آمار و احتمالات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 رشته مجموعه كشاورزی آب، در درس آمار واحتمالات، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای شاخصهای تمایل مرکزی و پراکندگی، احتمالات، توزیع نمونههای کوچک، توزیعهای احتمالی، رگرسیون، همبستگی، کای اسکوئر و قضاوت های آماری بوده است. بر خلاف سال 93 از مبحث احتمالات بیشترین سوالات آمده بود امسال از بحث رگرسیون و همبستگی و توزیع نمونههای کوچک و قضاوت آماری بیشتر سوال آمده بود. که این نشان میدهد داوطلبان از این پس باید نیم نگاهی به این قسمت بیشتر داشته باشند بر خلاف سال 92، 93 از تعداد سوالات محاسباتی کمتر شده و به سوالات مفهومی اضافه سطح سوالات سال 94 با سوالات سال 93 در یک حد بوده است و تغییر چندانی نداشته است. درس آمار بیشتر به سمت سوالات مفهومی پیش میرود تا محاسباتی پس درک کامل فرمولها و… لازم میباشد. بیشتر سؤالات از كتابهای دكتر عبدالمجید رضایی طرح شده بود.
زبان تخصصی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) از 15 سوال درس زبان تخصصی همانند سال گذشته 3 سوال از فصل واژگان و 12سوال از فصل درک مطلب طرح شده بود. زبان تخصصی در سال 94 از 3 متن تخصصی تشکیل شده بود و از سطح استانداردی برخوردار بود.
مکانیک خاک
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته مجموعه کشاورزی آب، سوالات درس مکانیک خاک به مراتب دشوارتر و مفهومیتر از سال 93 بود و شاهد تغییر روند سوالات در اکثر فصلها بودیم. همانند آزمون سال 93 فصول مقاومت برشی و روابط وزنی ـ حجمی خاک دارای بیشترین سوالات بودند و در مجموع 10 سوال از این دو فصل طراحی شده بودند و در سال 94 اکثر سوالات فصل مقاومت برشی بر روی مفهوم پس فشار متمرکز گشته بودند، روندی که در سالهای قبل مشاهده نمیگردید. سوالات این دو فصل مفهومیتر از سال قبل بودند و به دانشجویان توجه ویژه و درک کلیه مطالب این دو فصل توصیه میگردد. از فصل تحکیم 3 سوال در آزمون 94 طراحی شده بود که نسبت به سال 93 یک سوال کاهش پیدا کرده بود.
سوالات طرح شده در این فصل نیز مفهومیتر و زمان برتر از سال 93 بودند که دقت و تمرکز بالاتری را میطلبید. از فصل حرکت آب در خاک نیز دو تست مطرح شده بود که همانند سالهای گذشته مفهوم تنش موثر مورد سوال قرار گرفته بود. فصل فشار جانبی نسبت به سال 93 بیشتر مورد توجه قرار گرفته بود. فصل نیروی وارد بر خاک همانند سال 93 دارای یک سوال بود که شاهد طرح سوال جدید در این فصل بودیم که حل آن نیازمند درک کامل کلیه روشهای تحلیل نیروی وارد بر خاک بود. در مجموع میتوان گفت سوالات مطرح شده در مکانیک خاک به مراتب مفومیتر و وقت گیرتر از سال 93 بودند که دقت سرعت عمل بالایی برای پاسخگویی به آن ها را میطلبید.
رابطه آب خاک گیاه
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته مجموعه کشاورزی آب، در درس رابطه آب و خاک و گیاه نسبت به کنکور ارشد سال 93 بودجه بندی سوالات متفاوت بوده و سوالات بیشتر به سمت حرکت و جابهجایی آب در خاک سوق داشته است ولی در کنکور سال 93 سوالات از تمام مباحث به یک نسبت بوده است. در کنکور سال 93 از مبحث نقش آب در گیاه سوالی طرح نشده بود ولی برخلاف آن در کنکور سال 94 از این مبحث 2 سوال طراحی شده بود که این سوالات دشوار بودند و اگر داوطلب فقط سوال کنکور سال گذشته را مطالعه میکرد و بر این مبحث تسلط نداشت قادر به پاسخگویی به این 2 سوال نخواهد بود. سوالات طرح شده در کنکور 93 در مباحث کیفیت آب، کارایی مصرف آب، مقاومت گیاه، جذب آب در گیاه، حرکت و جابهجایی آب در خاک نسبت به کنکور سال 94 سختتر بودند.
