آیین دادرسی كیفری
این درس طبق روال سالهای گذشته ۱۵ سؤال را به خود اختصاص داده است، که از این تعداد مباحث مربوط به آیین دادرسی (۱) تعداد سؤالات بیشتری را به خود اختصاص میدهند. سطح کیفی سؤالات به نسبت قابل قبول و شامل سؤالات دشوار، متوسط و ساده است و میتوان سؤالات را متوسط به سمت دشوار دانست. در مجموعه سؤالات یک سؤال از قوانین خاص جدیدالتصویب (قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) نیز مشاهده میشود که پاسخ به آن نیاز به توجه داوطلبان به قوانین خاص و به خصوص به روز بودن اطلاعات آنها دارد. سؤالات به طور کلی هم حفظی و هم تحلیلی ـ مفهومی بودهاند.
برای پاسخ به سؤالات، کتاب آیین دادرسی کیفری دکتر خالقی و آیین دادرسی کیفری مدرسان شریف و آزمونهای مدرسان میتوانستند کمک شایانی به داوطلبان کنند. با مطالعه مفهومی و عمیق و تمرین و تکرار از طریق سؤالات کنکورهای سالهای گذشته میتوان به کسب درصد خوب در سؤالات این درس امیدوار بود.
آیین دادرسی مدنی
اگرچه طراحان سؤالات آیین دادرسی مدنی 94 آزمون کارشناسی ارشد در طراحی سؤالات سعی بر این داشتهاند که، سؤالات را از مباحث مختلف آیین دادرسی مدنی طرح نماید، اما در مسیر از بحث داوری که بخشی از قانون آیین دادرسی و کتب مربوطه به این امر اختصاص داده شده غافل ماندهاند. همچنین علیرغم اهمیت بسیار بالای طرق شکایت از آراء که بخش قابل توجهی از مواد قانون نیز به این طرق اختصاص یافته است، تنها یک سؤال در باب اعاده دادرسی طرح شده است. از میان 15 سؤال مربوطه، 3 سؤال همانند سالهای گذشته مربوط به مبحث مراجع حقوقی و صلاحیتها و اشخاص وابسته به دادگستری میباشد. دو سؤال نیز از مبحث اقسام دعاوی طرح شده است. یک سؤال نیز از بحث زوال دعوا طرح شده است. دو سؤال از مبحث دادخواست و تصمیمات دادگاهها طرح شده، دو سؤال از مبحث تأمین خواسته و دستور موقت، یک سؤال از مبحث جلب ثالث و سه سؤال دیگر نیز از مبحث ادله اثبات دعوی طرح شده است.
تمام سؤالات طرح شده در آزمون امسال، در سطح متوسط هستند و سؤال دشوار یا آسان در بین سؤالات مشاهده نمیشود که داوطلب را دچار اشتباه نماید، بنابراین داوطلبین گرامی با اندک دقت میتوانستند به تمام سؤالات پاسخ دهند. بنابراین میتوان گفت سؤالات امسال در مقایسه با سال گذشته از لحاظ پوشش مباحث تغییر چندانی نداشته است و سؤالات عمدتا در حوزه ادله اثبات دعوی، صلاحیتها و دعاوی و طرق شکایت از آراء است، اگرچه تنها تفاوتی که می توان در این میان ذکر نمود توجه کمتر به طرق شکایت از آراء در آزمون سال 94 است (تنها یک سؤال در بحث اعاده دادرسی)، اما همچنان بحث داوری مورد غفلت واقع شده است. همچنین از قانون اجرای احکام مدنی بر خلاف سالهای گذشته در آزمون دو سال اخیر سؤالی طرح نشده است. لازم به ذکر است که از میان 15 سؤال آیین دادرسی مدنی 8 سؤال عینا یا مضموناً در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف آورده شده بود.
حقوق اساسی
سؤالات کنکور امسال درس حقوق اساسی برخلاف سالهای گذشته کمتر مبتنی بر حفظ کردن متن اصول قانون اساسی بود. همچنین دو سؤال تحلیلی در خصوص مبنای فتوای فقهای شورای نگهبان و اصل 31 قانون اساسی مطرح شده بود که نیاز به دقت و تعمق داوطلبان داشت اما در مجموع سؤالات از صراحت خوبی برخوردار بوده و دریافت پاسخ آنها دشوار نبود. توجه به ویژگیهای نظامهای ریاستی و پارلمانی همواره مورد توجه طراحان آزمون بوده است و امسال نیز از این فصل دو سؤال مطرح شده بود. 5 سؤال از کنکور امسال بیش از یک بار در آزمون مدرسان شریف تکرار شدهاند.
