ﺑﻠﻨﺪ ﺧﻮاﻧﯽ
ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻋﺪم ﺗﻄﺎﺑﻖ ﺳﺮﻋﺖ دﯾﺪن و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﻠﻤﺎت ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﺗﻠﻔـﻆ و ﺑـﻪ زﺑـﺎن آوردن آﻧﻬـﺎ، اﯾـﻦ ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد. ﺑﻪ ﻋﻼوه اﯾﻨﮑﻪ ﺑﻠﻨﺪﺧﻮاﻧﯽ ﻧﯿﺎز ﺑـﻪ ﻣﮑـﺎﻧﯽ ﺧـﺎص دارد و ﻧﯿﺰ ﭘﺲ از ﭼﻨﺪ دﻗﯿﻘﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﺧﻮاﻧﻨﺪه ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. ﺑﻪ ﻋﻘﯿﺪه داﻧﺸﻤﻨﺪان، اﻓﺮاد در ﺑﻠﻨـﺪﺧﻮاﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺟﺎي اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻤﺮﮐﺰﺷﺎن روي ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺑﺎﺷﺪ روي ﺻﺪاي ﺧﻮد ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ اﯾﻦ ﺧﻮد ﺑﺎﻋﺚ ﮐـﺎﻫﺶ ﺑﺎزدﻫﯽ ﻓﺮد در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در ﺣﯿﻦ راه رﻓﺘﻦ
ﺑﺮﺧﯽ ﺑﻪ اﯾﻦ روش ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻋﻼﻗﻪ ﻓﺮاواﻧﯽ دارﻧﺪ، در ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ روش ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ ﺑـﺮاي ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻧﯿﺴـﺖ. در ﺣـﯿﻦ راه رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه، ﻓﮑﺮ ﻓﺮد ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻌﻄﻮف ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﭘﺎي او ﺑﻪ ﭼﯿﺰي ﺑﺮﺧـﻮرد ﻧﮑﻨـﺪ و ﯾـﺎ اﯾـﻦ ﮐـﻪ ﭼﻄـﻮر ﻣﺴﯿﺮش را اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻃﺒﯿﻌﺘﺎً ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻓﺮد در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ را در ﭘﯽ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﺘـﻮاﻟﯽ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﻋﺪﺳﯽ ﭼﺸﻢ ﺗﺎ ﮐﺘﺎب، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ در اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺴﺘﮕﯽ ﭼﺸﻢ و ﺳﺮﮔﯿﺠﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد.
زﯾﺎده ﺧﻮاﻧﯽ
ﮐﻠﻤﻪ ﺑﻪ ﮐﻠﻤﻪ ﺧﻮاﻧﺪن دروس ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ ﮐـﻪ ﺣﺘـﯽ ﯾـﮏ »و« ﻫـﻢ از ﻗﻠـﻢ ﻧﯿﻔﺘـﺪ، ﻣﻨﺠـﺮ ﺑـﻪ ﺣﻔـﻆ ﮐـﺮدن ﻣﻄﺎﻟـﺐ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﻧﻪ ﻓﻬﻤﯿﺪن آن، ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ در ﺧﺎﻧﻢ ﻫﺎ ﺷـﺎﯾﻊ اﺳـﺖ. در آزﻣـﻮن ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳـﯽ ارﺷـﺪ ﺑـﻪ دﻟﯿـﻞ اﯾﻨﮑـﻪ ﺳﺆاﻻت ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺗﺮ از ﻗﺒﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﯾﻦ روش، روش اﯾﺪه آﻟﯽ ﺑـﺮاي ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﻧﺨﻮاﻫـﺪ ﺑـﻮد. ﺑﻌـﻼوه اﯾـﻦ روش ﺑﺴﯿﺎر وﻗﺖ ﮔﯿﺮ و ﺧﺴﺘﻪ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﻮده و ﻧﯿﺰ ﺑﺎﻋـﺚ اﯾﺠـﺎد اﺳـﺘﺮس ﺷـﺪﯾﺪ ﺑﺮاي داوﻃﻠﺐ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﻪ ﺟﺎي اﯾﻨﮑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ را ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺑﺎر ﺧﻮاﻧﺪه و ﺣﻔـﻆ ﮐﻨﯿﻢ، ﯾﮏ ﯾﺎ دو ﺑﺎر ﺑﺨﻮاﻧﯿﻢ وﻟﯽ ﺑﻔﻬﻤﯿﻢ.