سوالات طرح شده در کنکور 93 در مباحث تبخیر ـ تعرق و نیاز آبی نسبت به کنکور 94 آسانتر بودند و در کنکور 94 از مباحث خصوصیات آب و محلولها و خاک و برخی خصوصیات آن سوالی طرح نشده در صورتی که در کنکور 93 از این 2 مبحث 5 سوال طراحی شده بود. در کنکور سال 94 بیشتر سوالات از مبحث حرکت و جابهجایی آب در خاک طرح شده بودند که اکثر آنها (سوالات 77،80،88) در آزمونهای مدرسان شریف بودهاند. همچنین از مبحث نقش آب در گیاه 2 سوال طراحی شده است که یکی از آنها در سوالات آزمون مدرسان شریف بوده. در کل پراکندگی سوالات در کنکورهای سالهای 93 و 94 مشابه یکدیگر نیست و در کنکور سال 94 نیز پراکندگی سوالات به یک نسبت نبوده و از برخی مباحث بیشتر از سایر مباحث سوال طراحی شده و از برخی مباحث نیز هیچ سوالی طراحی نشده است. بیشتر سوالات از كتاب رابطه آب و خاك و گیاه دكتر امین علیزاده طرح شده بود.
ریاضیات
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن 93) در رشته مجموعه كشاورزی آب در درس ریاضیات تعداد سؤالات همانند سال گذشته 25 سؤال میباشد كه از مباحث تابع، مثلثات و مفاهیم پایه، مبحث بسط دوجملهای ـ بسط توابع، حد و پیوستگی، مشتق و كاربردهای آن (یك متغیره)، دنباله و سری، مشتق جزئی (چند متغیره)، ماتریسها و دستگاه معادلات خطی، اعداد مختلط، دستگاه قطبی، انتگرال دو و چندگانه ـ رویهها، معادلات دیفرانسیل و انتگرال یگانه و كاربردها طرح شده بود. یك سؤال از مبحث تابع، مثلثات و مفاهیم پایه همانند سال قبل تقریباً تكراری بود و سؤالات دستگاه قطبی و انتگرال دو و چندگانه ـ رویهها نسبت به سال گذشته سختتر بود. بیشتر سؤالات از كتاب مدرسان شریف طرح شده بود.
مهندسی زهکشی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته مجموعه کشاورزی آب، در درس مهندسی زهکشی، مانند سال 93، عمده سوالات از فصل طراحی سیستمهای زهکشی لولهای طرح شده بودند که این مسأله نشان دهنده اهمیت این فصل است. بودجهبندی کلی نیز کمی دست خوش تغییر شده بود به گونهای که از فصولی مانند دبیهای طرح، شوری خاک و زهکشی طبیعی درهها که در سال 93 سوالی در نظر گرفته نشده بود، سوال طرح شده بود. همچنین از فصل زهکشی سطحی که در سال 93 سوال آمده بود، تستی طرح نشده بود. ضریب سختی سوالات سال 94، در کل، هم سطح با ضریب سختی سوالات سال 93 بود و این مسأله نشاندهنده این است که طراحان کنکور روند یکسانی را در طراحی سوالات این درس در پیش گرفتهاند. در سال 94، تعداد سوالات محاسباتی نسبت به سال 93، 4 سؤال افزایش یافته بود که در مجموع شاهد 15 سوال محاسباتی بودیم. در یک مقایسه کلی میتوان بیان کرد که سوالات مهندسی زهکشی سال 94 نسبت به سال 93 از ضریب سختی یکسان و محاسبات معقولتری برخوردار بود.
