استاتیک
در آزمون كارشناسی ارشد مكانیك سال 91 (بهمن 90)، از درس استاتیك مانند سال گذشته 6 سوال مطرح شده بود كه از نظر پراکندگی سوالها تفاوت زیادی بین آزمونهای دو سال 90 و 91 وجود دارد. تنها مبحثی که در هر دو آزمون 1 سوال از آن طرح شده فصل قرقرههاست. در آزمون سال 90، 2 سوال از خرپاها طرح شده در حالیکه در سال 91 سوالی از این فصل وجود ندارد. در مقابل در آزمون سال 91، 2 سوال مرتبط با فصل ممان اینرسی وجود دارد فصلی که هیچ سوالی از آن در آزمون 90 دیده نمیشود. علاوه بر تفاوت ذکر شده، طرح یک سوال از جبر بردارها و عدم طرح سوال از بحث قوانین تعادل در سال 90 تفاوت دیگر دو آزمون میباشد.
در آزمون 91 از هر کدام از مباحث تیرها و کابلها 1 سوال وجود دارد. 2 سوال دیگر آزمون90 از فصول قابها و اصطکاک میباشد (هر کدام 1سوال). از نظر درجه سختی سوالهای دو آزمون شبیه هم میباشند. اگر در آزمون ارشد سال 90، 2 سوال از خرپاها وجود دارد که وقت زیادی از داوطلب میگیرد درعوض 2سوال ممان اینرسی آزمون كارشناسی ارشد سال 91 نیز نیاز به حفظ فرمولهای مربوطه دارد که به نوبه خود کار سادهای نیست.
انتقال حرارت
در آزمون كارشناسی ارشد مكانیك سال 91 (بهمن 90)، از درس انتقال حرارت مانند سال گذشته 6 سوال مطرح شده كه از نظر ضریب سختی، سوالهای سال 90 مشکلتر بودند. دلیل اصلی آن هم این است که سوالها پراکندگی مناسب را ندارند و از کل شش سوال، 4 سوال از دو مبحث تشعشع و جریانهای داخلی طرح شده که ذاتاً مشکلتر از سایر مباحث میباشند. هر دو آزمون 1 سوال از ضریب شکلی تابشی (زیر مجموعه فصل تشعشع) و 1 سوال از مبحث جابجایی دارند. در آزمون سال 90 سوالی که صرفاً از بخش هدایت (conduction) باشد وجود ندارد در حالیکه در سال 91، 2سوال از این مبحث (1 سوال از هدایت پایا و یک سوال از هدایت گذرا) طرح شده است. علاوه بر این، 1 سوال نیز از عایقها مطرح شده که زیر مجموعه بخش هدایت میباشد. بنابراین نصف سوالهای آزمون 91، از هدایت است در حالیکه در آزمون 90 از این مبحث سوالی وجود ندارد. آخرین تفاوت آزمون سال 90 نسبت به سال 91 وجود یک سوال از فصل پرهها میباشد. بطور کلی از دیدگاه پراکندگی سوالها، تفاوت زیادی بین آزمونهای سال 90 و 91 وجود دارد و به لحاظ همین پراكندگی سوالات، دانشجو باید تمامی فصول را مطالعه كند و فصلی را حذف نكند.
ترمودینامیک
در یک نگاه کلی میتوان گفت در سوالهای ترمودینامیك كارشناسی ارشد سال 90 جنبههای مفهومی ترمودینامیک بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. در آزمون كارشناسی ارشد مكانیك سال 91 (بهمن 90) تعداد كل سوالات 7 سوال بود كه نسبت به سال 90 تغییری نداشته از 7 سوال سال 90، سه سوال نیاز به محاسبه ندارد در حالیکه فقط یک سوال در سال 91 چنین شرایطی را دارد. به طور كلی میتوان گفت که سوالهای آزمون سال 90 مشکلتر است چرا که پاسخگویی به سوالهای مفهومی نیاز به درک جامع مطالب دارد و گامی فراتر از یادگیری فرمولها و بکار بستن آنهاست.
