آمار و احتمالات
در آزمون سال 1393(بهمن 92) بیشترین حجم سوالات در درس آمار و احتمالات مربوط به شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی میباشد و از مبحث توزیع کای دو تنها یک سوال و از توزیعZ تنها دوسوال مطرح شده است. سوالات مربوط به کلیات مباحث آماری در این آزمون بیشترین قسمت سوالات را شامل میباشد که این روند را نیز در سوالات آزمون دکترا میتوان دید. با نگاهی به آزمون سالهای قبل میتوان به یک نتیجه کلی رسید اینکه آزمون سال 1393 در حالت کلی آسانتر میباشد. هرچند در بعضی مباحث سوالات سال 1393 نسبت به 92 سختتر شده اشت.
کنکور 93 دارای شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی، رگرسیون و همبستگی، کلیات و احتمال نسبتاً آسان نسبت به سوالات کنکور92 میباشد. هرچند که سوال توزیع کای دو 93 نسبت به 92 بسیار مشکلتر میباشد. مباحث توزع Z کشیدگی و دامنه در هر دو کنکور 93 و 92 دارای روند تقریباً مشابهی میباشد.
در مباحث مربوط به سوالات سال 92 طراح توجه بیشتری به سوالات و مباحث حفظی نسبت به سال 93 داشته است. و این روند را مییتوان در سوالات کنکور دکترا هم دید به صورتی که مباحث از حفظیات به سمت مفهومی شدن سوق داده شده است. اما در مورد مباحث مورد سوال، طراح سوالات به نظر میرسد در آزمون سال 93 جامعیت طرح تست از كلیه مباحث، بیشتر از آزمون سال 92 را در نظر داشته است. این در حالیست كه در هر دو آزمون به مبحث شاخصها، احتمال و رگرسیون بیشترین توجه را داشته است.
مکانیک خاک
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس مکانیک خاک نسبت به سال قبل تعداد سوالات از 25 سوال به 20 سوال تقلیل پیدا کرد.
در سال 92 سوالاتی مشکل از مکانیک خاک مطرح شد که با توجه به پاسخ هایی که اکثراً دارای راه حل طولانی و وقت گیر بودند درصد سوالهای حل شده در این درس را کاهش داد. این روند در سال 93 نیز ادامه پیدا کرد ولی با توجه به کمتر شدن تعداد سوالات در سال 93 با توجه به ثابت بودن زمان آزمون و از طرفی شناخت نوع جدید سوالات در این درس در سال 93 نسبت به سوالات متداولی که در سالهای قبل طرح میشد، میتوان به نوعی در حالت کلی سوالات این درس را سادهتر از سال 92 در نظر گرفت. البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که صورت بسیاری از سوالات در سال 93 طولانی بودند و حتی در صورت حل نشدن وقت زیادی از داوطلب را میگرفتند.
به طور کلی با مقایسه سوالات در چند سال اخیر برای درس مکانیک خاک میتوان نتیجه گرفت که فصولی چون مفاهیم وزنی ـ حجمی و شناخت خصوصیات خاک در عین سادگی و با داشتن سوالات متداول همواره مورد توجه طراحان سوال کنکور بوده است . همچنین بحث نشست و تحکیم خاک و بحث مقاومت خاک از مباحث بسیار مهم بوده و میتوان گفت نیمی از سوالات درس مکانیک خاک مربوط به این دو مبحث میباشند.در سال 93 شاهد طرح دو سوال از ضرایب فشار منفذی اسکمپتون نیز بودیم که به صورت مفهومی طرح شده بودند.
می توان اینگونه نتیجه گرفت که طرح سوالات مفهومی در مکانیک خاک بخصوص در فصول آخر به تدریج جایگاه خاصی برای خود یافته است که نیازمند مطالعه بسیار عمیق این فصول میباشد ، از طرفی به خاطر جدید بودن اینگونه سوالات مفهومی، تستهای مشابه آنچنانی برای آمادگی در این زمینهها وجود ندارد و داوطلب باید با توجه سوالات سالهای 92 و 93 به نظر طراحان در این زمینهها نزدیک شود.
