ترمودینامیک مواد
سؤالات درس ترمودینامیك سال 92 سؤالات نسبتاً سادهای هستند به طوری كه شكل اكثر سؤالات شبیه به تمرینهای آخر فصل كتاب ترمودینامیك مواد گسل میباشند. در مقایسه با كنكور 91 سؤالات كنكور 92 سادهتر و نیاز به محاسبات كمتری دارند و مدت زمان مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤالات كم میباشد. مباحث استفاده شده در كنكور 92 بسیار ساده هستند و مفهومی به طوری كه اگر فقط اصول مباحث را بدانیم به راحتی میتوانیم به سؤالات پاسخ دهیم و نیاز به ریز شدن در جزئیات ندارد. در كنكور امسال از مباحث اولیه شیمی فیزیك و اصول ترمودینامیك نسبت به كنكور 91 سؤالات بیشتری آورده شده است.
بیشترین تعداد سؤالات از فصل محلولها بوده است. ولی از فصلهای نمودار الینگهام، درجه آزادی و سیستمهای گاز ـ فازكندانس هیچ سؤالی طرح نشده است.تنها منبع مناسب و كاملی كه برای این درس وجود دارد كتاب شیمی فیزیك و ترمودینامیك گسكل میباشد كه سؤالات نیز از این كتاب طرح میشود.
خواص فیزیکی
سؤالات سال 92 دارای محاسبات بیشتری نسبت به سال 91 هستند اما نوع سؤالات از نوع سؤالات نرمال كه در سالهای اخیر مورد استفاده بودند میباشد. در صورتی كه سؤالات فیزیكی در كنكور 91 معمولاً تحلیلی و جدید بودند و نیاز به مطالعهی بیشتر منابع داشتند.به طور كلی سؤالات سال 91 نسبت به 92 مشكلتر بودند به غیر از فصلهای خاصی مانند قسمت عملیات حرارتی سؤالات عملیات حرارتی در بخش خواص فیزیكی نسبتاً مشكلتر بودند.
تعداد سؤالات حفظی در سال 92 به 7 سؤال كاهش یافته و سؤالات محاسباتی / مفهومی به 13 سؤال افزایش پیدا كرده است. در سال 91 سعی شده است كه تمامی مباحث پوشش داده شود. بیشتر تستها از كتابهای خواص فیزیكی رزاقیان و استحاله فازهای پورتر و متالورژی فیزیكی ریدهیل طرح شده بود. تعداد یك سؤال نیز وجود داشت كه با مطالعه دقیق و كامل مباحث به راحتی قابل پاسخگویی نبود.
خواص مکانیکی
سوالات درس مكانیكی سال 92 بیشتر از نوع تحلیلی میباشند و سوالهای به نسبت سادهای هستند. و برای حل كردن آنها نیاز به زمان زیادی نیست. و مطالب آن نسبتاً كلی میباشد و نیاز به ریز شدن درون مسائل و یا مباحث غیر مرتبط ندارد. در صورتی كه سؤالات سال 91 دارای محاسبات بیشتر میباشد و بعضاً سوالات دشوارتر بودند. بودجهبندی سؤالات در هر دو سال تقریباً شبیه به هم میباشند.
تعداد سؤالات محاسباتی در سال 92 به شدت كاهش یافته و به 5 سؤال رسیده است و در نتیجه سؤالات حفظی افزایش یافته است. تعداد 2 سؤال از ضربه مطرح شده است كه نسبتاً غیر معمول است. تعداد سؤالات مربوط به نابجاییها از 7 سؤال سال 91 به 5 سوال در سال 92 كاهش یافته است. بیشتر تستها از كتابهای خواص مكانیكی دیتر و هرتزبرگ طرح شده بود.
ریاضی عمومی
سؤالات ریاضی عمومی در سال 92 مانند سال گذشته (91) از دروس ریاضی 1 و 2، معادلات دیفرانسیل و ریاضیات مهندسی آمده بود. سؤالات سال 92 مباحث را به خوبی پوشش نداده بود و در سال 91 نیز پوششدهی مباحث بهتر از سال 92 نبود. در سال 92 در درس ریاضی 1 ( از مبحث محاسبه مشتق)، درس ریاضی 2 (از انتگرال 3 گانه، كرل، دیورژانس، قضیه گرین)، معادلات دیفرانسیل (توابع خاص) و در ریاضیات مهندسی (از انتگرال گیری به روش ماندهها) هیچ سؤالی مطرح نشده بود. در كل سطح سؤالات در سال 91 و 92 مانند هم بود.
زبان تخصصی
به طور کلی زبان كارشناسی ارشد در این رشته از 30 سوال عمومی و تخصصی تشکیل شده است. این سوالات از 15 سوال عمومی که شامل 10 سوال واژگان که مانند چند سال اخیر از کتاب essential words for TOEFl طراحی شده است و 5 سوال مربوط به بخش Cloze Test است که بیشتر از دانش گرامری دانشجو برای پاسخگویی استفاده كرده است. اما 15 سوال تخصصی از 3 متن تخصصی طراحی شده بود که در مقایسه با سال گذشته تقریباً در یك سطح قرار داشتند، با توجه به این موضوع كه متون زبان تخصصی ممكن است هر سال از منابع متفاوت و نامشخص طرح شود، مطالعه بیشتر متون مرتبط و آشنایی با لغات و اصطلاحات تخصصی به داوطلبان توصیه میشود.
تحلیل کلی
به طور كلی سؤالات سال 91 نسبت به سال 92 مشكلتر بودند و نیاز به مطالعهی مراجع بیشتری داشتند. و سؤالات معمولاً از نوع تحلیلی بودند. سال 92 سؤالات محاسبات بیشتری دارند و نوع سؤالات از نوع سؤالهای نرمال كه در سالهای گذشته تكرار شدهاند میباشد. بنابراین سؤالات سال 92 زمان بر بوده و اشتباهات محاسباتی وضوح بیشتری پیدا میكند. منابع آزمونها با یكدیگر تفاوتی نكردهاند و بودجهبندی هر یك از درسها نیز تقریباً مشابه بودند. ولی در سال 92 سعی شده است كه از بیشتر مباحث تست طرح شود.