هیدرواستاتیک
در کنکور 97، سبک طراحی سؤالات درس هیدرواستاتیک به سال های 94 و ماقبل آن شبیه شده است و مانند سؤالات سال 95 دارای نمودارهای مهندسی کمتری بوده و اغلب سؤالات تنها با توجه به روابط و فرمول های هیدرواستاتیکی حل می شوند. نکته قابل توجه در رابطه با سؤالات امسال این درس این است که تعداد زیادی از سؤالات به مباحث مربوط به محاسبات مرکز و شعاع متاسنتر اختصاص داشته است که صرفاً با استفاده از معادلات و روابط مربوطه به صورت ترکیبی یا مجزا قابل حل می باشند. همچنین در کنکور امسال سؤالات مربوط و وابسته به مرکز جرم و حجم، بیشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته اند. بنابراین اگر فرض شود که طراحان سؤالات این درس در سال بعد نیز، همین طراحان باشند، دانشجویان باید به روابط و مفاهیمی که در آن ها، KG و KB شناور مشاهده میشود، توجه بیشتری داشته باشند.
در ضمن در کنکور امسال حجم سؤالاتی که مستقیماً مربوط به درک هندسی از اجسام می باشند نیز قابل توجه است. در مجموع، مطالعه کتاب هیدرواستاتیک مدرسان شریف، کتاب جامع مهندسی دریایی تألیف دکتر محمد مونسان و کتاب تحلیل پایداری شناورها تألیف دکتر محمد سعید سیف، توانسته است کمک شایانی به داوطلبان این رشته در حل سؤالات این درس کند.البته به داوطلبانی که در مقطع کارشناسی، در رشتهای غیر از مهندسی دریا تحصیل کردهاند، توصیه میگردد ابتدا بخشهای مفهومی هیدرواستاتیک کتاب جامع مهندسی دریایی و کتاب تحلیل پایداری شناورهای دکتر محمد سعید سیف را مطالعه نمایند و سپس به مطالعهی جزوات اساتید و حل سؤالات سالهای پیش بپردازند.
ساختمان کشتی
درس ساختمان کشتی امسال نیز همانند سال گذشته شامل 15 سؤال بوده است. در مجموعه سؤالات امسال این درس برخلاف سال قبل، دو سؤال به مبحث خمش اختصاص داشته است. از سوی دیگر برخلاف انتظار، امسال سؤالاتی مفهومی از مبحث ستونها به صورت ترکیب با مباحث مربوط به ساختمان کشتی طرح شده است. نکته قابل توجه در رابطه با سؤالات امسال این درس این است که اغلب سؤالات به صورت مفهومی و حفظی بوده و نیاز به درک درستی از اجزای مختلف ساختمان کشتی به صورت تصویری و شهودی ندارند.
بنابراین شیوه طرح سؤالات امسال این درس متفاوت با سال های قبل بوده است و این تغییر در رویه طراحی سؤال فضای سخت تری را به داوطلب القاء می نماید در حالی که در مجموع سؤالات این درس در کنکور امسال ساده تر از سال قبل بوده اند.جهت پاسخ گویی به سؤالات این درس مطالعه کتاب ساختمان کشتی مدرسان شریف و کتاب ساختمان کشتی دکتر خدمتی بسیار مفید می باشد. با همه این تفاسیر، سؤالات امسال این درس ساده تر از سؤالات سال 96 بوده و داوطلبان تنها با مطالعه منابع معرفی شده و شرکت در آزمون-های آزمایشی مدرسان شریف می توانستند درصد بالایی از نمره مربوط به این درس را کسب نمایند.
هیدرودینامیک
درس هیدرودینامیک امسال نیز همانند سال گذشته دارای 15 سؤال می باشد اما تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی آن نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری یافته است و پاسخ دهی به این سؤالات نیازمند توجه بیشتر به نکات ریزی است که مربوط به مباحث طراحی و مفاهیم پیشبرنده ها می-باشند. همچنین به طور معمول در هر سال از مبحث مکانیک سیالات، یک سؤال در رابطه با تابع پتانسیل طرح میشد اما در کنکور 97، هیچ سؤالی از این مبحث طرح نشده است. در کنکور امسال تعداد سؤالات مربوط به ضرایب پروانه و همچنین راندمان سیستم رانش افزایش یافته است که همگی آن ها با استفاده از روابط و روند حل یکسانی، حل خواهند شد.
