جامدات (استاتیک)
درس استاتیک پایه ایترین درس مهندسی محسوب می گردد. از این رو درک کردن مفاهیم آن بسیار حائز اهمیت میباشد. مفاهیم درس استاتیک بسیار ساده است، ولی مسائل آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین برای درک بهتر مفاهیم این درس باید به مقدار کافی مسئله حل شود. یکی از بهترین منابع این درس کتاب استاتیک نوشته ی مریام می باشد. در این کتاب از مسائل و شکل های متنوع مهندسی برای درک بهتر مفاهیم استاتیک بهره گرفته است، لذا برای موفقیت در این درس از دانشجویان انتظار می رود مسائل این کتاب را به تنهایی و بدون رجوع به كتابهای كمك درسی حل نموده و بر روی نتایج حاصله به اندازهی کافی تحلیل انجام دهند. اما در كنار این كتاب مرجع كتاب استاتیك مدرسان شریف به صورت كامل میتواند نیازهای شما را در این درس برآورده كند.
سؤالات درس استاتیک در کنکور 93 بسیار آسان بود. دانشجویان با تسلط معمولی قادر به پاسخ گویی به تمام سؤالات این درس هستند. از این رو این درس جزو امتیازآورترین دروس مکانیک جامدات می باشد. در کنکور امسال از فصول مهم و سنگین همچون فصل اصطکاک و کابل ها سؤال طراحی نشده بود که این خود سبب آسانی کنکور امسال شد. از دیگر نکات کنکور جامدات این است که دانشجویان مکانیک بهتر است سؤالات کنکور کارشناسی ارشد عمران درس تحلیل سازه را نیز در نظر داشته باشند. زیرا تشابه بسیاری با این درس دارد و سؤالات تقریباً مشابه یکدیگر هستند.
جامدات (طراحی اجزاء)
درس طراحی اجزاء از پراکنده ترین دروس کنکور مکانیک می باشد و با توجه به این که روش تدریس این درس در دانشگاه های مختلف، با نحوه ی سؤالات کنکور این درس متفاوت است، بسیاری از داوطلبان این درس را حذف می کنند. از طرفی منبع کاملی که تمام مباحث این درس را به طور کامل بیان کرده باشد در دسترس نمی باشد. از این رو این درس جزو بد قلق ترین دروس کنکور مکانیک است. اما در حال حاضر كتاب مدرسان شریف به خوبی توانسته منبع خوبی برای این درس باشد.
سؤالات این درس در کنکورهای سال های گذشته بیان گر این واقعیت است که سؤالات این درس یا به راحتی قابل پاسخ گویی است یا این قدر سخت است که در مدت آزمون نمی توان به آن پاسخ داد. از این رو حذف کردن این درس باعث از دست دادن چند سؤال (که تعدادشان بین 3 تا 4 تست می باشد) میشود، و این مقدار از تست ها می توانند در رتبه ی نهایی بسیار نقش پر رنگی ایفا نمایند. با توجه به مباحث مطرح شده در بالا به داوطلبان توصیه می گردد مباحث اولیه ی این درس نظیر معیارهای شکست و طراحی پیچ، پرچ، جوش، فنر و یاتاقان ها را حتماً مطالعه كنند.
سؤالات چند سال اخیر نشان داده است با مطالعه ی مباحث فوق معمولاً تمام تست ها در زمان بسیار کمی قابل پاسخگویی هستند.در کنکور امسال از مباحث معیارهای شکست سؤال طراحی نشده بود که این تقریباً کم سابقه است. از طرفی سؤالات مربوط به طراحی پیچ و فنر بسیار آسان بود. در عوض مباحث یاتاقان و چرخدنده نیازمند زمان بیشتری بود. به دانشجویان توصیه می گردد سؤالات کنکور سال های قبل در این درس را حتماً مطالعه كنند.
جامدات (مقاومت مصالح)
درس مقاومت مصالح اولین درسی است که در آن مفاهیم تغییرشکل آورده شده است. حجم بسیار بالای مباحث مطرح شده در این درس سبب شده که بیش ترین زمان را از داوطلبان کنکور مکانیک برای دروس جامداتی بگیرد. مفاهیم و فرضیات حاکم بر مسائل این درس بسیار مهم است و دانشجو باید بر فرضیات حاکم بر مسئله احاطه ی کامل داشته باشد. برای درک بیشتر مفاهیم همانند سایر دروس مهندسی نیازمند حل مسائل فراوان است. حل مسائل باید به تنهایی توسط دانشجو صورت بگیرد و نتایج در حالت های مختلف بررسی شود.
