زبان تخصصی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 برعکس سالهای قبل، تعداد متون از شش متن به پنج متن و تعداد سؤالات از 30 سؤال به 25 سؤال کاهش یافته بود. طبق معمول از هر متن پنج سؤال درک مطلب داشتیم. سؤالات و متون تفاوت چندانی با سالهای قبل نداشت، جز اینکه امسال متن اول تقریباً کوتاهتر از سایر متون بود که البته طراح این کوتاهی را در متون سه و چهار که نسبتاً بلندتر بودند جبران کرده بود. سؤالات هم طبق معمول شامل این موارد میشد:
5 سؤال مرجع ضمیر و معنای واژگان که سؤالات معنی واژگان نسبتاً دشوارتر از سالهای قبل بودند،
15سؤال از جزئیات متن که آسانتر از سالهای قبل بودند، که این موضوع را به وضوح در اندازه گزینهها میشد مشاهده کرد. امسال اندازه گزینهها کوتاهتر از سالهای قبل بود، 5 سؤال استنباطی و استنتاجی.
به علت شباهت سؤالات با سالهای قبل، به داوطلبان سال بعد توصیه میشود حتماً کتاب زبان تخصصی روانشناسی انتشارات مدرسان شریف، خصوصاً فصل مهارتهای درک مطلب و سؤالات سالهای قبل را مطالعه کنند.
آزمونهای شناختی هوش و استعداد تحصیلی
سؤالات طرح شده از این درس، همانند گذشته دارای 20 سؤال است. مهمترین تغییر ایجاد شده در این درس در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 مفهومیتر و محاسباتیتر شدن سؤالات است. به طوری که بالغ بر 50% سؤالات محاسباتی ـ مفهومی بودند. این موضوع سبب میشود تا دانشجویان با محدودیت زمان روبهرو شوند، بنابراین باید به خوبی بر روی مهارت مدیریت زمان خود کار کنند.
نکتهی قابل توجه دیگر در سال 1402 توجه بیشتر به آزمونهای هوشی بود. هرچند که این فصل همواره در بین فصول پر سؤال قرار داشته است، در سال 1402، 6 سؤال را به خود اختصاص داده است که دو مورد از این موارد مرتبط با آزمون وکسلر است. علاوه بر آزمونهای هوشی که جزو فصلهای پرسؤال بود، در سال 1402 علیرغم سال گذشته، از این فصل، 10 سؤال طرح شده است که دو مورد از این سؤالات مفهومی بودند و بهمنظور پاسخگویی، دانشجویان باید به تسلط نسبی به این فصل رسیده باشند.
اگرچه که در بین سؤالات سال 1402، 3 سؤال به چشم میخورند که با مطالعه دقیق قابل پاسخ دادن نبودند، سایر سؤالات با مطالعه دقیق کتاب مدرسان شریف و بررسی دقیق آزمونهای آن به راحتی قابل پاسخ دادن بودند. تعدادی از سؤالات این درس نیز مشابه آزمون 10 سال 1401 مدرسان شریف بود.
داوطلبان با مطالعه کتاب آزمونهای شناختی هوش و استعداد انتشارات مدرسان شریف میتوانستند درصد بالایی در این درس کسب کنند. با این حال 3 سؤال به نحوی طراحی شده بود که حتی با خواندن منبع، به راحتی قابل پاسخگویی نبود.
آمار و روش تحقیق
سؤالات درس آمار و روش تحقیق از آزمون کارشناسیارشد سال 1399، درس سوم سؤالات کنکور کارشناسیارشد و دارای 20 سؤال بوده است. سؤالات آزمون ارشد سال 1402 همانند سال 1401 دارای 10 سؤال آمار و 10 سؤال روش تحقیق است. برخلاف سال 1401 که 7 سؤال نیازمند محاسبه بوده است تنها 3 سؤال محاسباتی بودند، بنابراین سادهتر از سال گذشته است. در درس روش تحقیق سؤالاتی با سطوح ساده، متوسط و دشوار دیده میشود، با این حال بالغ بر 4 سؤال سطح ساده دارند و اکثر سؤالات در سالهای گذشته نیز دیده شده است. با این حال سؤال 43 کنکور دشوار بوده و نیازمند تحلیل بیشتری است. از دیگر ویژگیهای بارز آمار و روش تحقیق در سال 1402 طولانیتر شدن سؤالات است که دانشجویان به منظور پاسخ دادن به تمامی سؤالات باید مدیریت زمان خوبی داشته باشند.
