آنچه از بررسی سؤالات سال 99 بهدست میآید این است که سؤالات نسبت به سال 98 دشوارتر بودند و داوطلبان برای کسب درصد بالای این درس نیاز به سرعت عمل در محاسبه و دقت کافی و مدیریت زمان داشتهاند و باید در جزییات دقت عمل بیشتری داشته باشند و سؤالات از حالتی که تنها با دانستن یک فرمول یا مفهوم قابل حل باشند فاصله گرفته است بنابراین به داوطلبان توصیه می شود به تمام مطالب تسلط داشته باشند و از پیوستگی مطالب غافل نباشند.تنها 2 سؤال این درس غیر محاسباتی بودند و 18 سؤال دیگر نیاز به محاسبات داشتند.
همچنین این درس از جامعیت طرح سؤال از نظر مبحثی برخوردار بود که از درس مکانیک سیالات 4 سؤال، آیرودینامیک 7 سؤال، ترمودینامیک 5 سؤال و اصول جلوبرندگی نیز 4 سؤال طرح شده بود.
منابع این دروس شامل: مكانيك سيالات تأليف وايت، مكانيك سيالات تأْليف فاكس، اصول اوليه آئروديناميك (Anderson)، ترموديناميك ون وايلن، ترموديناميك سنجل، المانهاي جلوبرندگي توربينهاي گازي (MC Grow-Hill) و کتاب ها و جزوات مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را گردآوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 در بخش سازههای هوایی از هر کدام از دروس دینامیک، ارتعاشات، مقاومت مصالح و تحلیل سازهها 5 سؤال طرح شده بود. تمام سؤالات محاسباتی بودند و برای حل، نیاز به مدیریت زمان و سرعت عمل داشتند. سؤالات نسبت به سال گذشته مفهومیتر و دشوارتر بودند و لازم بود که داوطلبان مطالب را به صورت مفهومی یاد گرفته باشند. همچنین سؤالات تا حدودی مشابه سالهای پیش بودند که ضرورت مطالعه تست های سالهای گذشته را آشکار میسازد.
منابع این دروس شامل: دینامیک مریام، ارتعاشات تامسون، كتاب مقاومت مصالح، تأليف بير ـ جانسون، مكانيك مواد (Popov) و جزوات مدرسان شریف که تمام مباحث این منابع را جمع آوری کرده است.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته مهندسی هوافضا در درس طراحی اجسام پرنده طبق روال سالهای گذشته تعداد 15 سؤال طراحی شده بود که 3 سؤال محاسباتی و 12 سؤال مفهومی بودند و نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی از نظر سطح سؤالات دیده نمیشد و اعتدال در طراحی رعایت شده بود و داوطلبان به راحتی می توانستند در این درس به درصد بالایی دست یابند.
مباحث مطرح شده شامل: مفاهیم اولیه، Weight sizing، Performance sizing، طراحی بال، طراحی دم، طراحی بدنه و طراحی ارابهی فرود بودند.
منابع این درس نیز طراحي هواپيما (Roskam) و مگسون و جزوه مدرسان شریف میباشد.
در آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته مهندسی هوافضا در درس مکانیک پرواز طبق روال سالهای گذشته تعداد 20 سؤال طراحی شده بود که 13 سؤال محاسباتی و 7 سؤال مفهومی بودند. سؤالات از نظر سطح دشواری همانند سال گذشته بودند و دارای توزیع و پراکندگی مناسب و مباحث قابل پیشبینی بودند. بنابراین مطالعه تستهای سالهای گذشته تأثیر بسزایی در حل مسائل این درس داشتند.
با مطالعه دقیق منابع این درس از جمله: مهندسي كنترل (اوگاتا)، هوانوردي و مكانيك پرواز (MC Coramick)، مكانيك پرواز (Roskam) و جزوات و کتابهای مدرسان شریف که تمام مباحث را جمعآوری کرده است، داوطلبان می توانستند به تمام سؤالات پاسخ دهند.
سؤالات درس زبان عمومی و تخصصی سال 99، به طور مرسوم و مشابه با سالهای قبل، شامل 30 سؤال بود که 15 سؤال اول مربوط به زبان عمومی و 15 سؤال دوم شامل سؤالات زبان تخصصی بود. طبق معمول، سؤالات زبان عمومی شامل 10 سؤال واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze testبود. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک از این متون شامل 5 سؤال بود.
بخش واژگان شامل 10 سؤال بود و در صورتی که داوطلبان دایره لغات وسیعی در ذهن میداشتند، میتوانستند به سرعت به سؤالات این بخش پاسخ دهند. توصیه ما به داوطلبانی که به طور کلی زبان انگلیسی آنها در سطح مطلوبی قرار ندارد این است که میتوانند با افزایش دایره لغات خود با مطالعه کتابهایی نظیر 504، essential words for TOEFL و 1100 واژه از این بخش نمره کسب کنند.
سؤالات بخش cloze، از قواعد زبان طرح میشوند و با توجه به اینکه گزینهها شبیه به هم هستند، توصیه میشود داوطلبین فقط در صورتی به این بخش از سؤالات پاسخ دهند که دانش کافی از قواعد زبان انگلیسی داشته باشند.
در بخش زبان تخصصی مشابه سال گذشته 3 متن و هر یک با 5 سؤال آورده شده بود. با این حال سطح این متنها نسبت به سالهای گذشته دشوارتر بود و با توجه به طولانی بودن هر سه متن توصیه میشود داوطلب بعد از نگاه اجمالی به متن از تکنیکهای پاسخگویی به سؤالات درک مطلب استفاده کنند و وقت خود را صرف مطالعه و بازگشت به متن نکنند (ابتدا سؤالات مطالعه شود و سپس در متن به دنبال جواب باشند).
در صورتی که داوطلبی در مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متنها را بررسی کرده و متنی آسانتر را انتخاب کند که مفهوم آن قابل درکتر باشد.