به طور خلاصه میتوان گفت از اشكال دولت كشور یك سؤال، قانون اساسی یك سؤال، تفكیك قوا، یك سؤال، قوه مجریه، یك سؤال، اثرات متقابل مجریه و مقننه یك سؤال، انتخابات یك سؤال، اصول قانون اساسی 6 سؤال، نیروهای مسلح یك سؤال و همانطور كه ذكر شد 2 سؤال تحلیلی در سؤالات امسال به چشم میخورد.
حقوق بین الملل عمومی
در تست های طراحی شده در این سال، استفاده از متنِ اسنادِ بین المللی، از جمله قطعنامه تعریف تجاوز، منشور سازمان ملل و عهدنامه حقوق دریاها 1982 از درجه اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. بدین ترتیب، در درس حقوق بین الملل عمومی به خواندن کتب آموزشی اکتفا شود و علاوه بر آن ها باید خودِ اسناد بین المللی، به صورت جداگانه به طور دقیق خوانده شوند. همچنین، گرچه در تست های امسال، از مکاتب حقوق بین الملل سؤال نیامده است، اما خواندن آن ها ضروری است؛ چرا که از یک سو، فهم سایر بخشها در گرو دانستن این بحث است و از سوی دیگر، در بسیاری از سال ها از بخش، به طور مستقیم سؤال می آید. این در حالی است که در تست های همین سال، از بخش نظریات مربوط به مصونیت (نظریه ی مصلحت خدمت، نظریه ی خدمات عمومی و…) سؤال طرح شده است.
در آزمون این سال، از بخش های منابع (به خصوص معاهدات بین المللی)، مسؤولیت بین المللی، حقوق جنگ، حقوق دیپلماتیک، سازمان های بین المللی، حقوق بشر و حقوق دریاها به طور مستقیم و معمولاً نه چندان تحلیلی، سؤال طرح شده است. باقی سؤالات این سال به گونه ای می باشند که به مبحث خاصی از سرفصل های دروس برنمی گردند و نیازمند تحلیل داوطلب است. لازم به توضیح است که سؤالات 136 و 152 از لحاظ موضوع، عیناً در آزمون های طرح شده در آزمون های آزمایشی مدرسان شریف آمده است و سؤالات 137، 138، 139 به نحوی غیرمستقیم در آزمونها به بحث گذاشته شدهاند؛ به گونه-ای که در صورت بررسی آزمون های آزمایشی مدرسان شریف می توان به سؤالات مذکور به سهولت و با سرعت بالا و بدون خواندن هیچ منبع دیگری پاسخ گفت.
حقوق بین الملل خصوصی
آن چه که در آزمون این سال به وضوح دیده می شود، توجه ویژه ی طرّاحان سؤال به بحث مکاتب و نظریات در حقوق بینالمللی خصوصی بوده است. از سوی دیگر، علاوه بر نکات حفظی صرف، به تحلیلِ نکات نیز توجه ویژه ای شده است. بدین ترتیب، علاوه بر خواندن کتب اصلی و آموزشی، به حلّ مسئله (همانطور که در آزمونهای آزمایشی و جامع مدرسان شریف آمده بود) نیز پرداخته شود. در این آزمون، بیشترین سؤالات، از بخش های تابعیت، اسناد، مکاتب و مسائل مهم تعارض قوانین طرح شده است.
در پایان لازم به ذکر است که سؤالات 209 و 214 از لحاظ مفهومی، عیناً، و سؤالات 201، 203، 205، 210، 212 و 213، با کمی تفاوت در آزمون های آزمایشی مدرسان شریف آمده است که این سؤال را می توان بدون هیچ منبع دیگری و تنها با توجه به نکات مذکور در سؤالات مدرسان شریف پاسخ گفت. در آزمون امسال سؤالات مربوط به كلیات حقوق بینالملل خصوصی سختتر از سال گذشته مطرح شده بود و همچنین از موضوع رابطه سیستمهای حل تعارضی برخلاف سال گذشته كه 4 سؤال مطرح شده بود، امسال یك سؤال از این مبحث وجود داشت و بیشتر بودجهبندی سؤالات برخلاف سال گذشته مربوط به مسائل مهم تعارض قوانین بوده است.
