اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته علوم و صنایع غذایی، در درس اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی، بودجهبندی طرح تست از مباحث مبانی مهندسی و موازنه جرم، رئولوژی، مکانیک سیالات، انتقال حرارت، ترمودینامیک، سایکرومتری، اصول طراحی کارخانجات صنایع غذایی میباشد.
یکی از مباحث بسیار سخت درس میکروبیولوژی مواد غذایی، مبحث انتقال حرارت و ترمودینامیک میباشد که تعداد تست مطرح شده از این دو بخش در کنکور 94 نسبت به کنکور 93 افزایش پیدا کرده است به همین دلیل به طور کلی سختی این بخشها نسبت به کنکور سال 93 افزایش یافته است.
در مبحث مباحث مبانی مهندسی و موازنه جرم سوالات مشابهت زیادی به کنکورهای سالهای قبل دارد به همین دلیل سوالات این مبحث به آسانی پاسخ داده میشود. تعداد سوالات در مباحث رئولوژی کمتر از سال 93 میباشد و با توجه به آسان بودن این مبحث، کیفیت سوالات 94 از این حیث افزایش پیدا کرده است.
مبحث اصول طراحی کارخانجات صنایع غذایی در کنکور امسال کمتر از 40% پراکندگی سوالات را به خود اختصاص داده که به دلیل حفظی بودن این فصل، با کاهش تعداد سوال در این مبحث، دشواری کلی درس اصول طراحی کارخانجات و مهندسی صنایع غذایی افزایش در کنکور 1394 افزایش پیدا کرده است. در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که در کل کیفیت سوالات در سال 94 بالاتر و از سویی دیگر مشابهت کم سوالات کنکور 94 نسبت به سالهای گذشته موجب سختتر بودن نسبی سوالات آزمون 94 شده است.
زبان تخصصی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) از 15 سوال درس زبان تخصصی برخلاف سال گذشته که 2 سوال از فصل واژگان و 13 فصل از درک مطلب بود ، 3 سوال از فصل واژگان و 12سوال از فصل درک مطلب طرح شده بود. زبان تخصصی در سال 94 از 3 متن تخصصی تشکیل شده بود و از سطح استانداردی برخوردار بود.
تکنولوژی مواد غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته علوم و صنایع غذایی، در درس تکنولوژی مواد غذایی، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای قند، روغن، کنسرو، غلات و اصول نگهداری، از هر مبحث 7 تست و از درس لبنیات 10 تست طرح شده است.
برخلاف سایر مباحث در درس تکنولوژی، در قسمت اصول نگهداری، کنسرو و لبنیات سوالات سال 94 دشوارتر از سال گذشته است. در مبحث لبنیات سوالات عمدتاً از قسمت محصولات لبنی مخصوصا پنیر طرح شده و سوالی از قسمت بستنی در آزمون امسال مطرح نشده است. طبق معمول از بخش استریلیزاسیون و شاخصهای کنترلی در هر دو درس اصول نگهداری و کنسرو سوال مطرح شده است.
نکته جالب در مورد بخش غلات این است که همانند سال گذشته هیچ سوالی از قسمت ارزیابی خمیر و آرد مطرح نشده است، این در حالی است که در سالیان گذشته این مبحث به عنوان یک قسمت ثابت در طرح تست بوده و دو تا سه سوال از آن طرح شده و خصوصاً سوالات این قسمت به صورت نمودارهای اکستنسوگراف و فارینوگراف عرضه شده. از سویی دیگر با توجه به دشوار بودن و زمانبر بودن سوالات این بخش از مبحث غلات، لذا حذف این قسمت از بودجهبندی سوالات سال 94 موجب آسانتر شدن سوالات قسمت تکنولوژی شده است.
قسمت عمدهی سوالات مبحث تکنولوژی قند مربوط به بخش اول و قسمت تصفیه شربت خام میباشد، این درحالی است که همگرایی در طرح تست درآزمون سال 93 به شدت پایین بوده و از چهار فصل این سولات طرح شده بود، اما در سال 94 این سوالات از سه فصل انتخاب شده است و همانند سال 92 و 93 یک سوال از ترکیبات موجود در چغندر در ابتدای سوالات مربوط به تکنولوژی قند به چشم میخورد.
سوالات امسال در مبحث تکنولوژی روغن روی فرآیندهای اصلاحی روغن تمرکز یافته است مخصوصا فرآیند هیدروژناسیون. از طرفی هیچ سوالی از قسمت ساختمان گلیسریدی روغنها و چربیها مطرح نشده است و با توجه به دشوار بودن نسبی این بخش، حذف این قسمت به سهولت آزمون افزوده است و باید به این نکته اشاره کرد که پراکندگی سوالات در سالهای 93 و 94 در مبحث تکنولوژی روغن نسبتاً مشابه بوده است.
