الکترومغناطیس
بسیاری از داوطلبان درس الكترومغناطیس را برای كنكور ارشد مطالعه نمیكنند و از آن رد میشوند. چه بسا سؤالاتی كه به راحتی و با مطالعهی معمولی از این درس قابل حل باشند. بنابراین دانشجو بایستی حداقل روی مباحث نسبتاً سادهتر این درس سرمایهگذاری كند، كه اگر سؤال مربوط به این بخشها راحت بود، آن را پاسخ دهد. مثلاً در كنكور امسال، سؤالات 130، 132، 134 و 135 به راحتی قابل پاسخ دادن بود، حیف است كه دانشجو در این درس مهم حدود 32 درصد (4 سؤال) را از دست بدهد
.سؤالات امسال نسبت به سؤالات سال 92 بسیار راحتتر بود و لطمه به دانشجویانی زد كه این درس را به طور كلی كنار گذاشته بودند. در هر صورت پاسخ دادن به سؤالات این درس، نسبت به بقیهی دروس برای داوطلبان كار مشكلتری است، كه با تمرین زیاد و حل سؤالات كنكور سالهای قبل میتوان تا حدود زیادی به این مشكل غلبه كرد.
الکترونیک 1 و 2
در ابتدا بیان این نکته کاملاً ضروری است که الکترونیک، درسی کاملاً منطقی بوده و به جز سؤالات سال 88 بقیه سؤالات از روندی منطقی و خطی برخوردار بودهاند. به همین دلیل توصیهای که میتوان به دانشجویان داشت این است که سرمایهگذاری روی این درس کاملاً صحیح بوده و داوطلب میتواند به نسبت سرمایهگذاری و زمانی که برای این درس گذاشته است پاسخ مطلوبش را دریافت نماید و به درصدهای بالایی (بالای80%) فکر كند.
سؤالات الکترونیک کارشناسی ارشد سال 93 به نسبت سالهای گذشته سادهتر بودهاند. طراح کنکور 93 علاقه زیادی به مبحث فیدبک از خود نشان داده است و از چهار سؤالی که برای این مبحث در نظر گرفته، 2 سؤال بسیار ساده و 2 سؤال متوسط در نظر گرفته است.
همچنین در سالهای گذشته همواره از تقویتکننده عملیاتی (OPAMP) بطور مستقیم سؤال طرح شده است، که عموماً بسیار وقتگیر بودهاند ولی امسال از (OPAMP) در مدار فیدبک بهره برده است و استفاده از فیدبک در کاربردهای واقعی را مدنظر قرار داده است. مبحث مدارهای دیودی و رگولاتور نیز بسیار ساده بود که داوطلب به راحتی میتوانست جواب این سؤالها را بدهد. مبحث زوج تفاضلی همواره مورد توجه طراحان بوده و امسال هم به همین صورت میباشد.
در این مبحث همواره مدارهایی وجود دارد، که از نظر عملی ارزش بالایی ندارد ولی از نظر تئوری دارای ارزشمندی خاصی است، زیرا شکل مدار مقداری پیچیده میشود. مبحث تقویتکنندههای توان بسیار ساده مطرح شده است و فقط با اضافه کردن سیمپیچ در پایه خروجی ما را به یاد تستهای سالهای خیلی قبل میاندازد زیرا چند سالی بود که خبری از سیمپیچ نبود. به طور كلی دانشجو با یك مطالعه خوب میتوانست سؤالات را سریع جواب بدهد، زیرا تقریباً 50% سؤالها آسان بودند.
بررسی سیستمهای قدرت 1
سؤالات درس بررسی سیستمهای قدرت در سال 93 بسیار راحتتر از سال 92 بود. به طوری كه دانشجو با فهم مطالب درس به راحتی میتواند درصدی بالای 80 را در این درس كسب كند. یكی از مهمترین فصلهای این درس كه هر ساله بیشترین تعداد سؤال از آن مطرح میشود، فصل «مدل و عملكرد خط انتقال» میباشد كه در سال 93، شش سؤال از آن مطرح شد.
قسمت جالب توجه در سؤالات 93 این بود كه برخلاف هر سال، امسال از فصل شبكههای توزیع انرژی سؤالی داده نشد. در عین حالی كه سؤالات امسال بسیار ساده بود، اما در صورت عدم فهم مطالب توسط دانشجو، میتواند مشكل به نظر برسد. اگر دقت شود میبینیم كه اكثر سؤالات درس بررسی سیستمهای قدرت در سال 93 به صورت پارامتری میباشد و دانشجو بایستی فرمولهای اولیهی درس را برای پاسخگویی به این گونه سؤالات در نظر داشته باشد.
