زبان انگلیسی (عمومی)
در کنکور امسال هم، همانند کنکور سالهای اخیر در بخش سؤالات زبان انگلیسی (عمومی) شاهد 15 سؤال بودیم که، 10 سؤال واژگان (Vocabulary) و 5 سؤال به صورت جای خالی متن (Cloze test) آمده بود. سؤالات واژگان امسال نسبت به سال گذشته آسانتر، اما کمی گیجکننده بود که به دقت بیشتری در زمان پاسخگویی نیاز بود. اما در مقابل، در بخش جای خالی سؤالات سختتر از سال گذشته بودند و برای پاسخگویی به دقت و دانش گرامری بیشتری نیاز است.
هیدرواستاتیک
در تستهای سال 95، تعداد زیادی نمودار و جدول به چشم میخورد. در اینجا بدین معنی است که دیگر تنها از بر کردن روابط و فرمولها، برای موفقیت در آزمون این سال کافی نبوده و دانشجو باید به سراغ نمودارها و جداول هم برود. البته استفاده از نمودار و جدول، کار یک مهندس را بسیار آسانتر مینماید، اما به نظر میرسد که دانشجویانی که امسال در این آزمون شرکت کردهاند، آمادگی ذهنی برخورد با چنین سؤالاتی را از قبل نداشتهاند و همین، آزمون را برای آنها دشوارتر جلوه داده است. علاوه بر این، نکته دیگری که به چشم میخورد این است که در این بخش از سؤالات، حتی 1 سؤال هم به چشم نمیخورد که نیاز به حفظ یک جمله و یا بیشتر را داشته باشد، درک دانشجو از مطلب محک زده شده که البته به نظر میرسد که این سبک سؤال، مربوط به دکتر زراعتگر، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر باشد.
در این سال، سؤالات مربوط و وابسته به آبخور کشتی، سه برابر افزایش یافته است. بنابراین اگر فرض شود که طراح سال بعد نیز، همین طراح باقی میماند، دانشجویان باید به روابط و مفاهیمی که در آنها، ترم آبخور شناور مشاهده میشود، احتمام بیشتری ورزند. در مجموع، مطالعه کتاب جامع مهندسی دریایی و جزوه دکتر زراعتگر، میتوانسته یک بازوی بسیار قوی در حل سؤالات را در اختیار دانشجو قرار دهد. در ضمن حجم سؤالاتی که مستقیما مربوط به درک هندسی از اجسام شده بود نیز قابل توجه است. البته به داوطلبانی که در مقطع کارشناسی، در رشتهای غیر از مهندسی دریا تحصیل کردهاند، توصیه میگردد برای سال آتی، ابتدا بخشهای مفهومی هیدرواستاتیک کتاب جامع مهندسی دریایی را مطالعه نماید و سپس به سراغ مطالعهی جزوات اساتید و حل سؤالات سالهای پیش بروند.
ساختمان کشتی
در این سال، سؤالات محاسباتی بر خلاف دو سال قبل کاملاً حذف شدهاند و جای خود را به سؤالات مفهومی و حفظی دادهاند که البته بین سؤالات مفهومی و حفظی، تعادل نسبی برقرار است که البته کار را برای شرکتکنندگان در آزمون، به نوعی سادهتر میکند. نکته دیگری که جالب توجه است، کاهش چشمگیر سؤالات مربوط به مبحث مصالح کشتی است که به نوع خود مبحث ساده و قابل دسترسی محسوب میشد. از سوی دیگر و بر خلاف انتظار، مبحث ستونها، به صورت سؤالات مفهومی، جای خود را در میان این قسمت از آزمون باز کرده است. در نهایت و بطور کلی، باید گفت که با توجه به تغییر چشمگیر در روند طراحی سؤالات این مبحث، به نظر میرسد که دانشجویان، باید خود را برای هر نوع سؤالی در سالهای آتی آماده کنند.
هیدرودینامیک
در این سال، بر خلاف سال قبل از مفهوم نمودار برای ارائه سؤال در بحث مقاومت استفاده شده است. جالب توجه این است که از مقاومت شناور پروازی نام برده شده که به احتمال زیاد، برای مطالعه آن باید به جزوات دکتر زراعتگر مراجعه کرد. معمولاً در هر سال، از مبحث مقدمات سیالات، تنها به یک سؤال از تابع پتانسیل اکتفا میشد. اما در سال 96، یک سؤال مفهومی هم به سؤالات مربوط به سیالات اضافه شده است. البته این کار در سالهای قدیمیتر، سابقه تکرار داشته است.
در مورد سؤال دیگر از مبحث سیالات نیز، با توجه به اینکه این بار، حاصل جمع مربع سرعت در دو جهت را خواسته است، میتوان گفت که کمی تغییر داشته است. در بحث سؤالات مستقیم از مقاومت کشتی نیز، افزایش چشمگیری دیده میشود. نوع یکی از سؤالاتی که از مبحث موج طرح شده بود کمی جدید به نظر میرسید. در کل با مراجعه به جزوات دکتر زراعتگر و دکتر قاسمی (اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر) و کتاب جامع معماری کشتی، این قابلیت وجود داشت که آزمون موفقی را پشت سر گذاشت. با این همه، نمیتوان بر روی این آزمون، برچسب مشکل را قرار داد.