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ وﺳﺎﯾﻞ ﺻﻮﺗﯽ ـ ﺗﺼﻮﯾﺮي
ﺑﺮﺧﯽ داوﻃﻠﺒﺎن ﺗﺼﻮر ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﻪ اﮔـﺮ در ﻣﺤـﯿﻂ ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺷـﺎن ﺑـﺮاي ﻣﺜـﺎل ﻣﻮﺳـﯿﻘﯽ ﻣﻼﯾﻤـﯽ ﭘﺨـﺶ ﺷـﻮد، ﺑـﻪ آراﻣﺶ و ﺗﻤﺮﮐﺰ آﻧﻬﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻃﺒﻖ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﺑـﻪ ﻋﻤـﻞ آﻣـﺪه از ﺳـﻮي داﻧﺸـﻤﻨﺪان، اوﻟﻮﯾـﺖ ﺗﻤﺮ ﮐـﺰ ﻣﻐـﺰ اﻧﺴﺎن ﺑﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﺷﻨﯿﺪاري ﺧﻮد ﺧﻮاﺳﺘﻪ اﺳﺖ و ﻧـﻪ ﺑﯿﻨـﺎﯾﯽ. در ﺑﻬﺘـﺮﯾﻦ ﺣﺎﻟـﺖ، ﻣﻐـﺰ اﻧﺴـﺎن ﻧﯿﻤـﯽ از ﺗﻤﺮﮐـﺰ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﺷﻨﯿﺪن ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺧﻮدﺧﻮاﺳﺘﻪ و ﻧﯿﻤﯽ را ﺑﻪ دﯾﺪن اﺧﺘﺼﺎص ﺧﻮاﻫـﺪ داد. در ﻫـﺮ دوي اﯾـﻦ ﺣـﺎﻻت، ﺗﻤﺮﮐﺰ داوﻃﻠﺐ ﺑﺮ دروس ﺧﻮد ﮐﻤﺘﺮ از 100% ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و اﯾﻦ ﯾﻌﻨﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﺑﺎزدﻫﯽ!
وﺳﻮاس
ﺑﺮﺧــﯽ داﻧﺸــﺠﻮﯾﺎن در ﺟﺮﯾــﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌــﻪ ﻫﻤﯿﺸــﻪ اﯾــﻦ ﻧﮕﺮاﻧــﯽ را دارﻧــﺪ ﮐــﻪ ﺷــﺎﯾﺪ درس را ﮐﺎﻣــﻞ ﯾــﺎد ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ، ﻧﺘﯿﺠﻪ اﯾﻦ ﺗﻔﮑﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﺠﺪد و ﭼﻨﺪ ﺑﺎره و ﻃﺒﯿﻌﺘﺎً اﺗﻼف ﺷﺪﯾﺪ وﻗﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑـﻮد. ﺑـﺎ ﻧﮕـﺎﻫﯽ
اﺟﻤﺎﻟﯽ روي ﭘﺮﺳﺶ ﻫﺎ و ﯾﺎ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ﻣﺒﺤﺚ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ راﺣﺘـﯽ درﯾﺎﻓـﺖ ﮐـﻪ آﯾـﺎ آﻣـﻮزش ﺑـ درﺳﺘﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ ﯾﺎ ﺧﯿﺮ؟
ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ﯾﮑﺴﺮه
ﺑﯿﻦ زﻣﺎن ﻫﺎي ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺧﻮد، ﺑﺎ اﻟﮕﻮي ﺗﺮﺟﯿﺤﺎً ﻣﻨﻈﻤﯽ، اﺳﺘﺮاﺣﺖ در ﻧﻈﺮ ﺑﮕﯿﺮﯾﺪ. ﺣﺘﯽ اﻻﻣﮑﺎن ﻫـﺮ 2 ﺳـﺎﻋﺖ ﯾـﮏ ﺑﺎر، ﯾﮏ ﺑﺎزه زﻣﺎﻧﯽ 15 ﺗﺎ 20 دﻗﯿﻘﻪ اي را ﺑﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ اﺧﺘﺼﺎص دﻫﯿﺪ. اﯾـﻦ اﺳـﺘﺮاﺣﺖ، اﺗـﻼف وﻗـﺖ ﻧﯿﺴـﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻋﺎﻣﻞ اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﺎزده اﺳﺖ. اﻟﺒﺘﻪ زﻣﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻨﻄﻘـﯽ در ﻫـﺮ ﺑـﺎزه ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ ﺑـﺮاي ﻫـﺮ ﻓـﺮد ﺑـﺎ ﻓـﺮد دﯾﮕـﺮ ﻣﺘﻔﺎوت ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و اﯾﻦ ﻋﺪد را داوﻃﻠـﺐ ﭘـﺲ از ﻣـﺪﺗﯽ ﺑﺪﺳـﺖ ﺧﻮاﻫـﺪ آورد. اﻟﺒﺘـﻪ اﯾـﻦ زﻣـﺎن ﺑـﺮاي ﻫـﺮ درس ﺑﺎ درس دﯾﮕﺮ ﻫﻢ ﻣﺘﻔﺎوت ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻫﺮ ﭼﻪ ﻣﺒﺤـﺚ ﯾـﮏ درس ﺳـﻨ ﮕﯿﻦ ﺗـﺮ ﺑﺎﺷـﺪ، اﯾـﻦ ﻋـﺪد ﮐـﺎﻫﺶ ﭘﯿﺪا ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد، اﻣﺎ “ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪت و ﯾﮑﺴﺮه، ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺴﺘﮕﯽ زودرس ﻣﯽ ﺷﻮد”