ابزار اندازهگیری
در کنکور سال 96، با تغییر نام رشته مهندسی ماشینهای کشاورزی به مهندسی مکانیک بیوسیستم، سؤالات درس ابزار اندازهگیری برای اولینبار در کنکور کارشناسی ارشد مطرح گردید و ضریب وزنی آن برای هر سه گرایش رشته برابر با 3 و از اهمیت و درجه سختی بالایی برخوردار شد. این روال برای کنکور سال 97 نیز ادامه یافت. اما در کنکور امسال(98) ضریب وزنی این درس برای هر سه گرایش رشته به یک تقلیل یافت. همچنین از درجهی دشواری سؤالات نیز کاسته و شاهد سؤالات متداول و معمولتری نسبت به سالهای گذشته شدهایم. سبک سؤالات این بخش به گونهای است که دانشجو باید اصول کاربرد ابزار اندازهگیری دقیق را بشناسد. سبک سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف هم خارج از این روند نبوده است.
داوطلبانی که در آزمونهای مرحلهای و جامع مدرسان شریف شرکت کرده و پاسخهای تشریحی آزمونها را به خوبی تحلیل و روش حل مسائل را به خوبی فرا گرفته باشند، با تقریب خوبی میتوانند به اکثر سؤالات این درس پاسخ دهند. این آزمونها نیز میتوانند به عنوان منبع خوبی برای کنکورهای سالهای آینده به کار گرفته شوند. در کنکور 98 فقط 4 سؤال از 25 سؤال به صورت مسئلهی عددی مطرح شده بود و 21 سؤال مابقی بهصورت اطلاعات حفظی بود که در مقایسه با کنکور 97 درجهی دشواری سؤالات را کاهش میدهد. سؤالات 150 و 152 به نظر میرسید نوآورانه بوده و از مطالب و مباحث جدید کلاسهای درس و جزوات اساتید برتر رشتهی مهندسی مکانیک بیوسیستم طراحی شده باشند. همچنین در کنکور 98 نیز مثل 97، تمرکز بر روی مباحث دقت، خطا و حساسیت بیشتر بود به طوریکه 6 سؤال را به خود اختصاص داده بود.
ریاضیات
ریاضیات در کنکور 98 نیز مثل سال گذشته مشتمل بر سه درس ریاضیات 1 و 2 و معادلات دیفرانسیل بود که از این میان طبق روال سالهای گذشته 10 سؤال از درس ریاضی عمومی 1، 10 سؤال از درس ریاضی عمومی 2 و 5 سؤال از معادلات دیفرانسیل طرح شده بود. سطح سؤالات متوسط و در کنکور 98، داوطلبان این رشته به راحتی و با تمرکز میتوانستند به تمامی سؤالات پاسخ صحیح بدهند. نکتهی جالب توجه در کنکور امسال اینکه سؤالات به سمت کاربردی شدن پیش رفتهاند. همانطور که مشاهده میشود سؤالهای 39 و 41 و 45 از کاربردهای درس ریاضی در مهندسی است. سؤال شماره 41 از مبحث مرکز ثقل بوده و طرح آن در قسمت سؤالات ریاضی قابل بحث میباشد.
اغلب دانشجویان این رشته، مبحث مرکز جرم و مرکز سطوح را در درس فیزیک1 و یا استاتیک میگذرانند به همین خاطر میتوان این سؤال را به قسمت استاتیک مرتبط دانست. هرچند این سؤال از جهت سطح دشواری دارای سطح متوسط روبه آسان میباشد و داوطلب با اندکی اطلاعات مربوطه به راحتی میتواند از پس این سؤال نیز برآید. بطور کلی برای مطالعهی سؤالات بخش ریاضیات آزمون ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم، بهترین منبع کتابهای مدرسان شریف پیشنهاد میشود. به عنوان یک توصیه، رمز موفقیت در این درس حل تمرین فراوان است.
