در ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که در کنکور سال 99، پراکندگی سؤالات کمتر بوده است و همانند سال گذشته از هر مبحث به طور متوسط 1 سؤال مطرح نشده بود. البته داوطلبان باید به فصولی که به طور مستقیم از آن ها سوال مطرح نشده بود نیز تسلط داشته باشند تا در حل سوالات به مشکل برنخورند. برخلاف سال گذشته سؤالات مبحث معادلات دیفرانسیل شکل جدیدی نداشت و طبق روال سال های 97 به قبل، جزو مباحثی بود که از همه دروس ریاضی در کنکور مواد به نسبت ساده تر بود. همچنین استفاده از سؤالات نسبتاً ساده در کنار سؤالات پیچیده از جمله موارد مشخص سؤالات امسال بود. به طور کلی می توان گفت که سوالات مبحث ریاضی مهندسی در کنکور سال 99 به نسبت سایر سوالات سخت تر بودند و بقیه سوالات تقریباً در یک سطح یا کمی سخت تر بودند. بهره گیری از ترکیب مباحث مختلف و دروس مختلف کار را برای داوطلبان مشکل-تر کرده است. از سوی دیگر سؤالات مطرح شده از درس ریاضی (2) بسیار نکته محور و ساده بودند و داوطلبانی که تسلط کافی بر این درس داشتند در رقابت پیروز بودند. از جمله موارد دیگری که می توان به آن اشاره کرد تعداد سوالات مطرح شده از بخش رویه ها و خم ها و انتگرال ها در ریاضی 2 است که تعداد سوالات مطرح شده در کنکور99، 6 سوال بوده که همانند قبل اهمیت این مبحث از ریاضی 2 را به خوبی نشان می دهد. همچنین تعداد سوالات مطرح شده از ریاضی 1 نیز همانند سال گذشته کمتر از سوالات مطرح شده از ریاضی2 بود. از دیگر نکات کلیدی قابل ذکر این سری از سؤالات، ترکیبی بودن سؤالات مطرح شده از مبحث اعداد و توابع مختلط است که در سال 98 به دلیل پیچیده بودن سوال مطرح شده موجب غافلگیری داوطلبان شد و این گونه به نظر می رسد که سوالات مطرح شده از بخش اعداد و توابع مختلط همانند سالیان گذشته از سطح آسانی برخوردار نیستند.
درس شیمی فیزیک و ترمودینامیک معمولاً حاوی %65 سؤال از ترمودینامیک مواد و %35 از شیمی فیزیک بوده است که در سال گذشته تنها %45 سؤالات از ترمودینامیک مواد بود که این امر موجب غافلگیری داوطلبان شد. در آزمون امسال فصل محلول ها از ترمودینامیک مواد، که همواره مورد توجه طراحان سوال بوده است، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود و داوطلبان در صورت مطالعه کتاب ترمودینامیک مدرسان شریف در حل سوالات به مشکلی برخورد نمی کردند. در آزمون امسال تعداد سوالات مطرح شده از این فصل اهمیت این فصل را بیش از پیش نشان می دهد. همچنین تعداد سوالات مطرح شده از فصل مبانی ترمودینامیک و قانون اول شیمی فیزیک کاهش قابل توجهی نسبت به آزمون سال گذشته داشته است. در سال گذشته 6 سوال مطرح شده از فصل قانون اول ترمودینامیک از کتاب مدرسان شریف بود، سؤالات این بخش بسیار زمان بر هستند و نیاز به تمرکز و دقت در محاسبه دارند که در آزمون سال 99 این تعداد به 3 سوال کاهش پیدا کرده است. در بخش های دیگر پراکندگی سؤالات تغییر قابل توجهی نداشت. از بخش انواع حالتهای استاندارد که از سختترین بخشها می باشد برخلاف سال گذشته یک سؤال مطرح شده بود که البته از این بخش معمولاً خیلی کم سوال مطرح می شود. برخلاف سال گذشته که از بخش توابع ترمودینامیکی سؤال نسبتاً دشواری به صورت ترکیبی مطرح شده بود سوالات آزمون امسال ساده تر طرح شده بودند و به نظر نمی رسد داوطلبانی که مطالعه کافی در این مورد داشته اند با مشکل مواجه شده باشند. در کل سؤالات ترمودینامیک آزمون سال 99 دشوار نبودند و نسبت به سال 98 از استاندارد بالاتری برخوردار بودند.
