اقتصاد خرد
با بررسی سؤالات اقتصاد خرد آزمون کارشناسیارشد سال 1399رشته علوم اقتصادی، به نظر میرسد که سؤالات این درس نسبت به سطح سؤالات سال گذشته دشوارتر میباشد، لیکن به طور کلی سؤالات در اغلب موارد، سؤالاتی با ساختار آشنا بوده و چندان دور از ذهن طراحی نشدهاند و داوطلبان با مطالعه دقیق منابع آزمون (کتابهای اقتصاد خرد مدرسان شریف و اقتصاد خرد دکتر نظری) قادر به پاسخگویی اکثر سؤالات میَشدند.
در این آزمون تعداد 8 سؤال از فصل «رفتار مصرفکننده» (32 درصد از سؤالات) و تعداد 5 سؤال نیز از فصل «مفاهیم پایه تقاضا و عرضه و کشش» طراحی شده است که مجدد اهمیت این فصلهای کتاب را به داوطلبان متذکر و مطالعه دقیق آن توصیه میشود.
نکته قابل توجه دیگر آن است که مشابه اغلب این سؤالات آزمون، در کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف آورده شده بودند و داوطلبان با تسلط به کتاب اقتصاد خرد انتشارات مدرسان شریف و همچنین اقتصاد خرد دکتر محسن نظری و اقتصاد خرد 2 دکتر شاکری میتوانستند به راحتی به سؤالات پاسخ دهند.
اقتصاد کلان
با بررسی سؤالات درس اقتصاد کلان آزمون کارشناسیارشد سال 1399 رشته علوم اقتصادی ملاحظه میشود که انواع سؤالات آسان، متوسط و دشوار در آزمون تعبیه شدهاند به طوری که در مواردی سؤالات، مشابه سؤالات سالهای گذشته و تا حدود زیادی (از نظر ماهیت سؤال) تکراری هستند، لیکن در مواردی سؤالات دشوار و جدید نیز به چشم میخورند.
با این حال توجه به این نکته که مطالعه کتاب اقتصاد کلان انتشارات مدرسان شریف و اقتصاد کلان دکتر شاکری با جزئیات و نمودارهای آن از اهمیت ویژهای برخوردار است و برخی سؤالات عیناً از نمودارهای این کتابها برگرفته شده است.
با توجه به اینکه در سؤالات درس اقتصاد کلان در سالهای اخیر، طرح سؤال از فصل «رشد اقتصادی» و «مدلهای رشد» (خصوصاً مدل رشد سولو) باب شده، هرچند در سؤالات سال 1399 سطح این سؤالات متوسط بوده، لیکن مطالعه دقیق این فصل از کتاب به داوطلبان توصیه میشود.
نکته حائز اهمیت دیگر آنکه با بررسی سؤالات درس اقتصاد کلان آزمون کارشناسیارشد سال 1399 میتوان گفت تعداد سؤالات محاسباتی نسبت به سال 1398 کاهش یافته و به تبع آن زمان مورد نیاز برای حل مجموع سؤالات کمتر بوده و همچنین برای دومین سال متوالی و برخلاف تمامی سالهای گذشته، از مباحث مربوط به «بازار عرضه و تقاضای پول» و همچنین «اقتصاد کلان باز در چارچوب IS/LM» سؤالی طرح نشده بود و همین مسئله نیز از دشواری مجموعه سؤالات کاسته است. برای مباحث دیگر، تنوع در طراحی سؤال کاملاً رعایت شده بود و تمامی بخشها مورد توجه طراحان قرار گرفته بود.
در کلیت امر، سؤالات این درس در سال 1399 نسبت به سال 1398، نسبتاً سادهتر ارزیابی میشود.
آمار و احتمال
به طور کلی در مفاهیم اقتصادی، مفاهیم آماری بیشتر نمود دارد، زیرا این مفاهیم قابل اندازهگیری براساس آمار میباشد به این دلیل تعداد سؤالات بخش آمار رشته علوم اقتصادی در آزمون کارشناسیارشد سال 1399 برخلاف گروه حسابداری و مدیریت، 20سؤال میباشد. برای تحلیل سؤالات آمار سال 1399 میبایست پیشینهای از سؤالات سال 1398 را نیز داشت. به طور کلی سؤالات دو سال از نظر بخش توصیفی آمار (دقت شود بخش توصیفی آمار از آمار توصیفی شروع و به توزیعهای توأم متغیرهای تصادفی خاتمه مییابد) در یک سطح بودهاند، ولی در بخش استنباطی سؤالات مطرح شده سال 1398ساختار مناسبتری نسبت به سال 1399 داشته است، به طوریکه در این سال با توجه به پراکندگی سؤالات میتوان گفت بیشتر بخش توصیفی مدنظر بوده است (14 سؤال) و حتی میتوان بعضی سؤالات را مختص گروه علوم اقتصادی ندانست (سؤالهای 118، 119، 122 و 123)، ولی در سال 1398 میتوان بخش استنباطی سؤالات را مناسب تلقی نمود و حتی پراکنش سؤالات از بخشهای مختلف استنباطی را مناسب تلقی نمود.
بيشتر تستها از کتاب میکرو آمار و احتمالات (ویژه رشتههای مدیریت، اقتصاد و حسابداری) مدرسان شریف طرح شده بود.
