زبان انگلیسی (عمومی)
در کنکور امسال هم، همانند کنکور سالهای اخیر درس زبان انگلیسی (عمومی) دارای 15 سؤال بود، که بخش اول آن شامل 10 سؤال از لغات (Vocabulary) و بخش دوم شامل 5 سؤال از جای خالی متن (cloze test) بود. سؤالات لغات امسال نسبت به سال گذشته آسانتر، اما تا حدودی گیجکنندهتر بود که نیاز به مطالعه بیشتر به ویژه در زمینهی مترادف کلمات (Synonyms) داشت. اما در مقابل، در بخش جای خالی سؤالات آسان بودند و با کمی دانش گرامری پاسخگویی به آنها به راحتی امکانپذیر بود.
بعد از توضیح سختی و متوسط بودن سؤالات میتوان به این مطلب اشاره کرد که سازمان سنجش برای سؤال شمارهیک دو گزینهی صحیح (گزینهی «3» و «4») را انتخاب کردهاند، که میتواند برای داوطلبان عجیب باشد. توصیه من به داوطلبانی که سال آینده قصد شرکت در کنکور را دارند این است که، علاوه بریادگیری کلمات جدید و افزایش دایره لغات خود، سعی کنند که همزمان لغات هم معنی را نیزیاد بگیرند. اکثر داوطلبان این بخش را رها میکنند، در حالی که با کمی مطالعه میتوان به راحتی به سؤالات این بخش پاسخ داد.
زبان تخصصی
درس زبان تخصصی مربوط به رشتهی مدیریت در سال 1395 برای تمامی گرایشها همانند سالهای گذشته متشکل از 15 سؤال درک مطلب بود، که به صورت سه متن تخصصی از مباحث مربوط به این رشته حاوی 5 سؤال مربوط به هر متن طراحی شده بود. همانطور که واضح است طبق سنوات گذشته هر متن دارای دو پاراگراف میباشد. سؤالات به طور کلی از نظر میزان دشواری همانند سالهای اخیر بوده، اما با نگاهی اجمالی به متن شمارهی 2 در سؤالات که مربوط به تئوری موقعیتی هرسی و بلانچارد در درس رهبری (بخش رفتار سازمانی ـ تئوریهای مدیریت) میباشد، داوطلبین متوجه میشوند که اگر مباحث مربوط به تئوریهای مدیریت کهیکی از دروس بسیار مهم و اثرگذار در این مجموعه به حساب میآید را در قالب متون انگلیسی مطالعه نمایند و اصطلاحات مربوط به آنها را فراگیرند، نه تنها در درس تئوریهای مدیریت بلکه در متون زبان تخصصی آزمون ارشد نیز میتواند به آنها کمک نماید.
اقتصاد خرد و كلان
در کنکور سال 1395، تعداد 10 سؤال از مباحث درس اقتصاد خرد و 10 سؤال نیز از درس اقتصاد كلان طرح شده است. بنابراین، برای كسب نمره ممتاز و عالی، تسلط كامل بر هر دو درس خرد و کلان ضروری خواهد بود. از لحاظ بودجهبندی در سال 95، 2 سؤال از بخش عرضه و تقاضا، 1 سؤال از بخش تئوری رفتار مصرفكننده (مشترک با مبحث کشش)، 2 سؤال از بخش تئوری رفتار تولیدكننده، 2 سؤال از بخش هزینههای تولید، 3 سؤال از بخش بازارها برای درس اقتصاد خرد طرح شده است. در مورد درس اقتصاد كلان نیز، 3 سؤال از بخش مدلهای تعیین درآمد ملی تعادلی و سیاستهای مالی، 2 سؤال از بازار پول و سیاستهای پولی، 4 سؤال از بخش تعادل همزمان بازار كالا و پول و 1 سؤال از بخش نظریههای تورم و بیكاری طرح شده است. همچنین با نگاهی به سؤالات سال گذشته در مقایسه با امسال، میتوان مشاهده كرد که امسال نیز همانند سال گذشته بیشتر سؤالات اقتصاد خرد تقریباً از مبحث بازارها (3 سؤال) طرح شده است. در مورد سؤالات اقتصاد کلان نیز سال گذشته تعداد 3 سؤال از مبحث نظریههای تورم و بیکاری طرح شده بود، درحالی که امسال تنها 1 سؤال از مبحث مذکور آمده بود و مبحث تعادل همزمان بازار کالا و پول با 4 سؤال، بیشترین تعداد سؤال را در کنکور امسال به خود اختصاص داده است.
