اصول مدیریت و تئوری سازمان
در کنکور سراسری سال 1397 همانند کنکور سال 1396، از درس اصول مدیریت و تئوری سازمان 20 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 20 سؤال این درس، 14 سؤال ساده، 3 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طراحی شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 96 که در آن 12 سؤال ساده، 5 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طرح شده بود، می توان درصد دشواری سؤالات 97 کمی بیشتر شده است؛ با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده باشند باید در سال 96 به راحتی حدود 45 درصد کسب کنند همچنین کسب درصد 55، درصد متوسط و 65 به بالا درصدی عالی محسوب میشود.
در سال 97 نیز درصدهای حداقل، حد وسط و عالی به ترتیب 50 ، 60 و 70 به بالا خواهند بود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پیبرد که پراکندگی سؤالات در کنکور سال 97 کمتر از پراکندگی سوالات سال 96 بوده، اما همچنان تمام مباحث این درس مهم هستند. در رابطه با مباحث نیز میتوان بیان کرد که اهمیت مباحث مکاتب مدیریت، سازماندهی، برنامهریزی، تصمیمگیری و حل مسئله، هماهنگی و کنترل بیشتر از سایر مباحث بوده و حدود 75% از حجم مباحث را به خود اختصاص دادهاند. 25% بقیه سوالات از مباحث رهبری، انگیزش و سایر مباحث رفتار سازمانی میباشد. در منابع طرح سوال این درس نیز از سال 96 تا 97 تغییری مشاهده نمیشود.
اقتصاد عمومی (1 و 2)
در کنکور سراسری سال 1397 نیز همانند سال 1396 تعداد سوالات اقتصاد عمومی 20 سوال بود که شامل 10 سوال اقتصاد خرد و 10 سوال اقتصاد کلان بود. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 97 میتوان گفت از مجموع 20سؤال این درس، 13 سؤال ساده، 4 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طراحی شده بود که در مقایسه با سؤالات کنکور سال 96 که در آن 12 سؤال ساده، 5 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طرح شده بود، تغییر زیادی مشاهده نمیشود و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، انتظار میرود داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند در کنکور سالهای 96 و 97 حدود 40 درصد کسب کنند و همچنین کسب درصد 55 متوسط و درصد 65 به بالا درصدی عالی محسوب میشود. با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحی شده است نیز میتوان پیبرد که سؤالات سال 96 از پراکندگی بیشتر و بهتری نسبت به سؤالات سال 97 برخوردار بودند اما این به معنی عدم اهمیت برخی از مباحث درس اقتصاد عمومی نخواهد بود و در آزمون سال 98 تمام مباحث این درس حائز اهمیت هستند.
اقتصاد مهندسی
سؤالات امسال این درس ساده بوده است و که نشان دهنده این است که داوطلبان نباید این درس را حذف کنند و با برنامهریزی صحیح میتوانند درصد خوبی را از این درس کسب نمایند. طراح سؤالات امسال توجه خاصی به فصول آخر داشته که نشان میدهد داوطلبان باید به فصول آخر کتاب هم توجه خاصی داشته باشند به خصوص با طرح سؤال در فصل تحلیل در عدم شرایط عدم اطمینان توسط طراح پس داوطلبان سالهای آتی باید توجه بسیار ویژهای به آن داشته و برنامهریزیهای خود را به نحوی انجام دهند که تسلط کاملی به مباحث آن پیدا کنند. امسال هم سؤالات حفظی طرح نشد و داوطلبان باید درس را به صورت مفهومی بخوانند تا در مواجه با سؤالات دچار مشکل نشوند.
سؤالات امسال نشان داد که طراح به فصل تحلیل نرخ بازگشت سرمایه نسبتاً توجه خاصی داشته است، علیرغم این که در سال گذشته به فصل جریان نقدی و تعادل توجه شده بود و همانند سال گذشته از فصول 2, 5, 7 و 11 سؤالی طرح نشده بود و در کل خوشبختانه پاسخ صحیح در گزینهها بوده است و داوطلبان علیرغم سال گذشته، از امتیاز خاصی نسبت داوطلبان سال گذشته برخوردار بودند و هیچ سؤالی خارج از بودجه بندی سؤالات آزمون مدرسان شریف قرار نداشته بود و داوطلبان با شرکت در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف میتوانستند امتیاز بالایی کسب کنند.
