آمار و احتمالات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته علوم و مهندسی آب، در درس آمار و احتمالات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای شاخصهای مرکزی و پراکندگی، احتمالات، توزیعهای احتمالی، رگرسیون، همبستگی و قضاوتهای آماری (آزمونهای فرض) بوده است. سال 97 از تعداد سؤالات حفظی کم شده و به سؤالات مفهومی و محاسباتی اضافه شده است.
سطح سؤالات سال 97 در مقایسه با سؤالات سال 96 سخت تر بوده است. باتوجه به مقایسه آزمون مدرسان و کنکور 97 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای درصد سؤالات در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف، شبیهسازی شده بودند و در آزمونهای جامع مدرسان شریف همین سطح سؤالات تکرار شده است.
رابطه آب و خاك
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته آبیاری و زهکشی، در درس رابطه آب و خاک نیمی از سؤالات مفهومی و نیمهی دیگر نیز بهطور مساوی شامل سؤالات حفظی و محاسباتی شده است. سطح سؤالات این درس در مقایسه با سؤالات سال 96 تقریباً یکسان بود. حدود درصد از سؤالات این درس سبک و سیاق سؤالات سالهای قبل را داشته است.
بنابراین مطالعه دقیق سؤالات سالهای قبل تسلط بیشتری را برای داوطلبان به وجود میآورد. همانند سالهای قبل مهمترین منبع طرح سؤالات، کتاب رابطه آب، خاک و گیاه دکتر علیزاده میباشد. نهایتاً میتوان گفت، در درس رابطه آب، خاک و گیاه سطح سؤالات متوسط با کمی نوآوری بوده است.
ساختمان های انتقال و توزیع آب
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 (اردیبهشت 97) رشته مهندسی آب، درس ساختمان های توزیع و انتقال آب، به نسبت سال 96 دشوارتر بوده است. ولیکن توزیع سؤالات از نظر مباحث، تقریباً شبیه سال گذشته میباشد. سؤالات مشکلتر در کنکور سال 97 مربوط به مبحث اصول شیب شکن ها و سازه-های تقاطعی جاده بوده است، ولی در مجموع سطح سؤالات متوسط ارزیابی میشود.قسمت عمده سؤالات نیز از مبحث شیب شکن ها میباشد.
همانند سال 96 که سؤالات صرفاً حفظی 4 عدد از تست ها را تشکیل می داد، در آزمون سال 97 نیز تعداد این سؤالات 3 تست می باشد و حدود 25 درصد سؤالات را تشکیل میدهد که بسیار قابل توجه است. در این آزمون تعداد 6 تست کاملاً شبیه تست های آزمون سال های گذشته بوده و تعداد 7 تست تقریباً مشابه کنکورهای پیشین است و 7 تست نیز تألیفی و جدید بودند.
- بیشتر سؤالات این درس از كتاب سازههای انتقال آب دکتر کریم بیرامی طرح شده بود.
طراحی سیستم های آبیاری
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته آبیاری و زهکشی، در درس سیستمهای آبیاری بیشتر سؤالات محاسباتی و تعداد کمی از سؤالات به مباحث مفهومی و حفظیها پرداخته بود. در این سال تعداد سؤالات حفظی نسبت به سال گذشته بیشتر بود. سطح سؤالات این درس در مقایسه با سؤالات 96 کمی سادهتر شده بود. همانند سال قبل سؤالات محاسباتی طوری طراحی شدهاند که داوطلب بیشتر با مفهوم حل و سرعت عمل در محاسبات مواجه شود.
حدود درصد از سؤالات این درس مانند سالهای قبل طراحی شده است. بنابراین مطالعه دقیق سؤالات سالهای قبل تسلط بیشتری را برای داوطلبان به وجود میآورد. همانند سالهای قبل مهمترین منبع طرح سوالات، کتاب دوجلدی طراحی سیستمهای آبیاری دکتر علیزاده میباشد.
مدیریت منابع آب
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 (اردیبهشت 97) رشته مهندسی منابع آب، میتوان با مطالعه و تحلیل تستهای سالهای قبل بین50 تا60 درصد از سؤالات درس مدیریت منابع آب را جواب داد. در این آزمون سؤالات برنامهریزی خطی و غیرخطی و نشریه راهنمای مطالعات بهرهبرداری از مخازن سدها بیشترین تعداد سؤالات را به خود اختصاص دادند و از هر کدام از فصلهای کلیات منابع آب و قانون توزیع عادلانه آب 3 سؤال مطرح شده بود.
تعداد کمی از سؤالات نیز به اطلاعات هیدرولوژیکی داوطلب بستگی داشتند و با مطالعه منابع معرفی شده سؤالات بهصورت صددرصد قابل جواب دادن هستند. اکثر سؤالات در این درس از جزوه دکتر حداد و دو نشریه بهرهبرداری از شبکه آبیاری (170) و نشریه راهنمای مطالعات بهرهبرداری از مخازن سدها (272) طرح شده بودند. البته یکسری از آمار و ارقام که قبلاً در این نشریات آمدهاند، توسط وزارت نیرو اصلاح شدهاند که مطالعه سایت وزارت نیرو ضروری است.