ساختمانهای انتقال و توزیع آب
همانند آزمون كارشناسی ارشد 93 تعداد سؤالات ساختمان انتقال آب آزمون كارشناسی ارشد سال 94، همان 20 سوال بود. در درس ساختمان انتقال و توزیع آب مثل هر سال از فصل سازههای هیدرولیكی در خطوط انتقال آب (شامل سازههای سیفون، زیرگذر، ناو، تندآب، آبگیر، دریچههای نیرپیك و سازههای كنترل آب)، بیشترین سؤال طرح شده است. از این مبحث در كنكور 94 ساختمان انتقال 12 سؤال طرح شده است. در سؤالات امسال از فصل طراحی كانالهای باز دو سؤال طراحی شده است. درس سازههای آبی، نحوه توزیع سؤالات تقریباً همانند سالهای گذشته بود. بیشترین سؤال به مبحث شیب شكنها اختصاص داده شده. بحث پایداری كه همیشه مورد توجه طراحان قرار میگرفت، امسال نیز همچون گذشته از مباحث مورد توجه بود. در كل سؤالات این درس كمی سختتر شده است. بیشتر سوالات از كتابهای سازه انتقال آب دكتر بیرامی و كتاب هیدرولیكی كانالها از دكتر اكبریان طرح شده بود.
طراحی سیستم های آبیاری
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته مجموعه کشاورزی آب، در درس سیستمهای آبیاری، بودجهبندی نسبت به سال گذشته کمی تغییر کرده بود، به گونهای که از مبحث خصوصیات فیزیکی خاک سوالی طرح نشده بود. همچنین بخش عمدهای از سوالات از مبحث طراحی سیستمهای آبیاری سطحی، مخصوصاً آبیاری شیاری طرح شده بود که این مسأله حاکی از این است که سوالات به سمت آبیاری سطحی تمایل پیدا کرده بودند، این در صورتی است که در سال 93، عمده سوالات از فصل آبیاری بارانی طرح شده بود. از مباحثی نظیر دورآبیاری و هیدرومدول و آبیاری بارانی در دو سال اخیر تعداد سوال یکسان طرح شده بود.
نکته قابل توجه در مورد سوالات سال 94 این است که تعداد سوالات محاسباتی بیشتر از سوالات حفظ کردنی بودند. در سال 93، 12 سوال محاسباتی و 8 سوال حفظ کردنی بود اما درسال 94، 16 سوال به صورت محاسباتی و 4 سوال به صورت حفظ کردنی طرح شده بود. با مقایسه سوالات امسال و سال گذشته میتوان دریافت که روند طرح سوال به سمت طراحی سوالات محاسباتی پیش میرود. در قالب یک مقایسه کلی میتوان گفت که سوالات سال 94 نسبت به سال 93 مفهومیتر، سختتر و معقولتر بودند. بیشتر سوالات از كتاب طراحی سیستمهای آبیاری تألیف امین علیزاده طرح شده بود.
مدیریت منابع آب
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته مجموعه کشاورزی آب، در درس مدیریت منابع آب، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای نشریه 272، هیدرولوژی علیزاده، جزوه دکتر حداد و سایت مدیریت منابع آب بوده است. برای درس مدیریت منابع آب جزوهها و کتاب های زیادی وجود دارد که در بیشتر بخشها مشترک هستند بنابراین یک تست ممکن است مستقیماً یا مفهومش در منابع مختلف باشد اما تستهای کنکور94 مستقیماً یا مفهومشان بیشتر در جزوه دکتر حداد و نشریه 272 که دستورالعمل بهرهبرداری از مخازن است وجود دارند. یکی از دلایل سخت بودن کنکور 93 تستهایی بود که مربوط به بخش کیفیت آب بودن که امسال از بخش کیفیت سوالی نیامده بود. بیشتر سؤالات از كتابهای نشریه 272 و جزوه دكتر حداد طرح شده بود.
