الکترومغناطیس
- سؤال 115 : سؤالی بسیار ساده که با دانستن فرمولهای اولیه بحث پتانسیل الکتریکی به راحتی قابل پاسخگویی بود. این سؤال جزو آسانترین سؤالات درس الکترومغناطیس بوده است و داوطلب به راحتی میتوانسته به سؤال پاسخ دهد.
- سؤال 116 : سبک سؤال کمکی متمایز و جدید است ولی برای پاسخگویی کافی است میدان مغناطیسی یک سیم حامل جریان را بدانیم که جزو نکات اولیه مغناطیس میباشد. جالب توجه است که این سبک سؤال (میدان ناشی از بینهایت سیم) در آزمون هشتم(آزمون جامع دوم) مدرسان شریف امسال آمده بود !!!
- سؤال 117 : این سؤال از بحث بردار مغناطیس بوده و علی رغم اینکه جزو سؤالات کلیشهای درس الکترومغناطیس میباشد، معمولاً جزو سؤالات چالشی این درس محسوب میشود.
- سؤال 118 : سؤال مربوط به پتانسیل دوقطبی الکتریکی میباشد با این تفاوت که دوقطبی درون یک کره دیالکتریک گذاشته شده، اگرچه حل این سؤال کمی پیچیدگی دارد ولی به راحتی میتوان در نظر گرفت که اگر گذردهی کره دیالکتریک با گذردهی هوا برابر باشد، باید پتانسیل دوقطبی در خلا بدست آید. با توجه به این نکته و بدون انجام محاسباتی خاص جواب سؤال مشخص میشود.
- سؤال 119 : مسأله گشتاور دوقطبی از مسائل مورد توجه طراحان کنکور ارشد در این درس میباشد که امسال نیز از آن سؤال مطرح شد. پاسخ به این سؤال با دانستن تعاریف اولیه گشتاور دوقطبی مغناطیسی و توجه به جهت جریان به راحتی مشخص میشود و شایان ذکر است که این مطالب در آزمونهای (10 گانه) مدرسان شریف بارها پرداخته شده بود.
- سؤال 120: جزو سؤالات ابتکاری این درس در آزمون امسال میباشد. باید توجه داشت که محیطهای غیرخطی و یا با گذردهی و رساناییهای خاص در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه طراحان کنکور بوده که برای حل سؤالات مربوطه باید به روابط اولیه و مفاهیم تسلط داشت.
- سؤال 121: این سؤال در واقع یک انتگرالگیریبرداری محسوب میشود. سختی بسیاری از سؤالات بحث اندوکتانس مربوط به انتگرالگیری محاسبه شار است که با تمرین و تسلط در انتگرالهای برداری به راحتی قابل پاسخگویی است . سؤال آخر آزمون ششم مدرسان
- سؤال 122: سؤال خازن استوانهای با گذردهی وابسته به فاصله از محور جزو سؤالات کلیشهای بحث خازن و از سؤالات ساده این آزمون محسوب میشود.
- سؤال 123: سؤال از بحث جریان الکتریکی و شرایط مرزی است. جزو سؤالات متداول این بحث میباشد که در اینگونه سؤالات باید با به شرایط مرزی و اینکه کدام مؤلفه پیوسته است توجه شود.
- سؤال 124: در مورد این سؤال میتوان گفت که سختترین سؤال این آزمون بوده و همچنین جزو سؤالات سخت این درس در سنوات اخیر بوده است. همانطور که گفته شد بحث گشتاور مغناطیسی همواره، مورد توجه طراحان در این سالها بوده است. برای پاسخگویی به این سؤال هم میتوان گشتاور دوقطبی حلقه را حساب کرد و از رابطهی گشتاور جواب را بدست آورد و هم میتوان نیروی وارد بر هر بخش را حساب کرده و با تعریف گشتاور به جواب رسید.
