ابزار اندازهگیری
در کنکور سال 96، با تغییر نام رشته مهندسی ماشینهای کشاورزی به مهندسی مکانیک بوسیستم، سؤالات درس ابزار اندازهگیری برای اولین بار در کنکور کارشناسی ارشد مطرح گردید و ضریب وزنی آن برای هر سه گرایش رشته برابر با سه بوده و از اهمیت و درجه سختی بالایی برخوردار میباشد. سبک سؤالات به گونهای است که دانشجو باید اصول کاربرد ابزار اندازهگیری دقیق را بشناسد. این درس قبلا جزو منابع کنکور دکتری رشته نیز بوده است و سبک سؤالات در گذشته همینگونه بوده است. سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف هم خارج از این روند نبوده است. به نظر میرسد کسی که در آزمونها شرکت کرده و پاسخهای تشریحی آزمونها را به خوبی تحلیل و روش حل مسائل را به خوبی فرا گرفته باشد، با تقریب خوبی میتواند به اکثر سؤالات این درس پاسخ دهد.
کنکور سال 97 در مقایسه با سال 96، به لحاظ سختی سؤالات در سطحی متوسط (نه خیلی سخت و نه خیلی آسان) بود و روی هم رفته تغییر چندانی نکرده بود، اما سؤالات مطرح شده در آن بار محاسباتی بیشتری داشت و در واقع آزمون امسال نسبت به سال قبل از استاندارد بالاتری برخوردار بود و همچنین 4 سؤال از 25 سؤال از مبحث اندازهگیری طول مطرح شده بود که اهمیت این مبحث را میرساند و امسال گرایش طراحها بیشتر به سمت اندازهءگیری جریان بود به طوری که 3 سؤال از این مبحث طرح شده بود درحالیکه در سال گذشته از این مبحث فقط یک سؤال طرح شده بود، همچنین در کنکور امسال بیشتر تمرکز اصلی بر روی مباحث دقت، خطا و حساسیت بود به طوریکه 8 سؤال از 25 سؤال را به خود اختصاص داده بود. در کل سؤالات ابزار اندازهگیری طی دو سال اخیر به علت وجود منابع قوی دارای سطح متوسط رو به بالا میباشد که باعث شده است یک داوطلب با مطالعه متوسط درصدی نزدیک به 50 و داوطلبانی که مطالعهی خوبی داشتهاند بتوانند درصد بالای 70 را در این درس بدست آورند.
سؤالات 132، 131، 135، 137، 138، 140، 141، 143، 150، 151، 152، 153، 154، 155 کاملا حفظی بوده و فقط به شناخت ابزار اندازهءگیری میپردازند .
در مورد سؤال 139 هم، این گونه سؤالات درس ابزار اندازهگیری در گرایش فناوری پس از برداشت کاربرد و جایگاه ویژهای داشته و بعید به نظر نمیرسد در سالهای آینده نیز این گونه سؤالات بطور گستردهتری مطرح گردد چون کاربرد این درس بطور کاملا واضحی در رشته بیوسیستم را دارد.
ریاضیات
ریاضیات آزمون مهندسی مکانیک بیوسیستم مشتمل بر سه درس ریاضیات یک و دو و معادلات دیفرانسیل است. در آزمون ساال97، ده سؤال از درس ریاضی یک، ده سؤال از درس ریاضی دو و پنج سؤال از معادلات دیفرانسیل طرح شده بود. سطح سؤالات تقریبا همسطح با سال 96 بود. یک سؤال مربوط به مبحث ماتریسها نیز امسال طرح گردیده بود. جالب این که که هر سال از فصل لاپلاس یک سؤال انتگرال که با تبدیل لاپلاس حل میشود مطرح گردیده است. داوطلبانی که کتاب ریاضی مهندسی مدرسان شریف را خوب خوانده بودند، در آزمون امسال در این درس اوضاع خوبی داشتند و میتوانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند. به عنوان جمعبندی، ذکر این نکته ضروری است که مباحث درس ریاضی نسبتاً به هم مرتبط نیستند (و میشود گفت نسبتاً جدا از یکدیگرند) و در صورت نداشتن زمان کافی میتوان با تمرکز بر روی درسی خاص یا مباحثی خاص درصد قابل قبولی را کسب کرد و همچنین باید به خاطر داشت که رمز موفقیت در این درس حل تمرین فراوان است. داوطلبانی که بر روی کتابهای ریاضی مدرسان شریف تسلط کامل داشتند به راحتی میتوانستند درصد خوبی را در این درس کسب نمایند.
