جامدات (استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزاء)
به طور کلی سطح سؤالات در بخش جامدات قدری نسبت به کنکور 96 آسانتر بوده است. دروس مقاومت و طراحی اجزا همانند سال گذشته است اما درس استاتیک قدری آسانتر است. سؤالات مطرح شده در کنکور امسال پراکندگی متفاوتی نسبت به سالهای گذشته داشته است. یک سؤال از درس طراحی اجزا کم شده است و به درس مقاومت افزوده گشته است. همچنین سعی شده است که چینش سؤالات نیز تغییر کند.
به این معنا که سؤال شماره نود که آخرین سؤال مجموعه جامدات است از درس استاتیک طرح شده است. این یعنی چینش سؤالات مطابق با گذشته که ترتیب دروس رعایت میشد، نبوده است. سطح سؤالات استاتیک نسبت به سال قبل یعنی کنکور 96 قدری آسانتر بوده است. در بخش مقاومت سطح سؤالات طراحی شده به طور کلی مشابه با سال گذشته بوده است. در بخش طراحی اجزا سطح سؤالات مطرح شده مشابه سال گذشته بوده است.
حرارت و سیالات
این مجموعه خود به سه درس مکانیک سیالات، ترمودینامیک و انتقال حرارت تفکیک میشود که مجموعاً از آنها 20 سؤال در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک مطرح میشود که معمولاً درس انتقال حرارت دارای سؤالات کمتری نسبت به ترمودینامیک و مکانیک سیالات در کنکور کارشناسی ارشد می باشد. در کنکور امسال 7 تست از درس مکانیک سیالات، 7 تست از ترمودینامیک و 6 تست از انتقال حرارت طراحی شده بود. در دیگر سالها هم روال طراحی تست با اندکی تغییر به همین ترتیب می باشد. در زیر منابع معرفی شده ی سازمان سنجش برای بخش حرارت و سیالات را مشاهده می کنیم که انتشارات مدرسان شریف نیز سعی نموده است با جمع آوری گزیده ی سؤال ها و پوشش تمامی مباحث، کتابی جامع برای گروه حرارت و سیالات ارائه نماید.
ترمودینامیک:
مبحث اصلی این درس شامل قانون اول و دوم ترمودینامیک است که معمولاً هر سال یک یا دو سؤال از آن طرح می شود. قانون اول وجود خاصیتی از سیستم ترمودینامیکی به نام انرژی داخلی را بیان میکند و قانون دوم به دو خاصیت سیستم، دما و آنتروپی، مربوط است. مبحث آنتروپی و برگشت ناپذیری واکنش ها هم از جمله مباحثی است که در سالیان اخیر پای ثابتی در میان تست های کنکور داشته است . در کنکور 97 از مباحث قانون اول و دوم و همچنین آنتروپی روی هم 4 تست طراحی شده است. مبحث تهویه بخار مطبوع نیز از مسائلی است که هر دو سال یک بار معمولا از روی آن سؤال طراحی می گردد، همانطور که دیده می-شود بر خلاف سال 96 یک سؤال از آن در سال 97 آمده است (معمولا یک سؤال از روابط ترمودینامیکی یا تهویه مطبوع انتخاب می گردد).
همچنین سیکلهای ترمودینامیکی در سالیان اخیر حتما حداقل یک سؤال از آن آمده است، که در سال 97 شامل یک سؤال بود. احتراق و واکنش های شیمیایی هم در سالیان اخیر به صورت ثابت در کنکور سهم یک سؤال را داشته است. در کنکور سالیان اخیر و همچنین امسال، سؤال مطرح شده از این مبحث به صورت مفهومی بوده و بنابراین شناخت مفاهیم این مبحث بسیار با اهمیت می باشد. مقایسه کنکور 96 و 97 در درس ترمودینامیک نشان می دهد که سطح سؤالات هر دو سال تقریباً یکسان میباشد. سیالات: در سؤالات کنکور 97 بر خلاف سال 96 از مبحث توربوماشین سؤالی طرح نشده بود. (البته یک سؤال به صورت غیر مستقیم به آن ارتباط دارد).
همچنین مطابق معمول هر سال، از مبحث استاتیک سیالات سؤال طرح شده که اهمیت این مبحث مهم و ساده را نشان می دهد. لایه مرزی نیز مانند مبحث توربوماشین بر خلاف سال گذشته سهمی در سؤالات نداشته است. از مبحث خواص سیال (لزجت) یک سؤال طراحی شده است. همچنین طبق معمول هر سال از مباحث جریان پتانسیل سؤالاتی در کنکور مطرح میشود که اهمیت فوق العاده این مبحث ساده و کاربردی را نشان می دهد. تجزیه و تحلیل جریان سیالات که در سال گذشته سهمی نداشت با داشتن دو سؤال (59 و 62) اهمیت بالایی در سال 97 داشته است. در مجموع با بررسی سؤالات درس سیالات کنکور 96 و 97 میتوان گفت سؤالات این بخش در سال 97 به نسبت ساده تر طراحی شده است.