- سؤال 125: پاسخگویی به این سؤال نیاز به تحیل یکیمعادله لاپلاس در دستگاه کروی دارد و این جزو روابطی است که دانشجویان برای تسلط به تستهای این درس باید در خاطر داشته باشند. مشابه این سؤال (فقط برای کره هادی به جای دی الکتریک) در آزمون دوم مدرسان شریف امسال آمده بود !
- سؤال 126: سؤال نیروی وارد بر دیالکتریک از سؤالات جالب بحث خازن است که در کتابهای رفرنس (مانند کتابهای چنگ و گریفیث) به آن اشاره شده ولی در این سالها مورد توجه طراحان قرار نگرفته بود که امسال بر خلاف تصور از این مبحث سؤال آمده بود.. معادل این سؤال در حوزه مغناطیس در آزمون پنجم امسال مدرسان شریف آمده بود !
-
الکترونیک
در آزمون کارشناسی ارشد، سطح سؤالات الکترونیک نسبت به سال قبل (۹۷) میتوان گفت اندکی سختتر بود . همانند سال 97 یک سؤال متوسط از مبحث دیود و یک سؤال متوسط نیز از مبحث معادلات جریان ـ ولتاژ ترانزیستور MOS آمده بود.(سؤالات 61 و 62) بر خلاف سالهای گذشته امسال یک سؤال سطح متوسط از مبحث تغییرات پارامترهای ترانزیستور BJT با دما که در نتیجه تغییرات بهره را در پی خواهد داشت آمده بود(سؤال 63). سؤال 64 طبق روال سالهای گذشته بهرهی یک مدار شامل ترانزیستورهای MOS هدف مسئله بود و سطح سؤال هم متوسط ارزیابی میشد.
یک تغییر جدید در روند سؤالات امسال ، سؤال 65 بود که از مبحث پاسخ فرکانسی طرح شده بود و نسبتا زمانگیر و شامل محاسبات بود ، تقریبا سؤال سختی محسوب میشود، احتمال میرفت که پس از چند سال از این مبحث دوباره سؤال مطرح شود. سؤال 66 نیز جدید و از مبحث آیینه جریان و ترانزیستور MOS بود. روند حل این سؤال بدین گونه بود که ابتدا باید جریان آیینه را به دست آورد و سپس با یک انتگرال ساده ، زمانی را که ترانزیستور MOS از حالت اشباع خارج میشود ، به دست میآید. سؤال 67 که سؤال نسبتا سادهای بود نیز از مبحث نوسان متقارن طرح شده بود که مشابه این سؤال چند بار در آزمونهای آزمایشی امسال تکرار شده بود. سؤال 68 از مبحث تقویت کننده تفاضلی طرح شده بود که بسیار ساده بود و مشابه آن در آزمونهای آزمایشی تکرار شده بود. سؤال 69 نیز از مبحث فیدبک طرح شده بود که هم سطح سالهای گذشته، سؤال متوسطی محسوب میشود.
در آزمون امسال از مبحث تقویت کننده توان و تقویت کنندههای عملیاتی سؤالی مطرح نشد در حالی که این مباحث پای ثابت سؤالات سالهای گذشته بودند.( در سال ۹۷ دو سؤال از تقویت کننده عملیاتی و یک سؤال از تقویت کننده توان مطرح شده بود) در مجموع سؤالات آزمون ۹۸ قالب استانداردی داشتند و سطح سؤالات متوسط برانداز میشود مگر در یک یا دو مورد لذا به راحتی میتوان در آزمون امسال به درصدهای نسبتا بالا دست یافت.
-
تجزیه و تحلیل سیگنالها و سیستمها
- سؤال 103 و 107 و 113 که سؤال 103 از مبحث لاپلاس و 2 سؤال 107 و 113 از مبحث تحلیل فوریه سیگنال پیوسته در زمان بودند، بهصورت تکراری از آزمونهای ارشد و دکتری سال قبل طراحی شده بودند.