در آزمون كارشناسی ارشد سال 96 در رشته مجموعه مهندسی مکانیک بیوسیستم در درس ریاضیات تعداد سؤالات 25 سؤال میباشد كه از مباحث اعداد مختلط، حد و پیوستگی، مشتق و كاربردهای آن (یك متغیره)، مشتق جزئی (چند متغیره)، ماتریسها و دستگاه معادلات خطی، اعداد مختلط، انتگرال دو و چندگانه، رویهها، معادلات دیفرانسیل، انتگرال یگانه و كاربردها، توابع چند متغیره و هندسه تحلیلی طرح شده بود.
بیشتر سؤالات از كتاب مدرسان شریف و توماس طرح شده بود.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات زبان سال 96 رشتهی مهندسی مکانیک بیوسیستم همانند سالهای پیشین به دو بخش زبان عمومی و تخصصی تقسیم شده است که هر کدام 15 سؤال را به خود اختصاص دادهاند. حال به توضیحات مربوط به دو بخش بطور جداگانه میپردازیم:
بخش اول: زبان عمومی این قسمت از زبان، بخش واژگان گفته میشود که شامل 10 سؤال است و از لحاظ سطح دشواری، امسال در حد متوسط میباشد و همانطور که مشاهده مینمایید، همیشه این بخش نیازمند دایرهی قوی لغات میباشد و از آنجایی که جاهای خالی موجود در همین بخش معمولاً گزینههای مشابه به هم دارند باید دقت کافی داشت که خود کلمه مورد نظر به طور دقیق در پاسخ استفاده شود نه معانی نزدیک به آن. بنابراین با توجه به این توضیحات باید داوطلبان کتب لغات مربوطه و کتاب زبان مدرسان شریف را مورد مطالعه قرار دهند.
بخش دوم: زبان تخصصی سؤالات این بخش امسال همانند سالهای پیش از 3 متن هم اندازه تشکیل شده است. همانطور که در بررسی سؤالات مشخص شده است، امسال تعداد زیادی از سؤالات زبان تخصصی مواردی است که چند کلمه مختلف در متن مشخص شده و در سؤال مفهوم آنها یا معانی نزدیک آنها یا تعریف آنها خواسته شده است. همواره داوطلبان در طول خواندن متنها باید به کلماتی که زیرشان خط کشیده شده و همچنین جملات قبل و یا مرتبط با آنها توجه زیادی داشته باشند. این کار از انواع روشهای تستزنی است که به تمرین مستمر نیاز دارد، به همین دلیل به داوطلبان شرکت در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف توصیه میشود و از آن جایی که هر سه متن، توضیحی درباره یکی از مباحث تخصصی بوده و دو متن بر تعریف عملکرد آنها پرداخته است، توصیه میشود کتب مرجع و کتاب مدرسان شریف را مطالعه نمایند.