رابطه آب خاک گیاه
سوالات درس رابطه نسبت به سال92 از 25سوال به 20سوال کاهش پیدا کرده ولی تعداد سوالهای محاسباتی نسبت به سوال قبل افزایش یافته و از 7 سوال به 10 سوال محاسباتی در سوال 93 رسیده است.بیشتر سوالات در سوال 92 مربوط به حرکت آب در خاک و وضعیت آب در خاک را شامل میشود در صورتی که در سوال 93 بیشتر سوالات در درس رابطه در رابطه با مسائل شوری مطرح شده بود در مجموع سوالات 93نسبت به 92 آسانتر بودن به طوری که هیچ سوال خارج از موضوع یا سوال بسیار سخت بکار نرفته بود.
ریاضیات
در آزمون كارشناسی ارشد مجموعه کشاورزی آب سال 93 (بهمن 92)، تعداد سوالات درس ریاضیات از 30 سوال به 25 سوال کاهش یافت كه 3 سوال از فصول تابع ، مثلثات ـ بسط و…، 3 سوال از فصل حد و پیوستگی ، 3 سوال از فصل مشتق جزئی ـ مشتق توابع چند متغیره، یک سوال از فصل ماتریس و دستگاه معادلات خطی،4 سوال از فصل مشتق و كاربرد آن ، 2 سوال از فصل دنباله و سری، 2 سوال از فصل اعداد مختلط ، یك سوال از فصل دستگاه مختصات قطبی ، 3 سوال از فصل انتگرالهای چندگانه رویهها و خمها ، 2 سوال از معادلات دیفرانسیل و یک سوال انتگرال یگانه و کاربرد آن میباشد.
توجه بیشتر به مباحث تابع حد و پیوستگی و مشتق و كاربرد مشتق به دانشجویان توصیه میگردد.
مهندسی زهکشی
اکثر سوالاتی در این درس مطرح میشوند در رابطه با معادلات زهکشی میباشد تعداد سوالات زهکشی نسبت به سال92کاهش یافته و به 20 سوالی شده است، سوالات نسبت به92 روانتر شدند و در مجموع راحتتر از سال 92 میباشند حجم محاسبات سوالات محاسباتی هم بسیار کمتر شدند مثلاً سوالات مربوط به هدایت هیدرولیکی معادل که غالباً به علت حجم زیاد محاسبات توصیه میشود به آخر امتحان موکول شود. در سال93 بسیار راحتتر از سالهای قبل این موضوع مطرح شده است. شاید راحتتر شدن امتحان یک حسن محسوب شود ولی معیار خوبی برای سنجش نمیباشد.
ساختمانهای انتقال و توزیع آب
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس ساختمانهای انتقال و توزیع آب نسبت به سال قبل تعداد سوالات از 25 سوال به 20 سوال تقلیل پیدا کرد. سوالات سال 93 همانند سال 92 شامل سوالات محاسباتی و سوالات مفهومی بودند. روند طرح سوال در درس ساختمانهای انتقال و توزیع آب در چند سال اخیر نشان دهنده مجموعهای متداول از سوالات محاسباتی در این درس میباشد که شامل مباحثی چون طراحی دهانه آبگیر ، محاسبه ضریب اطمینان در برابر لغزش و همچنین ضریب اطمینان پایداری سازه ، نوع، عرض و طول حوضچه آرامش که در دل خود مبحث عدد بدون بعد فرود را دارد ، محاسبه نیروهای وارد بر سدها از جمله مهمترین آنها نیروی زیر فشار، سوالات روتین و متداول مانند رقوم کارگذاری کف لوله که برای کالورت یا سیفون مورد سوال واقع میشوند و محاسبه قطر لولهها که گاهاً با قطر لولههای موجود ترکیب شده و نوعی تله بصری نیز بوجود می آورند، میباشد.
