ایستایی و فن ساختمان
سطح سوالات آزمون سال 94 (بهمن 93) نسبت به سال 93 بسیار پایین تر بوده و طراحان تنها با استفاده از سوالات از منابع متعدد و ترجمه نشده سعی در افزایش سختی سوالات داشته اند که می توان گفت تقریباً اکثر سوالات سطحی و حفظی بودند. این درحالی است که سوالات آزمون 93 نه تنها مفهومی بودند بلکه ارزش علمی به مراتب بالاتری نیز داشتند و به نظر می رسد که معیار بهتری را برای سنجش دانشجویان قوی فراهم کرده بود.
چرا که با وجود استفاده از منابع ترجمه نشده، سوالات به گونه ای طراحی شده بودند که در صورتیکه دانشجو مفهوم را به درستی درک کرده بود می توانست به سوالات پاسخ صحیح دهد. بیشتر سوالات 94 نیز از كتابهای ساختمانهای فولادی و بتنی و همچنین ساختمانهای پوستهای طراحی شده بود.
تنطیم شرایط محیطی
سوالات درس تنظیم شرایط محیطی آزمون 94 (بهمن 93) کمی از سال قبل دشوارتر بوده و تعداد سوالات محاسباتی نیز بیشتر شده بود و از مباحث تأسیسات مکانیکی و برقی سوالات كمتری مطرح شده بود. عموماً سوالات از مباحث اقلیم، اقلیم و انسان، اقلیم و معماری و سیستم های فعال و غیر فعال طرح شده بود.سوالات آزمون تنظیم شرایط محیطی آزمون 94 بیشتر با سوالات سال قبل مشابه بود و منابع طرح سوالات نیز تا حدودی مشابه بوده است.
یک سوال از مبحث نانو مواد مطرح شده بود که در سالهای پیش از این منبع در درس تنظیم شرایط محیطی سوالی طرح نشده بود و ممکن است در سالهای آتی نیز از این منبع سوالاتی طرح شود.چیدمان سوالات نیز نظم خاصی پیدا کرده بود و سوالات محاسباتی در آخر دستهبندی شده بودند.
تعدادی از سوالات مشابه سوالات درک عمومی معماری بود که مرور سوالهای کنکورهای سراسری درس درک عمومی معماری و تنظیم شرایط محیطی رشته معماری برای این درس میتوانست به داوطلبان در پاسخگویی بهتر به سوالات كمك كند. بیشتر سوالات این آزمون از كتاب اقلیم و معماری طراحی شده بود.
زبان تخصصی
سوالات زبان مدیریت پروژه و ساخت مانند سالهای گذشته از 30 سوال اعم از 15 سوال زبان عمومی و 15 سوال زبان تخصصی تشکیل شده است. 10 سوال زبان عمومی مربوط به واژگان عمومی بود که همگی آنها در کتاب “Barron`s 1100 Words You Need To Know” موجود است و با مطالعه آنها میتوانست به تمامی سوالات پاسخ دهد. 5 سوال بعدی زبان عمومی مربوط به گرامر در قالب کلوز سوال بود که سطح آن نسبت به سال پیش تفاوتی نداشته است. برای پاسخگویی صحیح به سوالات این قسمت باید غیر از دانش گرامر، به دانش ترجمه نیز تسلط كافی داشت.
سطح کلی این 15 سوال نسبت به سال پیش تغییری نداشته است. سوالات تخصصی از 3 متن نسبتاً طولانی بوده است و سطح دشواری آزمون امسال نسبت به سال پیش 10 درصد افزایش یافته بود که البته از یک جنبه میتوان این افزایش سختی سوالات را بررسی کرد: اینکه فقط متون دوم امسال نسبت به سال پیش طولانیتر شده بود و البته نسبت به سال گذشته داوطلب باید زمان بیشتری را برای خواندن و پاسخگویی به سوالات این متون اختصاص میداد. در ضمن کمی متون پیچیدهتر شده بود.
سیستم های ساختمانی
سوالات درس سیستمهای ساختمانی آزمون 94 (بهمن 93) تقریبا مشابه آزمون 93 بوده و دارای سطح دشواری یکسانی بودهاند.