طراحی اجزای ماشین و طراحی ماشینهای کشاورزی
با تغییر عنوان رشته مهندسی کشاورزی ـ مکانیک ماشینهای کشاورزی به مهندسی مکانیک بیوسیستم با سه گرایش انرژیهای تجدیدپذیر، فناوری پس از برداشت و طراحی و ساخت، منابع و مواد درسی آزمون کارشناسی ارشد آن نیز تغییر کرد. این درس قبلاً جزو منابع نبود. درس طراحی اجزاء دارای بیشترین مباحث و پراکندگی میباشد و در کنکور 97 برخلاف کنکور 96 سؤالات معقولانهتری مورد سؤال قرار گرفته است ولی به داوطلبان برای این امر پیشنهاد میشود که تمامی مباحث این درس بخصوص مباحث طراحی استاتیکی اجزا، طراحی خستگی اجزا، چرخ دندهها، پیچ و پرچ، جوش، کلاچ و ترمز، روانکاری و یاتاقان را مطالعه نموده و همچنین کتاب مدرسان شریف را با توجه به نوع ارائه مطالب میتوانند در کنار کتاب مرجع (شیگلی) مورد استفاده قرار دهند.
درمورد طراحی ماشینهای کشاورزی نیز کاملترین منبع برای مطالعه، سؤالات کنکور سالهای اخیر و جزوه ماشینهای کشاورزی مدرسان شریف میباشد. در انتها میتوان کنکور 97 را نسبت به 96 در سطح دشوارتری ارزیابی کرد البته سؤالاتی نیز مانند سؤال 104 وجود دارد که دانشجو صرفاً اطلاعات عمومی و کمی دقت براحتی هرچه تمامتر میتواند به اینگونه سؤالات پاسخ دهد. به همین راحتی!! و به صورتکلی اینگونه بیان نمود که سؤالات به سمت بین مبحثیبودن، رفته و دیگر سؤالات نیز به تسلط و تمرکز بالا نیاز دارند و داوطلبان گرامی با تسلط و تمرکز کامل بر کتاب مدرسان شریف در کنار سایر کتب مرجع و همچنین تسلط کامل بر مباحث ذکر شده در آزمونهای دهگانه مدرسان شریف و تمرکز بر پاسخنامه این آزمونها میتوانند موفق باشند.
استاتیک، دینامیک و مقاومت مصالح
با تغییر عنوان رشته مهندسی کشاورزی ـ مکانیک ماشینهای کشاورزی به مهندسی مکانیک بیوسیستم با سه گرایش انرژیهای تجدیدپذیر، فناوری پس از برداشت و طراحی و ساخت، منابع و مواد درسی آزمون کارشناسی ارشد آن نیز تغییر کرد. از مجموعه این دروس فقط مقاومت مصالح جزو منابع کنکور بود ولی از سال 96 دروس استاتیک و دینامیک به منابع اضافه شدند که دارای ضریب 4 برای گرایش طراحی و ساخت و ضریب یک برای گرایش انرژیهای تجدیدپذیر و فناوری پس از برداشت میباشد. در مجموع تمام سؤالات این درس مفهومی و محاسباتی است. سؤالات از کتاب استاتیک، مقاومت مصالح، دینامیک مدرسان شریف طرح شده است.
ﺳﺆاﻻت ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه درس استاتیک، دینامیک و مقاومت مصالح ﺑﺮای آزﻣﻮن ﺳﺮاﺳﺮی رﺷﺘﻪ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ مکانیک بیوسیستم ﺳﺎل97 را ﻣﺘﺸﮑﻞ از ﺳﺆاﻻﺗﯽ ﻣﺘﺪاولی ﮐﻪ در آزﻣﻮنﻫﺎی آزﻣﺎﯾﺸﯽ و ﮐﻨﮑﻮرﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺸﺎﺑﻪ آنﻫﺎ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ اﺳﺖ، داﻧﺴﺖ. ﻧﺴﺒﺖ ﺑـﻪ کنکور ﺳﺎل96 ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻌﺪاد ﺳﺆاﻻت خیز تیر و نمودار گشتاور خمشی ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻣﯽﺷﻮد. ﯾﮑﯽ دﯾﮕﺮ از ﻣﺴﺎﺋﻠﯽ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ﺑﺎﯾﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد، ﻃﺮحﺷﺪن ﺳﺆاﻻﺗﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺳﺆاﻻت 59 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت و ﺗﺎ ﺣﺪود زﯾﺎدی ﺑﺎ اﺳﺘﺪﻻل در زﻣﺎنﺑﺴﯿﺎرﮐﻤﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﺎﺳخگویی ﻫﺴﺘﻨﺪ. از ﻧﻈﺮ ﮐﯿﻔﯽ ﻣﯽﺗﻮان ﮔﻔﺖ اﯾﻦ آزﻣﻮن در ﻣﺠﻤﻮع دارای 6 ﺳﺆال ﺳﺎده، 15 ﺳﺆال ﻣﺘﻮﺳﻂ و 4 ﺳﺆال دﺷﻮار ﺑﻮد ﮐﻪ ﺳﺆاﻻت ﺳﺎده و ﻣﺘﻮﺳﻂ آن ﮐﺎر را ﺑﺮای افزایش درﺻﺪ ﭘﺎﺳﺦﻫﺎی ﺻﺤﯿﺢ ﺑﺴﯿﺎر ﺳﺎده ﮐﺮده اﺳﺖ.