تجزیه و تحلیل سیستمها
این درس، انواع سیگنالها و سیستمها، خواص و ابزار کار با آنها و تحلیل آنها را معرفی میکند و به همین دلیل تمرکز سؤالات بر روی همین خواص و ابزارهاست و کمتر سؤالات مفهومی به چشم میخورد. از آن جهت که این ابزارها در عین شباهت، تفاوت زیادی با یکدیگر داشته و نیز حجم زیادی از خواص را دارند، پیدا کردن مهارت، سرعت و دقت در بکارگیری و حل مسائل مربوط به آنها در کنکور نیازمند صرف وقت نسبتاً زیادی برای مطالعه و کار کردن با آنها است.
برای مثال در کنکور سراسری سال 93 حل برخی از سؤالات مربوط به تبدیل Z و تبدیل فوریه سیگنالهای گسسته در زمان، فقط با تسلط بسیار زیاد بر روی فرمولها و خواص، غیر ممکن میباشد. در سؤالات امسال هیچ سؤالی نبود كه بسیار دشوار باشد و دانشجو قادر به پاسخگویی نباشد، اما به طور كلی در كنكور امسال سؤالات در سطح بالاتری نسبت به سال گذشته قرار داشتند. تمام سؤالات نیازمند به محاسبه بودند و سؤالی كه فقط بتوان بدون حل به جواب رسید وجود نداشت. به همین دلیل حتماً پیشنهاد میشود كتاب تجزیه و تحلیل سیستمهای مدرسان شریف را مطالعه كنید تا بتوانید با تسلط كافی با سؤالات روبه رو شوید.
ریاضیات (معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی، آمار و احتمالات)
مباحث این درس كه ضریب (4) در رشته مهندسی برق (برای همه گرایشها) دارد را میتوان تقریباً مستقل از هم در نظر گرفت و همین امر باعث میشود كه داوطلب كنكور سراسری، اگر حتی نتواند همهی مطالب را بخواند، یا خودش از خواندن مطالب ثقیل، خودداری كند، میتواند با احتمال زیادی به سؤالهای مطرح شده از مبحثهایی كه خوانده جواب دهد. به عبارت دیگر، میتوان گفت كه سؤالهای درس ریاضی، مستقیماً از همان مبحث طرح میشوند.
درس ریاضی شامل 12 سؤال است و آنچه در كنكور امسال و سالهای پیش آمده، نشان داده كه از این تعداد، 7 سؤال مربوط به درس ریاضی مهندسی، 3 سؤال مربوط به معادلات دیفرانسیل و 2 سؤال باقی مانده هم به درس آمار و احتمالات اختصاص داده میشود. درجهی سختی سؤالهای آمار و احتمال در چند سال كنكور اخیر ، تغییر عمومی نكرده و داوطلب با مطالعهی اندكی روی آمار، میتواند از عهدهی جواب دادن به سؤالات این درس در جلسهی آزمون برآید. درس دیگر، معادلات دیفرانسیل است كه در سال 93 برخلاف سال 92، سؤالات كمی سختتر مطرح شده بودند و داوطلب به راحتی نمیتوانست از گزینهها و با جایگذاری آنها یا روشهای ابتكاری ساده، به جواب درست برسد.
در نهایت به درس ریاضی مهندسی میرسیم كه تقریباً نیمی از سؤالات بخش ریاضی (تقریباً شش سؤال) را پوشش میدهد. بنابراین داشتن تسلط كافی روی مباحث این درس، كمك شایانی به گرفتن درصد بالا در بخش ریاضی میشود. در كنكور سال 93، سؤالات این درس نیز مانند معادلات دیفرانسیل، سختتر از كنكور سال قبل طرح شده بودند. به طوری كه سؤالات نیازمند داشتن دیدی عمیق و مفهومی به مباحث ریاضی مهندسی داشت. از نظر پخش سؤالات بین مباحث مختلف نیز میتوان گفت كه به طور كل روی مبحث خاصی تأكید نشده بود. در كل درس ریاضی مهندسی در سال 93، 2 سؤال در مبحث فوریه (تبدیل فوریه ـ سری فوریه)، 3 سؤال از مشتقات جزئی (شرایط مرزی و معادلات حرارت و موج) و 2 سؤال هم از مبحث مختلط (نگاشت و مانده) طرح شد.
در آخر باید گفت اگر چه برای گرفتن درصدی متوسط در این قسمت، نكات گفته شده كمك بسزایی میكند، ولی به داوطلبینی كه وقت كافی برای مطالعه دارند، توصیه میشود كه تمام مباحث را دقیق بخوانند تا شاید اگر در كنكور از مبحثی كه كمتر توجهی به آن شده بود سؤالی آمد، قادر به پاسخگویی باشند و به درصد بالاتری از حد متوسط برسند.
