ایستایی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس ایستایی بیشترین حجم سؤالات آزمون مربوط به ساختمانهای بلند مرتبه و سیستم سازهای میباشد که از آخرین منابع منتشر شده طرح شده است.سطح دشواری سؤالات نسبت به سال قبل تغییری نکرده است و کمی سؤالات به سمت مفهومیتر شدن رفتهاند و از طرح سؤالات حفظی کاسته شده است.سؤالات محاسباتی نسبت به سال قبل (92) دو سؤال کمتر شده است که این سؤالات در کنکورهای 85 تا 88 تکرار شده بودند(بجز 1 سؤال )
از مبحثی مانند نمونههای موردی که برای جواب دادن به آن، داوطلب باید مطالب زیادی به ذهن بسپارد و در کنکورهای گذشته به وفور از آنها سؤال طرح میشد ، هیج سؤالی دیده نمیشد و داوطلبی که دانش سازهای بالایی دارد میتواند به سؤالات پاسخ دهد .
نکته قابل توجه این است که از مجموع 30 سؤال ایستایی 16 سؤال عیناً در 8 مرحله کنکورهای آزمایشی مدرسان شریف طرح شده بود و بقیه سؤالات نیز مشابه آنها طرح شده بود.
تنظیم شرایط محیطی
یکی از مواردی که در آزمونهای کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت و خصوصاً انرژی دیده میشود تغییر رویکرد طراحان سؤال در آزمون هاست. شاهد این مسئله هستیم که هر سال سؤالات درسی که آسان طراحی شدهاند هستند در سال بعد از آن بسیار سخت طراحی میشوند و بالعکس! در آزمون سال 93 (بهمن 92) هم شاهد این مسئله بودیم که سؤالات در تنظیم شرایط محیطی بسیار آسانتر طراحی شدند در حالی که سال گذشته رتبه 1 کنکور انرژی فقط 26 درصد از درس تنظیم شرایط کسب امتیاز کرده بود چراکه سؤالات درس تنظیم شرایط بسیار سختتر بود.
به چند نمونه از این مسایل اشاره میكنیم:
یکی از عواملی که باعث کاهش درصد داوطلبین در این درس میشود ظاهر ساده سؤالات است که داوطلبین را ترقیب به انتخاب پاسخ میکند در حالیکه جواب متفاوت از تصور آنهاست و به این ترتیب تعداد پاسخهای غلط افزایش مییابد که در سال 92 طرح این دست سؤالات را شاهد بودیم خصوصاً در مبحث معماری پایدار، و از طرفی طراحان سؤال ظاهراً وقت بیشتری برای بازی با کلمات در تمامی سؤالات صرف کرده بودند تا سؤالات گیج کنندهتر باشد که این مسئله به ظاهر سطح سؤالات را بالا برده بود اما در آزمون سال 93 (بهمن 92) کمتر شاهد بازی با کلمات و عبارات هستیم و سؤالات صریحتر پرسیده میشوند.
از طرفی دیگر سؤالات متفرقه با همین ظاهر ساده بیشتر طراحی شده بود (7 سؤال برای سال 92) که خود این مسئله هم باعث ایجاد ریسک بیشتر شده و هم اینکه شانس افزایش درصد را کاهش میدهد ولی در آزمون سال 93 فقط و فقط 3 سؤال از منابع متفرقه طراحی شده است.
از طرف دیگر در سال 92 تعداد سؤالات حفظی بسیار زیاد است و خصوصاً اینکه در این سال تمرکز سؤالات بر روی مبحث تأسیسات است و 9 سؤال از این مبحث طرح میشود درحالیکه این مبحث میان رشتهای و به نوعی تخصصی است و افرادی که دارای دانش فنی بالایی در زمینه تأسیسات هستند میتوانند به این سؤالات پاسخ دهند و این سؤالات تأسیسات سال 92 مهم ترین عامل تعیین کننده در کاهش تراز درصد بود ولی در آزمون 93 سؤالات تأسیسات به 4 سؤال تقلیل پیدا میکند و میتوان گفت سؤالات منطقیتر هستند (منظور از منطقی ،کمتر با عبارات بازی شده است) برخلاف آزمون سال 92 که فقط 1 سؤال از مبحث آسایش حرارتی طرح شد امسال 5 سؤال از این مبحث بود که البته نسبت به سؤالات دیگر در همین آزمون نسبتا سختتر و با سطحی بالاتر بودکه بازهم با کمی دقت و توجه به منابع و در زمان آزمون میتوانست به درستی پاسخ داده شوند.
