اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 رشته مدیریت، از درس مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس با آزمون سال قبل مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس؛ 4سؤال ساده، 7 سؤال متوسط و 4 سؤال دشوار طراحی شده است که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات آزمون کارشناسیارشد سال1399که در آن 7 سؤال ساده، 5 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طرح شده بود، تغییر بسیار زیادی مشاهده نمیشود اما درصدها تقریباً به اندازه 10 تا 15 درصد ممکن است افزایش یابند.
با توجه به مطالب فوق، اگر داوطلبی حداقل منابع لازم را مطالعه کرده باشد درصدهای حداقل، حد وسط و عالی برای او به ترتیب 30 ،50 و بالای 80 درصد خواهد شد.
در مراحل ابتدایی مطالعه سعی بر یادگیری چارچوب کلی محتوا داشته باشید و در مراحل بعدی مطالعه با رسم نمودار درختی از مطالب کتاب درسی، زنجیره مطالعه خود را ارتقا دهید. در ادامه میتوانید با تست و مرور فراوان مطالب را یاد بگیرید.
اما به کسانیکه قصد دارند درصدهای بسیار خوبی در این درس کسب کنند دو توصیه ویژه داریم:
اول اینکه بتوانید بعد از مطالعه دور سوم نمودار درختیهای خود را تکمیل کنید و خلاصهای از مطالب بنویسید.
دوم اینکه هرساله یک سؤال از شخصیتها طراحی خواهد شد، برای پاسخگویی به این سؤال پیشنهاد میکنم از بخش نمایه اسامی که در آخر کتاب وجود دارد، دفترچهای تهیه کنید و برای هرکدام از شخصیتها مطالب را جمعآوری نموده و به صورت یکجا مطالعه کنید.
درضمن بيشتر تستها از کتابهای مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام دکتر مقیمی و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام مدرسان شریف طرح شده بود
اقتصاد خرد و کلان
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400رشته مدیریت، درس اقتصاد خرد و کلان مانند سؤالات سال گذشته دارای حجم محاسبات نسبتاً کمی بودند، اما در مقابل، امسال شاهد این موضوع بودیم که طراح از دل مفاهیم سؤالات را طرح نموده و این موضوع قطعاً به زیان دانشجویانی بود که تنها به یادگیری سطحی مطالب اکتفا کردهاند. البته امسال نیز مانند سال گذشته طراح محترم، چه در سؤالات اقتصاد خرد و چه در سؤالات اقتصاد کلان، یک بد سلیقگی در انتخاب موضوعات به خرج داده است. باتوجه به طرح 17 سؤال در سطح ساده و تنها 3 سؤال در سطح متوسط در آزمون سال 1400 در مقایسه با آزمون 1399 که 18 سؤال در سطح ساده،2 سؤال در سطح متوسط و سؤالی در سطح دشوار طراحی نشده بود، امکان کاهش 5 الی 10 درصدی نتایج وجود دارد.
پیشنهاد میشود در مطالعه این درس اول اینکه حتماً سؤالات فصلها را حل کرده و نکات آن را یادداشتبرداری کنید.
دوم اینکه این درس بسیار فرار است، لذا باید در مرور این درس اهتمام ویژه داشت. برای مرور بهتر این درس، میتوانید فلشکارتهایی تهیه کنید و حین خواندن خلاصهای از مطالب را در آن بنویسید و نکات تستها را نیز به آن اضافه کنید؛ از این رو با هربار مرور، علاوه بر درسنامه، نکات یا تستهای مهم نیز مرور میشود.
در ضمن بيشتر تستها از کتاب اقتصاد خرد و کلان مدرسان شریف طرح شده بود.