در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که در کل کیفیت سوالات در سال 94 بالاتر و از سویی دیگر انتخاب مباحث کاربردیتر در زمینه تکنولوژی مواد غذایی موجب دشوارتر بودن نسبی سوالات آزمون 94 شده است.
ریاضیات
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) در رشته صنایع غذایی در درس ریاضیات تعداد سؤالات همانند سال گذشته 30 سؤال میباشد كه از مباحث تابع، مثلثات و مفاهیم پایه، بسط دوجملهای ـ بسط توابع، حد و پیوستگی، مشتق و كاربردهای آن (یك متغیره)، دنباله و سری، مشتق جزئی (چند متغیره)، ماتریسها و دستگاه معادلات خطی، اعداد مختلط، دستگاه قطبی، انتگرال دو و چندگانه ـ رویهها، معادلات دیفرانسیل و انتگرال یگانه و كاربردها طرح شده بود.
تابع، مثلثات و مفاهیم پایه همانند سال قبل تقریباً تكراری بود و سؤالات دستگاه قطبی و انتگرال دو و چندگانه ـ رویهها نسبت به سال گذشته سختتر بود. بیشتر سؤالات از كتاب مدرسان شریف طرح شده بود.
شیمی مواد غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته علوم و صنایع غذایی، در درس شیمی مواد غذایی، بودجهبندی طرح تست از مباحث آب، لیپید، کربوهیدرات، پروتئین و آنزیم میباشد. در مبحث آب سوالات عمدتاً از قسمت انجماد طرح شده و سوالی از قسمت خواص فیزیکی و شیمیایی در آزمون امسال مطرح نشده است.
در مبحث لیپید سوالات از تمامی مباحث مطرح گردیده است و سوالات از پراکنش بسیار خوبی برخوردارند که این به دلیل افزایش تعداد سوالات مطرح شده از این بخش نسبت به سال 93 میباشد. تعداد سوالات در مباحث کربوهیدرات و پروتئین مشابه سال 93 میباشد اما به دلیل تمرکز بیشتر طراحان بر روی مباحث پایانی این دو فصل، سوالات به شکل فاحشی سختتر از سال 93 میباشد.
همچنین از مباحث متفرقه که هر سال یک یا دو تست را به خود اختصاص میدهد در سال 94 از بخش آنزیم یک تست طرح شده است. در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که در کل کیفیت سوالات در سال 94 بالاتر و از سویی دیگر انتخاب سوال از بخشهای پایانی هر مبحث موجب دشوارتر بودن نسبی سوالات آزمون 94 شده است.
میکروبیولوژی مواد غذایی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته علوم و صنایع غذایی، در درس میکروبیولوژی مواد غذایی، بودجهبندی طرح تست از مباحث باکتریها، مخمرها و کپکهای مهم، فساد مواد غذایی، بیماری ناشی از مواد غذایی، نگهداری مواد غذایی، روشهای شناسایی میکروارگانیسمها میباشد.
یکی از مباحث بسیار سخت درس میکروبیولوژی مواد غذایی، مبحث فساد مواد غذایی میباشد که تعداد تست مطرح شده از این بخش در کنکور 94 نسبت به کنکور 93 کاهش زیادی پیدا کرده است به همین دلیل به طور کلی سختی این مبحث کاهش یافته است.
در مبحث بیماری ناشی از مواد غذایی و روشهای شناسایی میکروارگانیسمها سوالات مشابهت زیادی به کنکورهای سالهای قبل دارد به همین دلیل سوالات این مبحث به آسانی پاسخ داده میشود.
تعداد سوالات در مباحث نگهداری مواد غذایی مشابه سال 93 میباشد اما به دلیل تمرکز بیشتر طراحان بر روی مباحث جدیدتر سؤالات به شکل فاحشی سختتر از سال 93 میباشد. مبحث باکتریها، مخمرها و کپکهای مهم در صنایع غذایی در کنکور امسال بیش از 40% پراکندگی سوالات را به خود اختصاص داده که به دلیل گستردگی این فصل، با افزایش تعداد سوال در این مبحث، دشواری کلی درس میکروبیولوژی مواد غذایی افزایش مییابد.
در پایان میبایست به این نکته اشاره کرد که در کل کیفیت سوالات در سال 93 بالاتر و از سویی دیگر مشابهت اکثر سوالات هر مبحث نسبت به سالهای گذشته موجب آسانتر بودن نسبی سوالات آزمون 94 شده است.