سیستمهای کنترل خطی
سؤالات درس سیستمهای کنترل خطی در سالهای اخیر بسیار مفهومی شدهاند و عملاً سؤالات محاسباتی به ندرت در آزمونهای سالهای اخیر دیده میشود. در سال 93 نیز سؤالات مفهومی زیادی طرح شدهاند. علیرغم این موضوع، تمرین و پاسخگویی به سؤالاتی که در گذشته در آزمونهای سراسری سنوات قبل طرح شدهاند با نگرش مفهومی و تأمل در فلسفه طرح سؤالات بسیار راهگشا خواهد بود. در ادامه نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمون 93 خواهیم داشت.با نگاهی اجمالی به سؤالات در مییابیم که:
- سؤال 55 به نوعی مشابه سؤالاتی است که در سالهای مختلف کنکور طرح شده است و با موضوع یافتن تابع تبدیل سیستم از روی بلوک دیاگرام آن ارتباط دارد.
- سؤال 56 مشابه سؤالی است که در کنکور سال 91 و سالهای مختلف برگزاری کنکور دیده شده است. در نگاه اول به نظر میرسد این سؤال که با طراحی سیستم ارتباط دارد، نیاز به محاسبات طولانی داشته باشد. اما عملاً با توجه به نحوه طرح گزینهها به راحتی سؤال مربوطه قابل پاسخگویی است.
- سؤال 57 از ضعف دانشجویان در شناخت نوع سیستمها استفاده میکند. در واقع این سؤال مشابه سؤال کنکور سال 91 رشته ابزار دقیق و اتوماسیون است.در سالهای اخیر به طرح سؤالاتی مشابه سؤال 58 تأکید زیادی شده است. در کنکور برق سالهای 88 و 92 به نوعی سؤالاتی مشابه این سؤال مطرح شده است.سؤالات مرتبط با موضوع راوث در چند سال اخیر با تغییرات زیادی در طراحی مواجه بوده است، به نحوی که مشابه آنها را در آزمونهای سالهای گذشته به ندرت میتوان یافت.
- سؤال 60 یک سؤال ترکیبی از مبحث مکان هندسی ریشهها و خطای حالت ماندگار است که مشابه آن را در کنکور برق سال 88 میتوان دید.
- سؤال 62 نیز سؤال بسیار سادهای است که از مبحث مکان هندسی طرح و در آزمونهای مختلف میتوان مشابه آن را یافت.در نگاه اول به نظر میرسد در سؤال 63 دو گزینه صحیح وجود دارد. این سؤال از آن دسته سؤالاتی است که قطعاً تعداد زیادی از دانشجویان را به اشتباه واداشته است.
- سؤال 64 جزء سادهترین سؤالات آزمون 93 بوده و از مبحث پاسخ فرکانسی طرح شده است.
- سؤال 65 در نگاه اول سؤال سادهای به نظر میرسد. پاسخگویی به این سؤال در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد دیاگرام قطبی سیستم حلقه بسته مرتبه دوم نیاز به زمان زیادی برای حل و تحلیل دارد.
- سؤال 66 نیز مشابه بسیاری از سؤالات طرح شده از مبحث دیاگرام قطبی است که مشابه آن را در سالهای گذشته دیدهایم و پاسخگویی به آن بسیار ساده است.
به طور کلی سؤالات آزمون 93، علیرغم مفهومیتر شدن سؤالات براساس روال سالهای اخیر، با حداقل تغییرات نسبت به آزمون سالهای گذشته طرح شده است و میتوان گفت با کمی دقت دانشجو قادر به پاسخگویی به سؤالات میباشد. به خصوص پاسخگویی به سؤالات مرتبط با مکان هندسی، پاسخ فرکانسی و میسون که تقریباً 50 درصد سؤالات را شامل میشود بسیار ساده به نظر میرسد.
ماشین های الکتریکی ۱ و۲
برخلاف تصور اولیه، یادگیری فصول ابتدایی درس ماشین یعنی مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی برای فهم هرچه بهتر فصول آتی لازم و ضروری است. امسال طراحان به این امر توجه داشتند و سه سؤال مستقیماً از این فصول مطرح شده بود و یک سؤال هم که تحت پوشش نام ترانسفورماتور و جریان مغناطیس کنندگی مطرح شده بود، در واقع مستقیماً با مفاهیم فصل مدارهای مغناطیسی قابل حل بود. اما اگر این سؤال را جز سؤالات ترانسفورماتور حساب کنیم، از چهار بخش درس ماشین یعنی (مدارهای مغناطیسی و تبدیل انرژی، ماشین DC، ترانسفورماتور و موتور القائی) هر کدام سه سؤال مطرح شده بود.