حقوق تجارت
همانگونه که انتظار آن میرفت، سؤالات درس حقوق تجارت آزمون سال 94 از همان قاعدهی سابق در این زمینه پیروی کرد. در واقع هر سال 5 سؤال از مبحث شرکتهای تجاری طرح میشود که به طور معمول 4 سؤال به شرکتهای سهامی و یک سؤال به سایر شرکتها اختصاص دارد. همچنین هر سال 8 یا 9 سؤال به مباحث اسناد تجاری و ورشکستگی و به همین تناسب، یک یا دو سؤال به اقسام تاجر مربوط میشود. پس آزمون امسال نیز از این قاعده استثناء نشد.
در تحلیل کلی مبحث تجارت آزمون ارشد 94 میتوان ذکر کرد که سؤالات مناسب و به دور از ابهامی طرح شده بود که با اندک تمرکز بر متن قانون به سادگی قابل پاسخگویی است و از طرح سؤالات گنگ در مبحث شرکتها و خصوصاً در بخش اسناد تجاری خودداری شده است. همچنین تعداد سؤالات حفظی نسبت به سؤالات مفهومی افزایش یافته بود. لازم به ذکر است که بسیاری از سؤالات تجارت آزمون اخیر، به طور كلی یا جزئی مشابه سؤالات طرح شده در آزمونهای مدرسان شریف بود و در هر دو آزمون از روش مشابهی جهت سنجش علمی داوطلب استفاده شده است.
حقوق جزای اختصاصی
تعداد سؤالات این درس مانند سالهای پیش 20 سؤال بود. با نگاهی اجمالی به سؤالات میتوان دریافت كه طراحان محترم برعكس سالهای گذشته كه سؤالات منحصراً از كتب جرایم علیه اشخاص، جرایم علیع اموال و جرایم علیه امنیت دكتر میرمحمد صادقی طراحی میشد، علاوه بر كتب مذكور، قوانین خاص مانند قانون نحوه اجرای احكام مالی (تست مربوط به معامله به قصد فرار از دین) و قانون حمایت از خانواده (تست مربوط به عدم ثبت واقعهی طلاق، فسخ و…) را نیز ملاك قرار دادند.
نحوه ی تقسیم سؤالات از مباحث به این قرار بود: 9 تست از جرایم علیه اشخاص كه یك تست آن از جرایم علیه شخصیت معنوی و مابقی از جرایم علیه تمامیت جسمانی بود. در مورد سؤالات این قسمت، داوطلبین تنها با خواندن متن قانون مجازات اسلامی و كمی دقت میتوانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند. 6 تست از جرایم علیه اموال طراحی شده بود كه یك تست آن به قانون جرایم رایانهای تعلق داشت. برای پاسخ به سؤالات این بخش مطالعهی كتاب جرایم علیه اموال دكتر میرمحمد صادقی كافی بود. البته لازم به توضیح است كه اگر داوطلبین تنها متن قانون تشدید و مواد مربوط مطالعه كرده بودند، میتوانستند حداقل به 3 یا 4 تست پاسخ دهند. از بحث جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی 3 سؤال طراحی شده كه یك تست آن از جرایم رایانهای و یك تست از بحث بغی و دیگری از مواد مربوط به جرایم علیه امنیت یعنی مواد 498 تا 512 قانون تعزیرات بود. برای پاسخ به 3 سؤال مربوط تنها خواندن متن مواد كفایت میكرد. البته اگر داوطلبی كتاب جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی از دكتر میرمحمد صادقی را مطالعه كرده بود، میتوانست به سؤالات پاسخ دهد، اما همانطور كه ذكر شد مطالعهی این كتاب لازم نبود.
از نوآوریهای آزمون امسال، طراحی 2 تست از قوانین خاص بود. البته این سؤالات بسیار ساده بود و اگر داوطلبی تنها نگاه اجمالی بر مواد مربوط داشت، میتوانست به درستی گزینهی صحیح را انتخاب نماید. در مجموع میتوان اظهار داشت كه اگرچه مباحث مهمی چون جعل، استفاده از سند مجعول، تخریب و رشاء و ارشاد از دید طراحان معقول مانده و تناسب سؤالات از مباحث چندان رعایت نشده اما كیفیت سؤالات خوب بود و تمایز داوطلبین عالی، خوب، متوسط و ضعیف را به خوبی نشان میداد. در مجموع با خواندن خوب (نه عالی) داوطلب میتوانست درصدی قابل قبول (بالای 80 درصد) كسب كند. همچنین تسلط بر روی كتاب مدرسان شریف و پاسخنامه آزمونهای مؤسسه میتوانست این درصد را برای دواطلبان به ارمغان بیاورد.