از نکات جالب توجه آزمون امسال، عدم طراحی سؤال از مباحث نظریههای مصرف و سرمایهگذاری، حسابداری ملی و شاخص قیمتها و کلیات اقتصاد کلان میباشد؛ درصورتی که در سال گذشته از تمام مباحث خرد و کلان سؤال آمده بود. در نتیجه دانشجو برای كسب نمره عالی در این درس باید بر كلیهی مباحث درس اقتصاد خرد و غالب مباحث درس اقتصاد كلان تسلط كافی داشته باشد. شایان ذكر است كه سؤالات درس اقتصاد خرد و كلان، نسبت به سال گذشته از درجه سختی کمتری برخوردار بوده، به طوری که امسال حدود 4 سؤال را میشد به صورت حفظی پاسخ داد و حدود 6 سؤال محاسباتی بوده و مابقی سؤالات نیز تقریباً مفهومی بودند. امسال برعکس سال گذشته، تمام سؤالات با مطالعهی دقیق و كامل مباحث به راحتی قابل پاسخگویی بودند و از مباحث خارج از کتب منبع سؤالاتی طرح نشده است. لذا در کل در مورد سؤالات اقتصاد خرد و کلان امسال، میتوان اظهار کرد سؤالات امسال از نظر درجه سختی و مفهومی بودن، تقریباً استاندارد بوده و دانشجویان رشته مدیریت با مطالعهی کامل کتاب مدرسان شریف میتوانستند به سؤالات دو درس مذکور پاسخ داده و نمرهی قابل قبولی را کسب کنند.
آمار و احتمال
به جرأت میتوان گفت که سؤالات کنکور 95 درس آمار و احتمال، سادهترین سؤالات طی 8 سال گذشته است، مانند همیشه بیشترین سؤالات از فصل آمار توصیفی است که 4 سؤال طرح شده از این فصل، مشابه سؤالات سالهای گذشته بود. همچنین 2 سؤال تکراری و غیرقابل باور از تئوری احتمال و 2 سؤال بسیار ساده و روان و باز هم تکراری از فصل متغیرهای تصادفی مطرح شده است. در مجموعهی ریاضی و آمار رشته مدیریت، 8 سؤال از 20 سؤال این مجموعه، سهم درس آمار و احتمال است که ساده بودن سؤالات، فرصت بسیار مناسبی را برای بالا بردن درصد این درس در کنکور کارشناسی ارشد فراهم کرده است.
طی سالهای اخیر دیده شده که بعضی از دانشجویان با توجه به مشکلاتی که در تدریس این درس در دانشگاهها وجود دارد، از مطالعهی آن صرفنظر میکنند، در حالی که به نظر میرسد این دانشجویان باید نسبت به اصلاح برنامه درسیشان و گنجاندن این درس در برنامه خود تجدیدنظر کنند. هشت سؤال طرح شده از این درس معمولاً اصولی و روان است و در مجموعهی ریاضی و آمار 40% از کل را به خود اختصاص میدهند. دستیابی به این درصد با مطالعه معقول و منطقی امکانپذیر میباشد و بدست آوردن 40% از مجموعه ریاضی و آمار در کنکور کارشناسی ارشد، کمک بسیار زیادی به دانشجو در رقابت با سایر دانشجویان خواهد کرد.
بازاریابی
«عجب سؤالات سختی»، شاید پس از خروج از جلسهی آزمون کارشناسی ارشد مدیریت، این جمله اولین جملهای بود که بین دانشجویان مدیریت بازرگانی در محافل مختلف پخش شد. 9 سؤال جدید از پانزده سؤال نسبت به گذشته طرح شد که از این 9 سؤال جدید و در عین حال سخت، 3 سؤال آن حتی به صورت مفهومی طرح شده بود. رویکرد سؤالات از کتاب مرجع همیشگی (3 استاد) جای خود را به کتاب مدیریت بازاریابی «مسینگهام و لکستر» داده بود.