در درس آمار، بالغ بر 7 سؤال معطوف به بحث آمار استنباطی است و تنها 3 سؤال از آمار توصیفی مطرح شده است که یک سؤال از سطح دشواری بالایی برخوردار است. با وجود این در سال 1401، 5 سؤال از آمار توصیفی و 5 سؤال از آمار استنباطی طرح شده است. همچنین لازم به ذکر است که برخلاف سالهایگذشته (سال 1398 و 1399) هیچ سؤالی از مبحث احتمالات مطرح نشده است. در بخش آمار سال 1402 تنها یک سؤال دارای نوآوری است و سایر سؤالات مشابه با آزمونهای سالهای پیش مؤسسه مدرسان شریف است که داوطلبان با تفسیر آنها میتوانستند بالغ بر 8 سؤال را پاسخ دهند.
داوطلبان با مطالعه کتاب آمار و روش تحقیق انتشارات مدرسان شریف و همچنین کتاب آمار و روش تحقیق دکتر دلاور میتوانستند درصد بالایی در این درس کسب کنند. یک سؤال نیز به صورتی طرح شده بود که داوطلبان با وجود تسلط بر مطالب، به راحتی قادر به پاسخگویی به آن نبودند.
روانشناسی بالینی
درس روانشناسی بالینی از سال 1400 دارای 20 سؤال است. همانطورکه مشهود است در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 به نسبت سال 1401 تعداد بیشتری سؤال مفهومی مطرح شده است که دانشجویان را وادار به کسب فهم عمیق از مطالب کتب میکند. همانطورکه مشهود است، در سال 1401 هیچ سؤالی از آزمونهای شناختی یا شخصیت طرح نشده بود. با این حال در سال 1402، 6 سؤال از آزمونهای شخصیت طرح شده که 3سؤال از آنها ساده بودند که بهآسانی و با خواندن چند بارهی کتاب قابل حل بودند. این مسئله بار دیگر به غیرقابل پیشبینی بودن کنکور سراسری دامن میزند. بنابراین دانشجویان نباید از گزینشی خواندن دوری کنند. لازم به ذکر است که این نوع از تغییر (افزایش تعداد سؤالات مرتبط با آزمونهای شخصیت) در آزمون 9 سال 1401 مدرسان شریف نیز مشهود است و همچنین شباهت بسیاری نیز میان سؤال 111 کنکور سراسری و سؤال 124 آزمون 10 سال 1401 مدرسان شریف وجود دارد.
همچنین لازم به ذکر است که در سال اخیر سؤال مستقیمی در رابطه با اختلالات روانی مطرح نشده است (هرچند که در سال 1401، دو سؤال به این شکل طرح شده بود) و سؤالات طرح شده همه در غالب مثال یا طرح اصول پایهای نظریهها مطرح شده بود. از سوی دیگر در سال 1401 دو سؤال مبنیبر مقایسهی دو نظریه بود، ولی در سال 1402 این قبیل سؤالات مشاهده نشد.
داوطلبان با مطالعه کتاب روانشناسی بالینی انتشارات مدرسان شریف و همچنین روانشناسی بالینی فیرس میتوانستند درصد بالایی در این درس کسب کنند. یک سؤال نیز به صورتی طرح شده بود که داوطلبان با وجود تسلط بر مطالب، به راحتی قادر به پاسخگویی به آن نبودند.
روانشناسی رشد
درس «روانشناسی رشد» همانند سالهای گذشته، در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 نیز دارای 20 سؤال بود. با نگاهی اجمالی به سؤالات روانشناسی رشد سال 1402 متوجه میشویم درس روانشناسی رشد یکی از دشوارترین دروس سال 1402 است و سؤالات طرح شده در این سال به میزان بیشتری ماهیت مقایسهای و مفهومی دارند و به عبارت دیگر دانشجو باید به تسلط کافی نسبت به این مباحث رسیده باشد تا بتواند سؤالات را پاسخ دهد.