زبان عمومی و تخصصی
سؤالات درس زبان شامل دو بخش عمومی و تخصصی، به روال سالهای قبل در سه بخش و عنوان کلی (واژگان، نکات دستوری و Reading) تقسیمبندیی شده است. 15 سؤال زبان عمومی در دو بخش جای داده شده که 10 سؤال از واژگان و 5 سؤال مربوط به قواعد زبان در قالب cloze است. سؤالات زبان تخصصی در قالب 3 متن تخصصی و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. بخش واژگان شامل 10 سؤال است و داوطلب در صورت مطالعه دقیق منابعی مانند 504، واژه و لغات ضروری تافل میتواند در این بخش عملکرد بهتری داشته باشد. در بخش کلوز تست نیز 5 سؤال طرح شده و داوطلب در صورتی که نکات گرامری را مورد مطالعه قرار دهد، توانایی پاسخ به سؤالات این بخش را خواهد داشت. بهتر است داوطلبان در صورت عدم مطالعه در هر کدام از این بخشها از طریق حدس و گمان به سؤالات پاسخ ندهند.
بخش زبان تخصصی همانند سال گذشته شامل 3 متن و هر یک شامل 5 سؤال می باشد. در صورتی که داوطلبی برای مدیریت زمان آزمون، وقت کمتری برای پاسخگویی به سؤالات زبان در نظر گرفته و قصد دارد یک یا دو متن از این سه را پاسخ دهد، بهتر است در نگاهی اجمالی متن ها را بررسی کرده و متنی را كه به لحاظ محتوا سادهتر است برای پاسخگویی انتخاب کند.
طراحی اجزای ماشین و طراحی ماشینهای کشاورزی
ماهیت درس طراحی اجزاء و طراحی ماشینهای کشاورزی دارای بیشترین مباحث و پراکندگی میباشد و با توجه به این که روش تدریس این درس در دانشگاههای مختلف، با نحوهی سؤالات کنکور این درس متفاوت است، بسیاری از داوطلبان این درس را حذف میکنند. از طرفی منبع کاملی که تمام مباحث این درس را به طور کامل بیان کرده باشد در دسترس نمیباشد. از این رو این درس جزو بد قلق ترین دروس کنکور به حساب میآید. اما در حال حاضر كتاب مدرسان شریف به خوبی توانسته منبع خوبی برای این درس باشد. سؤالات این درس در کنکورهای سالهای گذشته بیانگر این واقعیت است که سؤالات این درس یا به راحتی قابل پاسخگویی است یا این قدر سخت است که در مدت آزمون نمیتوان به آن پاسخ داد.
به نظر میرسد در مباحث طراحی هر سال چند مبحث خاص مورد توجه طراح قرار میگیرد و بقیهی مباحث نادیده گرفته میشود. به عنوان مثال در کنکور 97 بیشتر تمرکز برروی مباحث طراحی محور و تئوریهای شکست بوده و درحالی که در کنکور 98 بر روی مباحث تسمه و اجزای اتصال دهنده مثل پیچ و خار مانور بیشتری داده شده است. مورد دیگر اینکه از مبحث بلبرینگ در کنکور امسال و سال گذشته سؤالی مطرح نشده ولی باتوجه به اینکه این مبحث جزو مباحث مهم و کلیدی در طراحی اجزا به حساب میآید پس کنار گذاشتن یا حذف این مبحث برای کنکور آینده معقول به نظر نمیرسد.
در طراحی ماشینهای کشاورزی امسال نیز تعداد سؤالات از مبحث طراحی ماشینهای برداشت کاهش پیدا کرده ولی تعداد سؤالات ماشینهای کاشت افزایش داشته است و این تغییرات در کنکور سالهای گذشته نیز متداول بوده است که این بدین معناست که با وجود مباحث زیاد و گیج کننده، داوطلبان نباید هیچکدام از این مباحث و نکات را در بحث طراحی نادیده بگیرند و یا حذف کنند.
استاتیک، دینامیک و مقاومت مصالح
منابع و مواد درسی آزمون کارشناسی ارشد رشتهی مهندسی مکانیک بیوسیستم از سال 96 دچار تحول اساسی شد که از جملهی آن میتوان به اضافه شدن درس استاتیک و دینامیک به موارد آزمون اشاره کرد. مجموعهی دروس این بخش دارای ضریب 4 برای گرایش طراحی و ساخت و ضریب یک برای گرایش انرژیهای تجدیدپذیر و فناوری پس از برداشت میباشد. در مجموع تمام سؤالات این درس مفهومی و محاسباتی است. کتابهای استاتیک، مقاومت مصالح و دینامیک مدرسان شریف منبع خوبی برای تمرین و پاسخگویی به سؤالات این بخش میباشد. این مجموعه به طور کلی متشکل از ﺳﺆاﻻت ﻣﺘﺪاولی است ﮐﻪ در آزﻣﻮنﻫﺎی آزﻣﺎﯾﺸﯽ و ﮐﻨﮑﻮرﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻣﺸﺎﺑﻪ آنﻫﺎ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ اﺳﺖ.