عمده سؤالات امسال از بخش معرفی بازاریابی و برنامهریزی استراتژیک بازاریابی (در مجموع 7 سؤال) و مدیریت قیمت و مدیریت محصول (در مجموع 4 سؤال) طراحی شده بود. این درس با ضریب 4 در آزمون ارشد از اهمیت بالایی برای داوطلبان بازرگانی دارا میباشد که امید است، داوطلبان با توجه به برنامهریزی مشاورین مؤسسه و تلاشهای داوطلب با کسب درصد بالا بتوانند رتبهی مناسب در آزمون امسال را کسب کنند، ضمن اینکه کتاب بازاریابی مدرسان شریف در صورتی که کامل و دقیق مطالعه میشد، درصد بسیار خوبی را برای داوطلبان به همراه داشت.
تحقیق در عملیات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 95 همانند دو سال گذشته شاهد 15 سؤال از درس تحقیق در عملیات بودیم. با نگاهی گذرا بر سؤالات، چهرهی آشنای سؤالات کنکورهای قبل و آزمونهای آزمایشی به نظر میآیند. اصولاً در درس تحقیق در عملیات مباحث سیمپلکس، دوگانگی و تحلیل حساسیت از مباحث اصلی میباشند که در کنکورهای گذشته سهم بالایی از سؤالات را به خود اختصاص دادهاند و داوطلبان غالباً با آمادگی بالاتری در این مباحث سر جلسه کنکور حضور مییابند. وجود 9 سؤال از این مباحث (60% درصد سؤالات) که دارای نوآوری خاصی نبوده و سؤالات مشابه آنها بارها در کنکورهای قبل تکرار شده است، کار داوطلبان را برای پاسخگویی به سؤالات راحت کرده است.
سؤالات مطرح شده از سایر مباحث نیز از سطح دشواری بالایی برخوردار میباشند، در مجموع بودجهبندی مباحث در کنکور 95 به صورت زیر میباشد:
اصول و فرضیات برنامهریزی خطی 2 سؤال، مبانی و کاربرد روش سیمپلکس 3 سؤال، نظریه دوگانگی (مسئله ثانویه) 2 سؤال، شکل ماتریسی برنامهریزی خطی 1 سؤال، تحلیل حساسیت و برنامهریزی پارامتری 3 سؤال و مباحث مدل حمل و نقل، مدل تخصیص، برنامهریزی عدد صحیح، برنامهریزی صفر ویک هر کدام 1 سؤال. باید توجه داشت اگر چه تعداد سؤالات دشوار کمی در آزمون امسال وجود دارد، اما حل بعضی از سؤالات زمانبر بوده و نیازمند مدیریت مناسب زمان میباشند. با توجه به مطالب ذکر شده، داوطلبانی که تمرین و تکرار مناسبی بر مباحث و ضمن اینکه سؤالات آزمونهای گذشته داشتهاند، با سؤالات جدیدی مواجه نشده و کار آسانی برای کسب درصد بالای پاسخگویی داشتهاند. همچنین با مطالعهی کامل کتاب مدرسان شریف کسب درصد بالا کار چندان سختی نبوده است.
تئوریهای مدیریت
در کنکور سراسری سال 1395، همانند کنکور سال 1394، از درس تئوریهای مدیریت 30 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور 95 میتوان گفت از مجموع 30 سؤال این درس، 11 سؤال ساده، 9 سؤال متوسط و 10 سؤال دشوار طراحیشده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات کنکور سال 94 که در آن 11 سؤال ساده، 6 سؤال متوسط و 13 سؤال دشوار طرحشده بود، تغییر چندانی مشاهده نمیشود؛ بنابراین میتوان گفت که سؤالات کنکور سراسری سال 94 و 95 در این درس، از نظر دشواری تقریباً دریک سطح نسبتاً دشوار طراحی شدهاند و میانگین درصد داوطلبان در این درس تغییر چندانی نخواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند میبایست بهراحتی حدود 35 درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 35 درصد برای این آزمون قابلقبول نیست. همچنین کسب درصد 35 تا 50 درصد متوسط، 50 تا 65 درصدی خوب و 65 به بالا درصدی عالی محسوب میشود.