از دیگر ویژگیهای سؤالات آزمون 93 (بهمن 92) توزیع بهتر سؤالات و پراکندگی متعادلتر آن نسبت به سؤالات سال 92 بود.
در پایان، این آزمون مناسب داوطلبینی بود که منابع کمتر و با کیفیت بیشتری را مورد مطالعه قرار دادند و برای داوطلبین تخصصی رشته انرژی به نظر نمی رسد این مسئله خوشایند باشد! چرا که غالبا پیچیدهتر تحلیل میکنند و قاعدتا امکان خطای آنها با توجه به انتظاراتشان از سؤالات بیشتر است.
سیستمهای سازهای
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس سیستمهای سازهای بیشترین حجم سؤالات آزمون مربوط به سیستم سازهای ساختمان و ساختمانهای بلند مرتبه بود. از کتابهای تازه تألیف شده این درس سؤالات زیادی طرح شده است ولی فرم سؤالات مشابه سال قبل میباشد.
نسبت به سال های گذشته به نظر میرسد سؤالات کمی دشوارتر و مفهومی تر شدند و سؤالات تکراری آزمونهای گذشته نسبت به درسهای دیگر کمتر به چشم میخورد.از سوالاتی که صرفا جنبه حفظی دارند تا حد امكان استفاده نشده است و دانش سازهای داوطلب مدنظر بوده است.
طراحی فنی ساختمان
در بین دروس رشته هنرهای ساخت و معماری، درس طراحی فنی ساختمان نسبت به سال گذشته با سؤالاتی دشوارتر طراحی شد.بسیاری از سؤالات به جنبه های فنی ساختمان و عموماً از فناوری نوین ساختمان طرح شد.از سؤالات کلی همراه شکل که 95 درصد از سؤالات را در سال های گذشته به خود اختصاص میدادند کاسته و سؤالات ریز و دارای نکات فنی مورد توجه بوده است.
نكته قابل توجه در مورد آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) این است كه از بین حدود 30 منبع معرفی شده برای این درس تنها 4 یا 5 منبع جهت طرح سؤال مدنظر طراحان قرار گرفته بود.
مدیریت و تشکیلات کارگاهی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس مدیریت بیشترین حجم سؤالات آزمون مربوط به روش بحرانی، سیستمهای اجرای پروژه و قراردادها میباشد. سؤالات مربوط به کنترل پروژه در کنکورهای گذشته کاملاً تکرار شدند در کل سؤال تکراری زیاد وجود داشت.
سطح دشواری سؤالات نسبت به سال قبل (92) کمتر شده و از سؤالات ریز و سخت که در سال گذشته زیاد طراحی شده بود، خبری نبود.با توجه به اضافه شدن 2 منبع جدید 2 سؤال نیز از این منابع طراحی شده بود كه مطالعه این منابع حتماً باید برای داوطلبان آزمون سال 94 (بهمن 93) مدنظر قرار گیرد.
نكته جالب توجه اینكه، از مجموع 25 سؤال درس مدیریت 5 سؤال در کنکورهای گذشته عیناً تکرار شده است و 18 سؤال در آزمونهای مدرسان شریف طراحی شده بود و 2 سؤال کاملاً جدید میباشد (از منابع جدید).
مصالح ساختمانی
در آزمون كارشناسی ارشد سال 93 (بهمن 92) در درس مصالح ساختمانی بیشترین حجم سؤالات آزمون از مصالح سنتی و بخصوص سیمان و ملات طرح شده بود.نکته قابل توجه که همه داوطلبان را متعجب کرد کنکور 93 (بهمن 92) مشابه کنکورهای سال های1380 تا 1387 بود و از مصالح بناهای جهان و ایران ،دتایل ها ، و نانو (بجز 2 سؤال ) هیچ خبری نبود.
در کل داوطلبان بعد از چند سال که مصالح سنتی به فراموشی سپرده شده بود انتظار طرح چنین سؤالاتی را نداشتند و انتظار میرفت مباحث لرزهای ، نانو و مصالح بنا بیشترین تعداد سؤال را به خود اختصاص دهد كه به این صورت نبود و اکثر سؤالات از نشریه 55 بود.