انتقال حرارت:
در کنکور کارشناسی ارشد، معمولاً هر سه حالت انتقال حرارت اعم از هدایتی، جابجایی و تشعشع نقش دارند. مفاهیم این درس دارای گستردگی کمی بوده و در نتیجه تعداد تست های آن نسبت به سیالات و ترمودینامیک کمتر می باشد. سؤال 67 ساده ترین سؤال این آزمون از مبحث پین ها که مبحثی مفهومی است، می باشد. دو سؤال 66 و 70 نیز به ترتیب از مباحث هدایتی و تشعشعی بوده که پای ثابت سؤالات انتقال حرارت می باشند. 3 سؤال دیگر این بخش به صورت تست های ترکیبی از بخش انتقال حرارت جابه جایی با بخش های جریان روی صفحه ی تخت، روی لوله و درون لوله می باشد که معمولاً مشکل ترین سؤالات قابل طرح در این درس بوده و در کنکور امسال هم این رویکرد در طراحی تست وجود داشته است.
مقایسه کنکور 97 با کنکور سالهای اخیر بیانگر این است که سؤالات این بخش در کنکور 97 تا حدودی دشوارتر طراحی شده اند. مقایسه کلی حرارت سیالات کنکور 96 و 97 : با مرور سؤالات سالهای اخیر کنکور کارشناسی ارشد، مباحث مهم کنکور که هر سال سهم قابل توجهی در کنکور دارند، مشاهده گشت. با نگاهی دقیق میتوان به این مسأله پی برد که کنکور سال 97 به لحاظ طرح سؤال از فصول مختلف، از پراکندگی کمتری برخوردار بود و از حالت استاندارد کمی فاصله داشت. البته در مجموع سطح سؤالات کنکور 97 مفهومی تر و دارای محاسبات کمتری بوده است و بررسیها بیانگر این است که سؤالات به ویژه در بخش ترمودینامیک و سیالات دارای سطح دشواری کمتری نسبت به سال 96 بوده است.
دینامیک و ارتعاشات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 تعداد سؤالات تمام دروس مهندسی مکانیک نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. مباحث درس دینامیك و ارتعاشات شامل چهار بخش دینامیك، ارتعاشات، دینامیك ماشین و كنترل اتوماتیك میباشد. از لحاظ بودجهبندی از درس دینامیک 5 سؤال طرح شده (دینامیک ذرات 1 سؤال، سینماتیک اجسام صلب 2 سؤال، دینامیک اجسام صلب 2 سوال)، همچنین از درس ارتعاشات 5 سؤال (ارتعاشات آزاد سیستمهای دو درجه آزادی و ارتعاشات اجباری به ترتیب 4 و 1 سؤال)، از درس دینامیک ماشین (سینماتیک مکانیزمها 1 سؤال، اثرات ژیروسکوپی و چرخ طیار 2 سؤال، چرخدنده 2 سؤال) و از درس کنترل اتوماتیک (خطای حالت ماندگار و پایداری 2 سؤال، تابع تبدیل 1 سؤال، سیستمهای درجه دوم 1 سؤال و ماتریس فضای حالت 1 سؤال) 5 سؤال مطرح شده است.
نکته مهمی که در سؤالات کنکور کارشناسی ارشد مکانیک به چشم میخورد این است كه در دروس دینامیک و ارتعاشات، برخلاف دیگر درسهای رشته مکانیک، از برخی مباحث پرتکرار سالهای گذشته (مانند مبحث درجه آزادی و ارتعاشات یک درجه آزادی)، سؤال طرح نشده بود و یا از بعضی مطالب که در سالهای گذشته به ندرت سؤال طرح میشد، امسال سؤال طرح شد (مانند تابع تبدیل سیستم های الکتریکی) و البته تعداد سؤالات تکراری نسبت به سال 96 کمتر بود ولی هنوز تعدادی سؤال تکراری یا مشابه کنکورهای اخیر دیده می شود و از سوالات بسیار جدید و مفهومی و کلیدی استفاده شده است.
این دروس نیز همانند سایر دروس كنكور، هر سال به سمت مفهومیتر شدن پیش میروند، به خصوص در سالهای اخیر با كاهش تعداد سؤالات هر درس و حجیم بودن مطالب این چهار درس، این موضوع اهمیت بیشتری به خود گرفته است و سؤالات سال 97 نسبت به سال گذشته از مباحث جدیدی طرح شدهاند، به طور مثال سبک سؤالات دینامیک امسال با سال 96 كاملاً تفاوت داشت. از طرف دیگر حجم محاسبات عددی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده بود. در کنکور امسال سؤالاتی مشابه سؤالات آزمونهای سالهای گذشته نیز مطرح شده است كه نشانگر لزوم مطالعه دقیق سؤالات كنكورهای سالهای گذشته دانشگاه سراسری و آزاد میباشد.