از دیدگاه پراکندگی سوالها نیز تغییرات محسوسی مشاهده میشود. در سال 90 سوالی از دو فصل احتراق و معادلات ترمودینامیکی مطرح نشده است در حالیکه آزمون كارشناسی ارشد سال 91 شامل 1 سوال از هر کدام از این مباحث میباشد. در آزمون سال 91 از قانون دوم، 1 سوال طرح شده در حالیکه در آزمون سال 90، 2 سوال از این مبحث مطرح شده که 1 سوال مفهومی و سوال دیگر محاسباتی میباشد. همچنین در سال 90، 1 سوال از قانون اول ترمودینامیک طرح شده در حالیکه در سال 91 سوالی از این مبحث طرح نشده است. در هر دو آزمون 1 سوال از مبحث ماشینهای گرمایی طرح شده که تقریباً شبیه هم میباشند. فصل جریان تراکمپذیر نیز وضعیت مشابهی دارد و سوال طرح شده از این فصل در هر دو سال کاملاً شبیه هم میباشند. سوالهای مطرح شده از سیکلهای توان و مخلوطهای گازی نیز تقریباً مشابه هم میباشند.
ریاضیات
تعداد سؤالات ریاضیات در آزمون كارشناسی ارشد سال 91 (آزمون بهمن 90) مانند سال قبل 20 سؤال بود. از این 20 سؤال 4 سؤال به درس ریاضی عمومی (1)، 5 سؤال به درس ریاضی عمومی 2، 5 سؤال به درس معادلات دیفرانسیل و 6 سؤال مربوط به درس ریاضی مهندسی اختصاص یافته بود. سؤالات ریاضی عمومی امسال نسبتاً مشكل و برخی از آنها مفهومی بود. سؤالات مربوط به درس معادلات دیفرانسیل تقریباً آسان و سؤالات درس ریاضی مهندسی تقریباً مشكل طرح شده بودند. در درس ریاضی مهندسی 3 سؤال فصل معادلات با مشتقات جزئی، یك سؤال از مبحث سری فوریه و 1 سؤال از مبحث نگاشتها مطرح شده بود. یكی از سؤالات در بخش معادلات با مشتقات جزئی تقریباً مفهومی بود و یك سؤال آن نسبتاً سخت بود.
در درس معادلات دیفرانسیل 1 سؤال از معادلات مرتبه دوم، 2 سؤال از معادلات مرتبه اول، 1 سؤال از مبحث معادلات مرتبه سوم، 1 سؤال از تبدیل لاپلاس طرح شده بود. سؤالات درس ریاضی عمومی 1 به مباحث كاربرد مشتق (2 سؤال)، حد و پیوستگی (1 سؤال) و سؤالات درس ریاضی عمومی 2 به مباحث حد و مشتق توابع چند متغیره (2 سؤال)، توابع برادری (1 سؤال)، مباحث مربوط انتگرال دوگانه (2 سؤال) اختصاص داشت. گزینشگر سؤالات امسال به كلمات «وجود ندارد، ریشهای ندارد، مشتق وجود ندارد، انتگرال وجود دارد ولی قابل محاسبه نیست و نظایر این» علاقهی بسیار داشت كه به نظر میرسد بیشتر قصد انحراف ذهن داوطلبان و ایجاد حس شك و تردید برای آنها را مدنظر داشته! به دوستان سازمان سنجش و طراحان پیشنهاد میشود؛ به این شدت در آزمونها از این نوع كلمات استفاده نكنند. همین ذهنیت در طراح (سعی در پیچاندن و انحراف در افكار داوطلب و نتیجتاً عدم پاسخگویی به سؤالات توسط داوطلبان)! باعث شده بود كه طراح از این نكته غافل بماند كه حداقل 4 تست از سؤالات امسال بدون دخالت خودكار و دست! قابل پاسخگویی بودند این موضوع از دو زاویه قابل بررسی میباشد و اول اینكه داوطلبان كم سوادتر كه خیلی هم پایه علمی آنها قوی نیست، میتوانستند درصدی قابل توجه در این درس كسب كنند (البته با توجه توان علمی خود) و دوم اینكه داوطلبان قوی علاوه بر احساس اضطراب و تردید ممكن است به لحاظ تكیه بر پایهی علمی قوی خود وقت زیادی صرف حل تستها كنند و درصد مناسبی در مقایسه با داوطلبان ضعیفتر كسب نكنند (البته به نسبت پایه علمی قوی خود، طبیعی است به هر حال داوطلبان قویتر درصد بالاتری كسب خواهند كرد).
اما به طور كل سؤالات ریاضی آزمون امسال مفهومیتر از سال قبل بود و صرفنظر از آن 4 تست در مجموع سؤالات 91 سختتر از آزمون سال قبل و غیرمتعارفتر از آزمونهای ادوار گذشته بود و به لحاظ تقسیم بودجهبندی بین دروس مختلف ریاضی تقریباً مانند سال گذشته بود.