اگر این درس به خوبی مطالعه شود به راحتی می توان تمام تست های آن را پاسخ داد، این در حالی است که در درس استاتیک ممکن است سؤالات مربوط به یک فصل بسیار سخت طراحی شود و نتوان به آن پاسخ داد. بنابراین پیشنهاد می شود تمام مباحث این درس مطالعه شود. سؤالات درس مقاومت مصالح در کنکور 93 نسبتاً آسان بود و دانشجو با یک تسلط نسبی قادر به پاسخ گویی به همه ی سؤالات بود. در کنکور امسال از مباحث تغییر شکل محوری سؤال طراحی نشده بود. همچنین از مباحث جدار نازک و روش های انرژی سؤال نیامده بود.
سؤالات فصل تیرها آسان بود و هیچکدام از سؤالات این درس در کنکور امسال مشكلساز نبود. به دانشجویان برای پاسخ گویی به تمام سؤالات این درس پیشنهاد می شود که سؤالات کنکور ارشد عمران را نیز برای این درس مطالعه نمایند زیرا در بسیاری از مباحث نظیر خیز تیرها و خمش، سؤالات امسال مشابه کنکور سال های گذشته ی رشته ی عمران بود.
حرارت و سیالات
درس حرارت و سیالات شامل سه درس ترمودینامیک، مکانیک سیالات و انتقال حرارت می باشد. می توان گفت که سؤالات این سه درس تقریباً از هم مجزا بوده و به هم ارتباطی ندارند ولی در واقع دانش این سه درس کاملاً به هم وابسته است. از لحاظ بودجهبندی سؤالات، برخلاف سالهای گذشته که تقریباً ترکیب ثابت ترمودینامیک 6 سؤال، مکانیک سیالات و انتقال حرارت 7 سؤال بوده، امسال ترمودینامیک و انتقال حرارت 7 سؤال و مکانیک سیالات 6 سؤال را به خود اختصاص داده بودند. با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس ترمودینامیک می توان دریافت که برخلاف سالهای اخیر که حتماً یک تست از قسمت احتراق مطرح می شد، امسال چنین سؤالی مطرح نشده بود. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس می توان گفت که متوسط بوده و دانشجو می توانست درصد خوبی از این درس را کسب کند. در مجموع میتوان گفت سؤالات این درس نسبت به سال گذشته در یک سطح بودند.
به دانشجویان توصیه می شود که مبحث آسان روابط ترمودینامیکی را به دقت مطالعه کنند، زیرا مشاهده میشود که هر سال بدون استثناء یک سؤال نسبتاً راحت از این بخش مطرح می گردد. با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس مکانیک سیالات می توان دریافت که نسبت به دو درس دیگر این مجموعه، درس مکانیک سیالات دارای نوسان زیادی از لحاظ مطرح کردن سؤالات از بخشهای مختلف این درس است. مثلاً یک سال از مبحث جریان پتانسیل سؤال زیاد مطرح میشود، ولی سال بعد سؤالی مطرح نمیشود و… . به همین دلیل کار دانشجو در این درس نسبت به دو درس دیگر سختتر است و دانشجو باید قسمتهای گوناگون آن را به دقت مطالعه کند. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس می توان گفت که متوسط بوده و دانشجو می توانست درصد خوبی از این درس کسب کند و در مجموع سؤالات این درس نسبت به سال گذشته آسانتر بود.
با نگاهی به سؤالات سال 93 در درس انتقال حرارت می توان دریافت که برخلاف سالهای قبل که یک تست از قسمت تشعشع مطرح می شد ولی امسال دو سؤال مطرح شده بود و همچنین از جریان داخلی و مبدلهای حرارتی سؤالی مطرح نشده بود. در کل از لحاظ درجه سختی سؤالات این درس، می توان گفت که این درس از لحاظ سختی، متوسط بوده و دانشجو می توانست به همه سؤالات این بخش پاسخ دهد و در مجموع سؤالات این درس نسبت به سال گذشته آسانتر بود. در درس انتقال حرارت چون حدود نیمی از سؤالات بصورت مفهومی مطرح می شوند، دانشجو بایستی با دقت و مطالعه فراوان به عمق مطالب این درس دست پیدا کند.
