سیالات و هیدرولیک
مانند 3 سال گذشته امسال هم سؤالات این درس 20 عدد بوده که بین دو درس سیالات و هیدرولیک تقسیم شده است . طبق روال این سه سال 12 سؤال از درس سیالات و 8 سؤال از درس هیدرولیک طرح شده بود . همانند روند کلی کنکور، سؤالات این دروس هم به سمت مفهومی شدن سوق پیدا کردهاند به طوری که به صرف خواندن درس و حفظ مفاهیم و حل مسائلی اندک موفقیت در این درس ناممکن است .باید سعی شود با دقت و به صورت مفهومی و طبق برنامه ای از پیش تعیین شده تمامی مطالب پوشش داده شود و نکتهای جا نماند، در دو سال اخیر باب شده است که بودجه بندی را رعایت نمی کنند و پیش آمده است سؤالی که در تمام ادوار پایه اصلی کنکور بود ، در این دو سال مورد پرسش قرار نگرفته است .
در مجموع در رابطه با درس سیالات میتوان گفت سؤالات این درس در کنکور 92 ساده تر از کنکور 91 و سخت تر از کنکور 90 طرح شده بود و سؤالات سطح متوسط و متناسبی داشت ، از طرف دیگر طرح چند سؤال زیبا و مفهومی از مشخصه های آزمون امسال بود .در درس هیدرولیک هم سؤالات ساده تر از پارسال و سختتر از 90 طرح شده بود که می توان لقب متناسب را برای این سؤالات انتخاب کرد .البته لازم به ذکر است طرح سؤالات آسان از دروس مختلف در واقع راحت کردن کار عدهای است که تسلط کافی روی مطالب ندارد و از این نظر برای افراد مسلط مناسب محسوب نمی شود.
جامدات
آزمون كارشناسی ارشد سال 92 (بهمن 91)، رشته مهندسی عمران در یك روز برگزار شد. مهندسی عمران شامل شش درس می باشد. ریاضی، زبان، جامدات، خاک وپی، سیالات و هیدرولیک و دروس طراحی. از سال 89، درس تحلیل سازه و مقاومت مصالح در قالب یک درس به عنوان جامدات مطرح گردیدند. تعداد سؤالات درس جامدات در سال 92 همانند سال های 89، 90 و91، 20 سؤال بود که بدلیل اینکه این دو درس در سرفصل های خاصی مشترک هستند تفکیک سؤالات درس دقیقاً امکانپذیر نیست، اما میتوان گفت، معمولاً 10 سؤال به درس مقاومت مصالح و 10 سؤال به تحلیل سازه اختصاص دارد.
از لحاظ بودجهبندی مباحث در درس جامدات، 3 سؤال به فصل تنش کرنش بارگذاری محوری از مقاومت مصالح، 2 سؤال از فصل پیچش مقاومت مصالح ، 2 سؤال از خمش مقاومت مصالح ، 2 سؤال از برش مقاومت مصالح ، 1سؤال از تبدیلات تنش کرنش مقاومت مصالح، 1 سؤال از مروری بر استاتیک درس تحلیل سازه، 4 سؤال کار مجازی و روش انرژی تحلیل سازهِ، 2 سؤال خط تاثیر تحلیل سازه ، 3 سؤال از روش سختی تحلیل سازه، به خود اختصاص داده بود.
در سالهای اخیر سؤالهای درس جامدات از حالتی که فقط با دانستن یک نکته حل شوند، فاصله گرفته است و دانشجو باید مطلب را عمیق درک کرده باشد. اما با این وجود هنوز سؤالاتی وجود دارد که اگر دانشجو مقداری به مفاهیم مسلط باشد به راحتی میتواند به جواب درست برسد و روحیه خود را بالا ببرد و بیشتر روی تستهایی که چالش برانگیزتر هستند، وقت بگذارد. نکته اساسی که در این آزمون به چشم می آمد این بود که دانشجو نباید فقط رو مباحث و موضوعاتی که در سال های گذشته از آنها سؤال آمده است سرمایه گذاری کرده باشد بلکه باید مفهوم کلی درسها را عمیقاً دنبال کند تا اگر از موضوعات جدید نیز سؤال مطرح شد، دانشجو بتواند سؤالات را حل نماید. حل سؤالات بسیار پیچیده که فقط بار محاسباتی بالا در تحلیل سازه دارد نمیتواند کمک شایانی در موفقیت داشته باشد بلکه عمق فهم مطلب است که میتواند دانشجو را در آزمون موفق سازد.