با بررسی دقیق مباحثی که مدنظر طراحان بوده و از آنها سؤال طراحیشده است نیز میتوان پی برد که از فصل «مکاتب و نظریههای مدیریت» 7 سؤال و از فصل «سازماندهی» 8 سؤال طرحشده است و بر این اساس همانطور که انتظار میرفت مهمترین فصول این درس محسوب میشوند. همچنین از فصول «فرهنگ سازمانی» 2 سؤال؛ «مفاهیم بنیادین مدیریت» 3 سؤال؛ «کنترل» 2 سؤال؛ و «تعارض» 2 سؤال طرح شده است. از هریک از فصول «انگیزش»، «یادگیری»، «ادراک»، «تصمیمگیری»، «ارتباطات» و «شخصیت» نیز 1 سؤال مطرح شده است؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که حدود 70 درصد سؤالات این درس از مباحث مرتبط با مبانی سازمان و مدیریتیعنی مفاهیم بنیادین مدیریت، مکاتب و نظریهها، تصمیمگیری، برنامهریزی و سازماندهی طراحی شدهاند و مابقی سؤالات نیز از مباحث رفتاری نظیر ارتباطات، تعارض، فرهنگ، انگیزش،یادگیری، ادراک و شخصیت طراحی شده است. بر این اساس در کنکور سال 1395 مطابق انتظارات مباحث تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم و مدیریت منابع انسانی چندان مورد توجه طراحان سؤال نبوده است.
حسابداری (حسابداری مالی و حسابداری صنعتی)
به طور کلی در سؤالات حسابداری از بخش مالی 10 سؤال و از بخش صنعتی 5 سؤال مطرح شده بود. 10 سؤال قسمت مالی تقریباً مشابه سال گذشته بود و به طور کلی استاندارد بود. تعداد سؤالات نسبت به سال گذشته تغییری نکرده بود. امسال از مبحث صورت مغایرت بانکی 1 سؤال مطرح شده بود، در حالی که سال گذشته سؤالی مطرح نشده بود. امسال از قسمت صورت جریان وجوه نقد سؤالی مطرح نشده بود، در حالی که سال گذشته 2 سؤال مطرح شده بود. ضمن اینکه 5 سؤال مربوط به حسابداری صنعتی در حد متوسط بود که با مطالعهی دقیق مباحث به راحتی قابل حل بود. نکتهی قابل توجه این بود که از مبحث انحرافات سربار هیچ سؤالی مطرح نشده بود که باعث خوشحالی برخی از داوطلبین شده بود و اینکه از قسمت هزینه، حجم فعالیت و سود 1 سؤال مطرح شده بود و از قسمت اوراق قرضه نیز 1 سؤال مطرح شده بود که سال گذشته سؤالی نیامده بود. 1 سؤال صنعتی هم مشابه سالهای گذشته بود. در کل سؤالات مبحث حسابداری مالی و صنعتی استاندارد و تقریباً مشابه سال گذشته بود و این نکته را میتوان بیان کرد که سازمان سنجشیک سؤال (سؤال 236) را از بین تمامی سؤالات حذف کردند و دانشجویان به راحتی با مطالعهی مباحث میتوانستند 80 درصد سؤالات را جواب دهند، در ضمن تمام سؤالات محاسباتی بودند و سؤال مفهومی به چشم نمیخورد. در کنکور امسال حدود 4 سؤال مشابه سالهای گذشته بود که این نکته رایادآوری میکند که دانشجویان باید حتماً کنکورهای سالهای گذشته را مطالعه کنند.