بیومکانیک عمومی ۱ و۲
نظر به اینکه کنکور کارشناسی ارشد در رشته مهندسی پزشکی آنچنان که باید و شاید جا نیفتاده است و آزمون منسجم و منابع کنکوری مناسب در این رشته خیلی گسترده نیست، بنابراین در سؤالات کنکور نیز نظم کافی دیده نمیشود. در سالهای اخیر با توجه به تلاش مؤسسه مدرسان شریف در ایجاد آزمون منسجم و ایجاد منابع کنکوری کافی، کنکور نیز نظم بیشتری یافته و سؤالات بیشتر به سمت سؤالات مفهومی سوق یافتند. در کنکور کارشناسی ارشد سال 93 مطابق سالهای گذشته تعداد 6 سؤال از نام ماهیچهها و استخوانها مطرح شده بود.
در کنار این سؤالات 7 سؤال محاسبهای در ارتباط با آنالیز سینماتیکی و سینتیکی بدن و محاسبه مرکز جرم و نیروی ماهیچهها آورده شده بود، که در مقایسه با سال 92 شاهد كاهش تعداد سؤالات محاسبهای بودیم. اما 7 سؤال باقی مانده مربوط به مفاهیم بیومکانیکی در ارتباط با بیومکانیک عمومی که بیشتر از مباحث مربوط به بیومکانیک 2 مطرح شده است. برای کسب آمادگی کافی و گرفتن امتیاز مناسب در آزمون میبایست مباحث مربوطه با دقت زیادی مورد بررسی قرار بگیرند و مباحث مربوط به هر سؤال از کتابهای مرجع مشخص شده كامل مطالعه شوند.
امید است که کیفیت سؤالات سال به سال روند رو به رشد خود را ادامه داده و سؤالات به نحوی باشند، که بتواند ارزیابی مناسبی از مهارت علمی شرکتکنندگان در کنکور را ارزیابی کند. برای موفقیت در آزمون همانطور که اشاره شد افزایش مهارتهای محاسباتی و درک مسئله بسیار میتواند مؤثر باشد. تمرین بیشتر و خواندن عمیق مباحث نیز از جمله نکات کلیدی در احراز موفقیت است.
دروس پایه پزشکی
برخلاف اکثر دروس مطرح شده در کنکور مهندسی مکانیک، در دروس پایه پزشکی ماهیت حفظی سؤالات بر جنبه مفهومی آنها غالب است. به همین دلیل میتوان با نگاهی اجمالی به سؤالات سالهای گذشته، مباحث با اهمیت را شناسایی کرد و با توجه به اهمیت هریک از مباحث برای مطالعه آنها برنامهریزی کرد. اما این روال در آزمون 93 اندکی جابجا شده است، به این ترتیب که از بعضی مباحث مهم سؤالات بیشتری مطرح شده و از برخی دیگر از مباحث سؤالی طرح نشده است.
همچنین آنچه در روند سؤالات آزمون کارشناسی ارشد 93 به چشم میخورد، وجود 2 سؤال متفرقه است که به نظر بنده حتی با مطالعه دقیق همه مباحث موجود در سه کتاب فیزیک پزشکی، آناتومی و فیزیولوژی قابل پاسخگویی نبودند. بخش آناتومی و فیزیولوژی عضلات از جمله مباحثی است که بسیار مورد توجه طراحان تستهای کنکور میباشد و حتی تغییر در نوع سؤالهای کنکور که در چند سال اخیر مشهود است، باعث نشده که سؤالات این مبحث کاهش یابد. در سؤالات 93 آنچه اندکی با روند کلی در تغییرات آزمون کارشناسی ارشد متفاوت است، این است که همه سؤالات به سمت مفهومیتر شدن پیش نرفتهاند، به این معنی که بعضی از سؤالات مفهومیتر و بالطبع مستلزم مطالعه عمیقتر مباحث بوده،
اما در نقطه مقابل تعدادی سؤال کاملاً حفظی و بدون هرگونه نکته مفهومی نیز در این آزمون به چشم میخورند. در سؤالات این درس نمیتوان مرزی میان سه دانش مورد ارزیابی (آناتومی، فیزیولوژی و فیزیک پزشکی) قائل شد و ممکن است تستی طرح گردد که به دانش هر سه زمینه نیاز داشته باشد. بنابراین به داوطلبان سالهای آینده کنکور توصیه اکید میگردد که به هنگام مطالعه یک مبحث، به عنوان مثال: قلب، موضوع را به صورت جامع و در هر سه زمینه آناتومی فیزیولوژی و فیزیک پزشکی بخوانند تا بتوانند ادراک کاملی از آن بخش بدن داشته باشند و بتوانند به سؤالات ترکیبی نیز پاسخ دهند.
