اصلاح نباتات
در درس اصلاح نباتات، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث وراثتپذیری و ژنتیک کمی، اصلاح گیاهان خودگشن و دگرگشن و اصلاح خصوصی و مهندسی ژنتیک بوده است.
روند کلی سؤالات نشان میدهد که ضریب سختی این درس در سال جاری بیشتر از سال گذشته بوده است، هر چند که تعداد سؤالات محاسباتی مفهومی بیشتری دارد، اما حتی سؤالات حفظی به نسبت سختتری نسبت به سال گذشته از مباحث مختلف طرح شده است.
در آزمون امسال از فصلهای آپومیکسی و پلیپلوئیدی سوالی طرح نشده است . همچنین از مباحث نر عقیمی و اصلاح برای مقاومت به بیماریها و آفات و هتروزیس سؤال کمی طرح شده بود. میزان پراکندگی سؤالات امسال تقریبا مشابه سال گذشته است. به نظر میرسد اکثر سؤالات مربوط به کتابهای اصول اصلاح نباتات مدرسان شریف، اصول اصلاح نباتات دکتر فارسی … دكتر فارسی، اصلاح نباتات دكتر محمدی و اصول اصلاح نباتات دكتر ارزانی باشد
آفات و بیماری ها
در درس آفات و بیماریها برخلاف سال 97 سؤالات تا حدودی بهطور مساوی بین بخش آفات و بخش بیماریهای گیاهی تقسیم شده بود در بخش مربوط به آفات بیشتر سؤالات از مباحث آفات درختان میوه(10سوال – نزدیکبه 50% سوالات ) و آفات گیاهات زراعی طرح شده بود و بخش روش کنترل آفات مد نظر طراحان سوال نبود و از سایر قسمتها سؤالی طرح نشده بود.
در رابطه با بیماریهای گیاهی و کنترل آنها نیز بین سؤالات طرح شده در سال 98 با سؤالات سال 97 تفاوت زیادی مشاهده شد و طراحان توجه ویژهای به بخش عوامل بیماریزای ویروسی و نماتدهای گیاهی همانند سال قبل داشتند. در سال 98 همچنین پراکنش سؤالات اگرچه نسبت به سالیان قبل افزایش پیدا کرده بود ولی نسبت به سال 97 اندکی کاهش پیدا کرده بود.
این نشان می دهد، دانشجو باید بر تمام مطالب مسلط باشد. از نظر سطح سؤالات می توان گفت که سطح سؤالات آفات نسبت به سال گذشته تقریبا یکسان و تا حدودی سخت تر می باشد. در این بخش می توان از کتاب بیماری شناسی گیاهی مدرسان شریف و… آگریوس بهویژه جلدهای اول و دوم استفاده کرد.
بیوشیمی
همانطور که مشاهده می شود، سؤالات درس بیوشیمی پراکنش سالانه زیادی دارند، این گویای این مطلب هست که دانشجو میبایست تمام فصول را مطالعه کند، همچنین مانند سنوات گذشته از مباحث کربوهیدرات و پروتئینها و لیپیدها و متابولیسمشان بیشترین سؤالات را به خود اختصاص داده است. بهطوری که بیش از یک سوم سؤالات از این مباحث میباشند. از این رو سؤالات نسبت به سال گذشته از درجه سختی بالاتر برخوردار هستند.
- در کنکور سؤالات بیوشیمی بیشتر به سمت سؤالات حفظی پیش میرود، که توجه به کتابهایی که نکته وار مباحث مهم و مورد نیاز داوطلبان را مطرح می کنند ،اهمیت پیدا می کند.
ژنتیک
درس ژنتیک، بیشترین تعداد سؤالات مربوط به مباحث ژنتیک مولکولی، ژنتیک مندلی و ژنتیک کمی بوده است.تعداد سؤالات مربوط به ژنتیک مولکولی بیشتر از سایر مباحث بوده است و به تنهایی درصد بالایی از سؤالات را در بر گرفته است. میتوان استنباط نمود که پراکنش سؤالات امسال بیشتر از سال گذشته بوده است . تعداد سؤالات حفظی (11 سوال) نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است، در حالی که تعداد سؤالات مفهومی و محاسباتی (14 سوال) بود.
با توجه به روند سؤالات میتوان گفت سؤالات دچار دگرگونی خاصی شدهاند که لازم است هر داوطلب کلیه جنبههای مهم هر مبحث را مدنظر قرار داده و تنها به روند سؤالات در سالهای گذشته اکتفا نکند همه سؤالات طرح شده مربوط به کتاب مدرسان شریف، کتابهای ژنتیک استانسفیلد، ژنتیک دكتر یزدی صمدی، ژنتیک دكتر امیدی و ژنتیک دكتر میرلوحی بودند و با مطالعه دقیق این منابع میتوان به تمامی سؤالات پاسخ داد.
فیزیولوژی گیاهی
در آزمون کارشناسی ارشد سال 98 رشته زراعت و اصلاح نباتات، در درس فیزیولوژی گیاهی به نسبت سال قبل، سطح کیفی سؤالات بالاتر بوده و بیشتر جنبه مفهومی داشتند. دامنه مباحث مطرح شده در آزمون 98 همانند آزمون 97 بوده و از بسیاری از مباحث مانند هورمونها و تنظیمکنندههای رشد، رشد و تکامل بذر و… سؤالی طرح نشده است. در سال 98 نگاه طراح سوال بیشتر به بخش فتوسنتز و تنفس گیاهی متمرکز بود بهطوری که بیش از درصد سؤالات از این مباحث طرح شده که نشاندهنده اهمیت ویژه این بخشها در آزمون کارشناسی ارشد میباشد.
بهطور کلی باید اشاره کرد که سؤالات درس فیزیولوژی در سال جاری نسبت به سال 97 به مراتب سختتر بود و عمده سؤالات مربوط به فصل تثبیت در جوامع گیاهی و بخش فتوسنتز و تنفس میباشد و از فصول دیگر سؤالات کمتری آورده شده و یا از این بخشها سؤالی مطرح نشده است. بیشتر سؤالات از کتاب مدرسان شریف و کتاب فیزیولوژی گیاهان زراعی دکتر کوچکی طرح شده بود.