مبانی بازسازی پس از سانحه
به طور کلی آزمون سال 1396 نسبت به سال 1395 دارای سؤالات سادهتر و واضحتری بوده است. دو سؤال مطرحشده از قسمت واژگان کتاب معماری و برنامهریزی بازسازی، سؤالات مفهومی و دشواری بودند، در صورتی که از این مبحث در سال 1395 هیچ سؤالی مطرح نشده بود.
به غیر از مبحث مدیریت اردوگاهها و سکونت گاههای موقت و واژهشناسی، مابقی مباحث در سال 1396 نسبت به سال 1395 در سطح برابر و یا آسانتر طراحی شده بود.
با توجه به سؤالات سال 1396 به نظر میرسد بیشتر تستها از کتاب معماری سکونت گاههای موقت پس از سانحه، دکتر علیرضا فلاحی طرح شده است. ضمن آنکه تمام سؤالات از منابع تعریفشده در برنامه مؤسسه مدرسان شریف طراحی گردیده است.
تاریخ شهر در ایران
در آزمون سال 1396 برخلاف آزمون 1395 توجه طراح شدیداً معطوف به دوره پیش از اسلام بوده و این بخش حدود نیمی از سؤالات را به خود اختصاص داده، در حالی که در سال 1395 تنها سه سؤال داشت. از سویی دیگر تعداد سؤالات شهرسازی در دوران اسلامی تا پیش از صفویان به نصف تقلیل یافته است. همچنین به نسبت سال گذشته سؤالات مربوط به دوره قاجار کاهش یافتند.
رویکرد طراح به شهرسازی معاصر یکسان بوده و تغییر چشمگیری نداشته است. همچنین در سال 1396 سؤالی از مقدمه کتاب از شار تا شهر مطرح شده است. در مجموع بیشتر سؤالات از کتاب از شار تا شهر از دکتر محسن حبیبی انتخاب شده بود و منابع متفرقه (تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران ـ جهانشاه پاکزاد) دو تست را به خود اختصاص داده بودند.
کنکور 1396 تست مناقشهبرانگیزی نداشت و در مجموع سطح سؤالات ساده بود.
تاریخ و مبانی نظری
در كنكور سال 1396 پراکندگی سؤالات تغییر کرده بود، اما تعداد سؤالات آسان و سخت به روال سال های پیش بود و در مجموع با وجودی که برخی از سؤالات بسیار سخت و مفهومی بودند، انتظار درصدهای پایین نمیرود.
9 سؤال اول از مباحث معماری جهان بود که 7 تای آن متوسط و آسان بود و 2 سؤال بسیار سخت داشت.
در قسمت معماری ایران و اسلام تعداد سؤالات 12 تا بود که 8 تای آن متوسط و آسان بود و 4سؤال بسیار سخت داشت. 2
سؤال هم از بخش معماری معاصر ایران آمده بود که یکی بسیار آسان و دیگری سخت بود.
در نهایت در بخش معماری معاصر غرب 7 سؤال آمده بود که 5 تای آن متوسط و آسان بود و 2 سؤال بسیار سخت داشت.
در مجموع میتوان گفت اگر سؤالات بسیار سخت را که تعداد آنها 9 تاست حذف کنیم، داوطلب کنکور 96 در صورت مطالعه تنها منابع اصلی امکان پاسخگویی به 21 سؤال را داشته که بیش از نیمی از این تعداد سؤالات آسان بود.
نکته قابل توجه دیگر آن است که دست کم تیپ نیمی از سؤالات کنکور 96 در این درس در آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف وجود داشته است.
تعداد سؤالات حفظی مانند هر سال به نسبت سؤالات مفهومی بیشتر بوده است، اما تعداد سؤالات مفهومی به نسبت سال گذشته بیشتر شده است. این بدین معنی است که داوطلب مباحث حفظی را بارها مطالعه و مرور کرده باشد تا بتواند در هنگام آزمون به عمق سؤال مفهومی پی ببرد و درباره جزئیات حفظی سؤال دیگر شکی نداشته باشد. سؤالات مفهومی و حفظی از بخش مبانی نظری هر سه بخش معماری جهان، ایران و معاصر غرب طراحی شده بود.
درک عمومی معماری
از مقایسه سؤالات درک در آزمون ۹۶ نسبت به آزمون سال گذشته میتوان این گونه گفت که در آزمون ۹۶، تعداد سؤالاتی که به اصول طراحی مربوط میشد، افزایش یافته است. همچنین تعداد سؤالاتی که در زمینه اقلیم طرح شده، نسبت به سال قبل بیشتر مورد توجه واقع شده است. در آزمون ۹۶، تعداد سؤالات از مبحث سازه کاهش یافته است.