دینامیك و ارتعاشات
مباحث درس دینامیك و ارتعاشات شامل چهار بخش دینامیك، ارتعاشات، دینامیك ماشین و كنترل اتوماتیك میباشد. این درس نیز همانند سایر دروس كنكور، سال به سال به سمت مفهومیتر شدن پیش رفته است، به خصوص در سالهای اخیر با كاهش تعداد سؤالات هر درس و حجیم بودن مطالب این چهار درس، این موضوع اهمیت بیشتری به خود گرفته است و سؤالات سال 93 نسبت به سال گذشته از مباحث جدیدی طرح شدهاند و به طور مثال سؤالات دینامیك ماشین امسال با سال 92 كاملاً تفاوت دارند و سؤالات تقریباً حفظی در سؤالات سال 93 نیز گنجانده شده است. همچنین از سؤالات آزمونهای سالهای گذشته نیز در مباحث استفاده شده است كه نشانگر لزوم مطالعه دقیق سؤالات كنكورهای سالهای گذشته دانشگاه سراسری و آزاد میباشد.
همچنین سبك طراحی سؤالات نیز تغییر كرده است و با الهام از كتابهای آموزشی مرجع و تغییر جزئی سؤالات آنها و تركیب كردن مفاهیم دروس، امتحان قابل قبولی برای كنكور انتخاب شده است. از آنجا كه مباحث دروس دینامیك ارتعاشات و كنترل معمولاً به طور سلسله مراتبی و با یك توالی منطقی تكامل پیدا میكنند، به این معنا كه مباحث هر فصل وابسته به فصول قبل است و برای تسلط بر تمامی آنها، دانستن موضوعات قبلی و تسلط بر آنها ضروری میباشد. بر همین اساس، هر سؤال معمولاً به طور طبیعی، تركیبی از چندین مبحث را در خود دارد و به همین دلیل، شاید جداسازی سؤالات برحسب سرفصل به دلیل حجم بالای مطالب، كاری منطقی نباشد.
ریاضی عمومی 1 و 2
خوشبختانه درس ریاضی عمومی 1 جزو دروسی است كه داوطلبان معمولاً مشكل چندانی با آن نداشته و به راحتی آن را مطالعه میكنند. با توجه به اینكه مباحث این درس در سایر دروس دیگر به عنوان پیشنیاز به حساب میآیند، بنابراین لازم است كه مطالعه آن حتماً در برنامه داوطلبان قرار گیرد.
نیمه اول كتاب (توابع، مشتق، انتگرال) علاوهبر اینكه در دروس دیگر مورد نیاز هستند، جزو مباحثی هستند كه همیشه از آنها تستهایی طرح میشود. نیمه دوم در بعضی سالها، تستهای كمتری را در كنكور سراسری شامل میشود، اما یادگیری آنها در كنار نیمه اول در دروس دیگر مثل معادلات دیفرانسیل و ریاضی مهندسی تقریباً لازم به نظر میرسد.
نكته مهم در پاسخگویی به سؤالات ریاضی عمومی 1 حل تستهای متنوع و فراوان میباشد، امری كه در دروس دیگر نیز لازم است اما در این درس بیشتر به چشم میآید. از مطالب با اهمیت در ریاضی عمومی 2 میتوان به توابع چند متغیره و انتگرال آنها اشاره كرد، كه هر ساله سؤالات زیادی از آنها مطرح بوده است. بعد از آنها میتوان رویهها و انتگرال روی مسیرها یا سطوح را نام برد. مطلب مربوط به هندسه تحلیلی و جبر خطی نیز در سالهای اخیر كمتر مورد توجه طراحان بوده است و به نظر میرسد كه فراموش كردهاند. چنین موضوعی نیز جزو مباحث درس ریاضی عمومی 2 میباشد.
