در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی 20 سؤال آخر آزمون کارشناسی ارشد در هر دو سال به درس های احتمال 1و2 و فرآیندهای تصادفی اختصاص دارد.
سطح سؤالات در این دو سال در این درس تقریباً در یک سطح قرار دارد. آشنا بودن با مفاهیمی مانند تمام متغیرهای تصادفی به خصوص پواسون، توابع توزیع، تابع چگالی، ضریب همبستگی و زنجیرهای مارکوف الزامی است و این مباحث تقریباً تمام سؤالات را در آزمون های 2 سال اخیر تشکیل داده اند. مطالعه کتاب احتمال شلدون راس و حل تمرین های آن برای درس احتمال 1و2 در پاسخگویی به سؤالات این درس کافی است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی در درس بهینهسازی خطی در هر دو سال 98 و 99 تعداد 7 سؤال را به خود اختصاص دادند و سؤالات آزمون از مباحث سیمپلکس و دوگان و روشهای حل مسئله LP بود و سطح سؤالات هم نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشت. امسال برخلاف سالهای گذشته سؤال مستقیمی از تحلیل حساسیت مطرح نبود اما این نکته نباید دانشجو را ترغیب به کنار گذاشتن این مطلب بسیار مهم از مطالعه خود کند. با مطالعه دقیق مبحث سیمپلکس، دوگان و تحلیل حساسیت می توان بیشتر سؤالات این درس در آزمون را پاسخ گفت و وقت بیشتری باید برای این مباحث اختصاص داد. مطالعه کتاب مدرسان شریف منبعی بسیار خوب برای پاسخگویی به سؤالات این درس است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 تعداد سؤالات جبر خطی عددی در هر دو سال 98 و 99، 6 سؤال بود. برخلاف آزمون سال گذشته، امسال یک سؤال از مبحث روش توانی برای محاسبه مقدار ویژه طرح شده بود. همچنین مانند سال گذشته یک سؤال مربوط به نرم برداری، بررسی وضعیت دستگاه خطی،تجزیه ماتریسها و مسئله کمترین مربعات طرح شده بود که سطح سؤالات تقریباً در یک سطح بودند. در آزمون امسال سؤالی مربوط به ماتریسهای معین برخلاف پارسال طرح نشده بود. بنابراین اکثر مطالب موجود در درس جبر خطی عددی در امتحان امسال وجود داشتند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی مانند سؤالات ریاضی عمومی سال گذشته 10 سؤال می باشد و سؤالات نسبت به سال گذشته سادهتر بودند. در کل تعداد 4 سؤال به طور مستقیم مربوط به مبحث انتگرال در آزمون امسال مطرح شد.3 سؤال از حد و دنباله و سری، 2 سؤال از مشتق و کاربرد مشتق و 1 سؤال هم از اعداد مختلط سؤالات ریاضی عمومی امسال را تشکیل دادند. دانشجویان با مطالعه کتاب هایی مثل توماس، سیلورمن یا کتاب های ریاضی عمومی 1 و2 مدرسان شریف میتوانند بدون مشکل به سؤالات پاسخ دهند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی 5 سؤال مبانی احتمال در آزمون سال 99 نسبت به 5 سؤال آزمون سال 98 سادهتر بودند. در آزمون امسال مانند سال گذشته یک سؤال از آمار در آزمون مطرح شده بود. آشنایی با مفاهیم اولیه احتمال مانند قانون بیز برای پاسخگویی به سؤالات این درس کافی است.
مطالعه کتاب های احتمال شلدون راس و یا مطالعه کتاب آموزشی مدرسان به دانشجو کمک میکند به سؤالات این درس پاسخ دهد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی درس مبانی آنالیز ریاضی مانند سال 98 تعداد 5 سؤال را به خود اختصاص داده بود و نسبت به سال گذشته سؤالات آسانتری مطرح شده بود.
در آزمون امسال 2 سؤال از دنبالهها، 1 سؤال از مشتقپذیری، 1 سؤال از پیوستگی و 1 سؤال هم از انتگرال طرح شده بود. تفاوت آزمون امسال و سال گذشته در مبحث دنبالهها بود و برخلاف سال گذشته امسال سؤالی از مبحث سری طرح نشده بود.
دانشجویان می توانند با مطالعه کتابهای پیو و کتابهای مدرسان شریف به سؤالات این درس پاسخ دهند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 تعداد سؤالات درس آنالیز ریاضی بدون تغییر نسبت به سال قبل 20 سؤال بود.