مدیریت سرمایه گذاری و ریسك
سؤالات درس مدیریت سرمایهگذاری و ریسك در کنکور 1395 مشابه با سؤالات کنکور سال گذشته و تا حدودی سادهتر به نظر میرسد. به طور کلی موضوعاتی که در این آزمون مورد سؤال قرار گرفته پیچیدگی محتوایی نداشته و صرفاً دقت و عمق درک مطالب داوطلبان را طلب نموده است. مباحث سؤالات دارای پراكندگی خاصی نبوده و حیطهی سؤالات در چهار الی پنج مبحث عمده طبقهبندی میشود. از کلیهی مباحث درس کتب مهندسی مالی 5 سؤال طرح گردیده و در مباحث سرمایهگذاری اکثر سؤالات حول مدلهای تعادلی و مدلهای عاملی است که هم به صورت محاسباتی و هم مفهومی مدنظر بوده است. برای این درس میتوان گفت که سازمان سنجش برای سؤال 211 دو گزینهی صحیح (گزینهی «2» و «4») در نظر گرفته و برای داوطلبان این موضوع بسیار نگرانکننده میرسد.
در مجموع میتوان بیان نمود که در این آزمون عموم سؤالات از مباحث اولیهی سرمایهگذاری بوده و داوطلبان میتوانستند با مطالعهی کتاب مدرسان شریف عمدهی قسمتها را پوشش دهند و اینگونه به نظر میرسد که با توجه به سادگی سؤالات، میانگین این درس در کنکور سال جاری بالاتر از سالهای گذشته باشد.
مبانی کارآفرینی
در کنکور ارشد سال 95 بیشتر سؤالات از مباحث آشنایی با مفاهیم کسب و کار و کارآفرینی چیست؟ آورده شده بود به طوری که 7 سؤال از 15 سؤال به این مباحث اختصاص داده شده بود و با مطالعهی فصول 1 و 3 کتاب مبانی کارآفرینی داوطلبان میتوانستند به تمام این 7 سؤال پاسخ دهند. علیرغم اینکه از مباحث کارآفرینی در دیدگاههای اقتصادی و غیراقتصادی در سال 94، 4 سؤال آمده بود امسال همچون سال 93 هیچ سؤالی از این مباحث طرح نشده بود. از بخش مدلهای نظری کارآفرینی نیز مانند دو سال قبل، مجدد سؤال طرح شده بود.
نکتهی دیگری که میتوان بدان اشاره کرد، توانایی پاسخگویی به 9 سؤال از 15 سؤال با خواندن کتاب جامع کارآفرینی است که خلاصهای از دو کتاب مبانی کارآفرینی و کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها) است، البته همانطور که اشاره شد این کتاب خلاصه است و ممکن است در سالهای دیگر این تعداد از سؤالات را تحت پوشش قرار ندهد. بنابراین توصیهی اکید همواره بر خواندن دو منبع اصلی کتاب مبانی کارآفرینی و کارآفرینی (تعاریف، نظریات، الگوها) است که این امکان را به داوطلبان میدهد تا درصدهای بالایی در این درس به دست آورند.
مالیه عمومی و بودجه
درس مالیه عمومی و بودجه در آزمون كارشناسی ارشد سال 95 به مراتب سادهتر از سالهای قبل بود و داوطلبان با مطالعهای مناسب میتوانستند درصد قابل توجهی را در این درس مهم كسب كنند. اگر سؤالات مالیه عمومی و بودجه را به تفکیک بررسی کنیم، در آزمون امسال سؤالات بودجه به نسبت سالهای گذشته افزایش داشته و 6 سؤال از 15 سؤال درس مالیه عمومی و بودجه را به خود اختصاص داده است. افزایش سؤالات درس بودجه در سالهای اخیر با شیب ملایم اتفاق افتاده است؛ به طوری که در آزمون سال 93 تعداد 4 سال، آزمون 94 تعداد 5 سؤال و امسال تعداد 6 سؤال از بودجه طراحی شده است. به عبارت دیگر بودجه اهمیت بیشتری نسبت به سالهای قبل پیدا کرده است. در سالهای اخیر روند سؤالات مالیه عمومی و بودجه رو به سؤالات حفظی پیش رفته است و سؤالات مفهومی، کمتر در آزمونها به کار برده میشود. به عبارتی برای اینكه دانشجو بتواند سؤالات مالیه عمومی و بودجه را در زمان مناسب پاسخ دهد، باید از قبل مباحث مختلف را به اندازهی كافی مطالعه کرده باشد، نه اینكه زمان را به پاسخگویی به سؤالی اختصاص دهد كه برای اولین بار با آن مواجه شده است.