فولاد و بتن
سؤالات این درس نیز به سمت مفهومیتر شدن پیش می رود و امکان طرح سؤالاتی بسیار مفهومیتر دور از انتظار نیست هر چند که در این دو سال در درس فولاد چنین سؤالاتی به ندرت دیده شده است. با توجه به این که در دو سال گذشته سؤالات درس فولاد سطح پایینی داشته است میتوان انتظار داشت كه در سال آتی سؤالاتی به مراتب مشکلتر و مفهومیتر در این درس مورد پرسش قرار گیرد. در درس بتن هم که همواره شاهد سؤالات غیر استاندارد هستیم. بهتر است طراح محترم شرایط داوطلب در سر جلسه را در نظر گرفته و متناسب با آن به طرح سؤال بپردازد ، وقت محدود هر سؤال باید توسط طراح مد نظر قرار گیرد.
سؤالات فولاد امسال مانند سال قبل از سطح نسبتاً متوسطی از منظر سختی برخوردار بود و با توجه به ماهیت آن که کار طراح را برای طرح سؤال سخت میکند، سؤالات استانداری را شاهد بودیم. البته جای طرح سؤالات مشکلتر در این درس همواره خالی است و با این سبک سؤالات فرق چندانی را بین افراد خیلی قوی و متوسط نمیتوان قائل شد. البته شرایط سر جلسه معیار اصلی در بازده دانشجویان است. در درس بتن هم مانند هر سال شاهد سؤالات غیر استانداری بودیم که سبب آزردگی خاطر داوطلبان در سر جلسه میشود و بازده آنها را به شدت پایین میآورد.
راهسازی و روسازی
در این دروس سطح سؤالات مانند سال قبل بود و به راحتی امكانپذیر بود كه به سؤالات راهسازی با درصد خوبی پاسخ داد. هر چند سؤالات روسازی باز هم غیر استاندارد طرح شده بود. سؤالات راهسازی مشابه سال گذشته از سطح متوسطی برخوردار بود(کمی بالاتر) و داوطلبی که این درس را به خوبی خوانده بود به راحتی می توانست به اکثر سؤالات پاسخ دهد . طرح سؤالاتی مشکلتر و مفهومیتر در سال آتی دور از انتظار نیست و باید منتظر تحولی در سؤالات این درس باشیم.
درس روسازی مانند پارسال به شدت غیراستاندارد طرح شده بود و مرجع اصلی این درس که کتاب طباطبایی است ملاک قرار نگرفته بود ، طراح با توجه به تجربه زیاد خود در کار ، مبنا را بر این قرار داده که داوطلبان هم باید به آییننامه آگاه باشند، که این تصوری کاملاً اشتباه است. لازم به ذکر است که سؤالات این درس در دو سال گذشته از آیین نامههای روسازی طرح شده است که انصافاً ظلم در حق داوطلبان است. کما اینکه تمامی این سؤالات حفظی طرح شدهاند و توانایی داوطلب در حل مسائل مربوط به روسازی اصلاً مورد سنجش قرار نگرفته است. به نظر میرسد سؤالات امسال واژه غیر منطقی را كاملاً معنا کرده است.
با روند كنونی انتظار میرود كه سال بعد هم شاهد چنین اتفاقی باشیم، لذا به داوطلبان توصیه میشود از خواندن آییننامه غافل نشوند.همانطور که در سؤالات مشاهده میکنید ، طرح نامناسب سؤالات درس روسازی حتی بودجهبندی سؤالات را هم مشکل میکند، به طوری که تعداد زیادی از سؤالات “کدام درست است” میباشد که اصلا منطقی به نظر نمیرسد . لازم به ذکر است ، بودجه بندی این درس در دو سال اخیر سلیقهای بوده و میتواند به صورت دیگری در نظر گرفته شود . در پایان به عنوان توصیه ای برای داوطلبان باید گفت در دو سال اخیر دیده شده که سبک کلی سؤالات تغییر محسوسی کرده است و در خیلی از مواقع بودجه بندی سؤالات رعایت نمی شود. لذا توصیه می شود بر همه مطالب کتاب تسلط داشته باشند تا موفقیت نصیبشان شود.
خاک و پی
تعداد سؤالات درس خاک وپی نیز 20 عدد بود که تعداد 12 عدد از درس خاک و 8 عدد از پی بود. نكتهای كه در مورد سؤالات كارشناسی ارشد عمران درس خاک وپی به چشم میخورد این بود كه با اینکه تقریبا از تمام مباحث سؤال طرح شده بوداما تقریباً 80 درصد سؤالات از مباحث (نشست و نشست تحکیم خاک و پی های سطحی و نشست پی) طرح شده بود. از لحاظ بودجهبندی در درس خاک از مبحث روابط وزنی حجمی 1 سؤال، دانه بندی وطبقه بندی خاک 1 سؤال، تراکم 1 سؤال، نفوذپذیری و تراوش 1 سؤال، تنش درجا وتنش افزوده 1 سؤال، نشست و نشست تحکیم خاک 4 سؤال، مقاومت برشی خاک 2 سؤال، فشار جانبی خاک ها 1 سؤال مطرح شده و از مبحث پایداری شیروانی سؤالی طرح نشده بود.
