خواص مکانیکی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس خواص مکانیکی بیشتر سؤالات از مبحث نابجایی ها و خستگی طرح شده بود و از مبحث تنش و کرنش و روش های آزمون مواد، سؤالی طراحی نشده بود. در واقع می توان گفت که نوع سؤالات بیشتر به سوی فهم عمیق موضوع و درک ارتباط بین ویژگی های مختلف مواد و تأثیر آنها بر یكدیگر سوق داده شده است.
سؤالات سال 93 مانند سال 92 نسبت به سال های قبل دارای سؤالات محاسبه ای کمتری بوده و سؤالات محاسبهای نیز دارای عملیات محاسبه کوتاهی می باشند که این روند در سؤالات سال 93 نسبت به 92 مشهودتر است. حتی در این تیپ سؤالات نیز ابتدا موضوعی طرح شده تا با درک مفهوم آن به روند حل مسئله پی برده شود. پس گرچه درس خواص مکانیکی در بین دروس تخصصی رشته مهندسی مواد بیشترین سؤالات حفظی را به خود اختصاص می دهد اما در سال های اخیر و به خصوص در سال 93 سؤالات مفهومی- حفظی نظر ویژهی طراحان سؤال را در این آزمون به خود اختصاص داده است (كه این روند حتی در طراحی سؤالات آزمون دكتری نیز مشهود است و دلیل آن توجه روز افزون جوامع دانشگاهی به درک بنیادی مفاهیم پایه در دهه گذشته میباشد.)
گزینههای آزمون سال 93 نسبت به 92 طولانیتر و سؤالات دامنه گستردهتری از دانش مفهومی فرد را به چالش میكشد. تعداد سؤالات محاسباتی آزمون 92 بیشتر از سال 93 میباشد و سطح دشواری این سؤالات نیز بالا است. نكته قابل توجه آن كه در آزمون 93 از مبحث مربوط به روش های آزمایش، كه هر ساله در چندین تست به طور مستقیم و یا تأثیر خواص مکانیکی بر آنها دیده می شد، سوالی مطرح نشده است.
خواص فیزیکی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس خواص فیزیکی بیشترین و شاید بتوان گفت راحت ترین سؤالات آزمون به بحث جوانه زنی همگن ـ غیر همگن و مبحث کریستالوگرافی مربوط میشود همچنین نوع این سؤالات مشابه سال های قبل می باشد. سؤال محاسبهای از مبحث دایاگرام دوتایی، كه به طور معمول از آن سؤال طرح میشد، مطرح نشده و بعد از چند سال، در سؤالات امسال یک سؤال از مبانی اشعه ایکس آورده شده است.
سؤالات آزمون 93 مانند آزمون 92 تنها مباحث حفظی ساده را مورد پرسش قرار نمیدهد، به عبارتی مفاهیم به صورت استنباطی حوزه اصلی طرح سؤالات بوده است. تعداد سؤالات محاسباتی آزمون 92 بیشتر از سال 93 میباشد و سطح دشواری این سؤالات نیز بالا است. سؤالات سال 93 در مقایسه با سال های قبل دارای محاسبات کمتری بوده و بیشتر سؤالات مفهومی و استنباطی هستند. در آزمون سال 92، محاسبات زمان زیادی می خواست در سؤال های محاسباتی سال 93 زمان کمتری لازم بوده و در حالت کلی می توان گفت مشکل کمبود وقت تقریبا مطرح نیست.
در سؤالات سال 93 قسمتهای توصیفی مد نظر قرار نگرفته و سؤالات استنباطی اكثریت سؤالات را به خود اختصاص دادهاند. گزینههای آزمون 93 نسبت به 92 طولانیتر و دارای تصاویر و اشکال بیشتری بوده به طوری که بعضی از سؤالات دارای تله علمی بصری می باشد. اما در مورد مباحث مورد سوال، به نظر میرسد در آزمون سال 93 جامعیت طرح تست از كلیه مباحث، بیشتر از آزمون سال 92 میباشد. این در حالیست كه در هر دو آزمون به مبحث جوانه زنی همگن و غیر همگن، کریستالوگرافی و دیاگرام آهن ـ کربن توجه ویژهای شده است.
شیمی فیزیک و ترمودینامیک
با بررسی سؤالات آزمونهای سال 92 و 93 (بهمن 92) واضح است آزمون کارشناسی ارشد رشته مواد در درس ترمودینامیک نسبت به سال قبل یعنی سال 92 و حتی سالهای گذشته بسیار ساده تر شده و حجم زیادی از مسایل از فصول اولیه کتاب مقدمهای بر ترمودینامیک مواد گسکل، طراحی شده است. به خاطر راحتی محاسبات و مفهومی بودن قسمتهای اولیه به خصوص بررسی واکنشها، انجام پذیری آنها، و شرایط نهاییشان قسمتهای پایانی مثل اکتیویته در آزمون 93 (بهمن 92) به طور کامل کنارگذاشته شده بودند.
اما در قسمتهای دیگری چون اکتیویته یا انرژیهای آزاد به صورت تقریبی بین تمام سؤالات شباهتهایی چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ روش حل، وجود دارد.ولی به صورت کلی میتوان انرژی آزاد گیبس را مهمترین مبحث در نظر گرفته شده در کنکور كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) دانست كه همچنان مانند سال گذشته طرح 3 سؤال را به خود اختصاص داده است.