در ابتدای امر باید به این نکته اشاره کرد که سؤالات درس خواص فیزیکی کنکور1399 بسیار مشابه کنکور سنوات گذشته بوده است؛ بدین معنا که داوطلب در صورت داشتن تسلط کافی بر سؤالات کنکورهای گذشته و همچنین با بالا بردن دقت خود، قادر به پاسخ گویی به حداقل %50 از سؤالات است و رقابت در این درس سنگین میباشد.
از نکات قابل ذکر میتوان به طرح مجدد سؤال در مورد دیاگرام سهتایی که یکی از سختترین مباحث کنکور مواد است، اشاره کرد که البته سوال مطرح شده دقیقاً مشابه سوال سال قبل می باشد. دیاگرام آهن کربن در سال 1398 بسیار مورد توجه طراحان سوالات مواد قرار گرفته بود ولی در کنکور مواد سال1399 فقط یک سؤال از این بخش مطرح شده بود که غیر منتظره بود.
فصل انجماد نیز از جمله فصولی بود که در سال 1399 سوالی از آن مطرح نشد، برخلاف سال 1398 که یک سوال از آن مطرح شده بود.
مباحث استحالههای نفوذی و غیر نفوذی و فصل مشترک و مرزدانه مانند سال گذشته کمتر مورد توجه واقع شد به طوری که از مبحث فصل مشترک و مرزدانه سوال مستقیمی طرح نشده بود و فقط در یکی از گزینه ها به آن اشاره شده است. با ذکر این نکته که این دو مبحث، بسیار پیچیده هستند و در سالهای 1396 و 1395 سؤالات متعدد، بسیار سختی از این بخشها مطرح شده بود. اما مباحث دیگر مطابق سالهای گذشته بودند و از نظر تعداد سؤالات تغییر چندانی نداشتند.
با توجه به موارد فوق الذکر انتظار میرود داوطلبان با مطالعه کتاب مدرسان شریف توانایی پاسخ گویی به بیش از %80 سؤالات را داشته باشند.
درس خواص مکانیکی مواد در بین بقیه دروس معمولاً بیشتر مورد تغییر واقع شده است. در کنکور 1399 نیز این مطلب استثنا نبود. امسال نسبت به سالهای گذشته تعداد سؤالات مفهومی و تحلیلی بسیار بیشتر بود و این نکته موجب شد داوطلبان با مشکل مواجه شوند.
در کنکورهای 1396 به قبل سؤالات متعددی از مباحث محاسباتی اعم از مسائل مربوط به شکست و نابجایی مطرح شده بود که به راحتی با مطالعه سؤالات کنکورهای چند سال گذشته قابل پاسخ گویی بودند. اما در چند سال اخیر طراحان سؤال، نشان دادند که مطالعه سوالات کنکور چند سال قبل دیگر برای پاسخ گویی به سؤالات کافی نمی باشد و داوطلبان با مطالعه دقیق و مفهومی مباحث کتاب میتوانند درصد قابل قبولی کسب کنند.
پراکندگی سؤالات نسبت به سال گذشته کاملاً متفاوت بود و توجه زیاد طراحان سوال به مبحث نظریه نابجایی ها از جمله نکات آزمون سال 99 است به طوری که تعداد سوالات نسبت به کنکور 98 دو برابر شده است و نزدیک به %50 سؤالات از فصل نابجایی و لغزش کتاب مدرسان شریف طرح شده است که مثل سالهای گذشته بیشترین فصل مورد بحث بوده است و داوطلبان با تمرکز بر روی این بخش میتوانند رتبه خود را بهبود بخشند.
فصل خزش که در سال 98 توجه زیادی را جلب کرده بود امسال مورد توجه طراحان سوال نبوده و تعداد سوالات نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. روش های آزمون مواد نیز مبحثی بود که امسال مورد توجه طراحان قرار نگرفت و سوالی از آن مطرح نشد.
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است. 15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال میباشد.
بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند کتاب مدرسان شریف، 504 واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند.
بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال میباشد. در صورتی که داوطلبی براي مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخ گویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متني را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخ گویی انتخاب کند.