همچنین در درس پی سازی از مبحث شناسایی پارامتر خاک سؤالی مطرح نشده بود، در حالی که از مباحث پیهای سطحی و نشست پی 5 سؤال، فشار جانبی خاک و دیوار حایل 1 سؤال، پیهای عمیق و شمع 2 سؤال طرح شده بود. در سالهای اخیر كاملاً مشخص است كه روند سؤالات خاك و پی و به خصوص سؤالات پی رو به مفهومیتر شدن پیش رفته است. پس پاسخگویی به این سؤالات مستلزم یادگیری مفاهیم این درس میباشد.
ریاضی عمومی 1&2
سؤالات ریاضی عمومی رشتهی عمران در آزمون كارشناسی ارشد سال 92، همانند سال قبل 10 سؤال بود كه 5 سؤال به ریاضی عمومی (1) و 5 سؤال به ریاضی عمومی (2) اختصاص داشت. به لحاظ ضریب سختی میتوان سؤالات امسال را تقریباً همسطح سؤالات سال قبل ارزیابی كرد. (البته از حق كه نگذریم! برخی از سؤالات امسال وقتگیر بودند) از 5 سؤال ریاضی (1)، 1 سؤال به مبحث مشتق اختصاص داشت (كه البته به نوعی با مبحث سری هم تركیب شده بود.) 1 سؤال مربوط به انتگرالگیری جزء به جزء، 1 سؤال به مبحث كاربرد انتگرال معین (محاسبه حد و مجموع ریمان) كه نسبتاً حجم محاسبات آن زیاد بود. 1 سؤال به مبحث اعداد مختلط كه البته طراح در نظر نگرفته كه حل آن با اطلاعات دبیرستانی (معادلهی درجه دوم) بسیار سادهتر از حل آن با استفاده از مفاهیم اعداد مختلط میباشد و یك سؤال به مبحث بازه همگرایی سریها اختصاص یافته بود.
از 5 سؤال ریاضی (1) یك سؤال مربوط به معادله رویه و دوران منحنی، 1 سؤال مربوط به انتگرالگیری دوگانه، 1 سؤال مربوط به انتگرالگیری روی خط و سطح، 1 سؤال مربوط به انتگرالگیری توابع چند متغیره و بالاخره یك سؤال به مبحث مشتقگیری جزیی اختصاص یافته بود. در كل داوطلبان اگر میخواستند نتیجهی مناسبی در این درس كسب كنند، بهتر بود سؤالات را گزینشی پاسخ میدادند و به هیچوجه نباید روحیه خود را با دیدن شكل و فرم سؤالات از دست میدادند. دو سؤال ریاضی (2) و 3 سؤال از ریاضی (1) كاملاً قابل پاسخگویی برای داوطلبان متوسط بودند. در پایان ذكر این نكته لازم است كه به نظر میرسد طراحان درس ریاضی رشتهی مهندسی عمران تصمیم خود را برای طرح سؤالاتی سطح بالا گرفتهاند، چرا كه سؤالات ریاضی عمومی 1 و 2 رشتهی مهندسی عمران تقریباً از سختترین نوع سؤالات در مقایسه با سایر رشتهها بود!
معادلات دیفرانسیل
در کنکور کارشناسی ارشد مهندسی عمران 92 در مجموع 5 سؤال از درس معادلات دیفرانسیل آمده است که از فصول “معادلات مرتبه اول”، “معادلات مرتبه دوم و بالاتر” و “تبدیل لاپلاس” هر کدام یک سؤال آمده است و از فصل “حل معادلات دیفرانسیل با استفاده از سریهای توانی” هم دو سؤال آمده است. سؤالات سال 92 هر چند حاوی یک سؤال کاملاً حفظی بود ولی در کل مفهومیتر و سختتر از سؤالات سال 91 بود و سؤالات از مباحثی انتخاب شده (برای نمونه دو سؤال از فصل سریهای توانی) بود که طراحان سالهای گذشته کمتر به آن پرداختهاند. سؤالات به نحوی بود که نمیشد از راههای میانبر حلشان کرد و دانشجو باید قبلاً سؤالات زیادی میکرد تا قادر میشد در مدت زمان محدودی سؤالات کنکور را جواب دهد.