات و به ترتیب آمدن آنها در سوالات امسال به نوعی به بسیاری از دانشجویان القای ترس را کرده است. البته نا گفته نماند در سوالات آزمونهای امسال مدرسان یک دفعه این کار انجام شد تا دانشجویان آمادگی برای انواع مختلفی از شرایط را داشته باشند.
اگرچه سوالات قسمت پرنده عمدتاً ماهیت مطلبی که از دانشجو خواسته شده متفاوت از کنکور سال گذشته می باشد اما دانشجویان میتوانستند با مطالعه کنکورهای قریب به 4 سال اخیر کلیت مطالبی که از آنها خواسته شده را آشنایی داشته باشند و با نمونه سوال آشنایی کامل داشته باشند. در قسمت سوالات مربوط به پستانداران نیز تقریباً همان شرایط پرندگان تکرار شده است. سوالات عموماً با سال قبل قرابت زیادی نداشته اما تقریبا تمامی سوالات مشابه آن در چند سال اخیر مطرح بوده و فقط یک سوال ترکیبی با اکولوژی سوال جدید این بخش محسوب میشد. پاسخ به اکثر سوالات این بخش با خواندن کتاب راهنمای صحرایی پستانداران ایران و راهنمای صحرایی پرندگان ایران مقدور میباشد.
شناخت و حمایت محیط زیست
همچون سالهای گذشته درس شناخت و حمایت محیط زیست سادهترین درس کنکور کارشناسی ارشد بود. سوالات 110 یا 102 را می توان دشوارترین سوالات امسال دانست که شاید برای داوطلبان، این سوالات تا حدی تازگی داشتند ولی اینها نیز سوالات دشواری نیستند.سوالات امسال در مجموع سادهتر از سوالات سال گذشته هستند که با مطالعه منابع موجود میتوان به بیش از 90% سوالات به راحتی پاسخ داد. نکته بسیار جالب تکرار عینی سوال 112 است که در کنکور 94 نیز دقیقاً با همین صورت سوال و گزینهها آمده بود. سوال 114 نیز عیناً در کنکور 93 آمده بود.
تعداد زیادی سوالات تعریفی وجود دارد که باعث سادهتر شدن سطح سوالات شده است.در بخش حمایت محیط زیست، از پروتکل کیوتو سوال مطرح شده است. بر خلاف سالهای گذشته سوالی از مبحث بیومهای عمده کره زمین نداشتیم. طرح سوال از ساختار لایههای کره زمین نیز در سالهای اخیر متداول شده به طوری که در سال 92، لایه گوتنبرگ و امسال، ناپیوستگی موهوروویچ مورد سوال قرار گرفتند. متأسفانه امسال نیز سازمان سنجش برای سؤال 114، دو گزینه ی صحیح انتخاب کرده است.