همچنین سبك طراحی سؤالات نیز تغییر كرده است و با الهام از كتابهای آموزشی مرجع و تغییر جزئی سؤالات آنها و تركیب كردن مفاهیم دروس، سؤالات قابل قبولی برای كنكور انتخاب شده بود. از آنجا كه مباحث دروس دینامیك ارتعاشات و كنترل معمولاً به طور سلسله مراتبی و با یك توالی منطقی تكامل پیدا میكنند، به این معنا كه مباحث هر فصل وابسته به فصول قبل است و برای تسلط بر تمامی آنها، دانستن موضوعات قبلی و تسلط بر آنها ضروری میباشد. بر همین اساس، هر سؤال معمولاً به طور طبیعی، تركیبی از چندین مبحث را در خود دارد و به همین دلیل، شاید جداسازی سؤالات برحسب سرفصل به دلیل حجم بالای مطالب، كار منطقی نباشد.
در سال 97 سؤال متفرقهای كه با خواندن دقیق و كامل مباحث قابل پاسخگویی نباشد، مطرح نشده بود. به نظر میرسد در مجموع، سؤالات دینامیک امسال دشوارتر از سالهای گذشته بود. چیدمان سؤالات، منطقی و از مباحث اصلی بود. در سؤالات بقیه دروس تفاوت چشمگیری نسبت به کنکور سال گذشته وجود نداشت.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات زبان سال 97 رشتهی مهندسی مکانیک همانند سالهای پیشین به دو بخش زبان عمومی و تخصصی تقسیم شده است که هر کدام 15 سؤال را به خود اختصاص دادهاند. حال به توضیحات مربوط به دو بخش به طور جداگانه میپردازیم:
بخش اول: زبان عمومی درس زبان انگلیسی عمومی دارای 15 سؤال بود که بخش اول آن شامل 10 سؤال از واژگان و بخش دوم شامل 5 سؤالCloze Test بود. سؤالات واژگان امسال از لحاظ سطح دشواری در حد متوسط میباشند و همانطور که مشاهده مینمایید، همیشه این بخش نیازمند دایرهی قوی لغات میباشد و از آنجایی که جاهای خالی موجود در همین بخش معمولاً گزینههای مشابه به هم دارند باید دقت کافی داشت که خود کلمهی مورد نظر به طور دقیق در پاسخ استفاده شود نه معانی نزدیک به آن. بنابراین با توجه به این توضیحات باید داوطلبان کتب لغات مربوطه و کتاب زبان مدرسان شریف را مورد مطالعه قرار دهند.
بخش دوم: زبان تخصصی سوالات این بخش از 3 متن که هر کدام 5 سوال به خود اختصاص داده بودند تشکیل شده بود که از سطح نسبتاً دشواری برخوردار بودند. اما داوطلبان با داشتن دایره لغات تخصصی بالا میتوانستند درصد خوبی کسب نمایند و توصیه به داوطلبان این است که درس زبان را حذف نکنند.
ساخت و تولید
با توجه به حذف 3 درس از 8 درس باکس ساخت و تولید، توزیع سؤالات این درس در هاله ای از ابهام بود. اما همانطور که انتظار می رفت. سؤالات به طور مساوی بین 5 درس باقیمانده تقسیم شد. البته این نشان دهنده ی آن است که طراحان درس جوشکاری را به عنوان یکی از زیر مجموعه های درس تولید مخصوص در نظر می گیرند. در درس ماشین ابزار، عمده سؤالات از مفاهیم پایه ای و اصلی مطرح شده-اند و به نکات و مسائل فرعی پرداخته نشده بود.
در درس قالب پرسی نیز تمامی سؤالات تکراری بودند و داوطلب با اندکی تسلط قادر به پاسخگویی به تمامی سؤالات این درس بود. با اینکه سؤالات درس علم مواد و تولید مخصوص بسیار ساده بودند اما نیازمند مطالعه دقیق متن دروس و داشتن دیدگاه شهودی نسبت به مفاهیم هستند. تنها سؤالات تحلیلی مطرح شده مربوط به درس هیدرولیک و نیومانیک بودند که تمامی مفاهیم آنها در سال های گذشته هم دیده شده است .عملاً سؤالات سال 97 بسیار ساده بودند و فاقد هرگونه نوآوری و نکته هستند در نتیجه انتظار می رود داوطلبین به درصدهای بسیار بالایی دست یابند.