زبان تخصصی
زبان تخصصی طبق معمول شامل سه متن پنج سؤاله (در مجموع 15 سؤال) بود. متون و سؤالات هماندازه و همسطح سالهای قبل بودند. بنابراین حتماً سؤالات سالهای قبل را که به همراه ترجمه و پاسخ تشریحی در کتاب زبان تخصصی مدرسان شریف جمعآوری شده، مطالعه کنید
زبان عمومی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1399درس زبان عمومی مثل همیشه شامل دو بخش واژگان (10 سؤال) و کلوز تست ( 5 سؤال) بود. سؤالات بخش اول تقریباً دشوار بودند، خصوصاً سؤالات 3، 4، 5، 7 و 10. و سؤال 5 به خاطر شباهت ظاهری گزینهها سختترین سؤال امسال بود. همچنین سؤالات 8، 9 و 10 صورت سؤال نسبتاً طولانی داشتند و این هم میتوانست برای بعضی از داوطلبان مشکلساز باشد. یک سری از واژگان تکرار سالهای پیش بود، مانند abundant، proximity و benediction. بنابراین داوطلبان سالهای بعد حتماً باید سؤالات سالهای قبل را مطالعه کنند. سؤالات بخش کلوز تست همگی در کتاب مدرسان شریف کار شده بودند و مباحث همان مباحث همیشگی (جملهوارههای وصفی، ساختارهای موازی، حروف ربط، وجه وصفی) بود و کسانی که کتاب مدرسان شریف را خوانده بودند میتوانستند به هر پنج سؤال این بخش پاسخ دهند.
ریاضی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1399 رشته علوم اقتصادی، سؤالات درس ریاضی همانند سالهای گذشته بود. سؤالات طراحی شده استاندارد و متناسب با مقطع کارشناسیارشد میباشند.
بیشترین تعداد سؤالات مربوط به فصل «توابع چندمتغیره» میباشد و پس از آن «انتگرال و کاربردهای آن» که سطح کیفی سؤالات در هر فصل به ترتیب ساده و متوسط میباشد.
داوطلبان در صورت خواندن کتاب میکرو ریاضیات عمومی (ویژه رشتههای مدیریت، اقتصاد و حسابداری) مدرسان شریف و تسلط به مباحث و مرور سؤالات سالهای گذشته به راحتی میتوانستند به اکثر سؤالات پاسخ بدهند و درصد بالایی در این درس کسب کنند.
مجموعه دروس تخصصی
با توجه به بررسی سؤالات دروس تخصصی آزمون کارشناسیارشد سال 1399 رشته علوم اقتصادی میتوان گفت هر سه سطح سؤال (آسان، متوسط و سخت) مشاهده میشود و از طرفی به جز تعداد معدودی سؤال دشوار، مابقی سؤالات به صورت غیرمتعارف و خارج از منابع درسی آزمون نیستند و همچنین برخی سؤالات نیز مشابهت زیادی با سؤالات سالهای گذشته دارند که داوطلبان با مطالعه و بررسی سؤالات سالهای گذشته، برآورد کلی مناسبی از سطح سؤالات کسب مینمایند.
در سؤالات درس تجارت بینالملل، مفاهیم کاملاً تکراری و تنها فرم سؤالات متفاوت بود. با تسلط بر مفاهیم موجود در سؤالات سالهای پیشین و کتاب دروس تخصصی اقتصاد مدرسان شریف امکان پاسخگویی کامل به سؤالات وجود داشت. در سؤالات درس مالیه بینالملل نکته قابل توجه این است که علی رغم سالهای گذشته یک سؤال محاسباتی مطرح شده بود. همچنین برای پاسخگویی به 3 سؤال از 5 سؤال، تسلط بر مفاهیم اقتصاد کلان نیز لازم بوده است. در درس بخش عمومی علیرغم اینکه در سالهای پیش مبحث کالاهای عمومی با مفاهیم تکراری مورد توجه طراحان سؤال بوده است، در سال 1399 تأکید بیشتر بر موضوع مالیاتها بوده و 3 سؤال از 5 سؤال به این بخش اختصاص داده شده است. همچنین قابل ذکر است که در این بخش 2 سؤال محاسباتی مطرح شد در حالیکه در سالهای اخیر اغلب سؤالات این درس به شکل توصیفی مطرح شده بود. به نظر میرسد به طور کلی طراحان کنکور سال 1399 از چهارچوب متداول طراحی سؤالات این بخش کمی خارج شدهاند. علیرغم وجود سؤالات جدید و متفاوت تمامی مفاهیم مورد سؤال، در منابع آزمون کارشناسیارشد بیان شده است. سؤالات درس پول و بانکداری در سطح متوسطی مطرح شد و پاسخگویی به سؤالات این درس همانند سالهای پیش، نیازمند تسلط بر مباحث عرضه و تقاضای پول در درس اقتصاد کلان میباشد. علیرغم سالهای گذشته سؤالات کمتر مفهومی و بیشتر حفظی بوده و سؤال محاسباتی مطرح نشده است.
سؤالات درس اقتصاد اسلامی نیز همانند سالهای گذشته ترکیبی از سؤالات حفظی و مفهومی بوده است.