تحقیق در عملیات (1 و 2)
علیرغم اینکه در سال گذشته به معرفی برنامهریزی خطی و مدلسازی توجه خاصی شده بود و سؤالات جالبی از این مباحث طرح کرده بودند ولی امسال اصلا به آن مبحث توجهی نشده بود ولی در عوض طراح به فصل جبر خطی توجه نموده بود. بالاخره از مبحث لم فاکاس سؤال طرح شد که متاسفانه پاسخ صحیح در گزینهها نبود، ولی متأسفانه آنچنان که باید و شاید به OR2 که از فصول پرکاربرد در کارشناسی ارشد است توجه نشده بود و فقط به فصل برنامهریزی صفر و یک نسبت به سال گذشته توجه بیشتری شده بود و همانند سال 95 امسال هم سؤال جالبی از فصل نظریه بازیها طرح گردید و دو سؤال حفظی از فصل برنامهریزی غیرخطی مطرح شد که داوطلب میبایست سریع به سؤالات جواب صحیح میداد. سؤالات امسال کاملا در حیطه سؤالات کتاب و آزمونهای مدرسان شریف بوده است و هیچ سؤالی خارج از بودجهبندی این آزمونها طرح نشده بود. در کل سؤالات امسال تحقیق در عملیات در حد ساده روبه متوسط ارزیابی میشود و امید است داوطلب با توجه به تجربهای که در آزمونهای مدرسان شریف بدست آورده بود توانسته باشد به سؤالات مربوطه پاسخ صحیح داده باشد و درصد خوبی از این درس کسب نماید.
تئوری احتمال و آمار مهندسی
امسال هم همانند سال گذشته از فصل آنالیز ترکیبی سؤالی طرح نشد که احتمال آمدن سؤال در سال آینده برای این مبحث زیاد میباشد و طراح همچنان به فصل امید ریاضی به خصوص امید ریاضی شرطی توجه خاصی داشت و سؤالات جالبی را از این مبحث طرح کرد. نکته جالب در آزمون امسال توجه خاصی است که طراح به فصل آزمون فرضها داشته است که 5 سؤال از سؤالات امسال را به این مبحث تخصیص داده است ( 25 درصد ) و در عوض به فصل رگرسیون و همبستگی توجه کمتری نموده است.
طراح در کل 50 درصد سؤالات امسال را به دو فصل امید ریاضی و آزمون فرض تخصیص داده است و سؤالات امسال کاملا در چارچوب سؤالات کتاب و آزمونهای مدرسان شریف طرح شده بودند و هیچ سؤالی خارج از مبحث کتاب و این آزمونها طرح نشده بود. سؤالات امسال کاملا واضح و بدون اشکال بودند و دادههای مسأله برخلاف سال گذشته کافی بوده، ولی در عوض سؤالات امسال نسبت به سال گذشته دشوارتر بودند و سطح آن امسال متوسط روبه سخت ارزیابی میشود و امید است داوطلب با توجه به تسلطی که در کتابها و آزمونهای مدرسان شریف بدست آورده بود توانسته باشد به سؤالات مربوطه پاسخ صحیح بدهد.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات زبان عمومی آزمون مهندسی صنایع شامل 15 سؤال میباشد که 10 سؤال آن به بخش لغت و 5 سؤال آن به بخش cloze test مربوط میباشد. بخش لغات و cloze test نیاز به یادگیری کتب مرجع و 504 واژه مدرسان شریف دارد، اما نکتهای که برای بخش cloze test حائز اهمیت میباشد، این است که داوطلبان با مطالعهی کتب مربوط به رشتهی مهندسی صنایع و قویتر کردن دایرهی لغات قادر به پاسخگویی به تمامی سؤالات این بخش خواهند بود.
بخش زبان تخصصی شامل 3 متن میباشد که متنهای امسال نسبتاً طولانی بوده و طبق مقایسههای انجام شده، متون طولانی به پیچیدگی متنهای کوتاه نمیباشد و موضوعات مورد بحث به طور کامل در آنها تشریح میشود. با این وجود داوطلبان برای دانستن و پاسخ دادن به تمامی سؤالات این بخش و درک کردن آنها میتوانند کتب مرجع و کتاب مدرسان شریف را مورد مطالعه دقیق قرار داده و همچنین با شرکت در آزمونهای آزمایشی و آشنا شدن با متون متفاوت، درصد قابل قبولی در کنکور کسب نمایند.
طرحریزی واحدهای صنعتی
در سال گذشته سه سؤال حفظی بود که دو سؤال آن عینا در سالهای قبل کنکور تکرار شده بودند، در حالی که امسال یک سؤال حفظی و یک سؤال تحلیلی داده شده بود که داوطلب باید با توجه به فهم الگوریتم کامپیوتری جواب میداد. نکته جالب توجه سؤالات امسال عدم توجه به فصل مهم مدلهای جایابی است، که در سال گذشته سه سؤال از آن مطرح شده بود در حالی که امسال طراح با تخصیص سه سؤال به فصل طراحی خط تولید و مونتاژ و بالانس آن بر اهمیت این فصل افزود و از طرفی طراح با اختصاص سه سؤال به فصول جانمایی دستی و رایانهای بر اهمیت این فصول در سؤالات کنکور افزود، در حالی که سال گذشته تنها یک سؤال طرح شده بود. متاسفانه طراح در سؤالات امسال دچار اشتباه شده بود و جواب صحیح را در گزینهها قرار نداده بود ولی در کل سطح سؤالات امسال تقریبا ساده ولی نسبت به سال گذشته نسبتاً سختتر بود و سؤالات کاملا در چارچوب بودجهبندی سؤالات آزمون مدرسان شریف قرار گرفته بود و داوطلبان با تجربهای که در آزمونهای مدرسان شریف بدست آوردند میتوانستند به راحتی به سؤالات مربوطه پاسخ صحیح بدهند.