مکانیک سیالات و ترمودینامیک
گروه ترمودینامیک و سیالات شامل دو درس اصلی ترمودینامیک (1 و 2)، مکانیک سیالات (1 و 2) میباشد که معمولاً تعداد سوالات به نسبت مساوی میباشند. بررسی سؤالات در کنکورهای مهندسی بیوسیستم و مهندسی مکانیک در سالهای اخیر بیانگر این است که تستها به سمت مفهومیشدن پیش رفتهاند و از طرفی هر سال نمونه تستهای جدیدی به سؤالات افزوده شده است. بررسی دقیق هر درس در ادامه بیان شده است.
ترمودینامیک: ترمودینامیک از جمله درسهایی است که درک مفاهیم در آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر این، برای پاسخگویی به سؤالات درس ترمودینامیک نیاز به حفظ روابط نسبتاً متنوعی میباشد. مبحث اصلی این درس شامل قانون اول و دوم ترمودینامیک است که معمولاً هر ساله چهار الی پنج سؤال از آن طرح میشود.
- همچنین سیکلهای ترمودینامیکی در سالیان اخیر سهم قابل توجهی در کنکور کارشناسی ارشد داشته است. همچنین مبحث آنتروپی و برگشت ناپذیری واکنشها هم از جمله مباحثی است که در سالیان اخیر پای ثابتی در میان سؤالات کنکور داشته است که در سال 96 از این مبحث یک تست طرح شده است. یکی از فصلهایی که قابلیت زیادی در طرح سؤالات مفهومی دارد، روابط ترمودینامیکی میباشد. در صورتی که دانشجو حضورذهن کافی داشته باشد در مدت زمان بسیار کمی قادر به پاسخگویی میباشد. مقایسه کنکور 96 و 97 در درس ترمودینامیک نشان میدهد که سطح سؤالات هر دو سال تقریباً یکسان میباشد.
سیالات: مطابق معمول هر سال، سؤالاتی از مبحث استاتیک سیالات طرح شده که اهمیت این مبحث مهم و ساده را نشان میدهد. همچنین طبق هر سال از مباحث جریان پتانسیل و جریانهای تراکمپذیر سؤالاتی در کنکور مطرح شده که اهمیت فوقالعاده این دو مبحث ساده و کاربردی را نشان میدهد. با مرور سؤالات سالهای اخیر کنکور کارشناسی ارشد، مباحث مهم کنکور که هر ساله سهم قابل توجهی در کنکور دارند، قابل مشاهده است. البته باید در نظر داشت که در کنکور 96 و 97، سؤالاتی با رویکرد جدید طراحی شدهاند، بنابراین باید درس به صورت مفهومیتر مطالعه شود تا در صورت جدید بودن نوع تست داوطلب دچار سردرگمی نشود. در مجموع با بررسی سؤالات درس سیالات کنکور 96 و 97 میتوان گفت سؤالات تقریباً در یک سطح از دشواری قرار دارند.