- سؤال 104 و 105 سؤالات بسیار سادهای هستند که از مبحث تحلیل فوریه سیگنال گسسته در زمان آمدهاند و سؤال 106 که در برگیرنده مبحث تحلیل فوریه سیگنال پیوسته در زمان بود، دارای بار محاسباتی آن هم نه چندان سخت است و سطح سؤال متوسط ارزیابی میشود.
- سؤال 108 از مبحث سیگنال سیستمها سؤال مفهومی است که با کمی دقت میتوان به پاسخ صحیح رسید.
- سؤال 109 و 110 سؤالات سادهای هستند که در آزمونهای مدرسان شریف سؤالاتی از این قبیل طراحی شده بود و شامل مباحث سیستم LTI و تحلیل سیستم به سیگنال گسسته در زمان میباشند.
- سؤال 111 از مبحث سیگنال سیستمها در حد مفاهیم اولیه سیگنال است. سؤالات 112 و 114 از جمله سؤالات سطح بالای این آزمون بودهاند که سؤال 112 از مبحث تحلیل سیستم سیگنال پیوسته در زمان متوسط و سؤال 114 از مبحث سیستم LTI سخت ارزیابی میگردند.
در کل برای درس تجزیه تحلیل سیگنالهای و سیستمها میتوان گفت سطح سؤالات در آزمون امسال کمی دشوارتر از سؤالات سال 97 بود اما داوطلبان با مطالعه قبلی و شرکت در آزمونهای مدرسان شریف میتوانستند درصد قابل قبولی کسب نمایند.
-
معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی و آمار و احتمالات
در بخش ریاضیات آزمون امسال نیز همانند سال گذشته 15 سؤال را آمده بود، که مانند سال گذشته هر یک از دروس معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی و آمار و احتمالات 5 سوال را به خود اختصاص داده بودند. در بخش معادلات دیفرانسیل هر یک از مباحث معادلات دیفرانسیل مرتبه اول، معادلات دیفرانسیل مرتبه دوم، معادلات دیفرانسیل مرتبه سوم و بالاتر به ترتیب 2،2 و یک سوال را به خود اختصاص داده بودند و سطح سوالات تقریبا متوسط و هم سطح با سوالات کنکور سنوات گذشته بود.
در بخش ریاضیات مهندسی هر یک از مباحث تبدیل فوریه، انتگرال مختلط، نگاشت، مسائل شرایط مرزی موج و مسائل شرایط مرزی حرارت یک سوال را به خود اختصاص داده بودند پراکندگی سوالات از سطح مطلوبی برخوردار بود اما سطح سوالات آزمون امسال نسبت به سوالات سال قبل دشوارتر بود. در بخش آمار و احتمالات نیز هریک از مباحث آنالیز ترکیبی و احتمال، توزیعهای آماری و نظریه برآوردی یک سوالات و مبحث متغیرهای تصادفی دوسوال را به خود اختصاص داده بودند در کل سطح سوالات در این بخش نیز متوسط ارزیابی میشود و نسبت به سوالات سال گذشته در یک سطح دشواری میباشند. نکته حایز اهمیت در بخش آمار مبحث نظریه برآوردی بود که در کنکور سنوات گذشه جزو بودجهبندی نبود و مورد توجه طراحان قرار نگرفته بود.
-
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است. 15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند 504، واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد.
در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند. بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال مییباشد. در صورتی که داوطلبی برای مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنیها را بررسی کرده و متنی را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخگویی انتخاب کند.
-
سیستمهای کنترل خطی
در درس کنترل خطی کنکور امسال میتوان گفت سطح سؤال به مراتب سادهتر از سالهای اخیر بود به طوری که حتی از تیپ سؤالات کنکورهای سالهای قبل از 90 نیز سؤال طراحی شده بود و داوطلبانی که کنکورهای سالهای اخیر در آزمونهای مدرسان شریف و کتاب کنترل خطی مدرسان شریف را مطالعه کرده بودند میتوانستند درصد قابل قبولی در این درس دست یابند.
