جامدات (استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزاء)
در مجموع سؤالات استاتیک سال 98 پیچیدگی کمتری نسبت سؤالات سال 97 داشتند. از 6 سؤال استاتیک 3 سؤال از تعادل و 2 سؤال از خواص سطوح و 1 سؤال از تیر و کابل بود. مشابه سؤالات 71، 73 و 74 در کنکورهای سال قبل و آزمونهای مدرسان شریف به کرات آمده است و داوطلبان میتوانستند به راحتی به این سوالات پاسخ دهند. سؤال 72 تست نوآوری بود و سختترین سؤال استاتیک امسال به حساب میآمد. سؤال 75 و 76 تست نوآوری بود ولی حل آن به نکتهی خاصی نیاز نداشت و به راحتی قابل حل بود. در باکس مقاومت مصالح نیز سؤالات سال 98 در سطحی سادهتر از سؤالات سال 97 طراحی شده بودند و در کل 8 سؤال را به خود اختصاص داده است.
سؤالات 77 و 78 از مبحث کرنش که در سطحی متوسط طراحی شده بودند و مشابه آنها در کنکورهای سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده بود. سؤال 79 نیز در سطحی متوسط از مبحث خمش بود که مشابه آن بارها در کنکورهای سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده است و اما سؤالات 80 و 84 از مبحث تنش در سطحی سخت و کاملاً نوآورانه و همچنین سؤالات 81 و 83 نیز به ترتیب از مباحث خمش و انرژی در سطحی متوسط رو به بالا و کاملاً نوآورانه طراحی شده بودند و سؤالات 79 و 82 که به ترتیب در برگیرنده مباحث خمش و کرنش بودند در سطحی سخت طراحی شده بودند امّا شبیه به آنها در کنکورهای سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده بود.
6 سؤال باقیمانده مربوط به بخش طراحی اجزا که باز هم همانند باقی سؤالات این باکس سطحی سادهتر از سال 97 داشتند. سؤال 85 از مبحث طراحی دینامیکی و خستگی سؤالی ساده و برگرفته از سؤالات سالهای قبل بود. همچنین سؤالات 86 و 90 که به ترتیب از مباحث پیچ و فنر بودند در سطحی متوسط طراحی شده بودند که اگر داوطلب در آزمونهای مدرسان شریف شرکت کرده بود و یا سؤالات سالهای قبل را مطالعه کرده بود به راحتی میتوانست به این سؤالات پاسخ دهد. و در نهایت سؤالات 88، 89، 87 که در 3 سطح ساده، متوسط و سخت از مباحث چرخدنده، کلاچ و پیچ طراحی شده بودند، دارای نوآوری و داوطلب را به چالش میکشیدند.
حرارت و سیالات
6 سؤال حرارت و سیالات از بخش ترمودینامیک بود که 2 سؤال از قانون اول، 2 سؤال از برگشت ناپذیری و آنتروپی،1 سؤال سیکل توان و تبرید و 1 سؤال از احتراق آمده بود. در مجموع سؤالات ترمودینامیک نسبت سال 97 پیچیدگی کمتری داشتند و پاسخ به آنها نیازمند نکتهی خاصی نبود. سؤال 51 نوآوری بود و پاسخ به آن به یک محاسبات ساده نیاز داشت. سؤال 52، 53 و 54 به کرات در آزمونهای سراسری سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده است. سؤال 55 نوآوری است و سطح سؤال متوسط است ولی نکته خاصی نداشت.
سؤال 56 در کنکورهای سالهای قبل آمده است و سختترین سؤال ترمودینامیک امسال به حساب میآید. 8 سؤال از بخش سیالات آمده بود که 1 سؤال از استاتیک سیالات، 2 سؤال از تجزیه و تحلیل جریان سیالات، 2 سؤال از جریان، 1 سؤال از توربو ماشین، 1 سؤال از جریان پتانسیل و 1 سؤال از جریان سیال تراکمپذیر بود. در مجموع سطح سؤالات سیالات امسال از سال 97 سادهتر بود. سؤال 57 سؤالی نسبتاً سخت بوده و مشابه آن در کنکور سراسری سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده است. سؤال 58 متوسط بوده و نوآوری میباشد. سؤال 59 ساده بوده و در کنکورهای سراسری سالهای قبل آمده است. سؤال 60 ساده بوده و نوآوری میباشد. سؤال 61 متوسط بوده و مشابه آن در کنکورهای سراسری سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف به کرات آمده است.