در واقع اگر داوطلب به این مباحث تسلط داشته باشد به راحتی می تواند 5 سؤال مطرح شده در این زمینه را تنها با استفاده از روابط مربوطه به راحتی پاسخ دهد.در مجموع نمی توان سؤالات امسال این درس را مشکل قلمداد نمود و نحوه طراحی سؤالات این درس به گونه ای بوده است که داوطلب می تواند با مطالعه کتاب هیدرودینامیک مدرسان شریف و با مراجعه به جزوات دکتر زراعتگر و دکتر قاسمی (اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر) و کتاب جامع معماری کشتی، درصد بالایی از نمره این درس را به دست آورد.
ریاضیات (معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی، ریاضی عمومی 1 و 2)
معادلات دیفرانسیل: 5 سؤال طرح شده از این درس نسبتاً ساده بودند و به راحتی میشد به تمامی آنها پاسخ داد. معادله مربوط به سؤالی که از مبحث معادلات مرتبه دوم طرح شده بود دقیقاً در کنکور سال 96 هم آورده شده بود و به همین دلیل انتظار میرود تمام داوطلبانی که کنکور 96 را حل کرده بودند به این سؤال پاسخ دهند. همچنین سؤال مربوط به معادله مرتبه سوم و بالاتر صرفاً با قرار دادن شرایط مرزی در گزینهها قابل حل بود.
ریاضیات مهندسی: سؤالات این درس سطح متوسطی داشتند و داوطلبان با مطالعه درست میتوانستند به تمامی سؤالات پاسخ دهند. سطح سؤالات مانند سؤالات سال قبل بود و تفاوت چندانی نداشت. و داوطلبان با مطالعه دقیق مطالب میتوانستند به درصد بالایی از سؤالات پاسخ دهند.
ریاضی عمومی: سؤالات ریاضی عمومی امسال تفاوت چندانی از لحاظ سختی با سؤالات پارسال نداشت ولی یکی از تفاوتهای بارز آنها در این بود که در سال 97 محوریت سؤالات ریاضی بیشتر روی مباحثی همچون انتگرال بود. از لحاظ مفهومی سؤالات دو سال تقریباً در یک سطح بودند، ولی اگر بخواهیم مقداری تفاوت قائل شویم سال 97 مقداری مفهومیتر و دشوارتر از سال 96 بوده است.
زبان عمومی و تخصصی
درس زبان عمومی و تخصصی امسال نیز همانند سال های گذشته دارای 30 سؤال می باشد که 15 سؤال آن به زبان عمومی اختصاص داشته و 15 سؤال دیگر به زبان تخصصی اختصاص دارد. همانند سال گذشته سؤالات زبان عمومی در سه محور واژگان، گرامر و Cloze Passage ارائه شده است. در رابطه با سؤالات بخش واژگان می توان گفت که سؤالات از پراکندگی مناسبی برخوردار بوده اند و بعضی از واژگان از کتاب 504 و کتاب لغات زبان ضروری تافل انتخاب شده و برخی دیگر در سطح بالاتری قرار داشته و از کتاب 1100 انتخاب شده اند. در رابطه با سؤالات بخش گرامر نیز می توان گفت که در این بخش همانند سال های گذشته تأکید بر روی حروف اضافه بوده است. سؤالات زبان تخصصی نیز امسال در قالب درک مطلب با سه متن مجزا که هر کدام 5 سؤال را به خود اختصاص داده اند طرح شده اند. نکته قابل توجه جهت پاسخ گویی به این بخش از سؤالات، نیاز به آشنایی با کلمات و اصطلاحات تخصصی مهندسی دریا می باشد که به راحتی و با استفاده از کتاب های زبان تخصصی مدرسان شریف و English for maritime student میسر است.