ساخت و تولید
در طی چند سال اخیر تعداد سوالات ساخت و تولید از 30 به 20 كاهش پیدا كرده كه دارای معایب و مزایای خاصی میباشد. یكی از نكاتی كه به دلیل كاهش تعداد سوالات باید به آن دقت كرد، این است كه روی تمامی مباحث باید سرمایهگذاری شود هرچند كه سوالات ساخت، دارای پراكندگی زیاد میباشد. البته درآزمون اگر داوطلب حتی به 10 سوال پاسخ درست بدهد شانس بالایی برای قبولی در یكی از دانشگاههای تهران را دارد. در صورت مطلوب بودن درصد سایر دروس، تنها استراتژی برای بالا بردن درصد این مجموعه دروس، خواندن دروسی است كه همیشه سوالات متداول و مشخصی دارند و سپس به دروسی بپردازید كه سوالات آنها غیرقابل پیشبینی است.
در دروس ساخت، درسهای: CNC، توانایی ماشین كاری، انیورسال عملیات حرارتی، قالبهای پرس، متالوژی، دارای سوالات متداول هستند كه با حصول اطمینان از یادگیری تستهای سالهای اخیر میتوانید مطمئن باشید كه تستهای آزمونی كه در پیش رو دارید را به راحتی پاسخگو هستید. از طرف دیگر دروسی مانند مدیریت تولید، قید و بند، سیستمهای اندازهگیری، تولید مخصوص و در دو سال اخیر هیدرولیك، مشكلتر بوده و در آزمون سراسری ممكن است با سوالهایی روبرو شوید كه قبلاً با آنها مواجه نشدهاید. در بعضی دروس، كتاب و بعضی جزوات خاص باید تهیه شود. خواندن CNC از یك منبع كامل كه كلیه مباحث را پوشش دهد، توصیه میشود. در درس قالبهای پرس، یك جزوه كامل لازم است به عنوان نمونه جزوه هیدرولیك دكتر رضائی در دانشگاه امیركبیر مناسب است. اگر متقاضی قبولی در گروه ساخت و تولید هستید پاسخ دادن به تستهای ریاضی و جامدات و ساخت و تولید با كسب درصدی بین 40-50% ، قبولی شما در یكی از دانشگاههای تهران حتماً امكانپذیر میباشد پس نیازی به زدن همة سوالات در آزمون نیست و فقط سوالات متداول را پاسخگو باشید.
طراحی اجزای ماشین
در آزمون كارشناسی ارشد مكانیك سال 91 (بهمن 90)، از درس طراحی اجزاء ماشین مانند سال گذشته 7 سوال مطرح شده كه مبحث طراحی پیچها، پینها و خارها با 2 سوال از مهمترین فصول میباشد. از فصل طراحی فنرها در آزمون سال90، 2 سوال و در آزمون 91، 1 سوال طرح شده است. در عوض در آزمون 91، 1سوال از اجزای مكانیكی انعطافپذیر نیز وجود دارد. در هر دو آزمون از هر کدام از فصول طراحی دینامیكی اجزاء و كلاچ و ترمز 1 سوال طرح شده است که نشان دهنده اهمیت این فصول میباشد. در نهایت، در سال 90، 1سوال از چرخدندهها طرح شده در حالیکه در سال 91 این سهمیه به مبحث طراحی استاتیكی اجزاء اختصاص داده شده است. از نظر ضریب سختی، سوالهای آزمون 91 اندکی مشکلتر میباشد. 2 سوال از آزمون 90 حفظی بوده و نیاز به محاسبه ندارد. و در كل میتوان گفت از دیدگاه پراكندگی سوالها در سرفصلهای درس طراحی اجزاء ماشین، دو آزمون كارشناسی ارشد مكانیك 90 و 91 تقریباً مشابه بودند.