حقوق جزای عمومی
سؤالات سال 94 مقداری از آن خامی اولیه که در سؤالات سال 93 بود و ناشی از وابستگی زیاد سؤالات به متن قانون بود، دور شده است ولی همچنان بخش اعظم سؤالات حفظی است و عیناً از متن قانون طرح شده است. به طور کلی سؤالها سختتر شده و دارای کیفیت بهتری هستند. از بخشهای سوم و چهارم قانون تقریباً بیشترین سؤال طرح شده که لازم است توجه بیشتری به آن شود، همچنین از سؤالات کاملاً حفظی مربوط به مواعد مرور زمان و… کم شده است. در کل حجم سؤالها و گزینهها افزایش یافته و سؤالاتی با گزینههای تک کلمهای کم شده است که نشان دهندهی دشوارتر شدن سؤالات است.
با توجه به بودجهبندی ارائه شده مشاهده میگردد كه در آزمون امسال مطابق سال گذشته یك سؤال در زمینه تكرار و تعدد ارائه گردیده است و یك سؤال نیز مختص فصل مكاتب حقوق كیفری میباشد. اما برخلاف سال گذشته كه سؤالی از قلمرو اجرای قوانین جزائی در زمان مطرح نشده بود و یك سؤال از قلمرو اجرای قوانین جزایی در مكان مطرح شده بود، امسال به صورت عكس عمل شده بود، یعنی یك سؤال از قلمرو اجرای قوانین جزائی در زمان مطرح شده است. مباحث مجازات تكمیلی و تبعی و مسئولیت كیفری شخصی و حقوقی نیز مباحثی بودند كه با توجه به اینكه سال پیش سؤالی از آنها ارائه نشده بود، امسال هر كدام یك سؤال را به خود اختصاص داده بودند. تأكید بر مبحث موانع مسئولیت كیفری امسال كمرنگتر از سال گذشته مشاهده شده است به نحوی كه 3 سؤال را به خود اختصاص داده است. در مورد مباحث شروع، معاونت، شركت، سردستگی و مرور زمان، توبه، عضو نیز همانند سال گذشته به ترتیب 2 و 1 سؤال مطرح شده بود. مبحث شرایط مسئولیت كیفری نیز با توجه بیشتری نسبت به سال گذشته 2 سؤال را به خود اختصاص داده است.
حقوق مدنی
در سؤالات آزمون امسال از تمامی هشت مدنی سؤال طرح شده است. اما برخلاف سال های قبل که تعداد سؤالات بیشتری به مدنی سه و چهار اختصاص می یافت، امسال اکثر سؤالات از مدنی پنج، شش، هفت و هشت طرح شده بود. اما باید توجه داشت که فهم مدنی سه زیربنای فهم سایر مدنی ها و به عبارتی دیگر کل حقوق است و فردی که قادر به درک و فهم آن نباشد یارای آن نخواهد بود که سایر موارد درسی را به خوبی سپری نماید. اما از لحاظ کیفی باید اذعان کرد که سؤالات مدنی به مراتب آسان تر از سال های گذشته بوده است و خود جای تأمل دارد.
با مشاهده سؤالات میتوان دریافت كه امسال توجه خاصی به مباحث مدنی پنج (خانواده) و مدنی شش (عقود معین یك) بوده است به نحوی كه به طور كلی 10 سؤال از درس حقوق مدنی را به خود اختصاص دادهاند، اما در مقابل مبحث مدنی سه (اعمال حقوقی) كه سال گذشته بسیار مورد توجه طراحان قرار گرفته بود، امسال نقش كم رنگی را در سؤالات كنكور سراسری ایفا نمود. بودجهبندی امسال حقوق مدنی هیچ شباهتی به بودجهبندی سال گذشته نداشته است، از این امر میتواند داوطلبان را كه آزمون سال گذشته را الگوی مطالعه خود قرار دادهاند دچار مشكل كند. مباحث مدنی یك (اشخاص و محجورین)، مدنی دو (اموال و مالكیت) و مدنی سه (اعمال حقوقی) و مدنی چهار (وقایع حقوقی) در آزمون سال 94 به طور یكسان تنها یك سؤال را به خود اختصاص دادهاند.