نکتهی قابل توجه در مورد درس مالیه عمومی و بودجه آن است که، متأسفانه اغلب دانشجویان به دلیل عدم آشنایی با منابع مرجع ویا پراکندگی مطالب و مباحث، قادر نیستند تا انتظارات دلخواه خود را در مورد این درس برآورده سازند؛ ولی امسال با تحلیلی که بر روی سؤالات این درس انجام شد، مشخص شد که اولاً از 15 سؤال طرح شده در آزمون کارشناسی ارشد امسال، 13 سؤال با سؤالات آزمون 10 مرحلهای مدرسان شریفیکی بوده ویا حداقل شباهت زیادی دارند، و ثانیاً کتاب جدید مالیه عمومی و بودجه انتشارات مدرسان شریف که در سال 1395 توسط مؤلفان جدید تألیف گردید، تمام سؤالات آزمون کارشناسی ارشد امسال را پوشش میدهد؛ این موضوع نشانگر آن است که این کتاب میتواند نگرانیهای داوطلبان عزیز برای کنکور سالهای آتی را برطرف کند و این عزیزان با مطالعهی دقیق این کتاب، درصد مورد انتظار خود را در این درس مهم و استراتژیک کسب نمایند.
اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
در دومین سال طراحی سؤال برای سر فصل «اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام» در آزمون کارشناسی ارشد، همانطور که پیشبینی میشد، رویکرد کاملاً حفظی در طراحی سؤالات است. از نظر محتوایی، سؤالات 31، 33 و 34 از مباحث مبانی رفتار و مدیریت رفتار سازمانی در سطح فردی؛ سؤال 32 از مبحث مدیریت منابع انسانی در مدیریت اسلامی؛ سؤال 35 از مبحث فرایند شکلگیری مدیریت اسلامی و رویکردهای آن؛ سؤال 36 از مبحث تصمیمگیری و سیاستگذاری در مدیریت اسلامی؛ سؤالات 37 و 45 از مباحث مبانی برنامهریزی در مدیریت اسلامی؛ سؤال 43 از مبحث مبانی سازماندهی در مدیریت اسلامی؛ سؤال 44 از مبحث مفهومشناسی سازمان و مدیریت از دیدگاه اسلامی طرح شدهاند. سؤالات 38، 40 و 41 از مباحث اصول و جلوهها؛ سؤال 39 از مبحث مقدمات و روششناسی و سؤال 42 از مبحث مدیریت اسلامی در عرصه اقدام و عمل طرح شدهاند. در مجموع باید گفت، فضای حاکم بر منابع مرتبط با مدیریت اسلامی، فضایی بسیار آشفته است و شاید نتوان از هیچ داوطلبی انتظار داشت که بر همه مطالب این فضا تسلّط داشته باشد. اگرچه این شرایط برای همهیکسان است.
مدیریت تولید
در درس مدیریت تولید کنکور 95 نیز مباحث کارسنجی، زمانسنجی و طراحی استقرار همچنان بیشترین تعداد سؤالات را به خود اختصاص دادهاند تا جایی که سؤالهای مطرح شده از این مباحث 40% کل سؤالات مدیریت تولید را شامل میشد (2 سؤال از کارسنجی و زمانسنجی و 4 سؤال از طراحی استقرار) که نسبت بسیار بالایی است، در حالی از سایر مباحث (شامل برنامهریزی جامع تولید، برنامهریزی مواد اولیه و قطعات، مدیریت موجودی، برنامهریزی در سیستمهای غیرپیوسته، مدیریت زنجیره تأمین، کنترل کیفیت آماری، تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر، نگهداری و قابلیت اطمینان سیستم و پارادایمهای تولید) تنهایک سؤال مطرح شده بود. به طور کلی سؤالات سال 95 سادهتر از سال 94 بود، اما تعداد سؤالهای حفظی کاهش زیادی داشت (4 سؤال)، در حالی که معمولاً نیمی از سؤالات این درس حفظی هستند که این مسئله برای داوطلبانی که در مباحث محاسباتی ضعف دارند، بسیار مشکلساز بود. همچنین اکثر سؤالات فاقد نکتهی خاص بودند و داوطلبی که به مباحث پایه مسلط بود، به راحتی میتوانست به تمام سؤالات (غیر از 3 سؤال که خارج از مباحث مطروحه در کتابهای رایج هستند)، پاسخ دهد.