- سؤالات 91 تا 98 سؤالات ساده و متوسطی بودند. (مباحثی مانند معیار راث، حالت دائمی، معادلات دینامیکی، مکان هندسی ریشهها و پاسخ فرکانسی سیستم) که با دانستن مفاهیم کنترل خطی و حل سؤالات کنترل کنکور سالهای اخیر میتوان به آنها پاسخ صحیح داد. سؤال 99 سؤال مفهومی از بخش طراحی کنترل کننده که دارای سطحی متوسط رو به سخت است.
- اما سؤال 100 در زمینه حساسیت مطرح شده است که پیش از این کمتر از آن سؤال طرح شده است. که البته با توجه به توضیحات صورت سؤال پاسخ به آن کار مشکلی نخواهد بود و سطح این سؤال متوسط رو به سخت میباشد.
- سؤالات 101 و 102 تنها سؤالات دشوار این آزمون میباشد که مربوط به مبحث طراحی جبرانساز بودهاند، بهصورتی که سؤال 102 هیچگونه شباهتی به سالهای قبل نداشته است و از این حیث سؤال ناآشنایی برای داوطلبان به شمار میرفت و پاسخگویی به سؤالات نیز کار بسیار دشواری نیست.
با این تفاسیر کنترل در سال 98 سادهتر از کنترل سال 97 است. در مجموع درصد شباهت تستها به آزمونهای مدرسان شریف بیش از 80 درصد است.
-
ماشینهای الکتریکی (1 و 2)
در آزمون کارشناسی ارشد سال 1398 مشابه سال گذشته 10 سؤال از دروس ماشین های الکتریکی 1 و 2 طرح شده است. سطح سؤالات ساده ارزیابی می شود و می توان گفت که طراح سؤالات مشخص و آسانی را برای آزمون طراحی کرده است. در این آزمون 5 سؤال از درس ماشین 1 و 5 سؤال نیز از درس ماشین 2 طراحی شده است. در درس ماشین 1 :
- 1 سؤال از فصل اول (مدارهای مغناطیسی)
- 2 سؤال از فصل دوم (مبدل های الکترومکانیکی)
- 2 سؤال از فصل سوم (ماشین های جریان مستقیم)
طرح شده است که تفاوت آن با سال های گذشته طرح 2 سؤال از مبحث ماشین های جریان مستقیم بود در حالی که در سال های قبل حتما 3 سؤال از این مبحث طرح می شد. برای درس ماشین 2، نیز مشابه سال گذشته: 2 سؤال از فصل اول (ترانسفورماتورها) – 3 سؤال از فصل دوم (موتور القایی) طرح شده است.
- سؤال 76 از مبحث مدارهای مغناطیسی طرح شده است. با این که سؤال به نسبت جدید بود اما مفهوم سادهیای داشت و به راحتی می شد به گزینه درست رسید.
- سؤال 77 یک سؤال ساده و تکراری از مبحث موتورهای القایی بود.
- سؤال 78 نیز سؤالی از مبحث موتورهای القایی بود که نکته این سؤال در سؤال کنکور سالیهای گذشته تکرار شده بود.
- سؤال 79 آزمون نیز یک سؤال ساده از مبحث موتورهای القایی بود که با توجه به سادگی آن برخی از داوطلبان درگیر سهل و ممتنع بودن سؤال می شدند و ممکن بود سر جلسه این سؤال ساده را رها کنند.
- سؤال های 80 و 81 نیز از مبحث ترانسفورماتورها آمده است که نکته این سؤال در کنکور سال های قبل تکرار شده بود.
- سؤال های 82 و 83 نیز دو سؤال کاملاً تکراری از مبحث مبدل های الکترومکانیکی بود.
- سؤال 84 از مبحث ماشین های جریان مستقیم و موتور شنت بود که سطح این سؤال نیز ساده بود.