تحقیق در عملیات
در آزمون کارشناسیارشد سال ۱۴۰۰ برای درس تحقیق در عملیات همچون سال قبل ۱۵ سؤال مطرح شده است. پراکندگی سؤالات کمتر بوده است و تمرکز آنان بر روی بخشهای برنامهریزی خطی بوده است. همچنین از نظر سختی سؤالات این سال به نسبت سال قبل سادهتر بوده است و مدلسازی و روش ترسیمی با شش سؤال بیشترین سؤال را داشته است. پس از آن تحلیل حساسیت و برنامهریزی پارامتری با ۳ سؤال در جایگاه بعدی قرار دارد. برخلاف روال همیشه از بخش برنامهریزی عدد صحیح و صفر و یک سؤالی مطرح نشده است و همچنین به جای دو سؤال از بخش حملونقل و تخصیص سه سؤال مطرح شده است. هرچند همچون سالهای قبل دو سؤال این بخش را با مطالعه نمونه سؤالات کنکور سالهای قبل احتمالاً به سادگی بتوانید پاسخ دهید. همانگونه که گفته شده با توجه به پراکندگی کمتر سؤالات و آسانی نسبی آن احتمالاً میانگین درصدها در این سال ۵ درصد افزایش داشته باشد و بین ۶۰ درصد تا ۷۵ درصد باشد. تعداد ۹ سؤال ساده تا متوسط بوده است و تعداد ۶ سؤال نیز متوسط تا مشکل بوده است که درصدهای فوق را توجیه میکند.
ریاضی عمومی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400سؤالهای درس ریاضی در رشتههای مدیریت، حسابداری و علوم اقتصادی سطح خوبی داشته و اگر داوطلبان به مباحث درسی تسلط داشتند به راحتی میتوانستند درصد خیلی زیادی در این درس کسب کنند. سؤالهای ریاضی رشته اقتصاد به نسبت سؤالهای رشتههای حسابداری و مدیریت سادهتر و روانتر میباشند. فصل «ماتریس» بیشترین تعداد سؤال (5 سؤال) طراحی شده را از بین مباحث درسی داشتند.
داوطلبان با مرور سؤالات آزمونهای آزمایشی مدرسان شریف و تسلط به کتاب میکرو ریاضیات عمومی (ویژه رشتههای مدیریت، اقتصاد و حسابداری) مدرسان شریف میتوانستند به سؤالات این آزمون پاسخ دهند.
تئوریهای مدیریت
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 رشته مدیریت همانند سالهای گذشته 30 سؤال از درس تئوری مدیریت طرح شده بود. با بررسی میزان دشواری سؤالات با توجه به حفظ روند سالهای قبل، میتوان گفت که سؤالات کمی سادهتر طراحی شده بود و داوطلبان میتوانستند درصدهای مطلوبی حتی بالای 50 درصد در این درس کسب کنند.
مطمئناً مرور و تمرین تست زیاد در کنار اهتمام بیشتر در فصول مهم این درس میتواند کمک بسزایی برای کسب درصدهای مطلوب در این درس داشته باشد.
داوطلبان با مطالعه دقیق کتاب تئوری مدیریت انتشارات مدرسان شریف میتوانستند به راحتی به سؤالات این آزمون پاسخ دهند. بیشترین تعداد سؤالات نیز از فصلهای نگاهی به نظریات اولیه مدیریت، نظریات جدید مدیریت، تصمیمگیری، برنامهریزی، رهبری، مفاهیم اولیه رفتار سازمانی، تعارض و مذاکره طراحی شده است.
در ضمن از سال 1392 تاکنون از مباحث مدیریت منابع انسانی در درس تئوریهای مدیریت سؤالی طرح نشده است.
حسابداری مالی و صنعتی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400رشته مدیریت همانند آزمون سال گذشته از درس حسابداری مالی و صنعتی
15سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات این آزمون میتوان گفت از مجموع 15سؤال این درس، 7سؤال ساده، 7سؤال متوسط و 1سؤال دشوار طراحی شده بود، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات آزمون کارشناسیارشد سال 1399؛ 8سؤال ساده، 5 سؤال متوسط و 2سؤال دشوار طراحی شده بود؛ میتوان گفت که سؤالات آزمون سال 1400نسبت به سال 1399 در سطح آسانتری طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس در سال 1400، 5 الی 10 درصد افزایش خواهد داشت. حتماً به مطالب حفظی و تئوری حسابداری مالی و صنعتی توجه جدی داشته باشید.