هیدرولوژی آب های سطحی و زیرزمینی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته مجموعه کشاورزی آب، در درس هیدرولوژی آبهای سطحی و زیرزمینی درس، بودجهبندی طرح تست از قسمتهای بارش و نزولات جوی، نفوذ، هیدرولوژی آبهای زیرزمینی، حرکت آب در لایههای زیر زمینی، استخراج آبهای زیرزمینی، رواناب سطحی، هیدروگراف و تحلیل آن و روندیابی بوده است. از سویی دیگر از مبحث نفوذ و برگاب و هیدروگراف و تحلیل آن در دو سال اخیر تعداد سوال یکسان طرح شده است. از طرف دیگر در آزمون94 سوالات بیشتر از مباحث آبهای زیر زمینی بوده تا سطحی در صورتی که در سال 93 بیشتر سوالات از هیدرولوژی سطحی بود و از بسیاری از مباحث که در سال 93 سوال آمده بود در سال 94 هیچ سوالی نیامد. در سال 93 سوالات پراکندگی بیشتری داشت و مباحث بیشتری را در بر گرفته بود و این باعث مشکلتر شدن آن شده بود. در مجموع سال 93 سختتر بوده ولی در بعضی بخشها شباهت دارند و بیشتر سؤالات از كتاب هیدرولوژی كاربردی دكتر امین علیزاده طرح شده بود.
هیدرولوژی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه سال 93) رشته مجموعه كشاورزی آب در درس هیدرولوژی تعداد سؤالات همانند سال گذشته 20 سوال میباشد كه 2 سوال از مبحث بارش و تبخیر، یك سوال از مبحث اقلیم، 2 سوال از مبحث حوضه آبریز و خصوصیات آن، یك سوال از مبحث آب سنجی، 11 سوال از مبحث آمار و احتمالات، یك سوال روندیابی سیل و 2 سوال از مبحث هیدروگراف و تحلیل آن طرح شده است. در درس هیدرولوژی امسال از مبحث اقلیم یك سؤال مطرح شده است و این نكته قابل توجه است كه دانشجویان این فصل را هم مد نظر قرار بدهند. نكته مهم دیگر در این آزمون طرح 11 سؤال از بحث آمار و احتمالات در هیدرولوژی است. در كل سؤالات درس هیدرولوژی كمی سختتر شده است. بیشتر سؤالات از كتاب هیدرولوژی كاربردی دكتر امین علیزاده طرح شده است.
هیدرولیک و هیدرولیک انهار
در آزمون كارشناسی ارشد سال 94 (بهمن ماه 93) رشته مجموعه كشاورزی آب در درس هیدرولیك و هیدرولیك انهار تعداد سوالات همانند سال گذشته 20 سؤال میباشد كه 2 سؤال از مبحث كلیات و مفاهیم اولیه، 2 سؤال از مبحث اصل انرژی در كانالهای باز، 2 سؤال از مبحث اصل اندازه حركت در كانال باز، 3 سؤال از مبحث جریان یكنواخت در كانالهای باز، 2 سؤال از مبحث جریان متغیر تدریجی در كانالهای باز، 2 سؤال از مبحث بررسی خواص فیزیكی سیالات، 3 سؤال از مبحث سیالات در حالت سكون، یك سؤال از مبحث قوانین حاكم بر حركت سیالات و 3 سؤال هم از مبحث بررسی جریانهای در مجاری تحت فشار طرح شده است كه به طور كلی از 20 سوال درس هیدرولیك كنكور ارشد 94، 11 سوال از مبحث هیدرولیك كانالهای روباز و 9 سوال از مكانیك سیالات طراحی شده است.
در كل سوالات درس هیدرولیك نسبت به سال 93 كمی آسانتر شده است. بودجهبندی سؤالات درس هیدرولیك تغییر محسوسی نكرده است. در درس مكانیك سیالات هم از مبحث آنالیز ابعادی سؤالی طراحی نشده است.
بیشتر سؤالات از كتابهای هیدرولیك و هیدرولیك انهار ابریشمی و مكانیك سیالات استریتر طرح شده بود.