ریاضیات مهندسی
یكی از درسهایی كه همه ساله گروهی از داوطلبان رشته مهندسی مكانیك با آن مشكل اساسی داشته و در بعضی مواقع جزو اولین درسهایی است كه آن را حذف كرده و در برنامه مطالعاتی خود قرار نمیدهد، درس ریاضیات مهندسی است. دلیل آن هم این است كه به دلیل اجباری نبودن این درس در بعضی دانشگاهها، گروهی از داوطلبان آن را پاس نكرده و برایشان تازگی دارد، در نتیجه ترجیح میدهند در مدتی كه برای آمادگی آزمون سراسری وقت دارند، خود را درگیر آن نكنند. اگر كتاب ریاضیات مهندسی را به دو نیمه تقسیم كنیم:
- نیمه اول آن (مخصوصاً توابع مختلط و نگاشتها) از مطالب آسانتری تشكیل شده است. خواندن این فصول برای داوطلبینی كه میخواهند در وقت كم مطالب آسانتری یاد بگیرند كاملاً مناسب است؛ اما باید تذكر داد كه هر ساله این قسمت از كتاب تستهای كمتری از آزمون را به خود اختصاص داده است (دو تست از شش تست آزمون 93 و یك تست از هفت تست آزمون 92 است).
- ماجرای نیمه دوم (مخصوصاً سری فوریه و معادلات با مشتقات جزئی) كاملاً برعكس میشود. این قسمت از كتاب از سطح بالاتری برخوردار بوده و طبیعتاً وقت بیشتری از داوطلب میگیرد. اما داوطلبان با تسلط بر این قسمت از كتاب مطمئن خواهند بود كه آمادگی لازم برای پاسخگویی به بیشتر سؤالات این درس را خواهند داشت. بنابراین چه در صورت كمبود وقت و چه در صورت داشتن وقت كافی، بهتر است این نیمه را دریابند.
ساخت و تولید
خب خدا را شکر! بالاخره در طرح سؤالات ساخت و تولید تا حد زیادی به منابع متداول بسنده شد و از آوردن سؤالات عجیب و غریب در این آزمون خودداری گردید! شاید به وضوح نتوان گفت که این آزمون از آزمونهای سالهای گذشته آسانتر بوده است، اما همین که سؤالات نسبت به سالهای قبل از استاندارد بالاتری برخوردار بودند باعث دلگرمی و اطمینان خاطر داوطلبان شد.
شاید یکی از ایرادهایی که بتوان به کنکور ساخت و تولید وارد کرد این است که داوطلبان باید هشت درس تخصصی که در طول چهار سال میگذرانند را مطالعه کنند تا فقط به بیست سؤال از این هشت درس پاسخ دهند و همین موضوع باعث سنجش غیر واقعی داوطلبان شود، زیرا که به طور متوسط از هر درس دو یا سه سؤال خواهد آمد که مسلماً خواندن یک کتاب کامل برای پاسخگویی به دو سؤال چندان عادلانه به نظر نمیرسد.
اما نکته جالبی که در آزمون امسال وجود داشت این بود که سؤالاتی که در چند درس مهم مطرح شده بودند، پیرامون یک موضوع خاص در آن درس میچرخیدند که معمولاً جزو موضوعات متداول و پرتست بودند و به دلیل تنوع تستی کمتر در آزمون امسال، داوطلبان آرامش خاطر بیشتری در حین پاسخگویی به سؤالات داشتند. به طور کلی اگر داوطلبان در آزمون امسال نیمه اول هر کتاب را میخواندند میتوانستند به همه سؤالات پاسخ دهند، اما مسلماً هیچ وقت نباید چنین کاری انجام دهند! حال به صورت جدا به تحلیل دروس میپردازیم:
ماشینکاری: در این درس سه مسأله از فرآیند تراشکاری برای محاسبه زمان و توان برادهبرداری مطرح شده بود که جزو مسائل آشنا برای داوطلبان است. دو سؤال از این سؤالات هم کاملاً شبیه به هم و فقط با عددهای متفاوت بودند!
علم مواد:گاهی به داوطلبانی که در این درس کمبود وقت دارند توصیه میشود که حداقل فصل مربوط به ساختارهای کریستالی را مطالعه کنند. در آزمون امسال سه سؤالی که در این درس مطرح شده بودند کاملاً مربوط به همین فصل بوده که مسلماً این امر خوشحالی زیادی برای این گروه از داوطلبان داشته است!