از سوی دیگر در سال1402 سهم بیشتری به مراحل رشدی اختصاص داده شده است. بهطوری که 9 سؤال از این مراحل طرح شده است، در حالیکه این عدد در سال 1401 تنها 4 سؤال بود.
در سال 1402 به مباحث آشنا و پرتکرار از جمله نظریه فروید یا پیاژه توجه کمتری شده است و بسیاری از آنها با نظریههای جدید که در کتابهای کنکوری بهندرت مطرح شده است جابهجا شده است که از جملهی آنها میتوان به عارضه «پرسبی کیوز» اشاره کرد.
طرح سؤالات از مباحث ناآشنا در سال 1402 جایی برای خطا و اشتباه زدن نمیگذارد، لذا دانشجویان برای جلوگیری از گرفتن نمره منفی باید از پاسخ دادن به سؤالات ناآشنا خودداری کنند. با وجود طرح بالغ بر 4 سؤال نوآورانه در سال 1402 بسیاری از سؤالات این درس با مطالعه دقیق کتاب مدرسان شریف و حل دقیق آزمونهای آن قابل حل بود.
سوال 82 سال 1402 مشابه سؤال 87 آزمون10 سال 1401 مدرسان شریف است.
سؤال 90 سال 1402 مشابه سؤال 98 آزمون 10 سال1401 مدرسان شریف است.
روانشناسی عمومی
سؤالات طرح شده از درس روانشناسی عمومی در هر دو آزمون کارشناسیارشد سال 1401 و 1402 دارای 15 سؤال است. همانطورکه مشاهده میکنید، در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 همانند سال گذشته، هیچ سؤال نوین و نوآورانهای فراتر از کتابهای کنکوری موجود طراحی نشده است. بنابراین دانشجویان با مطالعه دقیق کتاب مدرسان شریف و تحلیل آزمونهای آن میتوانستند درصد کاملی از این درس در کنکور سراسری سال 1402 بگیرند.
در سال 1402 برخلاف سال 1401 تأکید کمتری بر روی ساختارهای عصبشناختی مانند ساختارهای مختلف مغزی شده است و به جای آن ساختارها تمرکز بر روی کارکردهای شناختی و ادراکی است. بهعنوان نمونه در این سال سه سؤال از حافظه طراحی شده است.
نکتهی قابل توجه دیگر در سال 1402 طراحی مجدد از روانشناسی اجتماعی (فصل 17 کتاب مدرسان شریف) است. روانشناسی اجتماعی در سالهای گذشته جزو فصلهای کمسؤال و فراموش شده بود که در این دو سال مجموعاً 3 سؤال را بهخود اختصاص دادند. در آزمون 10 سال 1401 مدرسان شریف نیز توجه ویژهای به این مبحث شده است.
روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 درس فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان همانند همیشه دارای 15 سؤال است. با وجود آنکه مانند سالهای گذشته، تعداد سؤالهای انگیزش و هیجان بیشتر از تعداد سؤالات فیزیولوژیک است، تعداد سؤالات آن در سال 1402 به نسبت سال 1401 کمتر است. بهطوریکه در سال 1401، 11 سؤال و در سال 1402، 9 سؤال به انگیزش و هیجان اختصاص داده شده است. نکتهی قابل توجه دیگر در سال 1402، توجه طراحان به مبحث خواب و بیداری است، بهطوریکه برخلاف سال گذشته، 3 سؤال از این مبحث طرح شده است. با وجود این تمامی سؤالات در سطح متوسط یا ساده هستند، بنابراین پاسخگویی به آنها برای دانشجویانی که این فصل را مطالعه کردند، چالشبرانگیز نبود.
از سوی دیگر با نگاهی اجمالی متوجه میشویم که تقریباً تمامی سؤالات این درس در کنکور سال 1402 حفظی هستند و این تعداد حتی از سال 1401 نیز بیشتر است. با وجود حفظی بودن سؤالات، تعداد چالشها و گزینههای نزدیک بسیار بالا بود و دانشجویان میبایست با بالاترین توجه خود به سؤالات پاسخ میدادند تا در دام چالشهای سؤالات نیفتند.
داوطلبان با مطالعه کتاب روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان انتشارات مدرسان شریف میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند.
روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی
سؤالات درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی در آزمون کارشناسیارشد سال 1401 مانند سال گذشته دارای 20 سؤال است. بارزترین تفاوت آزمون سال 1401 با سال گذشتهی آن تأکید زیاد بر روی نظریهی شناختی است. از آنجایی که این نظریه کمتر مورد تأکید قرار گرفته شده است، سؤالات دشوارتر به نظر میرسند. همچنین سؤالات در سال 1401 به طور معناداری مفهومیتر شده است که این تغییر، کار را برای دانشجویانی که مطالب را حفظ میکنند و برداشت عمیقی از موضوع ندارند، دشوار میکند.
درس آسیبشناسی آزمون سال 1401 با سال گذشته آن کمترین شباهت را دارد. به طوری که برخلاف سال 1400 که سؤالی از ناتوانی ذهنی یا تیزهوشی مطرح نشده بود، در سال 1401، سه سؤال به این مبحث اختصاص داده شده است. از سوی دیگر در سال 1401 به اختلال نقص توجه و بیشفعالی بیشتر توجه شده بود. با این حال در این مبحث یک شباهت میان این دو سال وجود دارد: سؤال 71 آزمون سال 1401 مشابه سؤال 75 آزمون سال 1400 است (هر دو به پایهی عصبی اختلال نقص توجه بیشفعالی اشاره دارند). تفاوت بارز این دو سال توجه فراوان بر روی مبحث نابینایی و ناشنوایی در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 است، درحالیکه در سال 1401 توجه کمتری به این مبحث شده است. با وجود تفاوتهای مطرح شده، هر دو سال توجه ویژهای به فصل 22 کتاب روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی انتشارات مدرسان شریف شده است (هرچند که سؤالات متفاوت هستند) که این موضوع نشاندهندهی اهمیت این فصل در کنکور سراسری است.
داوطلبان با مطالعه کتاب روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی انتشارات مدرسان شریف و آسیبشناسی روانی دکتر گنجی جلد اول و دوم میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند. با این حال 1 سؤال در این آزمون حتی با مطالعه دقیق و کامل مباحث به راحتی قابل پاسخگویی نبود.
علمالنفس
درس علمالنفس از آزمون کارشناسیارشد سال 1399 پس از متون روانشناسی (یعنی درس دوم کنکور کارشناسیارشد) قرار گرفته است. سطح سؤالات به تدریج پیچیده شده است و تعداد کمتری از سؤالات به فلاسفه و نظریات آنها اختصاص داده شده است. با وجود آنکه در سالهای قبل از 1397 بیشتر از 70% سؤالات به فلاسفه اختصاص داده شده بود، در سال 1401 تنها 3 سؤال و در سال 1402 تنها 2 سؤال مرتبط با فلاسفه اسلامی بوده است. مهمترین ویژگی درس علمالنفس در سالهای اخیر مقایسه فراوان میان روانشناسی مدرن و فلسفی است که پاسخگویی بسیاری از این سؤالات مستلزم درک عمیقی از مفاهیم فلسفی است.
در هر دو سال اخیر، 4 سؤال از احادیث و یا آیات قرآن مطرح شده است که هیچیک از آیات یا احادیث تا به حال در کنکور مطرح نشده بود. درنهایت لازم به ذکر است که مهمترین مفاهیم در سال 1402 مفاهیم «عقل، قلب و فطرت» است که 10 سؤال را به خود در سال 1402 به خود اختصاص داده است. با وجود آنکه تعداد سؤالات مربوط به این مفاهیم 8 سؤال در سال 1401 بوده است.
داوطلبان با مطالعه کتاب علمالنفس انتشارات مدرسان شریف همچنین علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی دکتر احدی میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند. با این حال داوطلبان حتی با مطالعه منابع به 2 سؤال در این آزمون نمیتوانستند به راحتی پاسخ دهند.
روانشناسی صنعتی ـ سازمانی
درس روانشناسی صنعتی ـ سازمانی در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 همانند هر سال دارای 15 سؤال است و دقیقاً پس از درس روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان قرار دارد. این درس همانند سال 1401 دارای تعداد بالایی سؤال حفظی است، بهطوری که سؤالات حفظی بالای70 درصد سؤالات را شامل میشوند.