مدیریت مالی
سؤالات درس مدیریت مالی در کنکور 95 مشابه سؤالات کنکور سال 1394 و تا حدودی سادهتر به نظر میرسد. نکتهی قابل توجه این است که پاسخدهی به سؤالات درس مدیریت مالی در کنکور سراسری و کسب درصد قابل توجه بدون مطالعهی کتاب «مدیریت مالی نوین دکتر جهانخانی» مقدور نمیباشد.یک سوم سؤالات حول ارزیابی طرحهای سرمایهگذاری بوده است که بیانگر اهمیت بالای این سرفصل است. سؤالات هم به صورت محاسباتی و هم مفهومی مدنظر بوده است و از لحاظ زمان پاسخگویی کل 15 سؤال حداکثر در 25 دقیقه قابل پاسخگویی میباشد. در مجموع میتوان بیان نمود که سؤالات درس مدیریت مالی مشابه با سؤالات سال 1394 و تاحدودی سادهتر بوده است و داوطلبان میتوانستند با مطالعهی کتاب «مدیریت مالی نوین دکتر جهانخانی»، «مدیریت مالی دکتر تهرانی» و کتاب مدرسان شریف به سؤالات پاسخ دهند.
مدیریت منابع انسانی
در آزمون سال 95 نیز همانند آزمون سال 94، تعداد 15 سؤال از درس مدیریت منابع انسانی مطرح شد که اغلب آنها با مطالعه کتاب مدیریت منابع انسانی (قلی پور) قابل پاسخگویی بودند. بودجهبندی سؤالهای سال 95 به صورت زیر است: سیستم حقوق و دستمزد (3 سؤال)، کلیات مدیریت منابع انسانی (2 سؤال)، آموزش (2 سؤال)، کارمندیابی (2 سؤال)، ارزیابی عملکرد، تجزیه و تحلیل شغل، سیستم انتخاب، ایمنی، بهداشت، روابط کار و جدایی از سازمان، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و برنامهریزی منابع انسانی هر کدام، 1 سؤال را به خود اختصاص داده بودند. سؤالات سال 95 نسبت به سال 94 به صورتیکنواختتری بین فصلهای مختلف پخش شده بودند. بودجهبندی سؤالات به کلی تغییر کرده بود به شکلی که مهمترین فصل در سال 94، فصل ارزیابی عملکرد بود و از فصل حقوق و دستمزد هیچ سؤالی مطرح نشده بود. اما در سال 95 از فصل ارزیابی عملکرد تنهایک سؤال مطرح شده بود و در سال 95، فصل حقوق و دستمزد با طرح 3 سؤال مهمترین فصل بود.
ریاضی عمومی
سهم سؤالات ریاضی مجموعه مدیریت در کنکور امسال 12 سؤال بود که نسبت به سال گذشته از تعداد سؤالات ریاضییک سؤال کاسته شده بود. نکتهی مهم در کنکور امسال طرح 2 سؤال از فصل تابع و کاهش سؤالات طرح شده از فصل مشتق و کاربرد آن بود. مطابق سال گذشته از مبحث سرییک سؤال طرح گردید که به مراتب سختتر از سال قبل بود. سؤال طرح شده از مبحث حد همانند پنج سال گذشته از مبحث بود، اما با این تفاوت که با ترکیب مثلثات سؤال دشوارتری طرح شده بود. در آخر به داوطلبان رشته مدیریت كه سال آینده قصد شركت در آزمون كارشناسی ارشد را دارند، توصیه میكنیم تمام مطالب را به طور كامل بخوانند و طبیعتاً مباحث پر اهمیتتر را با حل تستهای بیشتر مرور كنند و از بررسی و حل تستهای سالهای گذشته و به خصوص 10 آزمون مطرح شده در انتهای کتاب مدرسان شریف غافل نشوند، چون حدود 6 تا سؤال دقیقاً مشابه آنها بود.