و اکثر سؤالات در زمان مورد نظر قابل پاسخگویی بودند.برخلاف آزمون سال 98 که 2 سؤال از شعاع همگرایی در آزمون طرح شده بود، سؤالی از این مبحث در این آزمون طرح نشده بود و مطابق معمول هر سال همگرایی سری ها و توابع نقش پررنگی در سؤالات این آزمون داشتند.سؤالات فضاهای متریک و پیوستگی هم مانند هر سال بخش مهم دیگر این آزمون را شامل میشد. سؤالات به گونه ای طراحی شده بودند که اکثریت مباحث پوشش داده شده باشند و با مطالعه کتاب مدرسان و یا کتاب پیو می توان به سؤالات این درس پاسخ داد.مرور سؤالات آزمون کارشناسی ارشد در سال های گذشته کمک فراوانی به کسب مهارت برای حل سؤالات آزمون امسال می کرد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی درس مبانی ترکیبیات از 10 سؤال مطرح شده در آزمون امسال سؤالات مربوط به گراف نسبت به سال گذشته آسانتر بود و در سایر مباحث اکثر سؤالات مفهومیتر از سؤالات سال گذشته بودند. یافتن ضرایب در جملات و اصل جمع و ضرب و گراف بحثهای مهم سؤالهای دو سال 98 و 99 بودند. اصل شمول و عدم شمول هم معمولاً 1 سؤال همیشه در آزمونها به خود اختصاص میدهد. نکته قابل توجه در آزمون امسال تعداد سؤالات مربوط به تابع مولد بود که نسبت به سال قبل اهمیت بیشتری داشت. دانشجویان میتوانند با مطالعه کتاب گریمالدی و یا کتاب مدرسان به سؤالات آزمون پاسخ دهند. مانند درس آنالیز و جبر مطالعه آزمونهای سال گذشته کمک بسزایی در کسب توانایی حل سؤالات این درس خواهد کرد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی درس مبانی جبر تعداد سؤالات جبر در آزمون امسال مانند 98، 10 سؤال بود و سطح سؤالات هم استاندارد بود و در زمان آزمون به اکثر سؤالات می-توان پاسخ داد. سطح سؤالات هم تقریباً در همان سطح سؤالات سال 98 بود و سؤالات به گونهای طراحی شده بود که تمام مباحث، پوشش داده شود. مطالعه کتاب رابینسون و یا مطالعه بسته آموزشی مدرسان منابع خوبی برای پاسخگویی به سؤالات این درس هست. مرور سؤالات سالهای قبل هم می توانست به کسب مهارت در پاسخگویی به سؤالات کمک شایانی کند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی تعداد سؤالات درس مبانی علوم ریاضی در آزمون امسال نسبت به سال 98 تغییری نکرده بود و 5 سؤال از سؤالات آزمون را به خود اختصاص داده بود و سطح سؤالات کمی بالاتر از سال قبل بود. برخلاف آزمون سال 98 سؤالی از مقدمات منطق ریاضی در آزمون امسال مطرح نشد. 2 سؤال آزمون امسال از مبحث روابط و 3سؤال مفهومی هم از مبحث مجموعهها در آزمون امسال آمده بود که نشاندهنده اهمیت این مبحث در آزمون امسال بود. دانشجویان می توانند با مطالعه کتاب مدرسان یا کتاب لین به سؤالات این درس پاسخ دهند.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی درس مبانی ماتریسها و جبر خطی،5 سؤال از سؤالات آزمون امسال را به خود اختصاص داده بود و از نظر تعداد سؤال نسبت به سال گذشته تغییری نکرده بود.
سطح سؤالات نسبت به سال گذشته دشوارتر بود. از هر کدام از مبحثهای ترکیب خطی بردارها، دترمینان ماتریس و تبدیلات خطی، رتبه ماتریس و ماتریسهای متقارن یک سؤال در آزمون امسال مطرح شده بود .
آزمون امسال نسبت به آزمون سال گذشته تمرکز کمتری بر روی مبحث تبدیلات خطی داشت و فقط یک سؤال ساده از این مبحث در آزمون امسال مطرح بود. ترکیب خطی بردارها هم از مباحثی بود که سال گذشته از آن سؤالی طرح نشده بود.
این سؤالات با مطالعه کتاب هافمن و یا مطالعه کتاب آموزشی مدرسان شریف بدون مشکل و قابل حل بود.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته ریاضی درس نظریه مقدماتی معادلات دیفرانسیل 6 سؤال را در آزمون های سال 98 و 99 به خود اختصاص داده است.که در این 2 سال به عنوان درس جدید میباشد.
در آزمون امسال سطح سؤالات آسانتر از سال 98 بود و مانند پارسال از ماتریسهای اساسی، قضایای وجود و یگانگی، بازه ماکسیمال سؤال طرح شده بود. مباحث مربوط به پایداری از مباحثی بود که امسال برخلاف سال گذشته در آزمون مطرح شد. بنابراین برای پاسخ دادن به سؤالات این درس باید تمام مباحث این درس به خوبی خوانده شود.
در سال 97 این درس که تعداد سؤالهایش 6 تست بوده به مجموعه سؤالات کنکور اضافه شد و تقریباً تمام تمرکز در این درس به مبحث دستگاه معادلات خطی و غیرخطی مانند قضایای وجود و یگانگی و جوابهای متناوب دستگاهها معطوف بوده است.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.