مقاومت مصالح
در آزمون كارشناسی ارشد مكانیك سال 91 (بهمن 90)، از درس مقاومت مصالح مانند سال گذشته 7 سوال مطرح شده است كه از دیدگاه پراکندگی سوالها، تفاوت زیادی بین آزمونهای دو سال وجود ندارد. مبحث خمش همچون آزمونهای گذشته با 2 سوال در هر آزمون مهمترین فصل میباشد. از فصل بارگذاری عرضی (تیرها) در آزمون سال 90، 2 سوال و در آزمون 91، 1 سوال طرح شده است. طراحان آزمون 91 ترجیح دادهاند با کاهش تعداد سوالات بارگذاری عرضی، 1 سوال به تعداد سوالات فصل مفاهیم تنش و کرنش بیفزایند. بدین ترتیب در آزمون 90، 1 سوال از فصل مذکور (بخش تنش لهیدگی) و در سال 91، 2 سوال (بخشهای انرژی کرنش و تانسورهای تنش) طرح شده است. هر دو آزمون شامل یک سوال از انبساط حجمی میباشند. در نهایت، در سال 90، 1 سوال از پیچش طرح شده در حالیکه در سال 91 این سهمیه به مبحث کمانش اختصاص داده شده است. از نظر ضریب سختی، سوالهای مقاومت مصالح در آزمون كارشناسی ارشد سال 91 و 90، رشته مهندسی مكانیك شبیه هم میباشند.
مکانیک سیالات
اگر مباحث مكانیك سیالات را به دو بخش “اصول بنیادی مکانیک سیالات” و “تحلیل انواع جریان” تقسیم کنیم، در آزمون كارشناسی ارشد مكانیك سال 91 (بهمن 90)، 4 سوال از قسمت اول و 3 سوال از قسمت دوم طرح شده است. میتوان گفت روند طراحی تست در آزمون كارشناسی ارشد90 نیز به همین ترتیب بوده است. ضریب سختی سوالهای اصول بنیادی مكانیك سیالات (قسمت اول) مشابه هم میباشد ولی در “تحلیل انواع جریان” قسمت دوم سوالهای آزمون سال 91 مشکلتر میباشند. از دیدگاه پراکندگی سوالهای از استاتیک سیالات در سال 90، 1 سوال و در 91، 2 سوال طرح شده است. در آزمون هر دو سال 1 سوال از قوانین اصلی وجود دارد با این تفاوت که سوال آزمون 90 از فرم دیفرانسیلی قوانین و سوال آزمون 91 از فرم انتگرالی قوانین (روش حجم کنترل) میباشد. در آزمون سال 90، 1سوال از معادله برنولی طرح شده است. یکی از سوالات هر دو آزمون به مبحث تابع جریان مربوط میشود. در بخش “تحلیل انواع جریان” پراکندگی سوالهای دو سال متفاوت است. در سال 90 از هر کدام از مباحث لزجت استوکس، توربوماشین و جریان تراکمپذیر 1 سوال مطرح شده در حالیکه 3 سوال سال 91 از دو فصل لایه مرزی (2 سوال) و معادلات ناویر- استوکس (1 سوال) میباشد.
زبان تخصصی
در آزمون كارشناس ارشد مكانیك سال 91 (بهمن 90)، 15سوال زبان تخصصی مطرح شده است. متونی كه در آزمون 91 توسط طراحان مطرح شد، كوتاه و بسیار ساده بود همانطور كه میدانید توانایی پاسخ دادن به سوالات درك مطلب متون كوتاهتر بسیار ساده و امكانپذیر است، ولی در آزمون 90، علاوه بر دشواری متون طرح شده نوعی سوال طرح شده بود كه به غیر از دانستن لغت، بدون درك دقیق متن و تسلط به علم همان متون، نمیتوان به آن سوالات پاسخ داده در صورتی كه در سال 91 شاهد چنین سوالاتی نبودیم. توصیه میشود داوطلبان به لغات تخصصی و اطلاعات رشته خودشان مسلط باشند. در تحلیل سوالات زبان تخصصی میتوان گفت تقسیمبندی سوالات به دو بخش لغات تخصصی و درك مطلب با این هدف بوده است كه داوطلبان گرامی متوجه باشند كه پاسخدهی به سوالات زبان دو توانایی ایشان را میطلبد. 1ـ تسلط به لغات تخصصی 2ـ تسلط به مهارتهای 16 گانه درك مطلب
توجه داشته باشید كه حتی برای پاسخدهی به سوالات درك مطلب نیز باید لغات تخصصی را بدانید. اما مهارتهای 16گانه برای نیل به این هدف است كه اگر داوطلبان در سر آزمون ارشد به متونی برخوردند كه مشكل بوده یا غیر فهم است برای پاسخدهی به این گونه سوالات از مهارتهای 16گانه درك مطلب استفاده كنند. مهارتهای درك مطلب به عنوان فصل Reading comprehension در كتب زبان تخصصی مدرسان شریف آورده شده است. بعد از مهارتها یك سری متون آورده شده است كه شما میتوانید به عنوان تمرین یادگیری مهارتها از این متون استفاده كنید. با آرزوی موفقیت شما در آزمون كارشناسی ارشد.