قالب پرس:استثنائاً در این درس کمی سبک سؤالات جدیدتر بود. هر سه سؤال مربوط به کلیات قالبها و همچنین پرسهای مورد استفاده بود و کمتر به جزئیات فرآیندهای پرس (برش، خم و کشش) پرداخته شده بود. در حالی که در سالهای قبل معمولاً از آنها سؤالات بیشتری مطرح میشد.
ماشینهای کنترل عددی: دو سؤال در این درس از مبحث برنامهنویسی که همیشه هم مطرح بوده، طرح شده است. البته سؤال سوم کمی فرق داشته و به جای اینکه شماره کد مربوطه بیان شود، نام آن آورده شده است. اما در هر صورت صرفاً آشنایی با جیکدهای فرزکاری، توانایی پاسخگویی به هر سه سؤال را به داوطلب داد.
اندازه گیری: باز هم یکی از سؤالاتی که در این درس مطرح شده است از سؤالات آماری است. موضوعی که شاید در بعضی دانشگاهها به دانشجویان تدریس نشود. اما مثل اینکه کمکم باید این مبحث را به عنوان یکی از بحثهای پرکاربرد درس اندازهگیری و جزو جدانشدنی آن به حساب آورد.
تولید مخصوص: یک سؤال از فرآیند اسپارک آمده که در بسیاری از سالها از این فرآیند سؤال مطرح شده است. تقریباً دیگر میتوان نام درس تولید مخصوص را داخل پرانتز اسپارک نامید! یک سؤال دیگر هم از جوشکاری با اشعه الکترونی مطرح شده است که باعث اعتراض بعضی داوطلبان شده که چرا از جوشکاری سؤال آمده است. در پاسخ باید گفت که این سؤال ربطی به درس جوشکاری نداشته و کاملاً از مباحث تولید مخصوص بوده و آمدن آن در کنار سؤال اسپارک نیز تأییدکننده همین موضوع است.
هیدرولیک و نیوماتیک: سه سؤالی که در این درس آمده است از محاسبات مربوط به نیروها و فشارهای هیدرولیکی بوده که چندان سؤالات مشکلی هم نبودهاند و داوطلبان نیاز کمتری به توانایی تحلیل مدار داشته که در سالهای قبل بیشتر از آنها سؤال مطرح بوده است. اما در هر صورت همیشه توصیه میشود که داوطلبان در این درس تحلیل مدارهای هیدرولیکی را به خوبی فراگیرند.
مدیریت تولید: تقریباً هر ساله به دلیل آشنایی کمتر داوطلبان ساخت و تولید با درس مدیریت تولید، تقریباً نیمی از داوطلبان این درس را مطالعه نمیکنند. امسال هیچ سؤالی از این درس نیامده که باعث خوشحالی این گروه از داوطلبان شده است. این اتفاق در بعضی سالهای گذشته نیز رخ داده است، به گونهای که درس مدیریت تولید تنها درسی بوده که ممکن است از آن سؤالی در آزمون سراسری طرح نشود. البته امیدواریم تکلیف این درس کاملاً مشخص شود که یا از آزمون سراسری حذف شود یا آمدن سؤال از آن مثل بقیه درسها حتمی باشد که زحمات گروهی از داوطلبان هدر نرود.
معادلات دیفرانسیل
معادلات دیفرانسیل جزو دروسی است كه اهمیت فصول مختلف در آن برای طرح سؤال در سالهای مختلف تقریباً یكسان است، موضوعی كه برای كنكور امسال نیز كاملاً به چشم میخورد. حجم زیادی از تستهای هر سال را حل معادلات مرتبه اول و دوم (دو فصل اولیه) تشكیل میدهند. درصد كمتری از تستها نیز از بقیه فصول برحسب تصادف طرح میشوند.
به عبارت دیگر تسلط بر چهل درصد مطالب كتاب امكان پاسخگویی به بیشتر از هفتاد درصد تستها را به داوطلب میدهد. در این درس در گذشته شاید تستهای بیشتری را ممكن بود از طریق جایگذاری حل كرد، اما با غنی شدن بانك سؤالات سازمان سنجش و افزایش تبحر طراحان سؤال، داوطلبین باید امید كمتری به این روش داشته باشند و مجبور هستند برای پاسخگویی تسلط كافی بر مطالب پیدا كنند.