کنترل پروژه
در کنکور امسال سؤال حفظی داده نشده بود، ولی سؤال 93 نیاز به تجزیه و تحلیل داشت که داوطلبان به راحتی میتوانستند به سؤال پاسخ دهند. طراح امسال از فصل شبکههای پرت سؤالی طرح نکرده بود علیرغم اینکه در سال گذشته از این مبحث 2 سؤال طرح شده بود ولی با طرح 2 سؤال از شبکههای گرت بر اهمیت این دو فصل تاکید کرد. سؤال 96 امسال سؤال جالب و تلفیقی از فصول 6 و 11 کتاب بود و بر این نکته تاکید کرد که فصل 11 یکی از فصول پرکاربرد کنترل پروژه است که میتواند با فصول مختلف ترکیب شود پس امید است که داوطلبان با تجربهای که از آزمونهای مدرسان شریف بدست آوردند، بر این مبحث به تسلط کافی در جهت حل چنین سؤالاتی رسیده باشند. ن
کته حائز اهمیت نسبت به سال گذشته طرح سؤال ساده از فصل 2 (همانند سالهای ابتدایی دهه 90 است) که امیدواریم داوطلبان به راحتی به سؤالات جواب داده باشند و نکته دیگر تمرکز بیشتر طراح بر نیمهدوم کتاب بود. سؤالات امسال هم همانند سؤالات سالهای گذشته در حیطه بودجه بندی آزمونها بوده است و هیچ سؤالی خارج از بودجه طرح نشده بود. به جز سؤال 99 که به احتمال زیاد اشتباه تایپی رخ داده بود، بقیه سؤالات کاملا صحیح طرح شده بودند و داوطلبان از این لحاظ به مشکلی بر نخوردند و در نهایت سؤالات امسال متوسط ارزیابی میشود ولی نسبت به سال گذشته آسانتر بوده است.
کنترل کیفیت آماری
سؤالات امسال توجه خاصی به فصل اصول و مبانی نمودارهای کنترل داشت که طراح 5 سؤال را به این مبحث تخصیص داده بود. سؤال 90 که در سالهای گذشته عینا داده شده بود، امسال هم در سؤالات قرار داده شده بود تا داوطلبان نسبت به سؤالات سالهای گذشته توجه خاصی داشته باشند. سؤال 88 یک سؤال مفهومی جالب از فصل یک بود که نیاز به تحلیل داشت. طراح امسال علاقه خاصی به محاسبه خطای نوع دوم داشت که این امر کاملاً در سؤالات مشهود است و اما همچنان امسال هم از فصول نمودارهای کنترل جمع تجمعی و میانگین متحرک موزون سؤالی طرح نشده بود و سؤالات حفظی همانند سال گذشته، امسال هم به چشم نمیخورد. سؤالات امسال کاملا صحیح و ساده بودند که داوطلبان میتوانستند به راحتی به سؤالات مربوطه با توجه به اینکه در آزمونهای مدرسان شریف تجربه کرده بودند جواب صحیح دهند.
کنترل موجودی
با مقایسه سؤالات امسال با سال گذشته به این نتیجه میرسیم که در سال گذشته طراح با تخصیص 5 سؤال به فصل مدلهای احتمالی براهمیت این فصل تاکید کرده بود در حالی که طراح امسال با طرح همین تعداد سؤال برای فصل دوم بر نقش کلیدی این فصل تاکید نمود پس داوطلبان باید نگاه ویژهای به این دو فصل داشته باشند. علیرغم اینکه در سال گذشته از مدلهای تخفیف سؤالی طرح نشده بود ولی امسال طراح از این فصل 2 سؤال طرح کرده بود و این دو سؤال تقریبا ساده بودند و همچنین با توجه به اینکه سال قبل یک سؤال از مبحث پیشبینی طرح شده بود ولی امسال با طرح سؤال از فصل مدلهای قطعی این کمبود را جبران کرد. ا
ما با نگاهی اجمالی به سؤالات دو کنکور اخیر متوجه این موضوع مهم میشویم که از فصل مهم تولید اقتصادی سؤالی طرح نشده است، پس به احتمال زیاد در سال آینده شاهد طرح سؤال از این فصل خواهیم بود و نکته دیگری که از مقایسه سؤالات دو سال اخیر بدست میآید طرح دو سؤال از فصل مدلهای تخفیف در کنکور امسال میباشد که سال گذشته از این مبحث سؤال داده نشده بود. خوشبختانه امسال سؤالات مربوط به این مبحث کاملا صحیح و در چارچوب سؤالات آزمونهای مدرسان شریف طرح شده بود و شرکت و بررسی دقیق ده مرحله آزمون آزمایشی مدرسان شریف میتوانست کمک بزرگی به داوطلبان کرده باشد. در کل سؤالات امسال تقریبا متوسط ارزیابی میشود و امید است داوطلبان توانسته باشند به سؤالات مذکور پاسخ صحیح داده باشند.