- سؤال 85 از مبحث ماشین های جریان مستقیم طرح شد که کمی متفاوت و جدید بود در عین حال نکته خاصی در این سؤال وجود نداشت و انتظار میرفت داوطلبانی که این فصل را درست مطالعه کرده اند بهراحتی این سؤال را حل نمایند.
در کل میتوان سطح سؤالات را در حد مطلوبی ارزیابی کرد و داوطلبانی که کنکورهای سالهای و سر فصلهای کنکوری را کامل مطالعه کرده بودند میتوانستند درصد مطلوبی را کسب کنند. شایان ذکر است که آزمونهای مدرسان شریف درصد بالایی از سؤالات را پوشش داده بود. در بخش سیستمهای انرژی الکتریکی نیز همانند سال 97 ، 5 سوال طراحی شده بود که از نظر سطح دشواری با سؤالات سال قبل برابری میکرد. اما نکته حایز اهمیت در آزمون امسال نحوه پراکندگی سؤالات بود که برای داوطلبان بسیار چالش برانگیز شده بود.
در روال چند سال اخیر این درس، اصولا محبث مدل و عملکرد خط انتقال بیشترین تعداد سؤال را به خود اختصاص میداده و حدود سه سوال از این مبحث سؤال به چشم میخورد و دو سؤال باقیمانده هم اصولا از مباحث بخش بار و پارامترهای خط انتقال طراحی میشد. اما در کنکور امسال نکته حایز اهمیت همین به هم ریختگی سؤالات و پراکندگی آنها بود که میتوانست داوطلب را به چالش بکشد.
در آزمون امسال هر یک از فصول یک سؤال را به خود اختصاص داده بودند مثلا از مبحث ضریب بار که هیچ گاه مورد توجه طراحان قرار نگرفته بود و خیلی از داوطلبان از این مبحث گذر میکنند یک سؤال طراحی شده بود و یا از مبحث بخش بار اقتصادی که از سال 84 به بعد هیچ سؤالی را به خود اختصاص داده نبود در کنکور امسال یک سؤال آمده بود هرچند در کل سطح سؤالات ساده و به راحتی قابل پاسخگویی بودند اما این پراکندگی سؤالات کار را برای داوطلبان سخت کرده بود.
-
مدارهای الکتریکی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 97 همانند سال گذشته 15 سؤال مدار طرح شده بود که در کل سطح سؤالات متوسط بودند. بجز یک سؤال آزمون که اشتباه بود به نظر داوطلبان نباید مشکل خاصی در آن در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 همانند سال گذشته 15 سؤال مدار طرح شده بود که در کل سطح سؤالات متوسط رو به بالا بودند. از مبحث مدارهای مرتبه اول یک سوال آمده بود در صورتیکه این مبحث در آزمون سال 97، 3 سوال را به خود اختصاص داده بود سوال مذکور در سال 98 نکته ظریفی دارد و سطح سوال نسبت به سوالات کنکور 97 در این مبحث سختتر بوده است و پاسخگویی به این سوال ملزم به مطالعه وبررسی دقیق داوطلب می باشد.
از مبحث مدارهای مرتبه دوم به بالا نیز 3 سوال آمده است که سطح دشواری سوالات از سوالات ارایه شده از همین مبحث در کنکور سال 97 بالاتر بوده و جزو سوالات دشوار به حساب میآیند. نکته قابل ذکر مبحث شبکههای دو دریچهای میباشد که در کنکور سال قبل هیچ سوال را به خود اختصاص نداده بود اما در کنکور امسال 3 سوال در سطح متوسط از این مبحث آمده بود. سایر مباحث نکتهدار و کنکوری تقریبا هرکدام یک سوال را در سطحی متوسط و هم سطح با آزمون سال 97 به خود اختصاص داده بودند. داوطلبانی که کتابهای مدارهای الکتریکی (1و2) مدرسان شریف مطالعه و همچنین آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف را شرکت و بررسی کرده بودند میتوانستند درصد قابل قبولی کسب نمایند.