توجه به منابع جدید و کتابهای تالیفی اخیر در این درس نسبت به درسهای دیگر بیشتر بوده است
از مطالبی که صرفاً جنبه حفظی داشته است کاسته شده و جنبه مفهومی مطالب مورد توجه طراحان تست بوده است.بیشترین فراوانی سوالات(حدود 50 درصد) این درس مربوط به سیستمهای سازهای ساختمانهای بلند مرتبه بوده است. بیشتر سوالات این درس از كتاب سازه دكتر گلابچی طراحی شده بود.
طراحی فنی
در آزمون سال 94 (بهمن 93) درس طراحی فنی متفاوت از سال قبل طراحی شده بود. از تعداد سوالاتی كه همراه با شکل مطرح شده بود، کم شده و تعداد سوالات استدلالی افزایش پیدا کرده بود. همچنین از نشریه 55 که چندین سال در این درس مورد توجه نبوده 4 سوال طرح شده بود که نشان دهنده توجه دوباره طراحان به این منبع میباشد.
سطح دشواری سوالات نسبت به کنکور 93 کمی بالاتر بوده و منابع طرح سوال متنوع تر شده بود.سوالاتی که از نشریه 55 طرح شده بود نسبتاً دشوار و حفظی بودند که نشان میدهد برای پاسخگویی به این سوالات، مطالعه موشکافانه و دقیق نشریه 55 الزامی بوده است.حدود 5 سوال طراحی فنی عیناً بدون هیچ تغییری از کنکورهای سراسری سالهای اخیر آورده شده بود.بیشتر سوالات نیز از كتاب سازه دكتر گلابچی طرح شده بود.
مدیریت و تشکیلات کارگاهی
درس مدیریت و تشکیلات کارگاهی با ضریب 4 به عنوان مهمترین درس مدیریت پروژه، به شمار میآید در آزمون 94 (بهمن 93)، سوالاتی دشوارتر و مفهومیتر از آزمون 93 برای این درس طراحی شده بود. در تحلیل سوالات سال 94 تعدادی از سوالات عیناً در کنکورهای سراسری سالهای پیش تکرار شده بودند.
از نظر بودجهبندی سوالات، تعداد سوالات برنامهریزی و کنترل پروژه به خصوص در زمینه مفهوم «میسر بحرانی» افزایش قابل توجهی یافته بود.از نکات قابل بیان سوالات این درس نیز میتوان به این موضوع اشاره کرد که نوع سوالات این درس شبیه سوالات کنکور دکتری مدیریت پروژه و ساخت سالهای 92 و 93 بوده است.همچنین داوطلبان میتوانستند با مطالعهی دقیق منبعی مانند كتاب مدیریت دكتر محمود گلابچی به تمامی سوالات به راحتی پاسخ دهند.
مصالح ساختمان
سوالات درس مصالح ساختمان آزمون 94 (بهمن 93) نیز به صورت غافلگیر کننده از مصالح سنتی مطرح شده بود و منبع آن نشریه 55 ساختمان بوده است. مبحث نانو که سال گذشته فقط یک سوال از آن طرح شده بود دوباره مورد توجه طراحان بوده است.
داوطلبانی که صرفا به نانو مواد و مصالح نوین توجه كرده و مصالح سنتی را بیاهمیت دانسته بودند، احتمالا در این درس نمیتوانند درصد بالایی را کسب کنند.مبحث خواص مصالح نیز در آزمون 94 مورد توجه بوده و دو سوال به شکل نمودار مفهومی از این درس مطرح شده بود.
این روند تضمینی برای بودجهبندی کنکور 95 (بهمن 94) نیست و با توجه به نوسانات در بودجهبندی سوالات ممکن است در کنکور 95 دوباره مصالح نوین و نانو مواد بیشتر مورد توجه قرار گیرد یا برعکس و تعداد سوالاتی كه از مبحث مصالح سنتی مطرح میشود، افزایش پیدا کند. بنابراین در مطالعه این درس باید مصالح سنتی و نانو مواد و مصالح نوین هر دو مورد مطالعه داوطلبان گرامی قرار گیرند. بیشتر سوالات 94 این درس نیز از كتاب سازه دكتر گلابچی طراحی شده بود.