اما درس ساختمانهای انتقال و توزیع آب همواره در کنار این سوالات محاسباتی دارای یکسری سوالات مفهومی و گاهاً حفظی میباشد که عیناً نیاز به دانستن یکسری اعداد و ارقام دارد و در صورت عدم برخورد با آنها در کتب، معمولاً غیر قابل پاسخگویی خواهند بود. اگرچه نوع این سوالات و روند چند سال اخیر طرح آنها به نوعی دیدگاه طراحان سوال را برای داوطلب روشن میسازد که تا حدودی در هنگام مطالعه با نحوه طرح سوالات مفهومی آشنا شود . این سوالات غالباً در مباحثی چون حداقل و حداکثر ضریب عبور جریان در سازه های گوناگون ، ضرایب افت انرژی در سازه های مختلف و آبگیرهای گوناگون مطرح میگردند.
در کل با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد و با در نظر گرفتن کاهش تعداد سوالات در سال 93 نسبت به سال 92 با توجه به ثابت بودن زمان پاسخگویی به سوالات میتوان سطح سوالات درس ساختمانهای انتقال و توزیع آب را در این سال نسبت به سال قبل، سادهتر در نظر گرفت.
طراحی سیستم های آبیاری
بیشتر سوالاتی که در این درس مطرح میشوند سوالات محاسباتی میباشند که و اکثر دانشجوها در مواجه با اینگونه سوالها دچار مشکل میشوند در آزمون 93 سوالات نسبت به 92 روانتر و محاسبات سادهتر شدهاند و تعداد سوالات هم کاهش پیدا کرده است موضوعی که در این درس مطرح است این که دانشجو یک درک صحیح از نوع سیستم آبیاری باید داشته باشد تا بتواند در این زمینه موفق باشد و در صورتی كه درک صحیحی از تست داشته باشد تمامی سوالات مطرح شده در سال 93 قابل حل هستند و هیچ سوال جدید یا موضوعی خارج از موضوعات موجود در آن مطرح نشده اکثر سوالات آبیاری نیاز به حفظ کردن هیچ رابطهای ندارند و تنها با بیلان قابل حل کردند هستند بازم تأکید میشود درک از نوع سیستم آبیاری خیلی مهم است.
مدیریت منابع آب
درس مدیریت منابع آب، با تمام دروس رشته مهندسی منابع آب متفاوت است زیرا این درس به دلیل گستردگی مطالب، منبع مشخص و معینی برای طراحان سوالات ندارد که همین امر موجب درجه سختی این درس شده است و میزان درصد پاسخ گویی داوطلبان در آزمون سراسری همواره گواه این امر است. در آزمون كارشناسی ارشد سال 93، (بهمن 92) سطح سوالات درس مدیریت منابع آب، در مجموع از لحاظ درجه سختی با سوالات آزمون سراسری 92 برابری میکند ولی امسال سوالات تا حدودی از حالت حفظی خارج و به سمت سوالات مفهومی و کاربردی تر پیش رفته است.
در آزمون سال 93، از مباحث آلودگی آب،کیفیت آب، بازسازی دادهها، که جزء سرفصلهای درس هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی هستند سوالات زیادی طرح شده است که روال گذشته را به کلی تغییر داده است. در سالهای اخیر درس مدیریت منابع آب با درس هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی ادغام بیشتری پیدا کرده است. با این تفاصیل داوطلبانی که مباحث درس هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی را به خوبی درک کردهاند قادر به پاسخگویی به سوالات درس مدیریت منابع آب هستند.
هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) تعداد سوالات از 25 سوال به 20 سوال كاهش یافت. درس هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی از لحاظ درجه سختی، نسبت به آزمون سراسری 92 سختتر طرح شده است و در بعضی از سوالات مرز و حدود سوالات از منابع مشخص شده فراتر رفته و به مباحث دروسی که در مقطع کارشناسی ارشد ارائه میشود باز میگردند. طبق روال چند سال اخیر از مباحث آبهای زیرزمینی نیمی از سوالات طرح میشده که امسال نیز حدوداً 9 سوال از 20 سوال را به خود اختصاص داده است. ولی سوالات این بخش در آزمون سراسری 93 از حد انتظار فراتر رفته و بر مطالب حفظی مقاطع بالاتر تکیه داشته و موجب سختی این درس شده است.