داوطلبان با مطالعه کتاب حسابداری مالی و صنعتی مدرسان شریف به راحتی میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند و بیشترین سؤالات این آزمون از فصول مروری بر چرخه حسابداری، حسابداری شرکتهای سهامی و تجزیه و تحلیل بهای تمام شده طراحی شده است.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 50درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 40 درصد برای این آزمون قابل قبول نیست. همچنین کسب درصد 40 تا 60درصدی متوسط، 60تا 85 درصدی خوب و 85 به بالا درصدی عالی محسوب میشود.
آمار
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 رشته مدیریت همانند سال گذشته تعداد 12 سؤال به آمار اختصاص یافته است که میتوان گفت که تعدادی از سؤالات (58 و59) همانند سؤالات آزمون کارشناسیارشد سال 1399 میباشند. درمورد پراکندگی سؤالات میتوان گفت که بیشتر از بخش استنباطی آمار (فاصله اطمینان، آمار فرض و رگرسیون) مطرح شدهاند و در بخش توصیفی گریزی به مفاهیم مدیریت زده شده است (سؤال54)که ترکیبی بین مفاهیم آماری و مدیریتی میباشد. روند حل سؤالات بهگونهای میباشد که با صرف زمان پایین میتوان تمامی سؤالات را حل نمود و این امر مشروط به مطالعه کتاب مجموعه آمار مدرسان شریف است
زبان عمومی و تخصصی
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 رشته مدیریت درس زبان عمومی طبق معمول شامل دو بخش واژگان (10 سؤال) و کلوز تست ( 5 سؤال) بود. سؤالات بخش واژگان نسبتاً سادهتر از سال 1399بود و چند تا از پاسخهای صحیح دقیقاً تکرار سالهای پیش بودند؛ مانند واژهperilous ، zealous، imbibe و … . بنابراین حتماً داوطلبان سالهای آتی باید سؤالات سالهای قبل را که به همراه ترجمه و پاسخ تشریحی در کتاب زبان عمومی مدرسان شریف جمعآوری شده مطالعه کنند. در سؤال دوم وجود حرف تعریف a قبل از جای خالی نشان میدهد که کلمه بعدی باید با حرف بیصدا شروع شود و با توجه به این نکته میتوان واژه anomalous را حذف کرد و در واقع با یک تست سهگزینهای (و نه چهارگزینهای) روبرو بود. سؤالات بخش کلوز تست همگی از همان مباحث مرسوم طراحی شده بودند (حروف ربط، معلوم و مجهول، جملهوارههای وصفی، وجه وصفی) که همه این مباحث در کتاب زبان عمومی مدرسان شریف کار شده و نیاز به مطالعه هیچ منبع دیگری نیست. سؤالات این بخش نسبتاً راحتتر از سال پیش بود.
زبان تخصصی طبق معمول شامل سه متن پنج سؤالی (در مجموع 15 سؤال) بود. متون و سؤالات هماندازه و همسطح سالهای قبل بودند. بنابراین حتماً سؤالات سالهای قبل را که به همراه ترجمه و پاسخ تشریحی در کتاب زبان تخصصی مدرسان شریف جمعآوری شده، مطالعه کنید.
مدیریت تولید
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400 رشته مدیریت همانند سال گذشته، از درس مدیریت تولید 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات کنکور امسال میتوان گفت از مجموع 15 سؤال این درس، 2 سؤال ساده و 8 سؤال متوسط و 5 سؤال دشوار طراحی شده بود که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات آزمون سال گذشته بهعلت استفاده بیشتر از سؤالات تئوریمحور نسبت به مسئلهمحور و همچنین سؤالات با تیپ جدید کمی سؤالات دشوارتر به نظر میرسد. در سالهای اخیر سعی میشود که از سؤالات جدید و بکر در این درس استفاده شود. همچنین داوطلبان میتوانند علاوه بر سؤالات آزمون کارشناسیارشد از سؤالات آزمون دکتری نیز برای تمرین بیشتر استفاده کنند.
داوطلبان با مطالعه دقیق کتاب مدیریت تولید انتشارات مدرسان شریف میتوانستند به سؤالات پاسخ دهند. سؤالات تقریباً از تمام فصلهای کتاب طراحی شده است، اما بیشترین تعداد سؤالات طراحی شده مربوط به فصلهای مبانی مدیریت تولید، ابزارهای تجزیه و تحلیل و تصمیمگیری، پیشبینی تقاضا و مدیریت کیفیت میباشد.