امسال نیز مثل سالهای گذشته، سؤالات مبحث نمودارهای گشتاور خمشی و نیروی برشی از فراوانی بیشتری برخوردار بودند. سؤال 57 در کنکور 98 از سؤالاتی است که در سالهای گذشته، از سابقهی حضور کمتری برخوردار بوده است و احتمال میرود در آینده نیز از مبحث توابع تکینی سؤالی مطرح نگردد زیرا این بخش معمولاً در درس مقاومت مصالح کمتر مورد توجه بوده و حتی در کلاسهای درسی نیز بعضاً جزو مباحث حذف شده میباشد(!) اما حضور این مبحث در کنکور 98 این نکته را نمایان میسازد که حتی نکات این چنینی نیز از دید طراحان سؤالات کنکور دور نمیماند. بطور عموم در مقایسه با کنکور 97 سطح سؤالات کنکور 98 دارای استاندارد مطلوبتری بود.
مکانیک سیالات و ترمودینامیک
این مجموعه خود به دو درس مکانیک سیالات و ترمودینامیک تفکیک میشود که مجموعاً از آنها 25 سؤال در آزمون کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بیوسیستم مطرح میشود که معمولاً دارای توزیع یکسانی از لحاظ تعداد سؤالات هر درس در کنکور کارشناسیارشد میباشد. در کنکور 98، 12 سوال از درس مکانیک سیالات و 13 سوال از ترمودینامیک طراحی شده است. در دیگر سالها هم روال طراحی سوال با اندکی تغییر به همین ترتیب بوده است.
ترمودینامیک: مبحث اصلی این درس شامل قانون اول و دوم ترمودینامیک است که معمولاً هر سال 7 الی 10 سؤال از آن طرح میشود. قانون اول وجود خاصیتی از سیستم ترمودینامیکی به نام انرژی داخلی را بیان میکند و قانون دوم به دو خاصیت سیستم، دما و آنتروپی، مربوط است. مبحث آنتروپی و برگشتناپذیری واکنشها هم از جمله مباحثی است که در سالیان اخیر پای ثابتی در میان تستهای کنکور داشته است. در کنکور 97 از مباحث قانون اول و دوم و همچنین آنتروپی روی هم 8 تست طراحی شده است ولی امسال به این بخش توجه بیشتری شده و 11 سؤال مطرح گردیده است. مقایسه کنکور 98 و 97 در درس ترمودینامیک نشان میدهد که سطح سؤالات هر دو سال تقریباً یکسان میباشد.
سیالات: در سؤالات کنکور 98 بر خلاف سال97 از مبحث توربوماشین سؤالی طرح نشده بود. (البته یک سؤال به صورت غیرمستقیم به آن ارتباط دارد) همچنین مطابق معمول هر سال، از مبحث استاتیک سیالات سؤال طرح شده که اهمیت این مبحث مهم و ساده را نشان میدهد. مبحث خواص سیال (لزجت) نیز یک سؤال را به خو اختصاص داده است. همچنین طبق معمول هر سال از مباحث جریان پتانسیل و حل معادلات به صورت دیفرانسیلی سؤالاتی در کنکور مطرح میشود که اهمیت فوقالعاده این مبحث ساده و کاربردی را نشان میدهد. مقدمهی سیالات و مفاهیم ابتدایی در سیالات که در سال گذشته سهمی کمتری داشت، امسال با داشتن دو سؤال (108 و 128) اهمیت بالایی در سال 98 داشته است. در مجموع با بررسی سؤالات درس سیالات کنکور 98 و 97 میتوان گفت سؤالات این بخش نیز همانند ترمودینامیک همسطح پارسال طراحی شده است.