سؤال 62 و 64 دارای سطحی متوسط و نوآوری میباشد. سؤال 63 حفظی بوده و نوآوری میباشد. و در نهایت 6 سؤال باقیمانده از انتقال حرارت بوده است که 1 سؤال از انتقال حرارت هدایتی گذرا، 4 سؤال از انتقال حرارت جابهجایی و 1 سؤال از تشعشع بوده است. سطح سختی سؤالات انتقال حرارت سالهای 97 و 98 به یک اندازه بود. سؤال 65 متوسط و نوآوری میباشد. سؤال 66 دارای سطحی سخت بوده اما مشابه آن در کنکورهای سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده است. سؤال 67 آسان و نوآوری میباشد. سؤال 69 سخت بوده و نوآوری میباشد. سؤال 68 و 70 نیز مشابه آنها در کنکورهای سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمدهاست و دارای سطحی متوسط میباشند.
دینامیک و ارتعاشات
در باکس دینامیک و ارتعاشات در کنکور امسال بخش دینامیک 5 سوال را به خود اختصاص داده بود که سطح آنها سادهتر از سوالات کنکور سال 97 بوده است. سوال 91 سطحی متوسط و دارای نوآوری، سوال 92 با سطحی ساده و نوآوری طراحی شده بودند. سوال93 و 94 دارای سطحی متوسط که مشابه آن در کنکور سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده است. سوال 95 در سطحی سخت و کاملا نوآوری طراحی شده بود. در کنکور امسال بخش ارتعاشات 5 سوال را به خود اختصاص داده بود که از نظر سطح با سوالات آزمون 97 برابری میکرد.
سوالات 96، 98، 99 و 100 در سطحی ساده و یا متوسط طراحی شده بودند که شبیه به آنها در کنکورهای سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف بارها و بارها تکرار شده بود و داوطلبان میتوانستند به راحتی به این سوالات پاسخ دهند. تنها سوال 97 نوآوری و دارای سطحی متوسط بود. در کنکور امسال بخش دینامیک ماشین نیز 5 سوال را به خود اختصاص داده بود که بیشتر سوالات در سطحی سخت و با نوآوری طراحی شده بودند و تنها سوال 105 سوالی ساده بود که مشابه آن در کنکورهای سالهای گذشته و آزمونهای مدرسان شریف به چشم میخورد.
5 سؤال نیز از بخش کنترل در کنکور امسال دیده میشد که سطح آن از سال 97 سختتر بود. سؤال 106 و 108 دارای سطحی متوسط بوده و نوآوری میباشند. سؤال 107 سخت بوده و نوآوری میباشد. سؤال 109 و110 متوسط بوده و مشابه آن در آزمون سراسری سالهای قبل و آزمونهای مدرسان شریف آمده است.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است. 15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال مییباشد. بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند 504، واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد.
در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند. بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. در صورتی که داوطلبی برای مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخگویی انتخاب کند.
ساخت و تولید
در سال 98 سؤالات آزمون کارشناسی ارشد در درس ساخت و تولید بدون تغییر ساختاری نسبت به سال 97 طراحی شدهاند. تعداد و قالب سؤالات کاملا از استاندارد سالهای گذشته پیروی نموده است. البته حجم زیاد اشتباهات علمی و وجود مباحث سلیقهای کار را برای داوطلبان مشکل کرده است. سؤالات در درس ماشینابزار کاملاً تکراری و فاقد نوآوری بودند. با توجه به وجود یک سؤال غلط و یک سؤال حفظی که از استانداردهای فنی طراحی شده بود میتوان سؤالات این درس را تا حدی غیراستاندارد در نظر گرفت.
البته سطح سؤالات بسیار پایین و ساده ارزیابی میشوند. در درس قالب پرس، تمامی سؤالات روتین و فاقد نوآوری بودند که با توجه به روند چند سال اخیر، انتظاری فراتر از این نمیرفت. در درس علم مواد، دو سؤال تکراری و دو سؤال جدید طراحی شده بود که برای پاسخگویی نیاز به تسلطی مناسب بر مطالب موجود در منابع و کتب کمک آموزشی داشتند. البته به نظر میرسد که در مورد مبحث «خواص مکانیکی» تأکید بر مسائلی بود که در زمره درس طراحی اجزا قرار میگیرند.
هر چهار تست مربوط به درس تولید مخصوص و جوشکاری کاملا روتین بودند و نمونههای آنها در سالهای گذشته رویت شده بود. داوطلبین با مطالعه دقیق کتاب تولید مخصوص و جوشکاری مدرسان شریف میتوانستند بدون کوچکترین مشکلی به سؤالات پاسخ دهند. با توجه به اینکه هر چهار سؤال درس هیدرولیک دارای نوآوری و ایدههای جدیدی بودند، اما داوطلبان با داشتن تسلط بر مفاهیم این درس و ساختار المانهای هیدرولیکی به سرعت میتوانستند مدارات را مورد تحلیل قرار داده و پاسخ صحیح را تشخیص دهند. البته سطح سؤالات این درس به نسبت بقیه دروس این باکس بالا بوده و انتظار میرود در تعیین نتیجه داوطلبان برتر موثر باشد.