آمار و روش تحقیق
درس آمار و روش تحقیق همچون سالهای گذشته 20 سؤال را به خود اختصاص داده است که از این بین سهم روش تحقیق 10سؤال و سهم آمار نیز 10 سؤال میباشد. تکرار دوبارهی سؤال از مبحث احتمال همچون سال گذشته نشان میدهد که این مبحث از این پس باید مورد توجه جدی داوطلبان قرار بگیرد کما اینکه در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف نیز از این قسمت سؤالهای زیادی طرح شد.
روند کنکور در چند سال گذشته نشان میدهد که سؤالات آمار و روش تحقیق به سمت محتوایی مفهومی/ محاسباتی در حال حرکت است و از سهم سؤالات حفظی هر سال کاسته میشود که این نیازمند آن است که داوطلبان گرامی، مباحث آمار و روش تحقیق را به صورت عمقی درک کرده باشند.سطح سختی سؤالات آمار و روش تحقیق به طور کلی متوسط ارزیابی میشود و نسبت به کنکور 97 آسانتر بودهاند. انتظار میرود، داوطلبانی که در 10 مرحله آزمون آزمایشی مدرسان شریف شرکت کردهاند و روی کتاب آمار و روش تحقیق مدرسان شریف تسلط داشته باشند به راحتی درصد بالایی در این درس کسب نمایند.
روانشناسی بالینی
تعداد درس روانشناسی بالینی امسال 20 سؤال بود. برخلاف سال گذشته که 5 سؤال مستقیماً از مباحث مربوط به آسیبشناسی و روانشناسی مرضی طرح شده بود، امسال هیچ سؤال در این مباحث مطرح نشده بود. قسمت اعظم سؤالات از نظریههای درمانی مطرح شده بودند که همانند سال گذشته علاوه بر مبحث همیشگی و مهم مانند دیدگاههای رفتاری، شناختی و روانپویایی، توجه زیادی به گسترهی بیشتری از نظریات رواندرمانی شده است و طراحان نگاه جامعی به این دیدگاه داشتهاند.
قسمت مهمی از سؤالات همانند سؤالهای گذشته استنباطی بودهاند و نیازمند این بوده که داوطلبان از قوای استدلالی خود استفاده کنند. منابع مهم مورد توجه طراحان، کتب روانشناسی بالینی فیرس و نظریههای رواندرمانی پروچاسکا است. انتظار میرود داوطلبانی که تسلط خوبی روی کتاب روانشناسی بالینی مدرسان شریف و این دو کتاب مذکور و همچنین تحلیل مناسبی روی سؤالات درس روانشناسی بالینی در 10 مرحله آزمون آزمایشی داشتهاند، به درصد مناسبی در این درس دست پیدا کنند.
سطح سختی سؤالات به طور کلی دشوار ارزیابی میشود و نسبت به کنکور سال 97 سؤالات دشوارتر بودند.
روانشناسی رشد
سؤالات رشد امسال نیز مانند سالهای گذشته 20 سؤال بوده است. طبق سنت همیشگی سؤالات رشد کنکور کارشناسی ارشد و برخلاف کنکور سال 97 که تنها 1 سؤال از مبحث پیاژه آمده بود، در کنکور امسال 6 سؤال مستقیماً از نظریه پیاژه مطرح شده است. که با اختلاف عنوان مهمترین مبحث رشد امسال را به خود اختصاص داده است که در طول سال گذشته در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف نیز توجه ویژهایی به این فصل شده بود.
سطح کلی سؤالات رشد امسال، با تعدادی سؤال آسان و تعدادی سؤال سخت، در مجموع متوسط ارزیابی میشود که انتظار میرود داوطلبان با تسلط بر روی مباحث کتاب روانشناسی رشد مدرسان شریف و همینطور شرکت در آزمونهای آزمایشی، به راحتی میتوانستند درصد بالایی در این درس کسب کنند. منابع مورد توجه طراحان، به ترتیب اهمیت نظریههای رشد کرین، روانشناسی رشد لورا برک (با تأکید بیشتر روی جلد اول) و همینطور ژنتیک منصور بوده است.
روانشناسی عمومی
درس روانشناسی عمومی امسال، همانند سالهای گذشته 15 سؤال را به خود اختصاص داده بود. مهمترین منبع سؤالات مانند همیشه کتاب روانشناسی عمومی هیلگارد بوده است. سؤالات طرح شده از پراکندگی بالایی برخوردار بودهاند و تقریباً تمام فصول مهم کتاب مورد توجه قرار گرفتند. مباحث روانشناسی اجتماعی و حافظه همچون سال گذشته سؤالهای بیشتری را به خود اختصاص دادهاند، همچنین 2 سؤال نیز از مبحث اندیشه و زبان طرح شد که سال گذشته هیچ سؤالی را به خود اختصاص نداده بود.
سؤالات دیگر از مباحثی مثل رشد روانی، مبانی زیستشناختی، یادگیری و شرطیسازی، هیجان، تفاوتهای فردی، شخصیت، روانشناسی نابهنجاری و روشهای درمان طرح شده بودند. به طور کلی سؤالات از لحاظ دشواری متوسط ارزیابی میشوند، هرچند که از میزان سؤالات کلی درس روانشناسی عمومی نسبت به سالهای گذشته کاسته شده بود. با این حال انتظار میرود داوطلبانی که روی کتابهای هیلگارد و یا روانشناسی عمومی مدرسان شریف به تسلط رسیدهاند به درصد بالایی در این درس دست پیدا کنند.
روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
در آزمون امسال از درس روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان همچون سال قبل 15 سؤال طرح شده بود. تقریباً نیمی از سؤالات از مباحث انگیزش و هیجان مطرح شده بودند و نیمی دیگر از مباحث روانشناسی فیزیولوژیک، نکتهی برجسته دربارهی آزمون امسال،کاهش سؤالات تکراری است و تعدادی از سؤالات نیز با ادبیاتی متفاوت مطرح شده بودند که با توجه به تعداد پایین سؤالات و ابهامات احتمالی که ممکن بود در درک مفهوم سؤال برای داوطلب وجود داشته باشد میتواند باعث تردید در پاسخدهی به سؤالات در داوطلبین گردد.
همچنین سؤالی از مباحث همیشگی مانند نظریه میدانی لوین، هال، اتکینسون و… مطرح نشده بود و از مبحثی مانند نظریههای بالینی هیجان، 2 سؤال مستقیماً طرح شده بود که نشان میدهد دواطلب برای پاسخدهی بالا نیاز است تا روی گسترهی بیشتری از کتاب تسلط پیدا کند. منبع اصلی مورد توجه طراحان کتاب روانشناسی فیزیولوژیک خداپناهی و انگیزش و هیجان خداپناهی میباشد. به طور کلی سطح سؤالات نسبت سال گذشته از دشواری بالاتری برخوردار بودهاند و با توجه به تعداد اندک و ادبیات تا حدودی متفاوت سؤالات داوطلبینی که روی تمام مباحث کتاب مدرسان شریف تسلط پیدا کرده بودند میتوانستند پاسخدهی بالایی به این سؤالات داشته باشند.
روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی
درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی نیز امسال مانند سالهای گذشته، 20 سؤال را به خود اختصاص داده بود که از این بین 10 سؤال سهم روانشناسی مرضی و 10 سؤال سهم کودکان استثنایی است. از مباحثی که بعد از چند سال مورد توجه طراحان قرار گرفته، اختلالات خواب است که 2 سؤال را به خود اختصاص داده است. برای درس روانشناسی مرضی، در کنار این مبحث، مباحث دیدگاه نظری، اختلالات اضطرابی و وسواس نیز مورد توجه طراحان بوده است. در درس کودکان استثنایی مانند سنت همیشگی و برخلاف سال گذشته 3 سؤال مستقیماً از اختلالات کودکان کمتوان ذهنی مطرح شده بود که از مباحث مهم این درس میباشد و در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف نیز مورد اهتمام قرار گرفت. در کنار این مبحث، اختلالات عصبی رشد نیز جزو مباحث مهم طرح شده قرار دارد. سؤالات درس روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی امسال نسبت به سال گذشته آسانتر بوده و به طور کلی میزان سختی سؤالات آسان تا متوسط ارزیابی میشود که البته سؤالات دشوار بیشتر مربوط به کودکان استثنایی میباشد.
زبان تخصصی
درس زبان تخصصی روانشناسی مانند روال سالهای گذشته 30 سؤال را به خود اختصاص داده بود. این 30 سؤال درک مطلب مانند کنکور سال 97 از 6 متن طرح شده بودند، که میتوان به 3 متن دشوار و 3 تا دیگر را روشنتر و سادهتر توصیف کرد. روند درس زبان 2 سال گذشته نشان میدهد که علاقهی طراحان به سمت سؤالات مفهومی، که برای پاسخدهی به آنها نیاز به فهمیدن کل متن پارگراف است، بیشتر شده و از تعداد سؤالاتی که پاسخ آنها را بتوان مستقیماً از درون متن پیدا کرد کاسته شده است. در کنکور امسال 19 سؤال را میتوان در دسته سؤالات مفهومی قرار داد.
همچنین 3 سؤال از مترادف کلمات و 3 سؤال نیز از ضمایر مطرح شده بود. علاوه بر این، از لحاظ بلندی متون، زبان تخصصی امسال متنهای طولانیتری را نسبت به کنکور سال گذشته داشتند. با توجه به این مطلب و برای رسیدن به تسلط در پاسخدهی به سؤالات مفهومی و خواندن متون طولانی در زمان استاندارد، به داوطلبان عزیز کنکور ارشد پیشنهاد میشود تا مدت زمان مناسبی را برای خواندن متون تخصصی و تمرین سؤالات درک مطلب اختصاص دهند. برای رسیدن به این مقصود خواندن متون کتاب زبان تخصصی مدرسان شریف و همینطور تمرین و تحلیل متون زبان تخصصی آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف میتواند بسیار موثر و ثمربخش باشد.
علمالنفس
درس علمالنفس همچون سال گذشته 15 سؤال را به خود اختصاص داده بود. پراکندگی سؤالات این درس تقریباً مانند سالهای گذشته بود. اما به طور کلی از میزان سؤالهای تکراری کاسته شده و طراحان با ادبیاتی جدید به بعضی از مباحث همیشگی علمالنفس پرداخته بودند. مباحث مهم همانطور که انتظار میرفت شامل فصول ابنسینا، غزالی، فارابی، نفس و عقل بودهاند. سطح کلی سؤالات علمالنفس امسال نسبت به سال گذشته دشوارتر ارزیابی میشود. انتظار میرود داوطلبانی که کتاب علمالنفس مدرسان شریف را به خوبی مطالعه کردهاند و با شرکت و در آزمونهای آزمایشی شرکت کردهاند، به راحتی به درصد بالایی در این درس دست پیدا کنند.