در مورد مباحث مدنی هفت (عقود معین دو) و مدنی هشت (شفعه، وصیت و ارث) نیز لازم به ذكر است هر كدام سه سؤال را به خود اختصاص دادهاند كه با توجه به سال گذشته مبحث مدنی هشت امسال مورد توجه بیشتر قرار گرفته است.
حقوق مدنی (تعهدات)
طبق سالهای گذشته، پیش بینی دقیق از مباحثی که برای طرح سؤال حقوق تعهدات انتخاب میشوند، امری غیر ممکن است. اما اجمالاً میتوان گفت که اغلب یک سؤال به موضوع الزامات خارج از قرارداد، یک سؤال به یکی از عقود معین و سایر سؤالات به تحلیل تعهد و ارکان تعهد اختصاص مییابد. مبحث تعهدات آزمون کارشناسی ارشد 94 نیز از قواعد فوق مستثنی نبود. البته با کمتر شدن ابهام در سؤالات، راه برای کسب درصد بالاتر هموار شده بود و علیرغم واضح نبودن منظور طراح در برخی از تستها و امکان یافتن دو جواب صحیح در مورد دو تست، اما با این وجود نیز با اندکی دقت و تحلیل مناسب از ارکان عقد، کسب درصد مورد قبول امکانپذیر بود.
با توجه به آزمونهای چند سال اخیر، میتوان گفت که با تمرکز داوطلب بر مباحث ارکان تعهد، طرفین عقد، تحلیل اراده و شاخههای فرعی هر یک از این مباحث، نگرانی برای پاسخ به سؤالات وجود نخواهد داشت. البته بدیهی است که در مباحث حقوق مدنی، باید بر تمامی نکات مرتبط تسلط کافی داشت تا بتوان به سؤالات پاسخ داد، زیرا هر سؤال در مبحث تعهدات و حقوق مدنی همچون هرمی وابسته به مسائل دیگر است. همانطور که در ابتدا ذکر شد، در مبحث تعهدات پیشبینی محل طرح سؤال به طور تفصیلی ممکن نیست اما با نگاهی گذرا به سؤالات طرح شده در آزمونهای مدرسان شریف میتوان به این نتیجه دست یافت که داوطلبانی که در این آزمونها شرکت کرده بودند، به علت طرح سؤالات مشابه و در حول محور سؤالاتی که در آزمون رسمی طرح شده بود، با آمادگی ذهنی بیشتری قادر به پاسخگویی سؤالات بودهاند.
متون فقه
به طور کلی کیفیت سؤالات و مفهومی بودن آنها در سال 94 بیشتر شده و می توان گفت سؤال ها سخت تر شده اند. یک نکته مهم آن است که ترکیب باب هایی که از آنها سؤال طرح شده، تغییر بسیاری دارد به طوری که 6 سؤال از بابهایی هستند که در سال 93 از آنها سؤالی نبود. همچنین 7 باب که در سال گذشته، 10 سؤال از آنها بود، در سال 94 سهمی ندارند. سؤالها پراکندگی مناسبی ندارند و 7 سؤال تنها از کتاب الحدود و 4 سؤال از کتاب القضاء مطرح شده است. تغییر دیگر آن است که سؤال ترجمه ای و استنباط مفهوم فارسی از عبارت عربی طرح نشده است.سؤالات طیف بندی مناسبی دارند و باعث تفکیک میان دانشجویانی می شود که به میزان مختلف مطالعه و دقت داشته اند. نکته مهم دیگر آن است که طرح سؤال از باب هایی که قبلا خیلی کم از آنها سؤالی مطرح می شد نشان می دهد که برای موفقیت در این درس باید همه ابواب شرح لمعه مطالعه شود و همچنین کسانی که فرصت محدودی برای مطالعه دارند می توانند با استفاده از الگوی کنکورهای دو سال اخیر بابهای مهمتر و پرسؤال تر را بشناسند.
کلید فهم این درس و موفقیت در پاسخگویی به سؤالات آن مانوس شدن هرچه بیشتر با متن عربی و کمتر اتکا کردن به ترجمه است، همانطور که ملاحظه می شود در کنکور امسال سؤالی که گزینه فارسی داشته باشد وجود ندارد و تقریباً همه سؤالات متکی بر فهم متن عربی و تسلط بر موضوع و مفهوم مورد نظر سؤال است.