مدیریت سرمایهگذاری و ریسك
در آزمون کارشناسیارشد سال 1400رشته مدیریت همانند سال گذشته از درس مدیریت ریسک و سرمایهگذاری 15سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشد. با بررسی میزان دشواری سؤالات آزمون این سال میتوان گفت از مجموع 15سؤال این درس، 8 سؤال ساده، 4 سؤال متوسط و 3 سؤال دشوار طراحی شده است، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات آزمون سال قبل میتوان گفت که سؤالات آزمون سال 1399 این درس، نسبتاً دشوارتر طراحی شده بودند و میانگین درصد داوطلبان در این درس در سال 1400 افزایش خواهد داشت.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 50درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 30 درصد برای این آزمون قابل قبول نیست. همچنین کسب درصد 30تا 50درصدی متوسط، 50تا 75درصدی خوب و 75 به بالا درصدی عالی محسوب میشود.
یکی از اشتباهات داوطلبان در مطالعه این درس، حفظ فرمولهاست. پیشنهاد ما این است که در مراحل اولیه مطالعه، توجه خود را بر یادگیری و فهم مطلب قرار دهید و زیاد وقت خود را صرف یادگیری فرمولها نکنید. حتماً سؤالات سالهای قبل را حل کنید. نکته دیگر اینکه در مرورهای خود حتماً به جزئیات متن درسنامه توجه داشته باشید. برای تمرین بیشتر میتوانید سؤالات آزمون دکتری را نیز پاسخ دهید و به روش حل آن دقت کنید تا دید مناسبی از این درس پیدا کنید. کتاب سرمایهگذاری و ریسک مدرسان شریف میتواند منبع مناسبی برای یادگیری این درس باشد.
مدیریت مالی
در آزمون کارشناسیارشد سال1400 همانند آزمون سال قبل، از درس مدیریت مالی 15 سؤال مطرح شد و از حیث تعداد سؤالات تغییری در این درس مشاهده نشده است. با بررسی میزان دشواری سؤالات این آزمون میتوان گفت از مجموع 15سؤال این درس، 5 سؤال ساده، 5 سؤال متوسط و 5 سؤال دشوار طراحی شده بود، که در مقایسه با میزان دشواری سؤالات سال قبل که در آن 8 سؤال ساده و 5 سؤال متوسط و 2 سؤال دشوار طراحی شده بود، میتوان گفت میانگین درصد داوطلبان در این درس25 تا 30 درصد کاهش خواهد داشت. باتوجه به مطالب فوق، انتظار میرود داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند درصدهای در سطح حداقل، حد وسط و عالی بهترتیب 25 و 30 و بالای50 کسب نمایند. در این آزمون مانند آزمون کارشناسیارشد سال 1398 سؤالات نسبتاً در سطح دشواری طراحی شده بودند.
با توجه به مطالب فوق، داوطلبانی که حداقل منابع لازم را مطالعه کرده بودند باید به راحتی حدود 25درصد کسب میکردند و درصد پایینتر از 30 درصد برای این آزمون قابل قبول نیست. همچنین کسب درصد 25تا 35درصدی متوسط، 35تا 45درصدی خوب و 55 به بالا درصدی عالی محسوب میشود.
امسال دو سؤال طراحی شده مربوط به مباحثی بود که در منابع کنکور از آن مباحث سخنی به میان نیامده است. به نظر یادداشتبرداری از مطالب؛ در کنار مطالعه منابع اصلی، میتواند راهکار مناسبی برای یادگیری بهتر شما داوطلبان باشد. همچنین در درس مدیریت مالی اگر شما سؤالات آزمونهای سالهای اخیر را چندین بار حل کنید؛ میتواند موثرتر از استفاده از منابع تستی متعدد باشد.
بیشتر تستهای از کتاب مدیریت مالی تالیف اقای مناجاتی و همچنین کتاب مدیریت مالی مدرسان شریف طرح شده است.