باید خاطر نشان کرد که بخش سوالات آبهای سطحی در حد معقولی طراحی شدهاند. در طی 3 سال اخیر از فصلهای آمار و احتمالات در هیدرولوژی و بازسازی دادهها حدوداً 6-5 سوال طرح میشده که امسال این روال از بین رفته و فقط 2 سوال طرح شده بود. در مجموع سوالات هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی آزمون سراسری 93 بر حفظیات داوطلبان تکیه داشته وتا حدودی از حالت تحلیلی خارج شده است.
هیدرولوژی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) تعداد سوالات از 25 به 20 سوال كاهش یافته و درس هیدرولوژی در سطح یکسان و برابری با آزمون سراسری 92، طراحی شده است، با این تفاوت که در آزمون سراسری سال 92، از اشکال بیشتری استفاده شده و اهمیت اشکال و نمودارها را خاطر نشان کرده است که همیشه اشکال از اهمیت خاصی در تفهیم و یادگیری مطالب نقش دارند. در آزمون سراسری سال 93، سوالات به سمت سوالات کاربردی پیش رفته و دقت در طرح آنها افزایش پیدا کرده است به نحوی که داوطلبانی که با دقت مطالب درسی را نخوانده باشند قادر به پاسخگویی اکثریت سوالات نخواهد بود.
هیدرولیک و هیدرولیک انهار
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس هیدرولیک و هیدرولیک انهار نسبت به سال قبل تعداد سوالات از 25 سوال به 20 سوال تقلیل پیدا کرد. این تعداد سوالات تقریباً به نسبت برابر از دروس مکانیک سیالات (هیدرولیک) و درس هیدرولیک انهار طرح شده است.
سوالات درس مکانیک سیالات همانند سال 92، به مباحث کلاسیک این درس مربوط میشد که شامل سوالاتی نظیر نیروی وارد به دریچهها، سبکی و شناوری، مدلهای فیزیکی و هیدرولیکی بود که معمولاً سوالاتی با شکل و نوع مشخص داشته و با حل تستهای مشابه حل آنها دارای پیچیدگی خاصی نمیباشد.سوالات درس مکانیک سیالات اکثراً محاسباتی بوده و در صورت عدم حل کردن سوالات مشابه در سالهای قبل ممکن است وقت گیر باشند.
در بحث هیدرولیک انهار سوالات مربوط به مبحث طبقهبندی و ارزیابی پروفیل سطح آب و محاسبه پروفیل سطح آب در كانالهای منشوری همانند سال 92 ، 3 سوال را به خود اختصاص داده است که با توجه به کمتر شدن تعداد سوالات در سال 93 ، میتوان نتیجه گرفت که این مبحث از جمله مباحث مهم و مورد توجه طراحان سوالات کنکور در این بخش میباشد.همچنین در این درس بر خلاف سال قبل از رابطه بین ضریب دارسی ویسباخ و شزی سوال طرح شده بود که حتی در صورت عدم برخورد قبلی با این رابطه به سادگی و با نوشتن رابطه ها قابل محاسبه است. سوالاتی از مباحثی نظیر عدد بی بعد فرود و منحنی انرژی مخصوص به صورت مفهومی مطرح شده بود، سوالاتی نظیر حداکثر دبی عبوری از کانال مثلثی و فشار در کف کانال نیز از جمله سوالاتی بودند که در درس هیدرولیک و هیدرولیک انهار سال 93 به چشم میخورد.
بطور کلی شاید بتوان گفت سوالات درس هیدرولیک و هیدرولیک انهار در سالهای 92 و 93 در یک سطح قرار داشته اند و اگر بحث کاهش تعداد سوالات را با توجه به ثابت بودن زمان در نظر بگیریم میتوان سوالات این درس را در سال 93 ساده تر از سال 92 در نظر گرفت.