حقوق اداری
در کنکور امسال بیشترین سؤالات به بخش مقامات عالی اداری کشور و سازمانهای اداری کشور و همچنین نظارت اداری اختصاص داده شده بود.
ساختار سؤالات امسال کمی متفاوت از سالهای گذشته بود و از لحاظ بودجهبندی نیز سؤالات مفهومی به مراتب بیشتر شده بود. همچنین تعداد اندکی از سؤالات از بخشهایی طراحی شده بودند که در سالهای پیش کمتر شاهد آن بودیم. سؤالاتی همچون مقایسهی شورای دولتی فرانسه با دیوان عدالت اداری و یا سؤال مربوط به دادرسی ارفاقی. البته سطح دشواری این سؤالات به گونهای نبود که امکان پاسخگویی وجود نداشته باشد و نوع طراحی آن امکان پاسخگویی صحیح را فراهم می کرد. بخش بعدی سؤالات به قسمت مبانی و تعریف حقوق اداری میپردازد و سؤالات با تمرکز بر کتابهای حقوق اداری طرح شده است، اما در مجموع ضریب دشواری سؤالات این بخش نسبت به آزمون سال پیش آسانتر به نظر میرسد و سؤالات سال پیش مفهومیتر بود.
در استخدام دولتی نیز سؤالات بر روی قوانین متمرکز بود، و حفظیات دانشجو را بیشتر مورد سنجش قرار میدهد به طوری که عدم تسلط به قوانین به خصوص قانون مدیریت خدمات کشوری امکان پاسخگویی را فراهم نمیکند. همچنین در بخش نظارت بر اعمال اداری از کتب حقوق اداری سؤال طرح شده بود، اما نکته قابل توجه عدم وجود سؤالات از بخش مسئولیت مدنی دولت است. در عین حال و با عدم وجود سؤالات از بخش مسئولیت مدنی دولت از بخش مؤسسات اداری سؤال نسبتاً مفهومیتر و دشوارتری طرح شده بود. از لحاظ پراکندگی قوانین نیز امسال هم از قانون مدیریت خدمات کشوری و هم قانون دیوان عدالت اداری سؤالاتی مطرح شده بود و پرداختن به قوانین جانبی حقوق اداری همچون منع جمع مشاغل و یا استخدام کشوری و سازمان بازرسی سؤالی طرح نشده بود. اما در عین حال از اصول و کلیات بخشهایی همچون نظارت اداری و سازمانهای اداری سؤالات مفهومی دیده میشود.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات زبان انگلیسی رشته حقوق کنکور کارشناسی ارشد سال 94 نسبت به سال گذشته (سال 93) تفاوت محسوسی داشته است. همانطور که ملاحظه شد در کنکور امسال بر خلاف سال گذشته، طراحان پنج متن نسبتاً طولانی را برای این درس در نظر گرفتند که این موضوع در چند سال اخیر بیسابقه بوده است؛ زیرا در سال گذشته دواطلبان شاهد این امر بودند که سؤالات این درس را 15 سؤال از زبان عمومی و 15 سؤال از زبان تخصصی تشکیل میداد که سؤالات زبان عمومی مشتمل بر 10 سؤال از قسمت واژگان و 5 سؤال از close test بود.
به هر حال بر طبق رویهای که در پیش گرفته شده امکان وقوع این امر در کنکور سال آینده هم وجود خواهد داشت. لذا داوطلبان باید به این موضوع توجه داشته باشند که برای موفقیت در پاسخگویی به سؤالات باید منابعی را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهند که بیشتر خصیصه متن محور دارد و مشتمل بر درک مطلب است؛ منابعی از قبیل Law text و Law made simple میتواند زمینه آمادگی دوستان عزیزی را که قصد شرکت در این آزمون را دارند فراهم نماید. البته این امر بدین معنا نخواهد بود که داوطلبان عزیز به کتب لغات بیاعتنا باشند؛ زیرا مطالعه چنین منابعی به طور حتم در یادگیری هر چه بهتر این درس کمک خواهد نمود. امید است که داوطلبان عزیز با برنامهریزی دقیق و سنجیده در پیمودن راهی که در پیش رو دارند سعادت و سعایت را به عنوان توفیقی از جانب حق تعالی توشه خود داشته باشند.