با وجود آنکه در سال 1402 همچون سال گذشته، بیشتر تأکید بر روی فرایند استخدام و گزینش کارمندان بوده است، طراحان به فصول کمسؤال مانند فصل «انگیزش» نیز توجه کردند و از آنها نیز سؤال طرح کردند. این موضوع مجدد مهر تأییدی بر غیرقابل پیشبینی بودن کنکور میزند.
در سال 1402، 2 سؤال طرح شده است که در کتابهای مرسوم کنکوری توجهی به آنها نشده است در حالیکه این عدد در سال 1401 تنها یک سؤال بوده است. این موضوع جا را برای خطا کردن تنگ میکند و دانشجویان باید سایر سؤالات را بادقت پاسخ دهند تا از نمره منفی جلوگیری کنند.
داوطلبان با مطالعه کتاب روانشناسی صنعتی ـ سازمانی انتشارات مدرسان شریف میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند.
روانشناسی اجتماعی
درس روانشناسی اجتماعی، همچون سالهای قبل در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 نیز دارای 15 سؤال است. سطح سؤالات تقریباً مانند سال گذشته بود. آزمون دارای مجموعهای از سؤالات با سطح دشوار، ساده و متوسط بود، و مانند سال گذشته تنها دارای 1 یا 2 سؤال دشوار بود. در این سال مانند سال گذشته توجه ویژهای به مفاهیم شناخت و ادراک اجتماعی شده بود، بهطوریکه یک سوم سؤالات از این فصل طراحی شده بود، البته تمامی مطالب در کتاب مدرسان شریف پوشش داده شده است.
نکتهی قابل توجه دیگر عدم طرح سؤال از فصل «نگرشها» است که تا به امروز توجه بسیاری به آن شده بود. این موضوع مجدد به پیشبینیناپذیری کنکور دامن میزند. سؤال 211 کنکور سال 1402 دقیقاً همانند سؤال 219 کنکور سال 1401 است. بنابراین بسیار مناسب است که دانشجویان بهطور دقیق به تحلیل سؤالات سالهای گذشته بپردازند.
از سوی دیگر پس از چندین سال از فصل نهم مدرسان شریف سؤالی طرح شده بود، که برخلاف انتظار بسیار ساده بود و دانشجویانی که تنها یک بار مطلب را خوانده بودند، میتوانستند سؤال را پاسخ دهند.
رفتار سازمانی
درس رفتار سازمانی مانند هر سال دارای 15 سؤال است. اگرچه در کنکور کارشناسیارشد سال 1402 همچنان تعداد سؤالات حفظی از سؤالات مفهومی پیشی میگیرد، اما تعداد سؤالات مفهومی به نسبت سال 1401 به طور قابل توجهی افزایش یافته است که این موضوع دانشجویان را وادار به خواندن دقیق و مفهومی مطالب میکند. در سال 1402 برخلاف سال 1401 سؤالی در رابطه با سبکهای رهبری و مدیریتی طراحی نشده است و بار اکثر سؤالات بر روی فصل سوم است.
همچنین در سال 1402 از فصول کمسؤال مانند فصلهای هشتم و نهم کتاب مدرسان شریف نیز سؤال طرح شده است که این موضوع کار را برای گزینشی خواندن فصول سخت میکند و دانشجویانی که قصد دارند درصد بالایی کسب کنند بهتر است که بر روی تمامی فصول مسلط باشند. البته لازم به ذکر است که دانشجویانی که به خوبی سؤالات آزمونهای جامع مدرسان شریف را تحلیل کردند نیز میتوانستند در این درس به سادگی درصد خود را افزایش دهند. تعدادی از سؤالات کنکور سال 1402 مشابه آزمونهای جامع 8 و 10 مدرسان شریف میباشد.
روانشناسی امور استخدامی
آزمون کارشناسیارشد سال 1402 رشته روانشناسی مانند سالهای گذشته دارای 15 سؤال در درس روانشناسی امور استخدامی است. نکتهی قابل ملاحظه در سال 1402 طرح بالغ بر 60 درصد سؤالات تنها از دو فصل کتاب مدرسان شریف است. در سال 1401 سؤالات میان دروس متفاوت پخش شده است و حتی از فصول کمسؤال مانند فصل «بهرهوری و کیفیت زندگی کاری» نیز سؤال طرح شده است.
