اصلاح نباتات
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته بیوتکنولوژی، در درس اصلاح نباتات، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن، وراثتپذیری و ژنتیک کمی و پلیپلوئیدی بوده است. روند کلی سؤالات نشان میدهد که ضریب سختی این درس در سال جاری بیشتر از سال گذشته بوده است، هر چند که تعداد سؤالات محاسباتی بیشتری دارد، اما حتی سؤالات حفظی سختتری نسبت با سال گذشته از مباحث مختلف طرح شده است.
در آزمون امسال فصلهای اصلاح برای مقاومت به بیماریها و آفات و هتروزیس در درجه دوم اهمیت قرار داشتهاند. همچنین از مباحث نر عقیمی و آپومیسکی و خودناسازگاری سؤال کمی طرح شده بود. میزان پراکندگی سؤالات امسال بیشتر از سال گذشته است. لازم به ذکر است تعداد سؤالات در کنکور 96 برابر 25 عدد بود که 5 عدد کاهش یافته بود. به نظر میرسد اکثر سؤالات مربوط به کتابهای اصول اصلاح نباتات دكتر فارسی، اصلاح نباتات دكتر محمدی و اصول اصلاح نباتات دكتر ارزانی باشد.
آفات و بیماری ها
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته بیوتکنولوژی، در درس آفات و بیماریها در بخش بیماریهای گیاهی و کنترل آنها بیشترین سؤالات طرح شده است. به طوری که بیش از نصف سؤالات از این مبحث طرح شده بود و کنترل آفات در مرحله بعدی اهمیت قرار داشت. همچنین پراکنش سؤالات نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده بود، به طوری که از یکسری مباحث که سال قبل سؤال طرح نشده بود، امسال سؤال طرح شده بود.
این نشان می دهد دانشجو باید بر تمام مطالب مسلط باشد. در سؤالات سال 96 تعداد سؤالات 5 عدد کاهش پیدا کرده بود. در این بخش می توان از کتاب بیماری شناسی گیاهی آگریوس به ویژه جلدهای اول و دوم استفاده کرد. از نظر سطح سؤالات می توان گفت که سطح سؤالات آفات نسبت به سال گذشته یکسان می باشد.
بیوشیمی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته زراعت و اصلاح نباتات، همانطور که مشاهده می شود سؤالات درس بیوشیمی پراکنش سالانه زیادی دارند، این گویای این مطلب هست که دانشجو میبایست تمام فصول را مطالعه کند، همچنین مانند سنوات گذشته از مباحث کربوهیدرات و پروتئینها و متابولیسمشان بیشترین سؤالات را به خود اختصاص داده است. به طوری که بیش یک سوم سؤالات از این مباحث میباشند. از این رو سؤالات نسبت به سال گذشته از درجه سختی بالاتر برخوردار هستند.
البته با توجه به مقایسه کردن آزمون مدرسان شریف و کنکور 96 میتوان این نتیجه را گرفت که بالای 50 درصد سؤالات شبیه سؤالاتی بودند که در آزمونهای آزمایشی طرح شده است. در کل میتوان نتیجه گرفت که سطح سؤالات کنکور 96 تا حدودی همسطح با آزمونهای مدرسان شریف بوده و در کنکور سؤالات بیوشیمی بیشتر به سمت سؤالات حفظی پیش میرود. لازم به ذکر است تعداد سؤالات در کنکور 96، 20 عدد بود که 5 عدد کاهش یافته بود.
ژنتیک
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته بیوتکنولوژی، درس ژنتیک، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث ژنتیک مولکولی، پلیپلوئیدی، ژنتیک کمی و کراسینگ اوور بوده است. به طور کلی ضریب سختی سؤالات سال 96 بیشتر از سال 95 بود. نکته جالب توجه این است که تعداد سؤالات مربوط به ژنتیک مولکولی بیشتر از سایر مباحث بوده است و به تنهایی 30 درصد سؤالات را در بر گرفته است. میتوان استنباط نمود که پراکنش سؤالات امسال بیشتر از سال گذشته بوده است و تعداد سؤالات حفظی (10 سوال) نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است، در حالی که تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی (15 سوال) بود.
با توجه به روند سؤالات میتوان گفت سؤالات دچار دگرگونی خاصی شدهاند که لازم است هر داوطلب کلیه جنبههای مهم هر مبحث را مدنظر قرار داده و تنها به روند سؤالات در سالهای گذشته اکتفا نکند. لازم به ذکر است تعداد سؤالات در کنکور 96 برابر 25 عدد بود که 5 عدد کاهش یافته بود.
- همه سؤالات طرح شده مربوط به کتابهای ژنتیک استانسفیلد، ژنتیک دكتر یزدی صمدی، ژنتیک دكتر امیدی و ژنتیک دكتر میرلوحی بودند و با مطالعه دقیق این منابع میتوان به تمامی سؤالات پاسخ داد.
فیزیولوژی گیاهی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 96 رشته بیوتکنولوژی، در درس فیزولوژی گیاهی به نسبت سال قبل، سطح کیفی سؤالات بالاتر بوده و بیشتر جنبه مفهومی داشتند. دامنه مباحث مطرح شده در آزمون 96 همانند آزمون 95 بوده و از بسیاری از مباحث مانند هورمونها و تنظیمکنندههای رشد، رشد و تکامل بذر و… سؤال کمی طرح شده است.
سؤالات درس فیزیولوژی پراکنش سالانه زیادی دارند به طوری که مشاهده میشود از چندین مبحث سال 95 تست طراحی نشده است، اما سال 96 طراحی شده است و بر عکس. این گویای این مطلب هست که دانشجو میبایست تمام فصول را مطالعه کند. همچنین مانند سنوات گذشته فصل فتوسنتز بیشترین سؤالات را به خود اختصاص داده است. به طوری که بیش یک چهارم سؤالات از این مبحث می باشند.
فصل تنفس نیز در مرتبه بعدی از لحاظ تعداد سؤالات را دارد که با همدیگر نزدیک 50 درصد سؤالات را شامل میشوند. از این رو سؤالات نسبت به سال گذشته از درجه سختی بالاتر برخوردار بودند و بیشتر مفهومی بود.