غیر از مبحث اول که باید پیش از همه فصول خوانده شود، بقیه مباحث تقریباً از هم مستقل هستند و میتوان بدون ترتیب آن ها را خواند. اما برای کسانی که به دنبال درصد بالا در درس ماشینیهای الکتریکی هستند، اکیداً توصیه میشود همه فصول را با قدرت بخوانند و هیچ کدام را حذف نکنند. نکته جالب در تست های ماشین مخصوصاً در سال 93 علاقه طراحان به موتور سری DC است، که به تنهایی 2 سؤال از این قسمت تقریباً جزئی مطرح شده بود. برای موفقیت در درس ماشین لازم است درس را مفهومی فرا بگیرید و نمونه های زیادی از سؤالات مخصوصاً سؤالات کنکورهای سراسری سال های گذشته را حل کنید.
مدارهای الکتریکی ۱ و۲
با این که در سؤالات مدار کنکور 93 هیچ سؤالی به طور مستقیم مربوط به فصل اول و مبانی مدارهای الکتریکی نبود (مانند محاسبه مقاومت معادل یا مدار تونن و یا پیدا کردن ولتاژ و جریان گره یا شاخه ای خاص)، اما از اهمیت این فصل به هیچ وجه کاسته نمی شود. چون بدون فراگیری آن امکان توفیق در سؤالات فصل های دیگر صفر است. فصول مدار درهم تنیده است و بدون یادگیری فصل های پیشین نمی توان فصول آتی را فراگرفت. برای موفقیت در درس مدار علاوه بر یادگیری مفهومی درس باید تا آنجا که می توانید سؤال حل کنید و نمونه های مختلف مسائل را ببینید. زیرا علاوه بر فهم و بلد بودن محاسباتتان باید سرعت و دقتتان بالا باشد.
سؤالات کنکور 93 در درس مدار مفهومی و استاندارد بودند و فصول حالت دائمی سینوسی، فرکانس های طبیعی و تابع و پاسخ شبکه هر کدام با 2 سؤال بیشترین نقش را در کنکور امسال داشتند. همچنین از فصول گراف های شبکه، مدارهای مرتبه اول، مدارهای غیرخطی، معادلات حالت، القاکنائی متقابل و شبکه های دو دریچه ای هرکدام یک سؤال مطرح شده بود. تعداد سؤالات از کتاب مدار 2 بیشتر است، اما لازمه فهم مدار 2، فهم دقیق مدار 1 است.
غیر از سؤالی که از گراف های شبکه داده شده بود و آسان بود بقیه سؤالات سطح متوسط و دشوار داشتند. لازم به تأکید است که برای درصد بالای درس مدار آن را خوب بفهمید و تا میتوانید نمونه های گوناگونی از مسائل حل کنید. همچنین لازم به ذكر است كه 12 سؤال مدار كنكور سراسری در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف عیناً آورده شده بود و همچنین در مثالهای تألیفی كتاب مدارهای الكتریكی 1 و 2 شبیه این سؤالات به وضوح وجود دارد.
مقدمهای بر مهندسی پزشکی
درس مقدمهای بر مهندسی پزشکی، یکی از دروس مربوط به این گرایش از مهندسی برق است که اگر چه ضریب آن نسبت به سایر دروس اختصاصی پایینتر است، اما از آنجا که تعداد داوطلبانی که به این درس پاسخ میدهند، بسیار کم است، میتوان با مطالعه منابع این درس، بسیاری از سؤالات این درس را پاسخ داد. بهترین منبع برای این درس، کتاب ابزار دقیق وبستر است و بهترین منبع سؤال برای این درس، سؤالات سالهای گذشته هستند. سؤالات این درس در کنکور سال 1393 نسبت به سالهای قبل به نسبت آسانتر بود. به طوری که اگر داوطلبی سؤالات سالهای قبل را با دقت حل میکرد، به راحتی میتوانست به تستهای امسال نیز جواب بدهد.
در تستهای امسال، فقط یک تست به صورت مفهومی (غیر حل کردنی) آمده بود. به طور کلی تعداد تستهای حل کردنی این درس بسیار بیشتر از تستهای مفهومی است. بیشتر تستهای این آزمون از فصلهای سنسورها و مبدلها، تقویتکنندههای پتانسیلهای زیستی طرح میشوند، بنابراین به دانشجویان عزیز توصیه میشود این فصلها را بیشتر مورد توجه قرار دهند.