از سوی دیگر در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 به نسبت سال 1401 تعداد بیشتری از سؤالات مفهومی طراحی شده است که این موضوع دانشجویان را وادار میکند تا فصول را به طور دقیق بخوانند. لازم به ذکر است که تعدادی از سؤالات در سالهای 1401 و 1402 تقریباً برابر است، بنابراین دانشجویان به منظور کسب درصد بیشتر بهتر است که به تحلیل دقیق سؤالهای سالهای گذشته بپردازند.
بالندگی سازمانی
بالندگی سازمانی 15 سؤال از سؤالات آزمون کارشناسیارشد را در سالهای 1401 و 1402 به خود اختصاص داده است. از جمله مهمترین تغییراتی که سؤالات مربوط به این درس در کنکور سراسری داشته است، پخش شدن سؤالات در بین مباحث متفاوت است. این سبک از طراحی سؤال جا را برای گزینشی خواندن محدود میکند و داوطلبان را وادار به تسلط بر روی تمامی فصول میکند. بهطوریکه در سال اخیر تنها از 7 فصل سؤال طرح نشده است.
همچنین لازم به ذکر است که در کنکور کارشناسیارشد سال 1402 تنها دو سؤال بسیار دشوار مطرح شده است و سایر سؤالات در سطح متوسط یا ساده هستند. همچنین بالغ بر 70 درصد سؤالات حفظی هستند و تنها در صورتی که داوطلب چند بار مطالب را خوانده باشد، سؤالات قابل حل کردن میباشند. لازم به ذکر است که تعداد سؤالات حفظی در سال 1402 نسبت به سال 1401 افزایش یافته است.
روانشناسی تربیتی
درس روانشناسی تربیتی در آزمون کارشناسیارشد سال 1402، مانند سال گذشته آن دارای 20 سؤال است. در مجموع سطح سؤالات در سال 1402 بالاتر از سال قبل است و سؤالات مفهومیتر شدهاند. از جمله ویژگیهای بارز در میان سؤالات، پرسیدن مفهوم در غالب مثال است که این موضوع کار را برای داوطلبانی که مطالب را حفظ میکنند دشوار میکند و تنها داوطلبانی که مفاهیم را بهطور عمیق درک کردهاند، قادر به پاسخگویی دقیق به سؤالات هستند. لازم بهذکر است که تعدادی از سؤالات آزمون 1402 مشابه سؤالات آزمونهای مدرسان شریف بوده است.
از سوی دیگر، با نگاهی اجمالی به سؤالات کنکورکارشناسیارشد سال 1402 متوجه میشویم که طراحان حتی بیش از سال 1401 به یادگیری رفتار و اصول تقویت و تنبیه رفتار توجه کردند.
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
درس آموزش و پرورش کودکان استثنایی در آزمون کارشناسیارشد سال 1402 مانند سالهای گذشته دارای 20 سؤال است. در سال 1402 نیز همچون کنکور سال گذشته، طراحان توجه ویژهای به فصلهای تیزهوشی و کمتوانی ذهنی کردهاند. لازم به ذکر است که این فصول در 5 سال گذشته پرسؤالترین فصول بودهاند. از سوی دیگر میتوان به سادگی مشاهده کرد که طراحان به اختلالات عصبی رشدی (همانند اختلالات یادگیری، اوتیسم و بیشفعالی) بیش از پیش توجه کردهاند. در آزمون کارشناسیارشد 1402 بیش از پیش به فرایندها و کارکردهای شناختی توجه شده است که نمونهای از آنها را میتوان در سؤالهای 298 و 300 مشاهده کرد.
همچنین لازم به ذکر است که گروهی از سؤالات شبیه سال گذشته آن است، مانند سؤال 287 کنکور سال 1402 که مشابه سؤال 297 در سال 1401 است، سؤالات در مجموع در سال 1402 مفهومیتر شده است و این موضوع دانشجویان را وادار به فهم عمیق و دقیق فصول میکند.
کتاب روانشناسی آموزش و پرورش کودکان استثنایی انتشارات مدرسان شریف و کتاب روانشناسی استثنایی دکتر میلانیفر از منابع کامل مطالعه این درس میباشدکه داوطلبان با تسلط بر مباحث آن میتوانند درصد خوبی در این درس کسب کنند.