در آزمون ۹۵ از مبحث ترسیم سؤالی آورده نشد، اما در سال ۹۶ از این مبحث ۲ سؤال آورده شده است. توجه به مبحث سایه همانند سال گذشته بوده است. در آزمون ۹۶ از مبحث پرسپکتیو برخلاف سالهای گذشته، هیچ سؤالی آورده نشده است. همانند آزمون ۹۵، توجه به سؤالات تاریخ در سؤالات درک معماری مشهود است.
درک عمومی معماری منظر
همچون روالی که در سال های اخیر در سؤالات درک عمومی منظر قابل مشاهده است، بیشترین سؤالات مطرحشده در آزمون مربوط به بخش باغ ایرانی و عناصر آن است که به طور مطلوبی طراح سعی کرده در کنار سؤالات ساده از سؤالات سخت تر و مفهومی نیز استفاده نماید. امسال از مبحث پارک و فضای سبز نسبت به سال های پیش سؤالات بیشتری مشاهده می شود که در نوع خود جالب بود.
از مبحث گیاهشناسی، اقلیم و خاک بعد از چند سال شاهد 3 سؤال بودیم که نسبتاً روشن وساده طرح شده بودند. از مبحث مبانی نظری منظر نیز 3 سؤال در مجموعه سؤالات وجود داشت که داوطلب برای پاسخگویی به آنان کمی به چالش کشیده شده است.
با توجه به ترکیب سؤالات درک عمومی منظر در سال 96، سؤالات بیشتر از کتاب باغ های ایران تألیف غلام رضا نعیما و کتاب باغ های ایران و کوشک های آن تألیف دونالد ویلبر طرح شده است. این دو کتاب و همچنین سایر منابع که سؤال از آنها طرح شده بود به صورت بسیار خوب و مطلوب در منابع آموزشی مدرسان شریف گنجانده شده است.
دروس فنی ساختمان
مطابق روال سال های پیش، بیشترین تعداد سؤالات به دروس ایستایی اختصاص داده شده است. با این وجود تعداد سؤالات ایستایی نسبت به آزمون سال ۹۵ کاهش یافته است. در سال ۹۵ از مبحث مصالح،سؤالی آورده نشده است، اما با کمال تعجب در آزمون ۹۶، ۴ سؤال از مصالح طرح گشته است.
در آزمون ۹۶ برخلاف آزمون ۹۵ از مبحث تأسیسات مکانیکی و آکوستیک سؤالی آورده نشده است. تعداد سؤالات در مباحث عناصر و جزئیات افزایش یافته و آنچه در پاسخگویی به تعدادی از این سؤالات لازم بود، حفظ یک سری اعداد و استانداردها بوده است. در آزمون ۹۶ تعداد سؤالات در مبحث تنظیم شرایط نسبت به آزمون ۹۵ افزایش یافته است. در سؤالات آزمون ۹۵ از تصویر بیشتر بهره گرفته شده ولی در آزمون ۹۶ بیشتر سؤالات فاقد تصویر هستند و سؤالات مفهومیتر شده است.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 96، به طور مرسوم و مشابه با سال های قبل، شامل 30 سؤال است که 15 سؤال مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال شامل سؤالات زبان تخصصی است. سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال است.
بخش واژگان شامل 10 سؤال است و در صورتی که داوطلب دایره لغات وسیعی در ذهن داشته باشد، می تواند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهد. این سوالات در آزمون سال 96 به نسبت سال های گذشته شامل کلمات ساده تر و آشناتری بودند.
داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد، می توانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتاب هایی نظیر 504 و 1100، از این بخش نمره کسب کنند. به طور کلی تسلط بر درس زبان عمومی مستلزم مطالعه در مدتی طولانی می باشد و با یک دوره چند ماهه مطالعه می توان تنها به پاسخگویی به یک سوم سؤالات زبان عمومی امیدوار بود.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح می شود و با توجه به این که اکثراً در گزینه ها از شکل های مختلف افعال و افعال کمکی استفاده می شود و گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه می شود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده است. متون زبان تخصصی نسبت به سال گذشته طولانیتر بوده و هر سه متن در سطحی متوسط (نه سخت و نه بسیار ساده) قرار دارند. بهتر است داوطلبین با استفاده از تکنیک های درک مطلب متون را مطالعه کنند و داوطلبینی که در زبان انگلیسی در سطح متوسط رو به پایین هستند، روی پاسخ دادن به سؤالات زبان تخصصی سرمایه گذاری کنند.