- لازم است داوطلب آمار و ارقام بهروز شده در زمینههای بهرهبرداری و تخصیص منابع آب همچنین در زمینه بارش، تبخیر و آب تجدیدپذیر را بداند.
مكانیك خاك
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 (اردیبهشت 97) رشته مهندسی آب، درس مکانیک خاک، به نسبت سال 96 سادهتر بوده است. از لحاظ مباحث مورد سؤال تقریباً مشابه آزمون سال 96 بوده با این تفاوت که در سال 97 از تعداد سؤالات مبحث تحکیم کاسته و به مبحث تراکم خاک افزوده گردید. توزیع سؤالات بین مباحث مختلف درس متعادل بود و میتوان گفت که مبحث تنش مؤثر و حرکت آب در خاک بیشترین درصد سؤالات را به خود اختصاص دادهاند.
سؤالات مشکلتر در کنکور سال 97 مربوط به مبحث تحکیم و حرکت آب در خاک است، ولی در مجموع سطح سؤالات متوسط ارزیابی میشود. در این آزمون 4 سؤال کاملاً شبیه تست های آزمون سال گذشته و 12 سؤال تا حد زیادی مشابه کنکورهای پیشین بوده و تنها 4 سؤال دارای تیپ جدید و ابتکاری بودند.
در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که تنها یک سؤال صرفاً حفظی در سال جاری طرح نشده و سؤالات مفهومی ـ محاسباتی اهمیت بسیار بیشتری در این آزمون داشتند. بیشتر سؤالات هم از كتاب مکانیک خاک ام داس و کتاب اردشیر اطیابی طرح شده بود.
مهندسی زهكشی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 رشته آبیاری و زهکشی، در درس مهندسی زهکشی، نیمی از سؤالات مفهومی محاسباتی و نیمی دیگر به سؤالات حفظی اختصاص داده شده است.سطح سؤالات این درس کمی دشوارتر از سطح سؤالات کنکور 96 بود. سؤالات طوری طراحی شده بودند که داوطلبان به هیچ عنوان مشکل کمبود زمان را نداشته باشند.
تقریباً 50 درصد سؤالات این دروس گزیدهای از سؤالات سالهای قبل میباشد و مطالعه و تسلط بر سؤالات سال قبل تأثیر بسزایی در حل سؤالات سال 97 داشته است. برخلاف سالهای قبل تمرکز سؤالات بر روی مبحث خاصی نبوده و پراکندگی بیشتری بین مباحث مورد آزمون مشاهده میشود. در مجموع سطح سؤالات درس مهندسی زهکشی دشوار و با کمی نوآوری همراه بود.
هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 (اردیبهشت 97) رشته مهندسی منابع آب، برخلاف سالهای گذشته که بخش زیادی از سؤالات بین 9 تا 12 سؤال از مباحث آب زیرزمینی مطرح میشد، در سالهای 96 و 97 به ترتیب 6 و 4 سؤال از این مبحث آمد و تمرکز سؤالات از این مبحث کاسته شد و توزیع سؤالات آزمون بین مباحث مختلف عادلانهتر شد. بهخصوص در آزمون 97 تعداد سؤالات مباحث مختلف تقریباً یکسان بودند.
از مباحث تبخیر و کیفیت آب که سالهای گذشته سؤالات زیادی میآمد، در این آزمون و آزمون سال قبل هیچ سؤالی نیامده است. در مجموع سؤالات این درس در مقایسه با سالهای اخیر و همچنین نسبت به سایر سؤالات آزمون مدیریت منابع آب دشوارتر بود و اکثر سؤالات آن از كتاب هیدرولوژی کاربردی دکتر امین علیزاده طرح شده بود.
هیدرولوژی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 (اردیبهشت 97) رشته مهندسی آب، سؤالات بیشتر از مبحث بارش و تبخیر، خصوصیات حوضه و هیدروگراف رواناب بودند و بسیاری از سؤالات کاملاً شبیه تستهای آزمون مدرسان و آزمونهای دورههای قبل بوده است. بنابراین مطالعه تستهای دورههای قبل بسیار اهمیت دارد.
- اکثر سؤالات در این آزمون از کتاب هیدرولوژی دكتر امین علیزاده طرح شده بودند.
هیدرولیک و هیدرولیک انهار
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 (اردیبهشت ماه سال 97) رشته کشاورزی- آب، همانند سال گذشته 11 سؤال از درس هیدرولیک کانالهای باز و 9 سؤال از درس مکانیک سیالات آمده بود. در این آزمون نوع و سبک سایر سؤالات نسبت به سالهای اخیر تفاوت چندانی نداشت و بیشتر سؤالات مفهومی بود.
در درس سیالات، سؤالات بیشتر در قالب استاتیک و مخصوصاً جریان در مجاری تحت فشار بوده و برای هیدرولیک کانال های باز اغلب تستها پیرامون مباحث انرژی مخصوص و جریان متغیر تدریجی بودند. اکثر سؤالات در این درس از کتاب هیدرولیک کانالهای باز ابریشمی برای سؤالات انهار و کتاب سیالات استریتر برای سؤالات سیالات استفاده شده بود.
- لازم به ذکر است که بیش از نیمی از سؤالات این آزمون با آزمون های آزمایشی مؤسسه مدرسان شریف کاملاً مشابه بودند.